seo texter logo

Semantiska sökningar och hur de påverkar din SEO

Vad är semantiskt sök, vilken sökmotor är bäst på semantiskt sök och hur jobbar du enligt best practice för semantiskt sök? Det svarar vi på nu!

Vad är semantiska sökningar?

Semantiska sökningar en process där sökmotorerna inte bara kopplar samman en massa sökord, utan verkligen tänker på vad sökaren vill ha reda på. Vid semantiska sökningar kartlägger sökmotorerna alltså samband för att förstå motivet bakom sökningen, för att således kunna ge dig det bästa svaret.

Varför är det viktigt för en sökmotor att tänka semantiskt?

Den bästa sökmotorn är den sökmotor som är bäst på att tänka semantiskt. Google är idag den mest populära sökmotorn i världen, och mycket av den förtjänsten står deras semantiska tänk för.

Men varför är det så viktigt för en sökmotor att förstå semantik, alltså ordens samband?

Jo, för att kunna svara på sökintentionen (alltså det sökaren vill ha reda på) på bästa sätt.

Om vi tar sökfrågan: "Vilket är världens största landlevande djur?" som exempel.

Då får du det här svaret av Google:

Svar pa vad varldens storsta daggdjur pa marken ar

Som du ser ovan får du ett utvalt utdrag som inte bara säger att elefanten är störst, utan även hur stora och hur tunga elefanter brukar bli.

Google ger dig bättre söksvar då de förstår samband

Om Google lite stelbent bara hade fokuserat på nyckelord hade de tänkt:

Jaha, nu vill sökaren ha reda på vilket det största landlevande däggdjuret är. Och det är ju enkelt, det är elefanten. Då svarar vi "elefanten är det största landlevande däggdjuret", sen blir alla nöjda och glada.

Fel!

Alla blir inte nöjda och glada för sökaren vill ha ett snabbt och i synnerhet komplett svar på sin sökfråga, vilket hon också fick ovan tack vare Googles förmåga att förstå samband.

Så om du undrar varför Google fullkomligt sopar mattan med alla andra sökmotorer, tänk då på det vi sagt ovan.

Exempel på hur Google tänker semantiskt

Googles förmåga att kartlägga vad du som sökare vill ha reda på gör att de förstår skillnaden på sökningar såsom "baka pizza":

Sokning pa baka pizzan

Och "köpa pizza":

Kopa pizza

Men vad händer egentligen om du bara söker på "Pizza" i SERP:en?

Jo, i regel får du upp lokala sökresultat på pizzerior då Google vet att de flesta som söker på pizza vill beställa pizza. Men det är inte alltid så.

Om du tidigare sökt på en massa pizzarecept, då är det mer sannolikt att Google visar upp recept på pizzor i stället för en lång rad med pizzerior.

Ett annat exempel på hur Google arbetar semantiskt är att de kan svara på frågor som denna:

Astrid lindgren som semantiskt sokresultat pa Googles sokmotor

I det ovanstående fallet är det som om Google lägger ett pussel. De kopplar alltså samman en massa entiteter såsom:

  • Författare.
  • Pippi.
  • Karlsson på taket.
  • Böcker.

Och vips förstår Google att det är Astrid Lindgren det handlar om.

Så hämtar Google sina semantiska data

Google tar hjälp av kunskapsgrafen

I den så kallade kunskapsgrafen hittar Google många intressanta entiteter (förenklat saker). Entiteterna kopplar Google ihop med varandra för att således kunna ge sökaren mer träffsäkra svar tack vare sitt semantiska tankesätt.

Kunskapsgraf for HV71

Läs mer: Så fungerar entitetsbaserad SEO.

Google tar hjälp av sina sökalgoritmer

Hummingbird (2012), RankBrain (2015) och BERT (2019) är tre av Googles algoritmuppdateringar som till störst del medfört att sökmotorns semantiska tankesätt och tolkningsförmåga förbättrats.

Läs mer: Så fungerar Googles sökalgoritm.

5 tips för att anpassa din SEO efter semantiskt sök

  1. Täck hela ämnesområden och inte bara nyckelord.
  2. Svara på sökintentionen.
  3. Märk upp ditt material med strukturerade data.
  4. Försök få en egen kunskapsgraf.
  5. Länka på rätt sätt.

Nedan berättar vi mer om de saker vi precis tog upp i större detalj.

1. Täck hela ämnesområden - inte bara nyckelord

Nyckelord är fortfarande viktiga, men då Google blivit smartare kan de numera "baka samman" likvärdiga nyckelord till ett och samma ämnesområde.

Så om du använder ett SEO-verktyg såsom Ahrefs och tar fram alla nyckelord som Weibulls artikel om att odla tomater rankar på. Då ser du att den artikeln rankar som nummer ett på bland annat:

  • Så tomater
  • Odla tomater
  • Så tomatfrön
  • Plantera tomater
  • Odla tomater inomhus
  • Förså tomater
  • Förodla tomat
  • När sår man tomatfrön

Men varför rankar Weibulls så bra på just dessa viktiga sökord?

Jo, de rankar bra på supermånga viktiga nyckelord för att artikeln är heltäckande och tar upp allt om att odla tomater. Då Google tycker att deras artikel är en heltäckande resurs för tomatodling belönas Weibulls med många starka sökord, och det är precis på det sättet du ska jobba.

Så om du skriver en heltäckande artikel, förslagsvis med hjälp av skyscraper technique, då är det viktigast att använda nyckelorden som tips på delområden du ska ta upp i stället för att du nödvändigtvis ska träffa precis varenda nyckelord i artikeln.

2. Förstå vad sökaren vill ha reda på

Du ska alltid se till att svara på sökintentionen. Inte mindre än så, och inte heller mer än så. Om du ger ett för tunt svar rankar du inte tillräckligt bra på SERP:en. Men om du inkluderar en massa irrelevanta saker "bara för att", då tappar i stället besökaren intresset då han inte får reda på det han sökt efter.

För att nämna ett exempel; om du skriver en artikel med temat "De bästa antivirusprogrammen", då ska du ge besökaren exempel på antivirusprogram som är bäst i test.

Du ska däremot inte börja sväva ut och ta upp saker såsom fördelar och nackdelar med antivirusprogram. Det var nämligen inte det som sökaren ville ha reda på. Den avstickaren ska i stället bli en egen artikel som du internlänkar till.

Det är även en bra idé att skriva enligt den upp-och-nedvända pyramiden så att besökaren får ett snabbt svar på sökfrågan i princip direkt.

Den upp och nedvanda pyramiden

3. Använd strukturerade data

Att märka upp sitt material med strukturerade data är en god idé. När du märker upp ditt innehåll enligt Schema.org-standarden är du lite övertydlig mot Google, vilket de också gillar.

Vid rätt uppmärkning är Google bergsäkra på att du skriver om exempelvis en person, en organisation eller att du kanske skriver ett recept. Google kan alltså placera in din artikel som en tydlig entitet, och det ger dig fördelar då Google bara blir bättre och bättre på att förstå samband.

Värt att tänka på är också att du också får mer organisk trafik om du väljer att märka upp ditt material på rätt sätt.

4. Försök få en kunskapsgraf

För att få en kunskapsgraf måste du i regel ha en egen Wikipediasida, och för att få en egen Wikipediasida måste det finnas ett allmänintresse för att läsa om dig och/eller ditt företag.

Men kan SEO-texter.se få en kunskapsgraf. Det vore ju hur snyggt som helst?

I teorin, ja, men i praktiken? Nej, det kan vi glömma. Allmänintresset finns inte där. Så även om vi tycker att företaget är hur intressant som helst måste moderatorerna för Wikipedia mota bort allt material som bara vissa tycker är värt att läsa om, och bland det materialet inkluderas SEO-texter.se.

5. Länka rätt både internt och externt

Att internlänka rätt samt att bygga länkar som stärker tillbakalänksprofilen är mycket viktigt. Om du exempelvis har en webbsida om hundar och din delsida om "vad är en labrador" internlänkar till din delsida om "bästa hundraserna", då ska "klistrar du ihop" artiklarna vilket är bra för din SEO.

Du ska även se till att använda en beskrivande ankartext när du länkar. Dels för att besökaren således förstår var hon hamnar, och dels då ankartexten hjälper Google förstå vad artikeln du länkar till handlar om.

Så om du länkar med ankartexten "de bästa hundraserna", då får den mottagande artikeln länkkraft (PageRank) vilket medför att den rankar bättre på Google för sökfrasen "de bästa hundraserna".

Kontakta oss för en kostnadsfri offert

Vi hjälper dig med allt som kan kopplas till textförfattande och SEO. 

Karl Rosqvist

Det är jag, Karl Rosqvist, som ligger bakom majoriteten av innehållet på SEO-texter.se. Jag har över 5 års erfarenhet som content writer. Du är väldigt välkommen att höra av dig till oss för att prata om SEO.