Above the fold är det som visas för både Google och besökare på en webbsida innan de behövt scrolla ned. Above the fold är alltså en osynlig gräns som bryter av innehållet på den skärm du tittar på. Det innehåll som finns under "the fold" kallas för below the fold.
Sedan 2018 använder Google sig av Mobile First Indexing (MFI). Det innebär att det är det är mobilversionen av din webbsida som Google tar hänsyn till, alltså inte desktopversionen.
Så när man numera pratar om "above the fold-optimering" så menar man egentligen "above the fold-optimering för mobiler".
Nedan visar vi hur above the fold-sektionen ser ut för en webbsida som visas upp på en mobiltelefon.
Historiskt sett representerar above the fold vecket på en nyhetstidning där det viktigaste materialet visas på "rätt" sida av vecket.
Som Search Engine Journal förtydligat har Googles John Mueller sagt att allt material som besökaren hittar above the fold måste vara av nytta för besökaren. Det spelar alltså mindre roll hur mycket material som finns above the fold, och desto mer roll vad besökaren får ur av materialet.
John Mueller har gett följande exempel på varför det är viktigt att above the fold-optimera (grovt översatt):
"Om den person som besöker din webbsida bara ser en stor semesterbild och således måste scrolla ned för att hitta information om det hotell hon letar efter, då har du problem. Men om besökaren däremot möts av viktig information om rätt hotell redan above the fold, då har din webbsida en mer optimal utformning."
För länge sedan läste Google sällan av allt innehåll i dina artiklar. Men idag är Google smartare än någonsin tidigare, vilket medför att dess algoritmer klarar av att läsa av hela artiklarna i stället för bara delar av dem.
Värt att tänka på är att innehåll som är placerat above the fold fortfarande betraktas som mest viktigt av Google. Detta även då Google numera tar hänsyn till 100 % av materialet i dina artiklar.
Sedan Googles Hummungbird-uppdatering 2013 är Google mindre intresserad av enskilda nyckelord, men däremot mer intresserad av att du ska ge ett snabbt svar på sökintentionen (besökarens avsikt med sökningen) redan above the fold.
Det viktigaste är att dina texter utstrålar auktoritet och har ett språk som alla begriper. Summa summarum; fokusera inte på att trycka in en massa nyckelord som du inte kan få in naturligt, utan satsa på att skapa bra SEO-texter som besökarna verkligen vill läsa.
Google har sett till att du enkelt kan ta reda på hur din webbsida ser ut above the fold.
Följ de steg som nämns nedan för att lyckas med det på Google Chrome. Värt att tänka på är också att Firefox-webbläsaren idag har en närmast identisk inspekterare som Chrome samt att samma snabbgenvägar fungerar båda webbläsarna.
Läs mer: Vad är SEO? En komplett guide!