Kvalitetsbetyg inom Google Ads är den poängskala mellan 1–10 som Google ger varje sökord i ditt Google Ads-konto. Ju högre kvalitetsbetyg du har, desto bättre är det. Kvalitetsbetyget bestäms av tre huvudsakliga faktorer som är:
Det går att säga att kvalitetsbetyget är lika viktigt för ditt Google Ads-konto som det är att ha en tydlig SEO strategi när man jobbar med SEO.
Google har inte berättat vad som gäller, men de som driver Search Engine Land tror att de tre viktigaste faktorerna inom Google Ads är värda så här mycket:
Totalt påverkar de tre viktigaste faktorerna 9 av de 10 poäng som utgör kvalitetsbetyget för dina Google-annonser.
Du kollar ditt kvalitetsbetyg genom att:
1. Klicka på Kampanjer, välj sedan Målgrupper, sökord och innehåll, och efter det Sökord.
2. Välj Kolumner.
3. Välj Alla kolumner och efter det Kvalitetsresultat.
4. Bocka i fyra saker:
Om du vill, sortera därefter så att dessa fyra attribut hamnar på det ställe du vill ha dem i översikten (se spalt till höger), för de är mycket viktiga. Bekräfta efter det dina val genom att klicka på Använd.
5. Nu ser du kvalitetsresultatet för alla sökord tillsammans med de viktigaste faktorerna som påverkar det. Sortera gärna kvalitetsresultatet från högt till lågt för att få en bättre överblick.
OBS: Har du precis börjat med Google Ads kan kvalitetsbetyget visas som "—", men så fort Google hittat fler data kommer ett riktigt kvalitetsbetyg visas.
En annan viktig sak att tänka på är att siffrorna för alla tre delbetyg och kvalitetsresulatet tas fram genom att Google jämför dina annonser med konkurrenternas annonser på samma sökord. Är konkurrensen hård, exempelvis på sökord som domännamn och webbhotell, krävs det normalt en bättre annons-insats jämfört med om man annonserar med lite enklare sökord.
Betyget 5/10 betyder alltså att din annons är lika bra som konkurrenternas annonser på exakt samma sökord.
Du ska ha ett högt kvalitetsbetyg för dina annonser då det:
Kvalitetsbetyg | Effekt på CPC |
10 | CPC är den lägsta möjliga |
9 | CPC är mycket lägre än normalt |
8 | CPC är märkbart reducerad |
7 | CPC är reducerad |
6 | CPC börjar sjunka |
5 | CPC är genomsnittlig |
4 | CPC börjar öka. |
3 | CPC ökar märkbart. |
2 | Mycket hög CPC |
1 | Extremt hög CPC |
Förklaring: Ett kvalitetsbetyg på 5 är Googles medelvärde, där CPC har ett genomsnittligt pris. Lägre betyg (1–4) leder till högre kostnad per klick, medan högre betyg (6–10) minskar PPC-kostnaderna. Ett kvalitetsbetyg på 1 ger cirka 400 % dyrare PPC, och ett kvalitetsbetyg på 10 ger omkring 50 % billigare PPC.
Nedan ger vi dig 4 tips för hur du höjer ditt kvalitetsbetyg.
Det är viktigt att du använder sökord som passar för det du annonserar. Säljer du handgjorda smycken är det mycket bättre att använda nyckelord som "handgjorda smycken" istället för det bredare och mer intetsägande nyckelordet "smycken".
Genom att vara mer specifik och träffsäker när det kommer till val av sökord ökar man på annonsens relevans, vilket i förlängningen ger ett högre kvalitetsbetyg för din annons.
När en användare klickar på en annons har hon en förväntning om hur landningssidan ska se ut, och är det så att målsidan uppfyller användarens förväntningar får du ett högre kvalitetsbetyg. Sannolikt får du också en lägre kostnad per konvertering.
För att förbättra användarupplevelsen för målsidan ska den ha:
Med testa och optimera menas att du ska:
Det bästa sättet att segmentera, alltså dela upp annonserna på, är att skapa flera mindre annonsgrupper istället för en stor annonsgrupp. Om du till exempel har en stor annonsgrupp med sökord med temat "skor", kommer dina annonser också ha en bra synlighet för sökordet "skor".
Men om du istället segmenterar annonsgruppen skor i delgrupper som herrskor, damskor, tennisskor och barnskor kommer dina annonser bli mer specifika, och det höjer ditt kvalitetsbetyg.
Tack vare segmenteringen kommer en användare som söker på "billiga tennisskor" få en bättre matchning mot tennisskor jämfört med den han hade fått utan en bra segmentering av annonsgrupperna.
Den segmentering vi precis gjort leder till en högre relevans för annonserna, och således även ett högre kvalitetsbetyg för annonserna.
Genom att lägga till negativa sökord får du mer träffsäkra annonser tack vare att "sökord som är fel" sorteras bort. Har du en annons om "tennisskor för herr", och inte vill ranka på "skoskav med tennisskor" lägger du helt enkelt till "skoskav" som ett negativt negativt sökord, och vips har du fått en mer relevant annons.
Ett bra kvalitetsbetyg är 7–10, och ett dåligt kvalitetsbetyg är 1–4.
Ja, ett högt kvalitetsbetyg sänker din CPC och ökar annonsrankingen.
CTR, eller klickfrekvens, är ett mått på hur relevant annonsen är för Googles användare. Ju högre CRT desto bättre är det, då en hög CTR är ett bevis på att annonsen är relevant för användaren.
Du betalar då mer för dina annonser och annonserna får sämre placeringar.
Ja, ett högre kvalitetsbetyg ger bättre annonser, som i sin tur leder till fler och billigare konverteringar.