Nedan pratar vi mer om de tips vi precis nämnt i mer detalj.
Om du arbetar med affiliate marketing inom casino och betting märker du fort att det behövs många länkar för att du ska kunna ranka. Att köpa länkar från seriösa sajter är en bra idé, men du ska passa dig för illa skötta PBN-nätverk med smutsiga länkar som i princip inte ger dig någonting.
Nedan ser du att det krävs cirka 66 länkar för att kunna ranka på en topp 10-placering för sökfrasen “bästa casino”.
Men hur får du 66+ länkar - de lär ju knappast trilla ner från himmelen?
Genom outreach, alltså genom att fråga om länkar?
Nej, genom att köpa länkar för i princip ingen vill frivilligt länka ut till casinosajter. Inte andra casinosajter för de är ju dina konkurrenter, och oftast inte heller vanliga bloggar då det är svårt att få dem att länka ut till sajter med svag relevans.
Att ha SEO-optimerade texter som svarar på sökintentionen är minst lika viktigt som att ha starka länkar som pekar mot din casinosajt. För om du inte har det bästa textmaterialet, då har Google och andra stora sökmotorer inte heller någon anledning att ranka dig högt på förstasidan.
Ett bra sätt att bli en auktoritet inom en viss nisch, i detta fall casino, är att bygga upp ett innehållskluster. Om du gör det (eller låter oss göra det åt dig) försäkrar du dig om att din webbsida har allt material som behövs för att Google ska tycka att din sajt är värd att visa upp högt på SERP:en.
För var tror du själv Google-tåget vill släppa av sina passagerare? Hos en sajt med stora luckor när det kommer till textmaterialet..
.. eller hos en sajt där alla viktiga saker inom casino och iGaming har tagits upp på ett logiskt och kompakt sätt?
Läs mer: Så fungerar entitetsbaserad SEO
Om du har redan publicerade texter som inte rankar så bra, då är det en god idé att korrekturläsa dem. Då hittar du sannolikt lite gamla stavfel som du inte sett tidigare, samtidigt som du kan slå ihop eller ta bort artiklar som kannibaliserar på varandra.
Det finns många skumma aktörer inom online casino-branschen, men bara för att andra slarvar med etiken behöver inte du göra det. Bygg upp ett varumärke som folk litar på med nyanserade texter som inte är “säljiga” eller uppmanar till spel. Förslagsvis med hjälp av content marketing.
Värt att tänka på är att du inte får marknadsföra spel och betting som ett riskfritt nöje, och du får inte heller marknadsföra din casinosajt mot ungdomar/barn under 18 år. Detta enligt de marknadsföringsregler för casino som tas upp i den artikel vi precis länkat till.