Native-annonsering är en marknadsföringsmetod som går ut på att publicera sponsrade artiklar på populära webbsidor. De sponsrade artiklarna ska kännas som om de "hör hemma" bland det vanliga materialet på webbsidan, och ska idealt driva trafik till det företag som betalat för annonsen.
Värt att veta är att man måste märka sponsrade artiklar med något som gör att läsarna förstår att det rör sig om en annons. Native-annonser måste nämligen skilja sig från det redaktionella materialet så att ingen riskerar att bli lurad.
De ovanstående begreppen betyder exakt samma sak som native-annonsering. Genom att förtydliga det hoppas vi på att kunna undvika missförstånd i artikeln.
Du kan lyckas med native-annonsering genom att läsa på och skriva dina egna artiklar. Men det bästa är faktiskt att anlita en Digital Marknadsföringsbyrå på samma sätt som det är bäst att låta utbildade fordonsmekaniker laga din bil.
Personer som arbetar på digitala marknadsföringsbyråer vet alltså hur man lyckas med native-annonsering, vilket innebär att du maximerar dina möjligheter att lyckas.
På Hemnet är deras sponsrade artiklar tydligt uppmärkta som just sponsrade, precis som det ska vara.
Nyhetssajten Omni publicerar även de innehåll inom native marketing, som du ser nedan.
Native-annonser kan vara utformade på fler sätt, men en typisk native-annons ser ut ungefär som vi beskriver ovan.
Vad ett sponsrat inlägg kostar beror främst på hur välbesökt och hur stark tillbakalänksprofil plattformen har. Ett sponsrat inlägg på Hemnet eller Omni får du i regel betala över 10 000 kr för bara i publiceringskostnad, medan det är billigare att publicera sponsrade inlägg på mindre bloggar.
De som läser dina sponsrade artiklar vet att hela artikeln är en annons, men i regel bryr de sig inte om det. Tack vare detta tas i princip alla native-annonser emot väl av läsarna förutsatt att de har relevans för plattformen.
I princip ingen vill se några annonser på en webbsida, och av den anledningen har många "tränat in" en förmåga att helt enkelt bortse från annonser. I synnerhet irriterande annonser som exempelvis blinkar och har starka färger.
Men så länge dina native-annonser är utformade som redaktionellt innehåll säger marknadsföringsföretaget Outbrain att besökarna tar till sig det.
Sanningen är faktiskt att native-annonser är 53% mer effektiva än traditionella annonser på nätet från nätverk såsom Google Adsense.
Annonsblockerare såsom Adblock Plus och Adblock tar bort i princip alla jobbiga annonser. Men native-annonserna får faktiskt vara ifred. Sannolikt tack vare att native-annonser ser ut ungefär som redaktionellt material och även är placerade på samma ställe som annat redaktionellt material.
Om läsarna uppskattar det innehåll som finns i din sponsrade artikel får de en bra bild av ditt företag samtidigt som du får en bra varumärkesexponering.
Det är nämligen så att man kommer ihåg det man läst, medan man mer sällan kommer ihåg det man har sett. Det faktumet bidrar till att native-annonser så pass effektiva och prisvärda.
Läs mer: Sökmotoroptimering är ett bra alternativ till native-annonsering.