Så skiljer sig en copywriter från en content writer
Alla vill ha välskrivna texter för sin webbsida. Men för att få det, ska du då anlita en copywriter eller en content writer?
I den här artikeln ger vi dig information om såväl skillnaderna som likheterna mellan en copywriter och en content writer.
Vad är skillnaden mellan en copywriter och en content writer?
Den största skillnaden är att en content writer skriver texter som ska informera och engagera medan en copywriter skriver texter som ska konvertera, det vill säga sälja. En annan stor skillnad är att copywriters arbetsuppgifter tar längre tid då kraven på texterna är extremt höga.
Längre ner i artikeln pratar vi mer om de faktorer som skiljer en copywriter från en content writer.
Vad gör en copywriter?
En copywriter skriver texter som ska övertyga läsaren att göra någonting. De skriver alltså säljande texter, och de skapar även slagkraftiga slogans för företag. Copywriters behöver i regel relativt lång tid på sig för att lyckas med sitt uppdrag, då det är mycket utmanande att skriva säljande textstycken.
Den främsta anledningen till att det tar tid att skriva slogans och säljande texter är att man måste fånga den känsla som varumärket vill förmedla. Nikes “Just do it”, Gevalias “Om du får oväntat besök” och Volkswagens “Das Auto” är tre exempel på lyckade slogans som copywriters tagit fram.
Viktiga kännetecken för en bra copywriter
En bra copywriter kan öka konverteringsgraden.
En bra copywriter förstår målgruppens behov.
En bra copywriter är expert på SEO.
En bra copywriter kan sökordsanpassa sina texter.
En bra copywriter förstår sig på trender.
En bra copywriter ger snabba resultat.
Tips: Vi på SEO-texter.se löser allt inom SEO och textförfattning.
Vanliga saker en copywriter skriver
Annonser.
Slogans.
Material för e-postkampanjer.
Manus för Youtubevideor.
Låttexter för radio- och tv-reklam.
Material för sociala medie-kampanjer.
Vad gör en content writer?
En content writer skriver texter som ska informera, inspirera, engagera och underhålla läsaren. Content writers ska främst driva trafik till din webbsida, som inte är direkt säljande utan i stället ger läsaren ett långsiktigt värde. Det vill säga ett värde som lägger grunden för en framtida försäljning.
Viktiga kännetecken för en bra content writer
En bra content writer inkluderar viktiga sökord i texten.