seo texter logo

Vad är negativa sökord inom Google Ads? (Guide)

I denna artikel lär du dig allt om vad negativa sökord är inom Google Ads, såsom varför de är viktiga och hur du optimerar dina negativa sökord.

Artikelns innehåll

Vad är negativa sökord?

Negativa sökord är ord och termer du utesluter från dina Google Ads-kampanjer så att de blir mer träffsäkra och effektiva.

Ett exempel på hur du använder negativa sökord är om du annonserar till en landningssida med temat billiga herrskor, och Google börjar visa dina annonser för sökfrasen lyxiga herrskor. Om du lägger till lyxiga som negativt sökord syns du inte längre för det sökordet, och då blir dina annonser bättre.

Fördelar med negativa sökord

Det är viktigt att lägga till negativa sökord för att man:

  • Minskar annonskostnaderna tack vare att det blir färre irrelevanta klick.
  • Klickfrekvensen (CTR) ökar eftersom annonsen bara visas vid relevanta sökningar.
  • Konverteringsgraden blir högre då ointresserade användare filtreras bort.
  • Du får ett bättre kvalitetsbetyg för Ads tack vare att kampanjen får en bättre målgruppsanpassning.

Vilka negativa sökord finns det?

Nedan berättar vi om de tre typer av negativa sökord som finns.

Bred matchning

Bred matchning är exempelvis billiga skor. Här utesluter du sökningar som innehåller orden billiga skor i valfri ordning. Till exempel utesluter du köpa billiga löparskor och skor billiga.

Frasmatchning

Frasmatchning är exempelvis "billiga skor". Nu utesluter du sökningar som innehåller den exakta frasen billiga skor i rätt ordning. Frasen köpa billiga skor på nätet utesluter du, men frasen billigaste skor på nätet utesluter du inte.

Exakt matchning

Exakt matchning är exempelvis [billiga skor]. Du utesluter sökningar som matchar sökningen exakt, medan du inte utesluter alla andra varianter som skor billiga, billigaste skor och billiga träningsskor.

Så lägger du till negativa sökord i Google Ads

Följ dessa steg för att lägga till negativa sökord i din Google Ads-kampanj:

1. Logga in på ditt Google Ads-konto. Snabblänk för inloggning är:

2. Gå till Kampanjer och välj den kampanj du vill redigera.

2025 01 30 12 31 53 Canva

3. Klicka på Sökord, och välj Negativa sökord för söknätverket.

2025 01 30 13 16 22 Canva

4. Välj Negativa sökord, och lägg till de negativa sökorden i rutan. Om du vill kan du spara de negativa sökorden som en lista så du snabbt kan lägga till sökorden i andra kampanjer, och lätt kan redigera dem.

2025 01 30 13 25 59 Canva

5. Välj Spara och analysera de resultat du får.

Hur hittar man rätt negativa sökord?

Här nedan berättar vi om två effektivas sätt att hitta passande negativa sökord på.

Sök på Google

En bra idé är att låta Google autocomplete ge förslag på negativa sökord. Om du googlar på billiga herrskor ser du snabbt en lista med relevanta sökord.

2025 01 30 21 14 07 Canva

Ifall du säljer billiga herrskor i centrala Stockholm borde följande sökord vara negativa:

  • Billiga skor dam
  • Billiga skor mästerås
  • Billiga skor malmö
  • Billiga skor barn
  • Billiga skor göteborg
  • Billiga skor uppsala

Du ser ännu fler potentiella negativa sökord under "Andra söker efter-fältet" längst ner i SERP:en på Google:

2025 01 30 21 18 06 Canva

Använd sökordsplaneraren

Google Ads har en sökordsplanerare som du når under fliken Verktyg. I planeraren väljer du Upptäck nya sökord.

2025 01 30 21 30 52 Canva

Sen söker på de sökord du tycker är viktiga, till exempel billiga skor.

2025 01 30 21 36 11 Canva

Och efter det lägger du till de negativa sökord du hittar i din lista över negativa sökord.

2025 01 30 21 36 50 Canva 1

Titta på Googles sökrapport

Googles sökrapport hittar du om du trycker på Kampanjer, Insikter och rapporter sen Söktermer.

2025 02 01 19 52 58 Canva

Nu ser du alla sökord som Google visat upp, och de sökord du inte tycker passar in kan du enkelt markera som negativa sökord. De negativa sökord du markerar kan du lägga in på gruppnivå, kampanjnivå eller i en lista över negativa sökord.

Bästa strategierna för negativa sökord

Bra strategier för negativa sökord är att:

  • Analysera söktermsrapporten regelbundet, identifiera dåliga söktermer och lägg till dem som negativa sökord.
  • Var försiktig med att använda negativa sökord som breda matchningar. Då riskerar du nämligen att minska räckvidden för de sökord som verkligen fungerar.
  • Alla sökord som har många intryck men låg CTR borde bli negativa, likaså borde sökord med låga kvalitetsbetyg bli negativa.

Vanliga frågor

Hur ofta ska jag uppdatera mina negativa sökord?

I normalfallet räcker det att uppdatera dem med 1–4 veckors mellanrum. Du märker fort hur ofta du behöver uppdatera de negativa sökorden genom att besöka Googles sökrapport i Ads-plattformen.

Kan man använda samma lista med negativa sökord i flera kampanjer?

Ja, du kan ha samma lista med negativa sökord i flera kampanjer. Du kan även lägga din lista med negativa sökord på kontonivå så de läggs till på alla kampanjer du har.

Påverkar negativa sökord min organiska ranking?

Nej, negativa sökord påverkar inte din webbsidas organiska trafik, alltså trafik från sökmotorer såsom Google.

Vad händer om man lägger till för många negativa sökord?

Om du lägger till för många och för heltäckande negativa sökord kommer räckvidden för dina Ads-kampanjer minska. Om dina negativa sökord blockerar sökord som är lönsamma bidrar det till att du får en sämre lönsamhet för dina Google Ads-kampanjer.

Kontakta oss för en kostnadsfri offert

Vi hjälper dig med allt som kan kopplas till textförfattande, SEO, SEM och webbdesign. 

Karl Rosqvist

Det är Karl Rosqvist som äger SEO-texter.se. Karl har över 6 års erfarenhet inom SEO och content writing, och han skriver inom i princip alla nischer.