seo texter logo

Så märker du upp sökord i Google Ads

Här berättar vi snabbt och tydligt hur du kan märka upp sökord i dina Google Ads-kampanjer.

Olika uppmärkningar

Exakt matchning [sökord]

En exakt matchning är när din annons visas upp för exakt det sökordet eller en nära variant.

Exempelvis kan sökordet [löparskor herr] visa annonser för "löparskor herr" eller "herr löparskor", men inte för "bästa löparskor" eller "löparskor herrar".

När ska man använda exakt matchning?

  • När du kräver extremt relevant trafik som sannolikt ger ett bra kvalitetsbetyg.
  • När du har en låg budget.
  • När du optimerar för billiga konverteringar och behöver veta vilka söktermer som ger resultat och vilka som inte funkar.
  • Vid varumärkessökningar såsom [Nike Air Max 900] för att säkerställa att bara den skon visas upp.

När ska man inte använda exakt matchning?

  • Om du vill ha bred räckvidd och mycket söktrafik.
  • Om sökordet har lite trafik får det ännu mindre trafik om du lägger till denna ganska tuffa begränsning.

Frasmatchning "sökord"

Frasmatchning är när annonser visas när sökningen innehåller nyckelordet, men en öppning finns också för att ha andra ord före och efter.

Ett exempel är att "löparskor herr" kan visa annonser för "bästa löparskor herr", men inte för "herrskor för löpning".

När ska man använda frasmatchning?

  • När du vill undvika irrelevanta sökningar, men samtidigt inte vill begränsa sökordet så mycket som en exakt matchning gör.

När ska man inte använda frasmatchning?

  • När du vill ha maximal kontroll över när annonsen visas är det bättre att använda exakt matchning [sökord] istället.
  • När du vill ha en så stor räckvidd som möjligt är det bättre att använda bred matchning.

Bred matchning

En bred matchning är när sökord inte har tecken såsom "sökord" eller [sökord]. Annonsen visas brett, alltså för bland annat synonymer, relaterade sökningar och liknande fraser.

Ett exempel är att löparskor herr kan visa annonser för "träningsskor för män" eller "sportskor herr".

När ska man använda bred matchning?

  • När du vill maximera räckvidden och spridningen för annonsen.
  • När du använder smart budgivning, för då kräver Googles AI-optimering mycket utrymme att kontrollera vad som funkar och inte.
  • När du vill testa nya söktermer och hitta sökord du kanske inte visste fanns.
  • När du har en stor annonsbudget, för det brukar vara dyrt att annonsera med bred matchning.

När ska man inte använda bred matchning?

  • När du har en liten budget.
  • När mer exakt kontroll över sökordet krävs är det bättre att köra med frasmatchning "sökord" eller exakt matchning [sökord] istället.
  • När du får många irrelevanta klick och inte vet hur du lägger till negativa sökord för att filtrera bort olönsamma sökningar.

Guide: Så fungerar det med negativa sökord.

Kontakta oss för en kostnadsfri offert

Vi hjälper dig med allt som kan kopplas till textförfattande, SEO, SEM och webbdesign. 

Karl Rosqvist

Det är Karl Rosqvist som äger SEO-texter.se. Karl har över 6 års erfarenhet inom SEO och content writing, och han skriver inom i princip alla nischer.