Du ska skriva kortare meningar för att texten blir mer lättläst då.
Ta bara det här exemplet:
Kalle hade åkt iväg för att handla en tårta då han plötsligt kom på att hans sambo Stina precis gett honom en lapp med tydliga instruktioner gällande hur tårtan skulle se ut, det vill säga vad tårtan skulle ha för smak, form och konsistens för att alla gäster som var bjudna till festen verkligen skulle tycka om tårtan och Stina således skulle bli nöjd med såväl tårtan som kalaset.
Är du fortfarande kvar efter den där maratonmeningen?
Som du säkert märkte är det svårt att hålla koncentrationen uppe när skribenten skriver allt för långa meningar.
Men hur löser vi det här då?
Jo, för att kunna göra det måste vi först prata om varför man använder punkt.
Mer specifikt säger en punkt ungefär så här: Okej, nu har skribenten fått fram det som är viktigt så nu är det dags för en kort paus innan vi fortsätter.
Läs mer: Så gör du för att beställa SEO-texter av oss.
Nu gör vi ett nytt försök med meningen ovan:
Kalle hade åkt iväg för att handla en tårta, men plötsligt kom han på att hans sambo Stina gett honom en lapp. På den fanns det tydliga instruktioner gällande hur tårtan skulle se ut. Det vill säga vad tårtan skulle ha för smak, form och konsistens. Det var nämligen viktigt att alla gäster som var bjudna till festen verkligen skulle tycka om tårtan. Detta för att Stina således skulle bli nöjd med såväl tårtan som kalaset.
Det ovanstående stycket är betydligt enklare att läsa än det första stycket. Kortare meningar är nämligen betydligt lättare att läsa jämfört med längre meningar.
Värt att tänka på är också att det inte spelar någon roll vem du målgruppsanpassar dina texter för. Innehållet kan vara hur komplext som helst, men språket ska alltid förbli lättläst.
Google vill visa det bästa innehållet högst upp på deras resultatsidor, eller SERP:en. Men för att du ska kunna erbjuda det bästa materialet måste läsarna faktiskt begripa det du skriver. Och det gör de också gör om du skriver lagom långa meningar.
Det är en bra idé att hålla dina meningar på mellan cirka 10 och 25 ord. Men ibland räcker det med betydligt färre ord eller i undantagsfall fler ord. Det viktigaste är att du får ett bra flyt i texten så att läsaren kan hänga med utan att tappa intresset eller behöva hacka sig fram.
Du ska också tänka på att var fjärde svensk har svårt att läsa medelsvår svenska, alltså exempelvis längre tidningsartiklar.
Så om du vill att alla ska förstå vad du skriver, använd då meningar som inte är för långa.
Har du svårt att korta ned dina meningar?
Om ja, då är det en bra idé att dela upp meningarna vid sambandsord.
Sambandsord är exempelvis och, men, eller, vilket, eftersom och allt eftersom.
Att Anna gjorde slut var förstås inte bra. Men även om vi inte kan rätta till förhållandet kan vi i alla fall rätta till meningen.
Du ska aldrig förkorta sambandsorden så att meningen inte längre blir begriplig. Denna mening:
Ska inte förvandlas till någonting obegripligt, som detta:
Bara för att du vill korta ned meningen. Du som skribent har alltså ett ansvar för att hålla meningarna begripliga.
Du ska skriva lagom långa meningar. De ska inte vara för korta, men de ska inte heller vara för långa. Att variera meningslängden är alltså en bra idé, för då blir det ett idealt flyt i texten.
Summa summarum; skriver du för många meningar på 10 ord eller mindre då blir texten ryckig/hackig. Men om du i stället skriver för långa meningar tappar läsaren sannolikt intresset.
En bra tumregel är att om du högläser texten och måste hämta andan mitt i en mening, då är meningen för lång. Om meningen är för kort märker du oftast genom att det blir svårt att förstå samband i textmaterialet.