seo texter logo

Vad är nyckelord inom SEO egentligen?

Vad är ett nyckelord och varför är det viktigt att veta vad nyckelord är när du jobbar inom SEO? Dessa frågor och fler svarar vi på nu.

Vad är nyckelord (inom SEO)?

Nyckelord är viktiga ord som beskriver vad din artikel handlar om. Dessa ord är alltså de du försöker ranka på i sökmotorer såsom Google. Så om du har robotdammsugare som nyckelord är det viktigt att du syns på Google när någon söker på det nyckelordet.

Nyckelord vs. nyckelordsfras

  • Ett nyckelord består av ett ord såsom: "trampbåt".
  • En nyckelordsfras består av flera ord såsom: "billig trampbåt i Sverige".

Både nyckelord och nyckelordsfraser är viktiga inom SEO.

Varför är nyckelord viktiga?

Nyckelord är viktiga för att Google ska förstå vad artiklarna på din webbsida handlar om, men även för att artiklarna ska få mer organisk trafik.

För att nämna ett exempel har vi optimerat vår startsida för nyckelordet SEO-texter. Tack vare det rankar vi också bra för det nyckelordet på Google, som du ser nedan.

SEO texter pa serpen

Tack vare att vi rankar högt på Google för nyckelordet SEO-texter får vi alltså mycket relevant trafik utan att behöva betala för det genom att till exempel annonsera.

Så kan du få dina nyckelord att synas på Google

1. Du kan betala för det (PPC-annonsering)

PPC, eller Pay Per Click-marknadsföring är populärt, och det är mest populärt att köpa dessa typer av annonsplatser hos Google. När du köper PPC-annonser hos Google syns du alltid högst upp bland sökresultaten och får tack vare det mycket trafik.

Men det finns en stor baksida med detta.

Du måste nämligen betala för att få trafik via Googles annonsfält, och är det hög konkurrens på sökordet kan det kosta dig cirka 100 kr per ny besökare.

2. Du kan skaffa det gratis (med SEO)

Genom att ägna dig åt best practice inom SEO, såsom att bygga länkar på rätt sätt, internlänka på rätt sätt och skriva texter som svarar på sökintentionen kan du synas på Google utan att behöva betala för det.

Värt att tänka på är samtidigt att alla organiska sökresultat hamnar under de betalda sökresultaten om det finns annonser på sökningen.

Betalda mot organiska sokresultat pa serpen

3 saker att tänka på när du lägger till nyckelord i texten

1. Använd inte samma nyckelord för ofta

Du ska skriva för människor och inte sökmotorer, så av den anledningen ska du inte använda samma sökord får många gånger i samma artikel. Ett bra mått är att dina nyckelord ska utgöra mellan cirka 1 och 3 % av alla ord i artikeln.

Men är det ett absolut måste egentligen?

Nej, så länge artikelns språk låter naturligt behöver du inte bry dig om vad nyckelordsdensiteten ligger på.

Lästips: Vill du veta mer om detta? Läs då vår guide om nyckelordsdensitet.

2. Använd nyckelorden på ett naturligt sätt

Du ska placera ut nyckelorden där de passar bäst, och du behöver inte heller träffa dina nyckelord exakt. Nyckelordsfrasen "bilar sverige" ska vara "Bilar i Sverige" och nyckelordsfrasen "bila norge billigt" ska vara "Bila billigt i Norge".

Google är nämligen så pass smarta att du inte behöver förstöra dina texter genom att träffa nyckelorden precis som du får dem från SEO-verktyget.

3. Lägg till nyckelorden på alla viktiga ställen

Det är en bra idé att lägga till alla viktiga nyckelord på de nedanstående ställena.

  • SEO-titeln och H1. När du optimerar för H1 och SEO-titeln är det en bra idé att placera de viktigaste nyckelorden först.
  • Underrubrikerna. När du optimerar H2- och H3-rubrikerna är det en bra idé att ha med många av de viktigaste nyckelord i dem.
  • Introduktionen. Det är bra för din SEO om du inkluderar de viktigaste orden i inledningen av dina artiklar.
  • Alt-texten. Som du kan läsa i vår artikel om bild-SEO är det bra att inkludera många av de viktigaste nyckelorden alt-texten.
  • Metabeskrivningen. Att ha med de viktigaste nyckelorden i metabeskrivningen är en bra idé. Då förstår nämligen såväl besökarna som Google att just de nyckelorden är viktiga.
  • URL:en. Det är viktigt att skaffa SEO-vänliga URL:er, vilket du gör genom att bland annat inkludera rätt nyckelord.

Kontakta oss för en kostnadsfri offert

Vi hjälper dig med allt som kan kopplas till textförfattande och SEO. 

Karl Rosqvist

Det är jag, Karl Rosqvist, som ligger bakom majoriteten av innehållet på SEO-texter.se. Jag har över 5 års erfarenhet som content writer. Du är väldigt välkommen att höra av dig till oss för att prata om SEO.