seo texter logo

Vad är kvalitetsbetyg inom Google Ads? (+ så höjer du det)

Här lär du dig allt om vad kvalitetsbetyg (quality score) är inom Google Ads, och hur du gör för att höja det.

Artikelns innehåll

Vad är kvalitetsbetyg inom Google Ads?

Kvalitetsbetyg inom Google Ads är den poängskala mellan 1–10 som Google ger varje sökord i ditt Google Ads-konto. Ju högre kvalitetsbetyg du har, desto bättre är det. Kvalitetsbetyget bestäms av tre huvudsakliga faktorer som är:

  1. Den förväntade klickfrekvensen, alltså hur troligt det är att en användare klickar på din annons.
  2. Annonsens relevans, som är hur bra annonsen svarar på användarens sökfråga, eller sökintention.
  3. Målsidans användarupplevelse, som är hur väl optimerad och relevant målsidan är för användaren.

Det går att säga att kvalitetsbetyget är lika viktigt för ditt Google Ads-konto som det är att ha en tydlig SEO strategi när man jobbar med SEO.

Vad är det som påverkar kvalitetsbetyget mest?

Google har inte berättat vad som gäller, men de som driver Search Engine Land tror att de tre viktigaste faktorerna inom Google Ads är värda så här mycket:

  • Den förväntade klickfrekvensen är värd 3,5 poäng av 10.
  • Annonsens relevans bestämmer 2 poäng av 10.
  • Målsidans användarupplevelse bestämmer 3,5 poäng av 10.

Totalt påverkar de tre viktigaste faktorerna 9 av de 10 poäng som utgör kvalitetsbetyget för dina Google-annonser.

Hur kollar man sitt kvalitetsbetyg?

Du kollar ditt kvalitetsbetyg genom att:

1. Klicka på Kampanjer, välj sedan Målgrupper, sökord och innehåll, och efter det Sökord.

2025 01 20 17 20 50 Window

2. Välj Kolumner.

2025 01 20 17 23 53 Window

3. Välj Alla kolumner och efter det Kvalitetsresultat.

2025 01 20 17 25 29 Window

4. Bocka i fyra saker:

  • Kvalitetsresultat
  • Annonsens relevans
  • Målsideupplevelse (Målsideuppl.)
  • Beräknad CTR (Ber. CTR)
2025 01 20 17 34 43 Window

Om du vill, sortera därefter så att dessa fyra attribut hamnar på det ställe du vill ha dem i översikten (se spalt till höger), för de är mycket viktiga. Bekräfta efter det dina val genom att klicka på Använd.

5. Nu ser du kvalitetsresultatet för alla sökord tillsammans med de viktigaste faktorerna som påverkar det. Sortera gärna kvalitetsresultatet från högt till lågt för att få en bättre överblick.

2025 01 20 17 42 49 Window

OBS: Har du precis börjat med Google Ads kan kvalitetsbetyget visas som "—", men så fort Google hittat fler data kommer ett riktigt kvalitetsbetyg visas.

Dina annonser jämförs med konkurrenternas annonser

En annan viktig sak att tänka på är att siffrorna för alla tre delbetyg och kvalitetsresulatet tas fram genom att Google jämför dina annonser med konkurrenternas annonser på samma sökord. Är konkurrensen hård, exempelvis på sökord som domännamn och webbhotell, krävs det normalt en bättre annons-insats jämfört med om man annonserar med lite enklare sökord.

Betyget 5/10 betyder alltså att din annons är lika bra som konkurrenternas annonser på exakt samma sökord.

Varför ska man man ha ett högt kvalitetsbetyg?

Du ska ha ett högt kvalitetsbetyg för dina annonser då det:

  • Ger en lägre kostnad per klick (CPC), vilket gör att du betalar mindre för samma annonsplaceringar som tidigare.
  • Ger en bättre annonsranking (ad ranking), vilket gör att dina annonser får en bättre synlighet och placering än tidigare.
  • Du får en lägre kostnad per konvertering tack vare att dina annonser får mer synlighet för pengarna.

Pris (PPC) kontra kvalitetsbetyg

KvalitetsbetygEffekt på CPC
10CPC är den lägsta möjliga
9CPC är mycket lägre än normalt
8CPC är märkbart reducerad
7CPC är reducerad
6CPC börjar sjunka
5CPC är genomsnittlig
4CPC börjar öka.
3CPC ökar märkbart.
2Mycket hög CPC
1Extremt hög CPC

Förklaring: Ett kvalitetsbetyg på 5 är Googles medelvärde, där CPC har ett genomsnittligt pris. Lägre betyg (1–4) leder till högre kostnad per klick, medan högre betyg (6–10) minskar PPC-kostnaderna. Ett kvalitetsbetyg på 1 ger cirka 400 % dyrare PPC, och ett kvalitetsbetyg på 10 ger omkring 50 % billigare PPC.

Hur höjer man sitt kvalitetsbetyg?

Nedan ger vi dig 4 tips för hur du höjer ditt kvalitetsbetyg.

1. Använd rätt sökord

Det är viktigt att du använder sökord som passar för det du annonserar. Säljer du handgjorda smycken är det mycket bättre att använda nyckelord som "handgjorda smycken" istället för det bredare och mer intetsägande nyckelordet "smycken".

Genom att vara mer specifik och träffsäker när det kommer till val av sökord ökar man på annonsens relevans, vilket i förlängningen ger ett högre kvalitetsbetyg för din annons.

2. Förbättra användarupplevelsen för målsidan

När en användare klickar på en annons har hon en förväntning om hur landningssidan ska se ut, och är det så att målsidan uppfyller användarens förväntningar får du ett högre kvalitetsbetyg. Sannolikt får du också en lägre kostnad per konvertering.

För att förbättra användarupplevelsen för målsidan ska den ha:

  • En kort laddningstid, särskilt på mobil.
  • En design som passar alla enheter, inklusive mobiler.
  • Bra textinnehåll som passar för annonsen. Säger annonsen "Skaffa stödstrumpor för att få en bättre fothälsa", ska texten på landningssidan bland annat förklara varför stödstrumpor ger en bättre fothälsa.
  • En design som gör att det är enkelt att navigera på sidan, och besökaren ska kunna hitta rätt information på ett enkelt sätt.
  • Text som är lagom storm och det ska finnas rätt uppmärkta rubriker och en kontrast som gör att all text är läsbar.
  • En call to action-knapp, exempelvis en köp nu-knapp, som är lätt att hitta och förstå innebörden av.

3. Testa och optimera

Med testa och optimera menas att du ska:

  • A/B-testa annonserna för att identifiera vilka som ger bäst klickfrekvens (CTR).
  • Utvärdera hur målsidan presterar genom att använda Google Analytics för att mäta sidans avvisningsfrekvens och användarupplevelse.

4. Segmentera annonserna

Det bästa sättet att segmentera, alltså dela upp annonserna på, är att skapa flera mindre annonsgrupper istället för en stor annonsgrupp. Om du till exempel har en stor annonsgrupp med sökord med temat "skor", kommer dina annonser också ha en bra synlighet för sökordet "skor".

Men om du istället segmenterar annonsgruppen skor i delgrupper som herrskor, damskor, tennisskor och barnskor kommer dina annonser bli mer specifika, och det höjer ditt kvalitetsbetyg.

Tack vare segmenteringen kommer en användare som söker på "billiga tennisskor" få en bättre matchning mot tennisskor jämfört med den han hade fått utan en bra segmentering av annonsgrupperna.

Den segmentering vi precis gjort leder till en högre relevans för annonserna, och således även ett högre kvalitetsbetyg för annonserna.

5. Lägg till negativa sökord

Genom att lägga till negativa sökord får du mer träffsäkra annonser tack vare att "sökord som är fel" sorteras bort. Har du en annons om "tennisskor för herr", och inte vill ranka på "skoskav med tennisskor" lägger du helt enkelt till "skoskav" som ett negativt negativt sökord, och vips har du fått en mer relevant annons.

Vanliga frågor

Vad är ett bra kvalitetsbetyg?

Ett bra kvalitetsbetyg är 7–10, och ett dåligt kvalitetsbetyg är 1–4.

Kan kvalitetsbetyget påverka mitt annonsbud?

Ja, ett högt kvalitetsbetyg sänker din CPC och ökar annonsrankingen.

Vilken roll spelar CTR i kvalitetsbetyget?

CTR, eller klickfrekvens, är ett mått på hur relevant annonsen är för Googles användare. Ju högre CRT desto bättre är det, då en hög CTR är ett bevis på att annonsen är relevant för användaren.

Vad händer om mitt kvalitetsbetyg är lågt?

Du betalar då mer för dina annonser och annonserna får sämre placeringar.

Kommer kvalitetsbetyget påverka mina konverteringar?

Ja, ett högre kvalitetsbetyg ger bättre annonser, som i sin tur leder till fler och billigare konverteringar.

Kontakta oss för en kostnadsfri offert

Vi hjälper dig med allt som kan kopplas till textförfattande, SEO, SEM och webbdesign. 

Karl Rosqvist

Det är Karl Rosqvist som äger SEO-texter.se. Karl har över 6 års erfarenhet inom SEO och content writing, och han skriver inom i princip alla nischer.