Nedan pratar vi mer om de tips som precis nämnts i större detalj.
Många nyhetsbrev påminner om annonser som egentligen inte säger någonting. Du ska förstås inkludera annonser och erbjudanden i texten, men det är viktigast att du skriver innehåll som mottagaren faktiskt har nytta av såsom råd och tips inom den nisch du verkar.
Ett bra exempel kan vara: “Så gör du för att tälta i vildmarken” (och efter det inkludera annonser på tält). Ett annat bra förslag kan vara: “Så slår du hårdare när du spelar padel” (och efter det inkludera annonser på padelracketar med fokus på hastighet).
Läs mer: Så gör du en sökordsanalys.
Det är viktigt att du inkluderar tydliga rubriker som samtidigt engagerar. Huvudrubriken ska tydligt visa vad nyhetsbrevet handlar om, medan underrubrikerna ska beskriva vad varje stycke handlar om. Samtliga rubriker ska alltså vara kortfattade, ärliga och rakt på sak.
Läsaren ska enkelt förstå vad nyhetsbrevet handlar om bara genom att läsa rubrikerna. Det är nämligen många läsare som väljer att bara skumma igenom rubrikerna för att “spara tid”.
När du skriver ett nyhetsbrev är det viktigt att du inte överdriver eller rent av ljuger för läsaren. Om en rubrik lyder “billiga tält”, då ska du också erbjuda och visa exempel på billiga tält i nyhetsbrevet. Du ska alltså hålla det du lovar, och inte jaga klick genom att skriva missvisande rubriker.
Lästips: Hos oss på SEO-texter.se kan du beställa såväl nyhetsbrev som korrekturläsning.
Du vinner ingenting på att skriva på ett för krångligt sätt. Ett flertal studier har visat att det är bäst att skriva som en högstadieelev (niondeklassare) som har högsta betyg i det språk hon skriver på. En studie från Boomerang har också visat att mottagarna föredrar när man använder samma språk som en tredjeklassare.
Även om du är expert när det kommer till det område du skriver inom är det inte säkert att läsarna är det. Du ska därför undvika att använda termer och förkortningar som läsarna kanske inte förstår. När du själv arbetar inom nischen är det nämligen lätt att bli hemmablind.
Exempelvis; om du skriver ett nyhetsbrev där du ska uppmärksamma att Volvo släppt en ny bil. Då ska du inte fokusera på vad turbotrycket ligger på, utan vad ett högt turbotryck medför. Du ska alltså skriva “ett högt turbotryck innebär att denna bil accelererar snabbare, vilket är smidigt vid omkörningar”, i stället för “Volvon har ett laddtryck på hela X bar”.
Det är sällan som någon verkligen har tid att läsa ett nyhetsbrev. Av den anledningen är det viktigt att du fattar dig kort, samt låter nyhetsbrevet handla om en sak. Om du inkluderar för många ämnesområden i samma nyhetsbrev kan läsarna nämligen bli förvirrade och tappa intresset.
Utöver det kan du få brist på idéer om du publicerar alla intressanta artiklar i ett och samma nyhetsbrev. Det är nämligen vanligt att personer som inte tidigare skrivit nyhetsbrev väljer att lägga extremt mycket tid och energi på det första nyhetsbrevet, som i sin tur blir bra och informativt.
Men efter någon månad kommer sannolikt idétorkan som ett brev på posten då du redan skrivit om alla intressanta ämnen inom din nisch.
Att korrekturläsa ditt nyhetsbrev är ett säkert sätt att eliminera såväl stavfel som grammatikfel, som i sin tur får ditt nyhetsbrev att se amatörmässigt ut.
Om du korrekturläser nyhetsbrevet noga kan du också lägga till nödvändig information, medan du tar bort överflödig information som läsaren sannolikt inte har någon nytta av.
Läs mer: Viktiga tips som gör att du blir bättre på att korrekturläsa.