seo texter logo

Vad är Google P-max? (Komplett Guide)

Här lär du dig allt om vad Google P-Max är, såsom vilka fördelar som finns och hur du sätter upp en P-Max-kampanj.

Artikelns innehåll

Vad är Performance Max?

Performance Max (P-max) är en kampanj inom Google Ads som använder AI för att optimera och visa dina annonser över alla Google-kanaler. Exempel på Google-kanaler som ingår i P-max är YouTube, Display, Sök, Gmail och Discover.

Är P-max värt det?

Ja, det är absolut värt att ha P-max-kampanjer på sitt Ads-konto. När du har en P-max-kampanj lägger du till tillgångar i en tillgångsgrupp, och efter det tar Google över och använder tillgångarna för att visa upp dem via Googles olika nätverk.

Google säger själva att P-max ger bättre resultat än alla övriga kampanjtyper i Ads. Det påståendet stämmer ofta, men inte alltid, även om P-max-kampanjerna är mycket effektiva och kraftfulla.

Är P-max bättre än shoppingannonser?

I tabellen här nedan berättar vi om p-max- och shoppingannonser skiljer sig mot varandra.

FunktionPerformance MaxShopping
BreddSök, Display, YouTube, Gmail, Discovery & MapsSyns bara på Sök
RäckviddMycket högLåg (syns bara på Sök)
Kontroll/AnpassningLågMycket hög
Lätt att optimeraNågorlundaJa, mycket lätt.
Automatisk remarketingJaNej
Påverkar sökkampanjerJaNej

Som du ser i tabellen är några av de största skillnaderna att P-max:

  • Visas på fler av Googles produkter.
  • Kräver minimalt med manuella justeringar.
  • Är svårare att kontrollera och justera manuellt.

Fördelar och nackdelar med P-max

Några fördelar med P-max är att:

  • Du får i regel ett bra resultat, och många konverteringar för pengarna.
  • Du får en annons som sköter sig själv och kräver minimalt med underhåll.
  • Du får alltid en annons med en mycket bra räckvidd som syns vid alla Googles produkter.

Några nackdelar med P-max är att:

  • Det inte är mycket som man kan påverka själv efter att kampanjen startats.
  • Då P-max syns överallt kan den "ta över" andra kampanjer såsom Sök och Shopping.
  • Det är omöjligt att själv bestämma vara P-max-annonserna ska visas då P-max-kampanjen avgör det själv.

Den största nackdelen med P-max är att den kan visas istället för din brandade sökkampanj, och ta äran för de konverteringarna.

Brandade sökkampanjer, alltså kampanjer på företagsnamnet, har en hög konverteringsgrad, och om P-max tar äran för de konverteringarna kan P-max-kampanjen visa rena glädjesiffror som inte stämmer. För att slippa detta problem kan du exkludera ditt varumärke under inställningsmenyn för P-max-kampanjen.

Så här går det till i detalj:

  1. Klicka på P-max-kampanjen.
  2. Välj Kampanjinställningar.
  3. Gå till Uteslutning av varumärken och lägg till ditt varumärke.
2025 02 19 21 39 12 Canva

Vem borde använda P-max?

Tumregeln säger att om du är ny inom Ads, eller om du har en spend på under 10 000 kr per månad, ska du skippa P-max. Likaså ska du skippa P-max om du har under 50 konverteringar per månad, för då har P-max inte tillräckligt med data att jobba med för att kunna göra ett bra jobb.

Men uppfyller du inte någon av de ovanstående kriterierna är P-max normalt ett bra och lönsamt annons-alternativ.

Hur skapar man en P-max-kampanj?

Här nedan går vi igenom steg för steg hur du skapar en P-max-kampanj.

1. Skapa en ny kampanj

Det gör du genom att klicka på + och välja Kampanj.

2025 02 19 22 00 44 Canva

2. Välj P-max

Välj därefter P-max under Kampanjtyp. Om du först måste uppge ett kampanjmål, välj då Skapa en kampanj utan att utgå från ett mål.

2025 02 19 22 03 35 Canva

Lägg därefter till de produkter du vill att P-max promotar och döp kampanjen till något passande.

3. Ställ in budgivningen

Nu ska du konfigurera inställningarna för budgivningen. I början är det bäst att att satsa på Konverteringar för att Google ska få så mycket data som möjligt att jobba med. Men efter ett tag är det bättre att välja Konverteringsvärde för att försöka sänka priset du betalar per konvertering.

2025 02 19 22 15 09 Canva

Om du vill kan du välja en målkostnad per åtgärd. Den bör vara 1–3 gånger vad en konvertering är värd, alltså mellan 100–300 kr om en konvertering är värd 100 kr. Du kan även låta Google själv sätta en lämplig målkostnad per åtgärd, och det gör Google normalt rätt bra.

4. Justera kampanjinställningarna

Nästa vy du kommer till är Kampanjinställningar. Där väljer du språk och plats, vanligtvis väljer man Sverige som plats och svenska som språk. Du kan även välja till engelska som språk om du vill targeta svenskar med engelskt tangentbord.

2025 02 19 22 21 47 Canva

5. Lägg till tillgångar

Efter du klickat på Nästa kommer du till vyn Tillgångsgrupp. Då P-max visas i alla Googles nätverk måste du göra ganska mycket här. Du ska bland annat lägga till rubriker, långa rubriker, beskrivningar, videor och bilder.

6. Sätt upp en budget

Nu sätter du upp en lämplig budget som borde vara en så hög summa som du kan vara utan om det visar sig att kampanjen inte går så bra.

Du ska inte heller vara snål och ge Google en för liten budget. Det är enkelt att själv justera budgeten i efterhand vid behov. Avsluta med att läsa sammanfattningen och godkänna P-max-kampanjen.

Hur många P-max-kampanjer behöver man?

Enligt Googles egna riktlinjer bör du ha mellan 50–100 konverteringar per månad i en och samma P-max-kampanj. Så om du exempelvis har 700 konverteringar per månad är det lönt att dela upp dem i omkring 7–14 P-max-kampanjer.

Så istället för en P-max all kan du ha en segmentering på exempelvis:

  • Bästsäljare
  • Stödstrumpor
  • Leksaker
  • Godis
  • Engångsartiklar

Det bästa sättet att dela upp P-max-kampanjer beskriver vi i stegen här nedan:

  1. Skapa en P-max-kampanj och analysera resultatet.
  2. Gruppera olika produkttyper med varandra, till exempel stödstrumpor och leksaker.
  3. Kolla hur budgeten rör sig och identifiera eventuella storsäljare.
  4. Skapa fler P-max-kampanjer där du exempelvis segmenterar efter popularitet, kampanj eller vinstmarginal.

Hur många tillgångsgrupper ska man ha per kampanj?

Har du ett smalt sortiment, exempelvis om du bara säljer sportskor, räcker det normalt med en tillgångsgrupp per kampanj. Men har du många olika produkter, målgrupper eller budskap är det bättre att skaffa fler tillgångsgrupper per P-max-kampanj.

Du kan bland annat segmentera tillgångsgrupper efter produktkategori, till exempel:

  • Tillgångsgrupp 1: Leksaker
  • Tillgångsgrupp 2: Stödstrumpor
  • Tillgångsgrupp 3: Hundartiklar

Du kan även segmentera efter kampanjtyp, till exempel:

  • Tillgångsgrupp 1: Mellandagsrea
  • Tillgångsgrupp 2: Black Friday-rea
  • Tillgångsgrupp 3: Januarirea

Tumregeln säger att 1-5 tillgångsgrupper per kampanj är optimalt. Fler än 5 tillgångsgrupper kan göra det svårt för Google att samla tillräckligt med data per grupp, och då blir resultatet lidande.

Hur kvalitetssäkrar man sina P-max-kampanjer?

P-max-kampanjer har inga regelrätta kvalitetsbetyg, men det går ändå att kvalitetssäkra P-max-kampanjerna på ett enkelt sätt. Så här gör du:

  • Klicka på din P-max-kampanj.
  • Välj Kampanjer, sedan Tillgångsgrupper.
  • Leta reda på en tillgångsgrupp och välj sedan Visa detaljer.
2025 02 20 00 16 46 Canvadd

Nu ser du att alla tillgångar fått en anteckning där det står:

  • Låg, som betyder att tillgången presterar sämre än alla likvärdiga tillgångar som dina konkurrenter har.
  • Bra, som betyder att tillgången presterar "bra nog".
  • Bäst:, som betyder att tillgången presterar mycket bra.
  • Ej tillgänglig, som betyder att Google inte vet hur bra tillgången presterar. För att att en tillgång ska bli bedömd av Google krävs över 5 000 visningar.

Ta nu alla tillgångar som är Låg, och byt ut dem med mål att de ska få ett bättre betyg. Rubriker kan du byta i detta gränssnitt, men för att byta videor och bilder krävs det att du backar ett steg och klickar på Redigera tillgångar vid tillgångsgruppen.

2025 02 20 00 16 46 Canva

Låt därefter P-max-kampanjen jobba minst några dagar, och kolla därefter om dina åtgärder gett effekt.

Hur vet man vilka sökfrågor P-max visas för?

Det tar du reda på genom att gå till Kampanjer, Insikter och sedan Söktermer.

2025 02 22 20 21 44 Window

Tack vare denna data får du möjlighet att optimera dina landningssidor för sökord som visas ofta, exempelvis leksaksbilar eller strumpor.

Vilka skillnader finns mellan P-max all och P-max feed?

P-max all använder alla Google-kanaler, vilket ger en särskilt hög synlighet, medan P-max feed fokuserar helt på shoppingannonser via Merchant Center.

P-max all

  • Använder alla kanaler som har för att visa dina annonser (Sök, Display, YouTube, Gmail, Discover, Maps).
  • Optimerar dina annonser beroende på bland annat webbplatsbesök, konverteringar och kundbeteenden.
  • Passar bäst för breda kampanjer där man vill maximera räckvidden och försäljningen genom att använda sig av flera Google-kanaler.

P-max feed

  • Visar upp produktfeed-baserade shoppingannonser via Merchant Center.
  • Passar särskilt bra för e-handelsföretag som vill få ökad försäljning via produktlistningar.

Kontakta oss för en kostnadsfri offert

Vi hjälper dig med allt som kan kopplas till textförfattande, SEO, SEM och webbdesign. 

Karl Rosqvist

Det är Karl Rosqvist som äger SEO-texter.se. Karl har över 6 års erfarenhet inom SEO och content writing, och han skriver inom i princip alla nischer.