seo texter logo

Så skapar du en Google Ads-kampanj

Guiden är gjord för personliga ändamål. När guiden skrevs var jag ny inom Google Ads, så ta inte det som står här som någon absolut sanning.

Artikelns innehåll

Skapa ett Google Ads-konto

Gå till ads.google.com och välj Skapa konto. Uppge sedan grundläggande information såsom vad ditt företag heter och vad du har för generell målsättning med dina Google Ads-annonser.

2025 02 05 22 18 11 Canva

Efter det kopplar du relevanta användarkonton, såsom ditt Youtube-konto och/eller ditt Google Merchant Center-konto och klickar på Next.

2025 02 05 22 24 36 Canva

Välj nu Not ready for a campaign? Set up an account only, som du hittar längst ner i gränssnittet. När man går denna vägen är det enklare att konfigurera alla viktiga inställningar redan innan man drar igång själva kampanjen.

2025 02 05 22 28 04 Canva

Bekräfta land, tidzon och valuta.

2025 02 05 22 30 32 Canva

Tacka ja (rekommenderas) till eventuellt erbjudande från Google där de dubblar ditt saldo efter du spendat en viss summa.

2025 02 05 22 36 41 Canva

Lägg in dina betaluppgifter om de inte är förifyllda. Lägg gärna till flera betalmetoder så pengar dras från ett annat betalalternativ om ditt primära betalalternativ skulle krångla.

2025 02 13 19 51 02 Edit Post Sa skapar du en Google Ads kampanj ‹ SEO texter.se — WordPress

Du får också ta ställning till om du vill bli uppringd av en Google Ads-expert som jobbar för Google, och om du vill ha reklamutskick från Google Ads-plattformen. Klicka efter det på Submit för att komma till nästa vy.

Google kommer nu dra 100 kr från ditt konto för att bekräfta din identitet och att du har en betalmetod som fungerar. Du får tillbaka de pengar som dragits inom ungefär en vecka.

2025 02 05 22 45 55 Canva

Berätta nu om du är en Ads-byrå (nej det är du inte), och om du kommer betala för dina Google Ads-annonser själv (ja, det kommer du). Klicka efter det på Save & Continue.

Skapa en kampanj

Nu kommer du till huvudgränssnittet för Google Ads. Då är det dags att skapa en ny kampanj, och det gör du genom att klicka på New Campaign i huvudgränssnittet.

2025 02 05 22 58 30 Canva

Bekräfta efter det lite grundläggande uppgifter, och sen kommer du till en vy där Google undrar vad du vill uppnå. Här väljer man oftast Sales (som i att man vill sälja något) eller Leads (att man vill ha konverteringar).

Website traffic drar bara trafik till sidan utan att tänka på vad som konverterar. App promotion är bara för appar, och Awareness och concideration är bara för varumärkesbyggande, främst för större företag.

Vi kommer välja Leads i denna guide då vi ska göra en kampanj för en Google Ads-byrå.

2025 02 05 23 03 57 Canva

Efter detta är det dags att välja kampanjtyp.

2025 02 05 23 10 53 Canva

De viktigaste kampanjtyperna är:

  • Search, som är annonsering i Googles sökmotor.
2025 02 05 23 12 24 Canva
  • Performance Max, som betyder att man annonserar via alla Googles plattformar såsom Youtube och webbsidor som är med i Googles annonsprogram.
  • Shopping, som betyder att man lägger upp shoppingannonser via Google Merchant Center. Nästan alla e-butiker har shopping-annonser där de visar upp sina produkter.
2025 02 05 23 19 13 Canva

Vi börjar med att göra en kampanj på Google sök.

2025 02 05 23 19 38 Canva

Berätta sedan vad du har för målsättning med kampanjen, och döp den till något passande. Vi kommer välja webbsidebesök i denna guide, men att ta emot telefonsamtal och skaffa leads via formulär är två till populära val.

2025 02 05 23 25 36 Canva

Sen kommer vi till budstrategin. Där är det bäst att välja antingen Conversions eller Conversion value. Conversions passar bäst om du bara har en typ av konvertering, medan Conversion value är bäst ifall du vill att Google förstår och optimerar för att du har konverteringar som är värda olika mycket, såsom en e-butik som har produkter som man har olika höga marginaler på.

I denna guide använder vi Conversions då vi bara tänkt att sälja en tjänst, det vill säga konsulttjänster inom Google Ads.

2025 02 06 10 38 22 Canva

Set a target cost per action (optional), och Optimize campaign for acquiring new customers ska du låta vara avmarkerade. De alternativen är mer avancerade, och de kan man alltid ändra i efterhand.

Vid nästa vy, avmarkera Google Display Network då det är bäst att bara synas vid sök. Google vill gärna att du inte avmarkerar Google Display Network, men gör det för Google Display Network kan äta upp din annonsbudget ganska fort utan att ge någon större effekt.

2025 02 06 10 47 45 Canva
  • Vid Locations, välj Sweden.
  • Vid Languages, välj Swedish och English. Då når du personer i Sverige som har engelskt tangentbord också.
  • Vid Audience segments, rör inte den så länge då det är avancerade inställningar.
  • Vid Broad match keywords, välj Off för att själv kunna göra dina nyckelord mer specifika och träffsäkra.

Vid övriga inställningar hittar du följande alternativ:

Ad rotation, som från start är Optimize: Prefer best performing ads. Det betyder att Google visar dina mest lönsamma annonser så ofta som möjligt, vilket är det bästa valet.

Vid Ad schedule kan du schemalägga/tidsinställa dina annonser. Det kan vara bra att göra ifall man vill annonsera inför en rea, exempelvis black friday-rean. Men i detta fall behövs ingen schemaläggning. Övriga alternativ kan du låta vara som de är.

Vid nästa vy klickar du på Add assets för att låta Google ta fram sökord de tycker är bra.

2025 02 06 11 23 41 Canva

Nästa vy du kommer till är din första annonsgrupp. Den döper vi till Google Ads-tjänster då det är temat för denna grupp.

2025 02 06 11 36 59 Canva

Google har också tagit fram några nyckelord som de tycker är relevanta, som är:

  • Google Ads expert
  • Google Ads konsult
  • Google Ads företag
  • Google Ads specialist
  • Google Ads hantering
  • Google Ads tjänster
  • Google Ads marknadsföring
  • Google Ads annonsering
  • Google Ads hjälp
  • Google Ads management

Vi använder de sökorden i denna guide då de är ganska träffsäkra. Vi kan alltid ändra dem efteråt.

Nu ska vi ställa in en responsiv annons under fliken under som heter Ads. Börja med att bestämma:

  • Final URL: som är dit besökaren kommer när hon klickar på annonsen.
  • Display path: som är den webbadress som syns i annonsen, till exempel seo-texter.se/ads.
2025 02 06 16 22 50 Canva

Lägg till de sökord (headlines) du tycker passar, och gör minst två beskrivningar (descriptions).

2025 02 06 16 45 30 Canva

OBS: Jag bytte vid detta tillfälle gränssnittets språk till svenska. Resten av denna guide, och alla övriga Google Ads-guider, kommer ha gränssnitt med svenskt språk.

Lägg nu till Länktexter. Med dem kan du snabbt säga vilka fördelar dina produkter har, såsom snabb återkoppling och ett högt resultatfokus. Google brukar själv ta fram ett par förslag på länktexter, men du kan lika gärna skriva egna länktexter om du inte är nöjd med Googles förslag.

2025 02 13 18 22 09 Canva

Läs mer: Vad är kvalitetsbetyg inom Google Ads?

Budget

Efter du klickat på Nästa kommer du till en ny vy som heter Budget. Där bestämmer du hur stor budget sökkampanjen ska ha per dag (och i förlängningen per vecka och så vidare).

Google kommer rekommendera ett värde, men det är inte säkert att Googles uppskattning är mer träffsäker än din egen, särskilt inte ifall du har ett nytt Google Ads-konto utan statistik som Google kan ta del av.

En bra tumregel är att ha en så stor budget som man har råd med, då ger man Google frihet att gasa på rejält ifall det visar sig att kampanjen går bra.

2025 02 13 18 48 22 Canva

Sätt igång kampanjen

Efter du klickat på Nästa kommer du till en ny vy där du får granska alla val du gjort. Längst upp i gränssnittet finns förbättringsförslag som Google tagit fram. De kan du ta en titt på direkt eller spara till senare. Personligen gillar jag att fixa rekommendationerna efter att annonserna har "tuffat på" ett tag, för då är det enklare att ta ett genomtänkt beslut.

För att aktivera kampanjen klickar du på Publicera kampanj. Google kommer efter det gå igenom din annons, och berätta om något är fel. Efter några timmar "går annonsen live" och då börjar Google hämta statistik som visar hur det går för din sökannons.

2025 02 13 19 15 11 Canva

Det är bra att undan för undan kontrollera hur det går för annonsen. Google kommer säga till om de har förbättringsförslag. De är i regel riktigt bra, och ju mer/längre du annonserar, desto bättre blir rekommendationerna.

Kontakta oss för en kostnadsfri offert

Vi hjälper dig med allt som kan kopplas till textförfattande, SEO, SEM och webbdesign. 

Karl Rosqvist

Det är Karl Rosqvist som äger SEO-texter.se. Karl har över 6 års erfarenhet inom SEO och content writing, och han skriver inom i princip alla nischer.