seo texter logo

Så skiljer sig en copywriter från en content writer

Alla vill ha välskrivna texter för sin webbsida. Men för att få det, ska du då anlita en copywriter eller en content writer? 

I den här artikeln ger vi dig information om såväl skillnaderna som likheterna mellan en copywriter och en content writer.

Vad är skillnaden mellan en copywriter och en content writer?

Den största skillnaden är att en content writer skriver texter som ska informera och engagera medan en copywriter skriver texter som ska konvertera, det vill säga sälja. En annan stor skillnad är att copywriters arbetsuppgifter tar längre tid då kraven på texterna är extremt höga.

Längre ner i artikeln pratar vi mer om de faktorer som skiljer en copywriter från en content writer.

Vad gör en copywriter?

En copywriter skriver texter som ska övertyga läsaren att göra någonting. De skriver alltså säljande texter, och de skapar även slagkraftiga slogans för företag. Copywriters behöver i regel relativt lång tid på sig för att lyckas med sitt uppdrag, då det är mycket utmanande att skriva säljande textstycken.

Den främsta anledningen till att det tar tid att skriva slogans och säljande texter är att man måste fånga den känsla som varumärket vill förmedla. Nikes “Just do it”, Gevalias “Om du får oväntat besök” och Volkswagens “Das Auto” är tre exempel på lyckade slogans som copywriters tagit fram.

Viktiga kännetecken för en bra copywriter

  • En bra copywriter kan öka konverteringsgraden.
  • En bra copywriter förstår målgruppens behov.
  • En bra copywriter är expert på SEO.
  • En bra copywriter kan sökordsanpassa sina texter.
  • En bra copywriter förstår sig på trender.
  • En bra copywriter ger snabba resultat.

Tips: Vi på SEO-texter.se löser allt inom SEO och textförfattning.

Vanliga saker en copywriter skriver

  • Annonser.
  • Slogans.
  • Material för e-postkampanjer.
  • Manus för Youtubevideor.
  • Låttexter för radio- och tv-reklam.
  • Material för sociala medie-kampanjer.

Person som ligger pa en stol och tanker

Vad gör en content writer?

En content writer skriver texter som ska informera, inspirera, engagera och underhålla läsaren. Content writers ska främst driva trafik till din webbsida, som inte är direkt säljande utan i stället ger läsaren ett långsiktigt värde. Det vill säga ett värde som lägger grunden för en framtida försäljning.

Viktiga kännetecken för en bra content writer

  • En bra content writer inkluderar viktiga sökord i texten.
  • En bra content writer skriver lättlästa blogginlägg.
  • En bra content undviker särskrivningar, grammatiska misstag och andra slarvfel.
  • En bra content writer skriver om texten kostnadsfritt tills kunden är nöjd.
  • En bra content writer är flexibel och kan arbeta inom alla nischer.
  • En bra content writer har en långsiktig plan för att få materialet att ranka.

Vanliga saker en content writer skriver

  • Artiklar.
  • Blogginlägg.
  • Pressreleaser.
  • E-böcker.
  • Manus för podcastar.
  • Manus för filmer och tv-serier.
  • Produktrecensioner för affiliatewebbsidor.
  • Guider.

4 likheter mellan content writers och copywriters

  • Både content writers och copywriters skapar värde för kunden, men på olika sätt.
  • Både content writers och copywriters arbetar med att skapa konverteringar, men inom olika tidsspann.
  • Både content writers och copywriters måste skriva grammatiskt korrekta och felfria texter.
  • Både content writers och copywriters måste sökordsoptimera sina texter för att ge kundens artikel en bättre synlighet på Google.

Kontakta oss för en kostnadsfri offert

Vi hjälper dig med allt som kan kopplas till textförfattande, SEO, SEM och webbdesign. 

Karl Rosqvist

Det är Karl Rosqvist som äger SEO-texter.se. Karl har över 6 års erfarenhet inom SEO och content writing, och han skriver inom i princip alla nischer.