seo texter logo

Få ”enkel” trafik med longtail-nyckelord

Känns det svårt att ranka på dina viktigaste sökord? Sikta in dig på longtails istället. Många gånger är det motorvägen förbi de stora konkurrenterna.

Vad är longtail-nyckelord?

Longtail-nyckelord eller "longtails/longtail" är samtliga sökningar på Google som består av fler än ett ord. De är därmed generellt ”smala" och nischade vilket även innebär att de är mer konverterande. En annan viktig sak som stämmer in på longtails är att de generellt har lite organisk trafik.

Exempel på longtail

En person som söker efter ”termobyxor” kan göra detta för att söka efter bilder, kolla prisbild eller bara läsa om plagget. Detta på samma sätt som många söker efter ”cocktailklänning” enbart för att förstå vad som skiljer denna klänning mot andra klänningar.

En person som däremot söker efter ”gröna termobyxor barn” är till stor sannolikhet ute efter att köpa ett par termobyxor till sitt barn – som av någon anledning vill ha dem gröna. Det betyder att denna sökning har högre konvertering, men däremot betydligt färre sökningar per månad.

I detta fall är alltså sökningen efter de gröna termobyxorna en longtail.

En raket som flyger

Varför optimera mot longtail?

Om det är ca 6 000 personer som, i genomsnitt, söker efter ”termobyxor” varje månad och enbart 300 som söker efter ”billiga termobyxor” – vad finns det då för fördel att optimera sin sida mot denna longtail?

Framför allt handlar det om att kunna komma förbi extremt starka konkurrenter. De större e-butikerna siktar primärt in sitt SEO-arbete mot de stora sökorden.

Läs mer: Så utför du en sökordsanalys, och därför är det viktigt!

Sökord med flera tusen sökningar och genom att vara stora, etablerade e-butiker kan de även nå de bästa placeringarna. En mindre e-handel kommer därmed ha extremt svårt att ranka som topp tre på Google.

Eftersom ungefär 50 % klickar på första sökresultatet, 50 % av kvarvarande på andra osv. kommer enbart 90 st klicka på sjätte sökresultatet på ordet ”termobyxor”.

Det är alltså bättre att ligga tvåa/trea med ett ord som har 300 sökningar än sexa med ett ord som har 6 000 sökningar per månad. Här finns därmed en ”motorväg” förbi de gigantiska e-butikerna som just enbart siktar stort.

Exempel från verkligheten

Termobyxor.com är en microsite som marknadsför termobyxor, främst från Sportshopen. På huvudsökordet ”Termobyxor” ligger Stadium, Intersport, Stadium Outlet och Fjällräven högt på Google. Det är stora och etablerade företag med stark trovärdighet hos Google. Att som microsite gå om dessa är ”omöjligt”.

Sokning pa

I stället valde domänägaren att rikta sin sida mot en, eller flera, longtails. I detta fall ”billiga termobyxor”. Självklart är det subjektivt vad som är ”billigt” men genom att lyfta fram butiker och produkter, på hemsidan, inom de lägre prisnivåerna kan även kunderna direkt få en känsla av att de hamnat rätt.

Billiga termobyxor pa serpen pa Google

Kom ihåg att det är betydligt lättare att ranka etta på 10 longtails med 300 sökningar vardera än ett enda sökord med 3000 sökningar. Då longtails dessutom ofta har högre konvertering ger det även större försäljning!

Läs mer: Ordmängd inom SEO: Så många ord behöver du!

Svar på vanligt ställda frågor

🤔 Vad skiljer longtail-nyckelord och shorttail-nyckelord?

  • Shorttail-nyckelord har en högre sökvolym jämfört med longtail-nyckelord.
  • Shorttail-nyckelord består av ett ord medan longtail-nyckelord består av två eller fler ord.
  • Det är även i princip alltid enklare att ranka på longtail-nyckelord jämfört med shorttail-nyckelord.

Nedan ser du ett exempel på hur longtail-nyckelord skiljer sig mot shorttail-nyckelord.

Sokning pa roddbat

Förklaring:

  • "Roddbåt" är ett shorttail-sökord då det består av ett ord samt då det har mycket söktrafik.
  • "Roddbåt plast" är ett longtail-sökord då det innehåller fler än ett ord och har mindre söktrafik jämfört med shorttail-sökordet.

🤔 Varför är det bra att optimera mot longtail-nyckelord?

  • Generellt är det enklare att ranka bra på dem.
  • Du konverterar i regel bättre genom att optimera mot longtail-nyckelord.
  • Det är ofta enklare att optimera artiklar mot longtail-nyckelord. Detta då longtail-nyckelord generellt är mer specifika. Ett exempel på det är att sökfrasen: "Hur betalar man räkningar med sitt kreditkort" (longtail) är mer lättoptimerad jämfört med "kreditkort" (shorttail).
  • Det finns ofta många longtail-nyckelord att optimera mot. Populära ämnesområden kan i många fall ha över 20 longtail-kombinationer av shorttail-sökordet. Värt att tänka på är också att det bara är värt att inkludera longtail-sökord som matchar sökintentionen.

🤔 Hur hittar jag longtail-nyckelord att optimera mot?

  • Använd ett bra SEO-verktyg såsom Ahrefs eller Semrush för att kunna ta fram långa listor med passande longtail-nyckelord. Att ta fram passande sökord kallas för att göra en sökordsundersökning.
  • Kontrollera vilka longtail-nyckelord dina konkurrenters artiklar rankar på och försök att själv ranka på dem.
  • Besök olika forum för att ta reda på vad personer verkligen vill veta. Webbtjänster såsom Reddit och Quora brukar ge bra inspiration så att du hittar nya longtail-nyckelord att optimera mot på ett relativt enkelt sätt.

OBS: Denna artikel är ett gästinlägg som publicerats i syfte att bredda webbsidans innehåll.

Kontakta oss för en kostnadsfri offert

Vi hjälper dig med allt som kan kopplas till textförfattande, SEO, SEM och webbdesign. 

Karl Rosqvist

Det är Karl Rosqvist som äger SEO-texter.se. Han ligger även bakom majoriteten av innehållet på SEO-bloggen. Karl har över 5 års erfarenhet som content writer, och han skriver inom i princip alla nischer.