seo texter logo

Vad är native-annonsering egentligen?

Native-annonsering är populärt. Men hur går det till, vad kostar det och hur ska du utforma dina artiklar? Dessa frågor och fler svarar vi på nu.

Vad är native-annonsering?

Native-annonsering är en marknadsföringsmetod som går ut på att publicera sponsrade artiklar på populära webbsidor. De sponsrade artiklarna ska kännas som om de "hör hemma" bland det vanliga materialet på webbsidan, och ska idealt driva trafik till det företag som betalat för annonsen.

Värt att veta är att man måste märka sponsrade artiklar med något som gör att läsarna förstår att det rör sig om en annons. Native-annonser måste nämligen skilja sig från det redaktionella materialet så att ingen riskerar att bli lurad.

Vanliga synonymer till native-annonsering

  • Sponsrade artiklar.
  • Sponsrade inlägg.
  • Native-annonser.
  • Native ads.
  • Native marketing.
  • Native advertising.

De ovanstående begreppen betyder exakt samma sak som native-annonsering. Genom att förtydliga det hoppas vi på att kunna undvika missförstånd i artikeln.

Så fungerar native-annonsering

  1. Du producerar bra och unikt textinnehåll som passar för målplattformen.
  2. Du ser till att innehållet publiceras på rätt plattform, såsom en stor blogg inom din nisch.
  3. När din native-annons är publicerad når du massor av människor som du annars inte hade nått.
  4. Många som läser din native-annons klickar på länken som tar dem till din webbsida.
  5. Slutligen läser de som besöker din webbsida det innehåll du publicerat där.

Du kan få hjälp med native-annonsering

Du kan lyckas med native-annonsering genom att läsa på och skriva dina egna artiklar. Men det bästa är faktiskt att anlita en Digital Marknadsföringsbyrå på samma sätt som det är bäst att låta utbildade fordonsmekaniker laga din bil.

Personer som arbetar på digitala marknadsföringsbyråer vet alltså hur man lyckas med native-annonsering, vilket innebär att du maximerar dina möjligheter att lyckas.

Tips för att skriva bra native-annonser

  • Annonsen ska vara intressant och passa plattformens målgrupp.
  • Du ska inte skriva för "säljigt" utan hålla dig objektiv.
  • Annonsen ska hålla en lika bra standard som det redaktionella materialet.
  • Det är en bra idé att använda snygga och påkostade bilder för att väcka intresse.

2 exempel på native-annonsering

Sponsrade artiklar hos Hemnet

På Hemnet är deras sponsrade artiklar tydligt uppmärkta som just sponsrade, precis som det ska vara.

Sponsrade artiklar pa hemnet

Sponsrade artiklar hos Omni

Nyhetssajten Omni publicerar även de innehåll inom native marketing, som du ser nedan.

Annonser i omnis blogg

Detta består en native-annons av

  1. En saklig och engagerande rubrik.
  2. En kort ingress som förklarar vad artikeln kommer handla om.
  3. En eller flera bilder som väcker läsarnas intresse.
  4. En länk eller en call to action-knapp som tar besökaren till din webbsida.
  5. En tydlig påminnelse om att det rör sig om en annons.

Ovre delar av native artikel Delar av en native artikel

Native-annonser kan vara utformade på fler sätt, men en typisk native-annons ser ut ungefär som vi beskriver ovan.

Vad kostar ett sponsrat inlägg?

Vad ett sponsrat inlägg kostar beror främst på hur välbesökt och hur stark tillbakalänksprofil plattformen har. Ett sponsrat inlägg på Hemnet eller Omni får du i regel betala över 10 000 kr för bara i publiceringskostnad, medan det är billigare att publicera sponsrade inlägg på mindre bloggar.

4 viktiga fördelar med native-annonsering

1. Läsarna gillar annonser med relevans

De som läser dina sponsrade artiklar vet att hela artikeln är en annons, men i regel bryr de sig inte om det. Tack vare detta tas i princip alla native-annonser emot väl av läsarna förutsatt att de har relevans för plattformen.

2. Läsarna är trötta på annonser

I princip ingen vill se några annonser på en webbsida, och av den anledningen har många "tränat in" en förmåga att helt enkelt bortse från annonser. I synnerhet irriterande annonser som exempelvis blinkar och har starka färger.

Men så länge dina native-annonser är utformade som redaktionellt innehåll säger marknadsföringsföretaget Outbrain att besökarna tar till sig det.

Sanningen är faktiskt att native-annonser är 53% mer effektiva än traditionella annonser på nätet från nätverk såsom Google Adsense.

3. Annonsblockerare tar inte bort native-annonser

Annonsblockerare såsom Adblock Plus och Adblock tar bort i princip alla jobbiga annonser. Men native-annonserna får faktiskt vara ifred. Sannolikt tack vare att native-annonser ser ut ungefär som redaktionellt material och även är placerade på samma ställe som annat redaktionellt material.

4. Det man läser kommer man ihåg

Om läsarna uppskattar det innehåll som finns i din sponsrade artikel får de en bra bild av ditt företag samtidigt som du får en bra varumärkesexponering.

Det är nämligen så att man kommer ihåg det man läst, medan man mer sällan kommer ihåg det man har sett. Det faktumet bidrar till att native-annonser så pass effektiva och prisvärda.

Läs mer: Sökmotoroptimering är ett bra alternativ till native-annonsering.

Kontakta oss för en kostnadsfri offert

Vi hjälper dig med allt som kan kopplas till textförfattande, SEO, SEM och webbdesign. 

Karl Rosqvist

Det är Karl Rosqvist som äger SEO-texter.se. Karl har över 6 års erfarenhet inom SEO och content writing, och han skriver inom i princip alla nischer.