Negativa sökord är ord och termer du utesluter från dina Google Ads-kampanjer så att de blir mer träffsäkra och effektiva.
Ett exempel på hur du använder negativa sökord är om du annonserar till en landningssida med temat billiga herrskor, och Google börjar visa dina annonser för sökfrasen lyxiga herrskor. Om du lägger till lyxiga som negativt sökord syns du inte längre för det sökordet, och då blir dina annonser bättre.
Det är viktigt att lägga till negativa sökord för att man:
Nedan berättar vi om de tre typer av negativa sökord som finns.
Bred matchning är exempelvis billiga skor. Här utesluter du sökningar som innehåller orden billiga skor i valfri ordning. Till exempel utesluter du köpa billiga löparskor och skor billiga.
Frasmatchning är exempelvis "billiga skor". Nu utesluter du sökningar som innehåller den exakta frasen billiga skor i rätt ordning. Frasen köpa billiga skor på nätet utesluter du, men frasen billigaste skor på nätet utesluter du inte.
Exakt matchning är exempelvis [billiga skor]. Du utesluter sökningar som matchar sökningen exakt, medan du inte utesluter alla andra varianter som skor billiga, billigaste skor och billiga träningsskor.
Följ dessa steg för att lägga till negativa sökord i din Google Ads-kampanj:
1. Logga in på ditt Google Ads-konto. Snabblänk för inloggning är:
2. Gå till Kampanjer och välj den kampanj du vill redigera.
3. Klicka på Sökord, och välj Negativa sökord för söknätverket.
4. Välj Negativa sökord, och lägg till de negativa sökorden i rutan. Om du vill kan du spara de negativa sökorden som en lista så du snabbt kan lägga till sökorden i andra kampanjer, och lätt kan redigera dem.
5. Välj Spara och analysera de resultat du får.
Här nedan berättar vi om två effektivas sätt att hitta passande negativa sökord på.
En bra idé är att låta Google autocomplete ge förslag på negativa sökord. Om du googlar på billiga herrskor ser du snabbt en lista med relevanta sökord.
Ifall du säljer billiga herrskor i centrala Stockholm borde följande sökord vara negativa:
Du ser ännu fler potentiella negativa sökord under "Andra söker efter-fältet" längst ner i SERP:en på Google:
Google Ads har en sökordsplanerare som du når under fliken Verktyg. I planeraren väljer du Upptäck nya sökord.
Sen söker på de sökord du tycker är viktiga, till exempel billiga skor.
Och efter det lägger du till de negativa sökord du hittar i din lista över negativa sökord.
Googles sökrapport hittar du om du trycker på Kampanjer, Insikter och rapporter sen Söktermer.
Nu ser du alla sökord som Google visat upp, och de sökord du inte tycker passar in kan du enkelt markera som negativa sökord. De negativa sökord du markerar kan du lägga in på gruppnivå, kampanjnivå eller i en lista över negativa sökord.
Bra strategier för negativa sökord är att:
I normalfallet räcker det att uppdatera dem med 1–4 veckors mellanrum. Du märker fort hur ofta du behöver uppdatera de negativa sökorden genom att besöka Googles sökrapport i Ads-plattformen.
Ja, du kan ha samma lista med negativa sökord i flera kampanjer. Du kan även lägga din lista med negativa sökord på kontonivå så de läggs till på alla kampanjer du har.
Nej, negativa sökord påverkar inte din webbsidas organiska trafik, alltså trafik från sökmotorer såsom Google.
Om du lägger till för många och för heltäckande negativa sökord kommer räckvidden för dina Ads-kampanjer minska. Om dina negativa sökord blockerar sökord som är lönsamma bidrar det till att du får en sämre lönsamhet för dina Google Ads-kampanjer.