Google Ads är en marknadsföringsplattform från Google där man får betala för att synas bland Googles produkter, såsom bland sökresultaten i Google sök och på Youtube. Plattformen har ett auktionssystem där man budar på att få synas på de bästa platserna, och det är inte alltid den som betalar mest som syns bäst.
Google sök-annonserna är mest populära att betala för. De annonserna ser du överst på bilden här nedan (SEM), medan resultaten längre ner (SEO) ger organisk trafik som du inte behöver betala för.
Här nedan berättar vi om de viktigaste fördelarna Google Ads ger dig.
✔ Du får snabbt resultat då Google Ads genererar trafik omedelbart, till skillnad från SEO och content markering där det tar tid att synas.
✔ Det är enkelt att målgruppsanpassa sina annonser till olika åldrar, platser, tidpunkter och enheter.
✔ Du kan sätta upp en fast budget som Google inte kommer spräcka.
✔ Det är lätt att mäta resultatet av sina Google Ads-kampanjer tack vare de statistikverktyg som plattformen har.
✔ Annonsnätverket är brett då det bland annat går att annonsera på andras webbsidor, på Google sök och på Youtube.
✔ Google Ads ger normalt ett mycket bra resultat sett till den ROAS (return on ad spend) du vill uppnå.
Här nedan berättar vi om 6 steg för hur du använder Google Ads.
Du skapar ditt Google Ads-konto genom att besöka denna länk: https://myaccount.google.com/. Processen för att skapa ett Google Ads-konto är enkel, du behöver bara följa de instruktioner Google berättar om på skärmen.
Du kan ta fram bra sökord på många sätt, däribland genom att:
Det gör du genom att:
När du skapar dina annonser ska du tänka på att:
De bästa sätten att mäta resultatet för din Google Ads-kampanj är att kartlägga:
När du har dina Google Ads-kampanjer igång, och du har rätt mätdata, är det bara att justera och förbättra så gott det går. Exempel på saker som är bra att optimera och förbättra är: