En författarruta, som även kallas för författarbox eller author box är en informationsruta där författaren och hennes prestationer, intressen och kunskaper sammanfattas. Det är vanligt att författarrutor är korta samt kompakta, och beskriver mycket med få ord.
Det är viktigt att ha en författarruta då du således får ett högt E-A-T-omdöme av Google, som i sin tur ger dig en bättre ranking i SERP:en på deras söktjänst.
För att få en hög E-A-T hos Google måste du inkludera följande saker i författarboxen:
Som Search Engine Journal förtydligat rankar Google inte din sajt bättre bara för att en eller flera författare är populära och/eller kan en massa saker. Men det är samtidigt viktigt att du upplyser läsarna om vem du är och vad du kan, för det inger förtroende hos såväl läsare som sökmotorer.
Axel Hansson på ekonomibloggen Buffert.se har en bra författarbox där du bland annat hittar:
Summa summarum är det en bra författarbox där författaren fått med allt som är viktigt på ett effektivt sätt.
OBS: Värt att tänka på är att du inte behöver lyda alla råd till punkt och pricka. I många fall känner man själv vilka råd som är viktiga att ta fasta på.
Ja, du ska ha en unik författarsida för alla författare. Så om det finns fyra författare som skriver på din sajt är det en bra idé att ge varje författare en unik delsida. Värt att tänka på är också att du ska låta Google indexera författarsidorna.
Det finns ju faktiskt en möjlighet att folk vill veta mer om författarna, så att göra en noindex på författarsidorna är bara onödigt.
Det är återigen en av personerna bakom Buffert.se som får stå för vårt best practice-exempel. Det är två författare (exkl. eventuella gästskribenter) som skriver för webbsidan, och båda av dessa har var sin författarsida som också är indexerade på Google.
Som du ser nedan är författarsidan informativ då du får reda på:
Genom att klicka på denna länk kan du besöka författarsidan för att själv ta en titt på hur den är utformad.
Lästips: Vad är SEO? En komplett guide!