seo texter logo

Vad är Google Ads? (Komplett Guide)

Här lär du dig allt som är viktigt med Googles annonsprogram Google Ads.

Artikelns innehåll

Vad är Google Ads?

Google Ads är en marknadsföringsplattform från Google där man får betala för att synas bland Googles produkter, såsom bland sökresultaten i Google sök och på Youtube. Plattformen har ett auktionssystem där man budar på att få synas på de bästa platserna, och det är inte alltid den som betalar mest som syns bäst.

Google sök-annonserna är mest populära att betala för. De annonserna ser du överst på bilden här nedan (SEM), medan resultaten längre ner (SEO) ger organisk trafik som du inte behöver betala för.

Skillnad mellan SEO och SEM

Varför använda Google Ads?

Här nedan berättar vi om de viktigaste fördelarna Google Ads ger dig.

✔ Du får snabbt resultat då Google Ads genererar trafik omedelbart, till skillnad från SEO och content markering där det tar tid att synas.
✔ Det är enkelt att målgruppsanpassa sina annonser till olika åldrar, platser, tidpunkter och enheter.
✔ Du kan sätta upp en fast budget som Google inte kommer spräcka.
✔ Det är lätt att mäta resultatet av sina Google Ads-kampanjer tack vare de statistikverktyg som plattformen har.
✔ Annonsnätverket är brett då det bland annat går att annonsera på andras webbsidor, på Google sök och på Youtube.
✔ Google Ads ger normalt ett mycket bra resultat sett till den ROAS (return on ad spend) du vill uppnå.

Hur använder man Google Ads?

Här nedan berättar vi om 6 steg för hur du använder Google Ads.

1. Gör rätt förberedelser

  • Ta reda på varför du använder Google Ads. Är det för att sälja något, eller kanske för att stärka varumärket?
  • Ta reda på vilken/vilka målgrupper du har, såsom hur gamla de är och vad de söker på.

2. Skapa ditt Google Ads-konto

Du skapar ditt Google Ads-konto genom att besöka denna länk: https://myaccount.google.com/. Processen för att skapa ett Google Ads-konto är enkel, du behöver bara följa de instruktioner Google berättar om på skärmen.

3. Ta fram bra sökord

Du kan ta fram bra sökord på många sätt, däribland genom att:

  • Söka på Google
  • Använda nyckelordsplaneraren
  • Använda ett SEO-verktyg såsom Ahrefs

4. Skapa en Ads-kampanj

Det gör du genom att:

  • Bestämma vilken typ av Ads-kampanj du ska ha.
  • Välja land och språk för annonsen.
  • Välja budget.
  • Välja en budstrategi.
  • Lägga till rätt nyckelord.

5. Skapa dina annonser

När du skapar dina annonser ska du tänka på att:

  • Annonserna ska innehålla de nyckelord du vill synas för.
  • Annonserna ska ha ett språk som läsarna känner till.
  • Annonserna ska synas på användarnas skärmar och aldrig "brytas av"
  • Det ska finnas en call to action-knapp vid behov.

6. Mät resultatet

De bästa sätten att mäta resultatet för din Google Ads-kampanj är att kartlägga:

  • Kostnaden per klick (CPC)
  • Klickfrekvensen (CTR)
  • Konverteringsfrekvensen (CVR)
  • Kostnad per konvertering (CPA)

7. Optimera och justera

När du har dina Google Ads-kampanjer igång, och du har rätt mätdata, är det bara att justera och förbättra så gott det går. Exempel på saker som är bra att optimera och förbättra är:

  • De landningssidor som du riktar annonserna mot.
  • Kvalitetsbetyget för Google Ads.
  • Kontostrukturen för ditt Ads-konto, såsom att du segmenterar produkterna på rätt sätt och har logiska annonsgrupper.

Kontakta oss för en kostnadsfri offert

Vi hjälper dig med allt som kan kopplas till textförfattande, SEO, SEM och webbdesign. 

Karl Rosqvist

Det är Karl Rosqvist som äger SEO-texter.se. Karl har över 6 års erfarenhet inom SEO och content writing, och han skriver inom i princip alla nischer.