seo texter logo

Så fungerar det med strukturerade data inom SEO!

Du har säkert hört att du borde märka upp din webbsida med strukturerade data. Men varför är det så viktigt? Det tar vi reda på nu.

Vad är strukturerade data inom SEO?

Strukturerade data är en uppmärkningsmetod som gör att du visar sökmotorerna vad din webbsida innehåller. När du lägger till strukturerade data på din webbsida talar du alltså på ett språk som sökmotorerna förstår, så att de kan göra dina artiklar mer synliga i SERPen.

Det regelverk man använder sig av när det kommer till strukturerade data kallas för Schema.org, som tar ditt artikelinnehåll och kodar om det på ett sätt som gör att sökmotorerna förstår vad artikeln handlar om.

4 fördelar med att använda strukturerade data

1. Du kan få rika sökresultat

I bästa fall väljer sökmotorerna att ta dina strukturerade data och göra om dem till rika sökresultat (eller rich snippets). När du blivit belönad med rika sökresultat ska du vara glad, för då för du nämligen mycket mer organisk trafik än vad du hade fått annars.

Nedan ger vi dig två exempel på rika sökresultat i form av betygsstjärnor och ett utvalt utdrag.

Betygsstjarnor for recept pa chokladbollar

Rikt sokresultat for vad kostar en katt via google

2. Du kan få en kunskapsgraf

Googles kunskapsgraf (Knowledge Graph) förstår vad entiteter är, och så även sambandet mellan dem. Du, ditt företag eller de eventuella produkter du säljer kan alla bli entiteter med hjälp av strukturerade data.

Det bästa med att få en kunskapsgraf hos Google är att ditt varumärke får mer synlighet, samt mer auktoritet inom branschen.

Kunskapsgraf for HV71 pa Google Sokt

Läs mer: Så fungerar entitetsbaserad SEO.

3. Du syns bättre i semantiska sökresultat

Semantiska sökresultat får du när Google lyckats tyda hur saker hänger ihop, för att på så sätt kunna visa upp ett träffande sökresultat på vaga sökningar som denna:

Astrid lindgren som semantiskt sokresultat pa Googles sokmotor

När du märker upp dina sidor med strukturerade data får Google alltså en bättre förståelse för hur saker och ting samverkar med varandra. Det medför att dina sidor får en bättre synlighet i Google när sökaren inte riktigt vet vad hon letar efter.

4. Du får ett bättre E-A-T-betyg

E‑A-T är ett engelskt uttryck inom SEO som står för expertise, authoritativeness and trust. Alltså expertis, auktoritet och pålitlighet. Genom att förse Google med strukturerade data förstår sökmotorn vad din webbsida handlar om på ett bättre sätt, vilket i regel ger dig ett bättre E-A-T-betyg.

Läs mer: Så fungerar Google

Vad är Schema.org?

Schema.org är ett projekt som alla stora sökmotorer tagit fram tillsammans. På webbsidan Schema.org kan du lära dig allt om hur du gör för att märka upp olika saker på din webbsida.

Om du publicerar recept kan du exempelvis uppge tillagningstiden som strukturerade data, och om du säljer byxor kan du bland annat uppge om byxorna finns i lager samt vad byxorna kostar med hjälp av samma typ av data.

Schema.org är alltså som en stor databas med uppmärkningar som medför att sökmotorerna förstår vad någonting är samt hur objektet hör ihop med andra saker.

För att ge ett exempel på detta finns det en bestämd uppmärkning för motorcyklar:

uppmarkning for en motorcykel via schema.org

Schemal.org förstår i det ovanstående fallet att en motorcykel är ett fordon, att ett fordon är en produkt och att en produkt är en sak.

Det kan låta som en självklarhet att en motorcykel är ett fordon och så vidare, men för sökmotorerna är denna information ovärderlig och en stor anledning till att man numera i princip alltid hittar vad man söker efter med hjälp av en sökmotor.

Vad är JSON-LD?

JSON-LD är det bästa språket du kan använda dig av för att skapa strukturerade data. Detta språk är också det som Google rekommenderar, och så även det enklaste språket att använda sig av när det kommer till Schema.org-uppmärkning. JSON-LD är alltså sökmotorernas favoritspråk.

Utöver JSON-LD kan du även använda dig av såväl Microdata som RDFa. Men vi rekommenderar att du alltid håller dig till JSON-LD. Främst då det är mest välkänt, men även då JSON-LD inte har en lika stor förmåga att krångla som Microdata och RDFa.

I värsta fall kan Microdata och RDFa förstöra hela din sajt, medan det inte är möjligt om du använder dig av JSON-LD-uppmärkning. Det värsta som kan hända när du märker upp dina strukturerade data med JSON-LD är att du behöver ändra någonting för att Google ska förstå vad du menar.

Exempel på en JSON-LD-uppmärkning

Nedan kan du ta del av påhittade strukturerade data för en organisation, i detta fall SEO-texter.se.

<script type="application/ld+json">

{

  "@context": "https://schema.org/",

  "@type": "Organization",

  "name": "SEO-texter",

  "url": "https://seo-texter.se/",

  "description": "SEO-texter är en SEO-byrå där alla som vill kan beställa SEO-anpassade texter till bra priser.",

  "email": "karl@seo-texter.se"

}

</script>

Tips:https://schema.org/Organization kan du lära dig allt om hur det fungerar att märka upp en organisation med hjälp av JSON-LD-språket.

Hur kan du kontrollera om sidan är rätt uppmärkt?

Googles kontrollsida för rika sökresultat kan du enkelt se om din uppmärkning är korrekt. Utöver Googles eget verktyg är även Classy Schema en bra resurs som hjälper dig med exakt samma sak, fast på ett mer visuellt snyggt sätt.

Måste jag kunna koda för att skapa strukturerade data?

Du behöver inte kunna koda för att skapa strukturerade data. Med SEO-tillägg såsom Rank Math eller Yoast kan du enkelt märka upp dina sidor utan att behöva skriva en enda rad kod. Det är alltså enkelt att märka upp sin sida med strukturerade data då det finns bra hjälpmedel för det.

På bilden nedan ser du att Rank Math ger stöd för uppmärkning av strukturerade data.

Rank math och deras stod for strukturerade data

Läs mer: Det här gör en sökmotoroptimerare.

Kontakta oss för en kostnadsfri offert

Vi hjälper dig med allt som kan kopplas till textförfattande och SEO. 

Karl Rosqvist

Det är jag, Karl Rosqvist, som ligger bakom majoriteten av innehållet på SEO-texter.se. Jag har över 4 års erfarenhet som content writer. Du är väldigt välkommen att höra av dig till oss för att prata om SEO.