De ovanstående frågorna svarar vi på i den här artikeln, där vi ger dig 7 konkreta tips på hur du skriver bättre produkttexter.
Nedan pratar vi mer om de tips som precis nämnts i större detalj.
När du skriver produkttexter ska du sätta dig in i hur den typiska köparen tänker. Om du försöker anpassa din produkttext för precis alla händer det lätt att produkttexten inte säger någonting. Se författandet av produkttexter som att du har en intressant diskussion med den typiska läsaren.
Tänk efter gällande om texten ska vara humoristiskt skriven, om språket ska vara ledigt eller mer formellt samt vilka frågor den typiska besökaren vill ha besvarade.
Även om Google förstår synonymer är det viktigt att du tar fram och passar in lämpliga ord via ett SEO-verktyg såsom Ubersuggest (gratis), SEMRush (kostar pengar) eller Ahrefs (kostar pengar).
När du skriver produkttexter ska du veta att du bara behöver optimera för de viktigaste sökorden. Du ska alltså tänka på att du ska skriva för människor, och inte sökmotorer. Det rådet är träffsäkert när det kommer till alla typer av SEO-optimerade texter.
Om du använder dig av de produkttexter som leverantören skickar med, då kommer du inte ranka högt bland Googles sökresultat. Alla sökmotorer inklusive Google gillar och belönar unika texter, så ta dig tid att skriva bra produkttexter eller anlita någon som gör det åt dig.
Om du vill att vi ska hjälpa dig, kontakta oss genom att skicka ett e-postmeddelande till karl@seo-texter.se.
I många fall ska en produkt lösa en uppgift. Ett längre fiskespö ska hjälpa dig kasta längre, och ett padelracket med fokus på fart ska hjälpa dig slå hårdare. Fokusera på vilket eller vilka problem som produkten löser, och formulera om dessa till fördelar.
Det är alltså viktigt att du inte bara säljer en produkt, utan en upplevelse.
Du ska använda dig av ett enkelt språk som alla läsare förstår. Se även till att produkttexten har styckesindelad text, samt att texten har tydliga underrubriker. Om du vill använda komplexa fackord, se då till att förklara vad dessa innebär för någon som inte hört begreppet tidigare.
Google och alla andra sökmotorer gillar lättlästa texter, så även besökarna.
Det är viktigt att du är specifik. Av den anledningen ska du undvika att skriva generiska saker som att “det här kylskåpet är av utmärkt kvalitet”, då det inte säger någonting till besökaren. Det är ju faktiskt få e-butiker som väljer att beskriva sina produkter som mediokra eller dåliga.
För att undvika att läsaren tänker: “Jaja, så skriver ju alla om sina produkter”, se till att beskriva exakt vad produkten gör samt hur den skiljer sig mot likvärdiga produkter.
“Det här kombinerade kyl- och frysskåpet är mest populärt då det har en snabbinfrysningsfunktion samt drar hälften så mycket energi som den näst bästa produkten”. Den produkttexten är betydligt bättre än det ovanstående exemplet, främst då det är såväl tydligt som detaljerat.
Om du vet att den produkt du säljer är unik, då är det en bra idé att påpeka det i produkttexten. Att använda en fras såsom “Detta är den tunnaste surfplattan just nu” går utmärkt, men bara om påståendet stämmer överens med verkligheten förstås.
Läs mer: Så skriver du bra kategoritexter.
Produktspecifikationer ska se till att kunden får all information han behöver för att kunna göra ett informerat val gällande om han ska köpa produkten eller inte. Produkttexter fungerar även som en digital försäljare som arbetar dygnet runt för att marknadsföra dina produkter.
Tillverkaren eller grossisten skickar i regel med färdiga produkttexter som kan vara av bra kvalitet. Samtidigt vet du att många av dina konkurrenter använder exakt samma text, så se till att skriva unika produkttexter i stället för att ta leverantörens färdigskrivna texter.
Google kommer inte straffa dig om du använder de produkttexter som leverantören skickat med, men de kommer samtidigt inte belöna dig med en bättre ranking i deras sökmotor. För att det ska hända krävs unika produkttexter av bra kvalitet.