seo texter logo

Allt om innebörden av above the fold

Vad betyder above the fold och hur påverkar det begreppet din SEO? De frågorna och fler svarar vi på i den här artikeln.

Vad är above the fold inom SEO?

Above the fold är det som visas för både Google och besökare på en webbsida innan de behövt scrolla ned. Above the fold är alltså en osynlig gräns som bryter av innehållet på den skärm du tittar på. Det innehåll som finns under "the fold" kallas för below the fold.

MFI och dess påverkan på above the fold

Sedan 2018 använder Google sig av Mobile First Indexing (MFI). Det innebär att det är det är mobilversionen av din webbsida som Google tar hänsyn till, alltså inte desktopversionen.

Så när man numera pratar om "above the fold-optimering" så menar man egentligen "above the fold-optimering för mobiler".

Above the fold på mobilen

Nedan visar vi hur above the fold-sektionen ser ut för en webbsida som visas upp på en mobiltelefon.

Above the fold

Above the fold historiskt sett

Historiskt sett representerar above the fold vecket på en nyhetstidning där det viktigaste materialet visas på "rätt" sida av vecket.

En vikt tidning

Sanningar och myter om above the fold

Sanning: Allt viktigt ska finnas med above the fold

Som Search Engine Journal förtydligat har Googles John Mueller sagt att allt material som besökaren hittar above the fold måste vara av nytta för besökaren. Det spelar alltså mindre roll hur mycket material som finns above the fold, och desto mer roll vad besökaren får ur av materialet.

John Mueller har gett följande exempel på varför det är viktigt att above the fold-optimera (grovt översatt):

"Om den person som besöker din webbsida bara ser en stor semesterbild och således måste scrolla ned för att hitta information om det hotell hon letar efter, då har du problem. Men om besökaren däremot möts av viktig information om rätt hotell redan above the fold, då har din webbsida en mer optimal utformning."

Triangel som beskriver en skrivteknik

Myt: Google läser bara av en liten del av dina artiklar

För länge sedan läste Google sällan av allt innehåll i dina artiklar. Men idag är Google smartare än någonsin tidigare, vilket medför att dess algoritmer klarar av att läsa av hela artiklarna i stället för bara delar av dem.

Sanning: Det material som är above the fold är viktigast

Värt att tänka på är att innehåll som är placerat above the fold fortfarande betraktas som mest viktigt av Google. Detta även då Google numera tar hänsyn till 100 % av materialet i dina artiklar.

Myt: Alla viktiga nyckelord ska finnas above the fold

Sedan Googles Hummungbird-uppdatering 2013 är Google mindre intresserad av enskilda nyckelord, men däremot mer intresserad av att du ska ge ett snabbt svar på sökintentionen (besökarens avsikt med sökningen) redan above the fold.

Det viktigaste är att dina texter utstrålar auktoritet och har ett språk som alla begriper. Summa summarum; fokusera inte på att trycka in en massa nyckelord som du inte kan få in naturligt, utan satsa på att skapa bra SEO-texter som besökarna verkligen vill läsa.

Så kan du se hur din webbsida ser ut above the fold

Google har sett till att du enkelt kan ta reda på hur din webbsida ser ut above the fold.

Följ de steg som nämns nedan för att lyckas med det på Google Chrome. Värt att tänka på är också att Firefox-webbläsaren idag har en närmast identisk inspekterare som Chrome samt att samma snabbgenvägar fungerar båda webbläsarna.

  • Steg 1: Högerklicka och välj "Inspektera". Alternativt kan du använda skrivbordsgenvägen CTRL + SHIFT + I (CMD + SHIFT + I på Mac) för att ta dig till inspekteraren.

Valj inspektera

  • Steg 2: Efter det klickar du på "Toggle Device Toolbar" som du hittar längst upp i det vänstra hörnet på inspekteraren. Alternativt kan du använda CTRL + SHIFT + M (CMD + SHIFT + M på Mac) för att ta dig till den vy som visar hur din webbsida ser ut above the fold. Om du klickar på "Toggle Device Toolbar" fler gånger växlar du mellan surfplatte- och mobilläge.

Responsiv breakdown i Google Chrome

  • Steg 3: Kontrollera nu att allt viktigt finns med above the fold. Om så inte är fallet kan det vara en god idé att höra av dig till din content writer och/eller din webbutvecklare.

Det pa SEO texter som visas above the fold

Läs mer: Vad är SEO? En komplett guide!

Kontakta oss för en kostnadsfri offert

Vi hjälper dig med allt som kan kopplas till textförfattande, SEO, SEM och webbdesign. 

Karl Rosqvist

Det är Karl Rosqvist som äger SEO-texter.se. Han ligger även bakom majoriteten av innehållet på SEO-bloggen. Karl har över 5 års erfarenhet som content writer, och han skriver inom i princip alla nischer.