seo texter logo

Så marknadsför sig de digitala spelplattformarna

Här berättar vi om vanliga metoder som spelplattformar använder sig av för att kunna nå ut effektivt med sin marknadsföring.

I mars i år meddelade Svenska Spel att Casino Cosmopol lägger ner sin verksamhet i Göteborg och Malmö. Stängningen motiveras av att man under flera år kämpat med att gå i vinst med anledning av allt färre besökare.

Allt fler väljer nämligen att ägna sig åt spel på digitala plattformar nuförtiden. Beslutet om nedstängning var en sista utväg efter att en rad åtgärder vidtagits för att öka lönsamheten och pressa kostnaderna.

Casino Cosmopol har varit den enda aktören med rätt att bedriva fysisk spelverksamhet i landet. I skrivande stund finns endast anläggningen i Stockholm kvar, hur länge till återstår att se.

Att de fysiska anläggningarna pressas av konkurrensen från digitala spelplattformar beror bland annat på de digitala plattformarnas skickliga marknadsföring. Mer om det nedan!

Ändrade spelregler för branschen

Innan vi tittar närmare på de digitala spelplattformarnas marknadsföring är det viktigt att nämna något om förhållandena för branschen i allmänhet, och de ändrade spelregler som började gälla vid 2000-talets början.

Det var nämligen då som spellandskapet förändrades radikalt, och detta i samband med införandet av digitala plattformar som PokerStars och därmed jämförbara sajter. Eftersom branschen är i hög grad digitaliserad idag är även många av de marknadsföringsmetoder som används i branschen digitala. 

Influencer marketing

Ett sätt som de digitala plattformarna marknadsför sina produkter på är genom så kallad influencer marketing.

Detta är redan ett bekant fenomen i andra branscher som till exempel modebranschen där tunga influencers som Bianca Ingrosso eller Kenza Zouiten kan bidra till ett stort klirr i ett klädföretags kassa genom sina kampanjer och samarbeten.

På nästan samma sätt går det till inom spelbranschen där man ibland vänder sig till nischade gaming-influencers för att göra samarbeten med olika plattformar och företag. Det är ett effektivt sätt att nå en högst engagerad målgrupp, och marknadsföringsmetoden bygger på att influencern i fråga har en trogen följarskara som litar på hans eller hennes omdöme när det gäller (gaming)rekommendationer.

Används det på rätt sätt kan influencer marketing bidra till att driva både trafik och försäljning för digitala spelplattformar. 

Person som marknadsfor sina tjanster

Marknadsföring via sociala medier

De flesta av oss ägnar en stor del av vår vakna tid på sociala medie-sajter som Facebook, Snapchat, Instagram eller TikTok.

De digitala spelplattformarna är högst medvetna om det inflytande som dessa sociala medie-plattformar har när det gäller att nå ut med sitt budskap. Sociala medier har blivit viktiga verktyg för de digitala plattformarna gällande att sprida sitt budskap till en stor målgrupp, bygga ett stort nätverk och interagera med fans och intressenter på ett direkt sätt.

På sociala medier är det viktigt att budskapet når fram snabbt eftersom användarnas koncentrationsförmåga är begränsad. Här kan man använda sig av material som går rakt på sak i form av exempelvis video, bilder och text för att locka visningar, likes och klick.

E-postmarknadsföring

Du kanske har noterat att vissa spelsajter ibland lockar med en välkomstbonus eller en rabatt om man registrerar sig för deras nyhetsbrev. Att inhämta användares e-postadresser på detta smarta vis skapar förutsättningar för framtida e-postmarknadsföring som är ytterligare ett sätt för branschen att kommunicera med sina kunder.

Genom att regelbundet skicka ut nyhetsbrev och annat relevant material (om allt från nya lanseringar till specialerbjudanden) håller man kontakten med sina spelare även när de inte sitter framför sina skärmar.

På sikt skapas en förhoppningsvis långvarig relation till spelarna som ger incitament för att de ska komma tillbaka istället för att vända sig till andra sajter. 

Vikten av rätt marknadsföring

Idag är konkurrensen stenhård bland de olika spelplattformarna. Det räcker inte att bara locka med förmånliga erbjudanden och innovativa spel.

Plattformarna som är verksamma på nätet måste ständigt ägna sig åt skicklig marknadsföring för att göra reklam för nya spel, locka befintliga och nya spelare och utöka sin räckvidd bortom de egna geografiska gränserna.

Digitala kanaler har gjort det enklare och betydligt mer prisvärt än innan att nå en stor målgrupp. Eftersom antalet plattformar dock ständigt växer är även konkurrensen knivskarp vilket gör att en rejäl marknadsföringsbudget är A och O för plattformen som vill skapa ekonomisk tillväxt och hänga med på marknaden på lång sikt.

Kontakta oss för en kostnadsfri offert

Vi hjälper dig med allt som kan kopplas till textförfattande, SEO, SEM och webbdesign. 

Anna Karlsson

Anna är en erfaren skribent som trivs bäst med att skriva inom nischerna igaming, ekonomi och teknik. Hon har 4 års erfarenhet som content writer.