seo texter logo

Så skriver du en bra metatitel (SEO-titel)

Här ger vi dig en träffsäker beskrivning på hur du skriver en intressant och effektiv SEO-titel som folk verkligen vill klicka på.

Vad är en SEO-titel?

En SEO-titel är ett html-element som visar vad din artikel handlar om på sökmotorernas resultatsidor, eller SERP:en. SEO-titeln, som även kallas för meta-titeln eller SEO-rubriken ska vara såväl engagerande som beskrivande för att den ska räknas som lyckad.

Som du ser nedan har ekonomiportalerna Sambla och Enklare valt att använda sig av genomtänkta SEO-titlar.

SEO titel fran Sambla

SEO titel for enklare.se

Värt att tänka på är också att det finns metatitlar på sociala medie-plattformar såsom Twitter och Facebook.

SEO-jätten Ahrefs vet exempelvis hur man skriver bra SEO-titlar för Twitter.

Ahrefs SEO titel pa Twitter 1

Vad är det för skillnad på H1-rubriker och SEO-rubriker?

H1-rubriker och SEO-rubriker är två helt olika html-taggar som finns på helt olika ställen.

En SEO-titel ser ut så här i html: <title>Jag är en SEO-titel</title> och en H1-rubrik ser ut så här i html: <h1>Jag är en H1-rubrik</h1>.

En annan viktig skillnad är att H1-rubriken finns på din webbsida..

H1 rubrik for artikel pa SEO

.. medan SEO-titeln finns i SERP:en.

Rankingfaktorer inom SEO

6 skrivtips som hjälper dig skapa en bra SEO-titel

1. SEO-titeln ska varken vara för lång eller för kort

En bra SEO-titel ska ha en längd på mellan cirka 50 och 60 tecken. Mer specifikt räknar man längden på alla pixlar (ett "i" tar inte upp lika stor plats som ett "m"), men att ha en längd på mellan 50 och 60 tecken är samtidigt en bra tumregel att förhålla sig till.

Bra SEO-verktyg såsom Rank Math kan hjälpa dig skriva en SEO-titel med en lagom längd:

SEO titel fran SEO texter med verktyget rank math

Men om du inte använder dig av WordPress fungerar online-verktyg såsom SERPSim minst lika bra.

Serp snippet optimization tool

2. Skriv för människor och inte sökmotorer

Det är människor som ska klicka på dina artiklar, och för att de ska göra det måste de förstå vad artikeln handlar om. Så tryck inte in får många nyckelord bara för sakens skull då det inte längre är 1995.

3. Använd inte samma SEO-titlar på flera ställen

Om du har SEO-titlar som handlar om samma sak får du mindre organisk trafik från Google.

4. Alla artiklar och sidor ska ha SEO-rubriker

Alla sidor och artiklar ska ha en SEO-rubrik. Det tar ungefär 30 sekunder att skriva en bra SEO-rubrik, så den tiden är det värt att lägga ner när du vinner så pass mycket trafik på att skriva en SEO-titel enligt best practice.

5. SEO-titeln och H1-rubriken ska handla om ungefär samma sak

Om SEO-titeln säger att du ska få lära dig rykta en häst medan H1-rubriken säger att du ska få lära dig mata en häst, då blir besökaren förvirrad och väljer sannolikt att trycka på bakåtknappen. När SEO-titeln och H1-rubriken däremot säger ungefär samma sak, då blir alla nöjda.

6. Du bör använda stor bokstav för varje ord i SEO-titeln

Många SEO-proffs anser att du ska skriva SEO-titlar med stora bokstäver på varje nytt ord, såsom "50 SEO-tips För Nybörjare". Det är också helt okej att använda stora bokstäver på hela ord om du vill förtydliga någonting, men håll dig borta från att skriva hela SEO-titeln med stora bokstäver.

Att lyda detta sjätte och sista skrivtips är knappast något måste. Men vi tycker samtidigt du ska veta att många anser att en stor bokstav i varje ord är en bra idé när du skriver SEO-titlar.

5 steg för att skapa en perfekt SEO-titel

1. Fokusera på en nyckelordsfras

Vi säger att du äger en sajt med huvudtemat kreditkort och ska skriva en bra SEO-titel för en artikel där du jämför de bästa kreditkorten.

I detta fall är det en bra idé att satsa på nyckelordsfrasen "bästa kreditkortet" som i sin tur är en värdefull nyckelordsfras, som du ser nedan.

Sokning pa basta kreditkortet pa Ahrefs

2. Inkludera viktiga sökord

Då SEO-titeln får innehålla ganska många ord är det en bra idé att optimera för andra viktiga, men samtidigt relaterade nyckelord.

Kreditkortguiden har gjort detta på ett snyggt sätt, som du ser nedan.

Kreditkortguiden bra SEO titel

De har bland annat optimerat SEO-titeln för fraser såsom:

  • Bästa kreditkortet 2022.
  • Jämför kreditkort.
  • Hitta bästa kreditkortet.

Och får således trafik på många olika sökord.

3. Berätta om det som är unikt med din artikel

När du skriver din SEO-rubrik är det viktigt att du förtydligar vad som är unikt.

Det är alltså bra att förtydliga:

  • Att din artikel är komplett, såsom: [Så klappar du en ko → Steg-för-steg-guide!]
  • Att din artikel innehåller en lista (folk gillar listor), såsom: [10 sätt att klappa en ko!]
  • Att din artikel inte är långdragen, såsom: [Lär dig klappa en ko på 2 minuter!]
  • Att din artikel är tidsaktuell, såsom: [Så klappar du en ko år 2022!]
  • Att du har ett starkt varumärke, såsom: [Så klappar du en ko → KoKlapparKalle.se!]

Att skriva sin SEO titel i listformat ar minst sagt populart

4. Använd parenteser eller brackets

När du använder dig av parenteser får din SEO-titel mer uppmärksamhet på SERP:en, vilket medför att många klickar på din artikel så att din webbsida får mer trafik från de bästa sökmotorerna.

Ett bra exempel på detta är: SEO-tips för nybörjare [55 perfekta exempel!]

5. Det viktigaste nyckelordet ska synas först

Om du vill ranka högt på ett visst nyckelord eller en nyckelordsfras, då ska du se till att det viktigaste nyckelordet syns först.

Ett bra exempel på detta är: Jämför kreditkort - De bästa kreditkorten 2022  [Kortio]

Kreditkortguidens exempel är minst lika genomtänkt: Kreditkort → Jämför kort och hitta det bästa kreditkortet 2022

När du skriver det viktigaste ordet först ser du till att:

  • Väcka uppmärksamhet. Folk ser snabbt vad artikeln handlar om vilket lockar till klick.
  • Maximera dina möjligheter att få nyckelordsrika tillbakalänkar. Den person som väljer att länka till din webbsida väljer sannolikt en passande ankartext såsom "jämför kreditkort" om SEO-titeln börjar med just den frasen.

2 anledningar till att Google skriver om dina SEO-titlar

1. Google tycker du har en kass SEO-titel

Om Google inte tycker att din SEO-titel är någonting att ha, då skriver de om den åt dig. De vanligaste anledningarna till att Google väljer att skriva om dina SEO-titlar är om de inte beskriver vad artikeln handlar om på ett träffsäkert sätt, samt om du glömt att uppge en SEO-titel.

2. Google har analyserat tillbakalänkarna mot din artikel

Vi förutsätter att 10 webbsidor valt att länka tillbaka till din artikel. Om majoriteten av webbsidorna länkar med ankartexten "bästa kreditkort", då tror Google sannolikt att din artikel handlar om just det.

Det är inte säkert att Google skriver om din SEO-titel bara för att folk döper ankartexter på ett visst sätt, men en viss påverkan har denna faktor trots allt.

Vad kan du göra för att Google inte ska skriva om dina SEO-titlar?

Om du ser till att:

  • SEO-titeln beskriver artikelinnehållet på ett bra sätt.
  • SEO-titeln är lockar till klick.
  • SEO-titeln är utformad enligt best practice.

Då har Google sannolikt ingen anledning att skriva om SEO-rubriken.

Hur kan du se om Google skrivit om dina SEO-titlar?

Du kan söka på din artikel på Google, men det smidigaste är att kontrollera många artiklar på samma gång.

Det kan du göra med verktyg såsom SEOWL:s Google Title Rewrite Checker och ToTheWebs mätverktyg.

Nedan ser du hur ToTheWebs verktyg fungerar.

Test om SEO titeln ar lagom lang

Läs mer: Vad är SEO? En komplett guide!

Kontakta oss för en kostnadsfri offert

Vi hjälper dig med allt som kan kopplas till textförfattande, SEO, SEM och webbdesign. 

Karl Rosqvist

Det är Karl Rosqvist som äger SEO-texter.se. Han ligger även bakom majoriteten av innehållet på SEO-bloggen. Karl har över 5 års erfarenhet som content writer, och han skriver inom i princip alla nischer.