seo texter logo

Så skapar du en författarruta med fokus på SEO

Varför är det viktigt att ha en författarruta eller författarbox på din webbsida, och hur skapar du en perfekt författarbox? Det svarar vi på nu!

Vad är en författarruta?

En författarruta, som även kallas för författarbox eller author box är en informationsruta där författaren och hennes prestationer, intressen och kunskaper sammanfattas. Det är vanligt att författarrutor är korta samt kompakta, och beskriver mycket med få ord.

Varför är det viktigt att ha en författarruta?

Det är viktigt att ha en författarruta då du således får ett högt E-A-T-omdöme av Google, som i sin tur ger dig en bättre ranking i SERP:en på deras söktjänst.

För att få en hög E-A-T hos Google måste du inkludera följande saker i författarboxen:

  • Vem du är.
  • Vad du kan.
  • Vilka eventuella priser och utmärkelser du har vunnit.

Som Search Engine Journal förtydligat rankar Google inte din sajt bättre bara för att en eller flera författare är populära och/eller kan en massa saker. Men det är samtidigt viktigt att du upplyser läsarna om vem du är och vad du kan, för det inger förtroende hos såväl läsare som sökmotorer.

Ett exempel på en bra författarbox

Axel Hansson på ekonomibloggen Buffert.se har en bra författarbox där du bland annat hittar:

  • Länkar till hans sociala medie-konton.
  • En bra bild.
  • Bra beskrivningar om vad han kan och vad han gör.

Summa summarum är det en bra författarbox där författaren fått med allt som är viktigt på ett effektivt sätt.

Forfattarbox for Buffert

7 tips för att skriva en perfekt författarbox

  1. Skriv om dig själv i tredje person. Det kanske kan låta högfärdigt men att skriva om sig själv i tredje person inger faktiskt auktoritet.
  2. Håll det kort. Ingen vill läsa spaltmeter om vem du är. En längt på mellan 50 och 100 ord är i princip alltid lagom för en författarruta.
  3. Beskriv vad du har för yrkestitel och vad du gör. Till exempel om du jobbar inom SEO, och vad du är specialist på inom SEO.
  4. Beskriv vad du har för utmärkelser. Det vill säga utmärkelser som är relevanta för det du gör, såsom universitetsutbildningar eller kurs-certifieringar.
  5. Beskriv vad du kan. Till exempel vad du är duktigast på att skriva om ifall du arbetar som content writer.
  6. Inkludera länkar till dina sociala medie-profiler. Att göra så ger författarboxen mer tyngd och trovärdighet.
  7. Inkludera ett bra foto. När du tar med ett bra kort förstår läsarna att det verkligen är en människa som skrivit texten.

OBS: Värt att tänka på är att du inte behöver lyda alla råd till punkt och pricka. I många fall känner man själv vilka råd som är viktiga att ta fasta på.

Ska du ha unika författarsidor för alla författare?

Ja, du ska ha en unik författarsida för alla författare. Så om det finns fyra författare som skriver på din sajt är det en bra idé att ge varje författare en unik delsida. Värt att tänka på är också att du ska låta Google indexera författarsidorna.

Det finns ju faktiskt en möjlighet att folk vill veta mer om författarna, så att göra en noindex på författarsidorna är bara onödigt.

Ett exempel på en bra författarsida

Det är återigen en av personerna bakom Buffert.se som får stå för vårt best practice-exempel. Det är två författare (exkl. eventuella gästskribenter) som skriver för webbsidan, och båda av dessa har var sin författarsida som också är indexerade på Google.

Som du ser nedan är författarsidan informativ då du får reda på:

  • Vilka artiklar författaren har skrivit.
  • Mer information om författaren.
  • Hur du kontaktar författaren.

Genom att klicka på denna länk kan du besöka författarsidan för att själv ta en titt på hur den är utformad.

Forfattarsida for buffert

Lästips: Vad är SEO? En komplett guide!

Kontakta oss för en kostnadsfri offert

Vi hjälper dig med allt som kan kopplas till textförfattande, SEO, SEM och webbdesign. 

Karl Rosqvist

Det är Karl Rosqvist som äger SEO-texter.se. Karl har över 6 års erfarenhet inom SEO och content writing, och han skriver inom i princip alla nischer.