Nedan pratar vi mer om de tips som precis nämnts i större detalj.
Det är viktigt att läsarna, i detta fall främst journalister, ska fatta tycke för pressmeddelandet. Om du exempelvis skriver en pressrelease för Volvo är det en bra idé att skriva en version för journalister med ekonomi som specialområde, och en annan version för motorjournalister.
Detta då olika målgrupper ofta har skilda förväntningar på den information du förmedlar via pressmeddelandet.
Läs mer: Så skriver du ett lättläst blogginlägg som rankar.
Huvudrubriken (h1) ska förklara vad pressmeddelandet handlar om på ett träffande sätt, medan underrubrikerna (h2, h3 osv.) ska ge artikeln en logisk struktur. Stressade journalister ska nämligen kunna förstå vad pressreleasen handlar om genom att endast läsa rubrikerna.
Ingressen, eller inledningen ska vara mellan cirka 3 och 4 meningar lång när du skriver ett pressmeddelande. Inledningen ska sammanfatta hela artikeln på ett träffande sätt, och ska även fungera som en notis om en specifik nyhetsredaktion hellre publicerar en sådan.
Tips: Vi skriver både pressmeddelanden och SEO-optimerade texter åt dig.
Om du skriver ett pressmeddelande åt exempelvis Volvo är det en bra idé att låta nyckelpersoner från företaget uttala sig. Det som företagsrepresentanterna säger ska förslagsvis presenteras som ett citat, där såväl titel som företagsnamn ska inkluderas.
Läs mer: Så undviker du att särskriva.
Alla pressmeddelanden ska avslutas med att du uppger hur läsaren gör för att komma i kontakt med företaget. Det är ofta också en bra idé att inkludera kortfattad och neutralt skriven information som sammanfattar vad företaget gör vid slutet av artikeln.
Gå igenom hela pressmeddelandet från början till slut och leta efter såväl stavfel som grammatiska fel. I samband med korrekturläsningen ska du även ta bort onödiga ord och se till att pressmeddelandet inte blir mer än en A4-sida långt.
Lästips: Exempel på vanliga misstag när du skriver pressmeddelanden.