Gå till ads.google.com och välj Skapa konto. Uppge sedan grundläggande information såsom vad ditt företag heter och vad du har för generell målsättning med dina Google Ads-annonser.
Efter det kopplar du relevanta användarkonton, såsom ditt Youtube-konto och/eller ditt Google Merchant Center-konto och klickar på Next.
Välj nu Not ready for a campaign? Set up an account only, som du hittar längst ner i gränssnittet. När man går denna vägen är det enklare att konfigurera alla viktiga inställningar redan innan man drar igång själva kampanjen.
Bekräfta land, tidzon och valuta.
Tacka ja (rekommenderas) till eventuellt erbjudande från Google där de dubblar ditt saldo efter du spendat en viss summa.
Lägg in dina betaluppgifter om de inte är förifyllda. Lägg gärna till flera betalmetoder så pengar dras från ett annat betalalternativ om ditt primära betalalternativ skulle krångla.
Du får också ta ställning till om du vill bli uppringd av en Google Ads-expert som jobbar för Google, och om du vill ha reklamutskick från Google Ads-plattformen. Klicka efter det på Submit för att komma till nästa vy.
Google kommer nu dra 100 kr från ditt konto för att bekräfta din identitet och att du har en betalmetod som fungerar. Du får tillbaka de pengar som dragits inom ungefär en vecka.
Berätta nu om du är en Ads-byrå (nej det är du inte), och om du kommer betala för dina Google Ads-annonser själv (ja, det kommer du). Klicka efter det på Save & Continue.
Nu kommer du till huvudgränssnittet för Google Ads. Då är det dags att skapa en ny kampanj, och det gör du genom att klicka på New Campaign i huvudgränssnittet.
Bekräfta efter det lite grundläggande uppgifter, och sen kommer du till en vy där Google undrar vad du vill uppnå. Här väljer man oftast Sales (som i att man vill sälja något) eller Leads (att man vill ha konverteringar).
Website traffic drar bara trafik till sidan utan att tänka på vad som konverterar. App promotion är bara för appar, och Awareness och concideration är bara för varumärkesbyggande, främst för större företag.
Vi kommer välja Leads i denna guide då vi ska göra en kampanj för en Google Ads-byrå.
Efter detta är det dags att välja kampanjtyp.
De viktigaste kampanjtyperna är:
Vi börjar med att göra en kampanj på Google sök.
Berätta sedan vad du har för målsättning med kampanjen, och döp den till något passande. Vi kommer välja webbsidebesök i denna guide, men att ta emot telefonsamtal och skaffa leads via formulär är två till populära val.
Sen kommer vi till budstrategin. Där är det bäst att välja antingen Conversions eller Conversion value. Conversions passar bäst om du bara har en typ av konvertering, medan Conversion value är bäst ifall du vill att Google förstår och optimerar för att du har konverteringar som är värda olika mycket, såsom en e-butik som har produkter som man har olika höga marginaler på.
I denna guide använder vi Conversions då vi bara tänkt att sälja en tjänst, det vill säga konsulttjänster inom Google Ads.
Set a target cost per action (optional), och Optimize campaign for acquiring new customers ska du låta vara avmarkerade. De alternativen är mer avancerade, och de kan man alltid ändra i efterhand.
Vid nästa vy, avmarkera Google Display Network då det är bäst att bara synas vid sök. Google vill gärna att du inte avmarkerar Google Display Network, men gör det för Google Display Network kan äta upp din annonsbudget ganska fort utan att ge någon större effekt.
Vid övriga inställningar hittar du följande alternativ:
Ad rotation, som från start är Optimize: Prefer best performing ads. Det betyder att Google visar dina mest lönsamma annonser så ofta som möjligt, vilket är det bästa valet.
Vid Ad schedule kan du schemalägga/tidsinställa dina annonser. Det kan vara bra att göra ifall man vill annonsera inför en rea, exempelvis black friday-rean. Men i detta fall behövs ingen schemaläggning. Övriga alternativ kan du låta vara som de är.
Vid nästa vy klickar du på Add assets för att låta Google ta fram sökord de tycker är bra.
Nästa vy du kommer till är din första annonsgrupp. Den döper vi till Google Ads-tjänster då det är temat för denna grupp.
Google har också tagit fram några nyckelord som de tycker är relevanta, som är:
Vi använder de sökorden i denna guide då de är ganska träffsäkra. Vi kan alltid ändra dem efteråt.
Nu ska vi ställa in en responsiv annons under fliken under som heter Ads. Börja med att bestämma:
Lägg till de sökord (headlines) du tycker passar, och gör minst två beskrivningar (descriptions).
OBS: Jag bytte vid detta tillfälle gränssnittets språk till svenska. Resten av denna guide, och alla övriga Google Ads-guider, kommer ha gränssnitt med svenskt språk.
Lägg nu till Länktexter. Med dem kan du snabbt säga vilka fördelar dina produkter har, såsom snabb återkoppling och ett högt resultatfokus. Google brukar själv ta fram ett par förslag på länktexter, men du kan lika gärna skriva egna länktexter om du inte är nöjd med Googles förslag.
Läs mer: Vad är kvalitetsbetyg inom Google Ads?
Efter du klickat på Nästa kommer du till en ny vy som heter Budget. Där bestämmer du hur stor budget sökkampanjen ska ha per dag (och i förlängningen per vecka och så vidare).
Google kommer rekommendera ett värde, men det är inte säkert att Googles uppskattning är mer träffsäker än din egen, särskilt inte ifall du har ett nytt Google Ads-konto utan statistik som Google kan ta del av.
En bra tumregel är att ha en så stor budget som man har råd med, då ger man Google frihet att gasa på rejält ifall det visar sig att kampanjen går bra.
Efter du klickat på Nästa kommer du till en ny vy där du får granska alla val du gjort. Längst upp i gränssnittet finns förbättringsförslag som Google tagit fram. De kan du ta en titt på direkt eller spara till senare. Personligen gillar jag att fixa rekommendationerna efter att annonserna har "tuffat på" ett tag, för då är det enklare att ta ett genomtänkt beslut.
För att aktivera kampanjen klickar du på Publicera kampanj. Google kommer efter det gå igenom din annons, och berätta om något är fel. Efter några timmar "går annonsen live" och då börjar Google hämta statistik som visar hur det går för din sökannons.
Det är bra att undan för undan kontrollera hur det går för annonsen. Google kommer säga till om de har förbättringsförslag. De är i regel riktigt bra, och ju mer/längre du annonserar, desto bättre blir rekommendationerna.