seo texter logo

Allt om vad PageRank är - och varför det är viktigt!

I denna artikel lär du dig allt om vad PageRank är samt hur det fungerar. Du får även reda på varför PageRank fortfarande är viktigt inom SEO.

Vad är PageRank?

PageRank är en matematisk formel som Googles grundare tagit fram som bestämmer hur mycket en länkkraft en domän eller delsida på domänen har. Sajter som har många och starka tillbakalänkar har alltså ett mycket högre PageRank-värde än webbsidor med få tillbakalänkar.

Två av Googles medgrundare, Sergey Brin och Larry Page tog fram formeln för PageRank år 1997.

Men vad var ens meningen med PageRank. Det vill säga; vad hade PageRank för syfte?

Jo, PageRank togs fram som en konsekvens av att dåtidens sökmotorer var relativt värdelösa på det mesta. Sökmotorer såsom Yahoo och AltaVista var stora innan Google gjorde entré, och de kunde inte hitta svaret på användarnas sökintention även om den så kom upp och sparkade dem i rumpan.

Varför var dåtidens sökmotorer så dåliga?

De sökmotorer som var populära innan Google tog över kunde inte skilja på webbsidor som var att lita på från sajter som faktiskt var seriösa. I stället för bra sökresultat fick man se tramsiga webbsidor på SERP:en med tunt material som i princip ingen ville ta del av.

Men hur skulle Sergey och Larry lösa detta?

Jo, de la märke till en viktig sak. När de läste på Stanford märkte de att vetenskapliga publikationer som ofta citerades av andra forskare fick mer uppmärksamhet och sågs som särskilt viktiga.

Det konceptet tyckte de (med all rätt) var som klippt och skuret för att en sökmotor skulle kunna skyffla undan allt skräp, och samtidigt bara visa upp resultat från sajter som var av hög kvalitet.

Google är idag världens i särklass mest populära sökmotor, och det är till största delen tack vare PageRank-konceptet.

Läs mer: De 6 mest populära sökmotorerna (och Google)

Hur fungerar PageRank?

Det finns tre viktiga faktorer

PageRank bestämmer vilken styrka din webbsida (och dess delsidor) har genom att ta hänsyn till tre faktorer:

  • Hur många internlänkar din sida har, samt om du internlänkar på rätt sätt.
  • Hur många utgående länkar du har i varje artikel på din sajt.
  • Hur bra PageRank varje individuell delsida har på din webbsajt.

Om vi säger att sida C har fått två tillbakalänkar: En från sida A och en från sida B.

Sida A är starkare än sida B, och artikeln på sida A har även färre utgående länkar än artikeln på sida B.

När du tar hänsyn till alla dessa faktorer får du reda på PageRank-värdet för sida C.

Pagerank vardet delas lika mellan alla artiklar som finns

Det finns en dämpningsfaktor

PageRank-formeln inkluderar även en så kallad dämpningsfaktor som räknar ut sannolikheten för att en användare ska klicka på en specifik länk. PageRank-värdet minskar alltså för varje klick besökaren måste göra för att nå länken.

Om vi tänker så här. Sannolikheten att du klickar på en länk på startsidan på den sajt du besöker är ganska hög. Men om du behöver klicka flera gånger för att ens få syn på länken, då dämpas länkens värde då den är så svår att upptäcka.

Dämpningsfaktorn ligger sannolikt på 0,85, så för varje klick minskar länkens värde med 15 % enligt PageRank-algoritmen.

Exempel på hur dämpningsfaktorn fungerar

Om vi säger att Feber.se länkar ut till din tekniksida, då är länken olika mycket värd beroende på hur många gånger besökaren måste klicka för att nå länken. Om länken bara ett eller två klick bort från startsidan, då är ger länken dig mycket länkkraft som stärker din tillbakalänksprofil.

Dampningsfaktorn inom pagerank

Men om länken är exempelvis 4 klick bort från startsidan, då är länkkraften så utspädd att den inte längre gör så mycket nytta. Länkkraften ligger i detta fall på 52 % (1x0,85x0,85x0,85x0,85=0,52) av det optimala PageRank-värdet.

Varför har PageRank-värdet försvunnit?

Från och med i början av 2000-talet till mitten av 2010-talet kunde du se PageRank-värdet för alla webbsidor via programmet Google Toolbar.

Google pagerank toolbar

Bildkälla: SEL

Men från och med år 2016 kunde du inte längre se PageRank-värdet för de sidor du besökte via någon av Googles tjänster.

En representant från Google sa då (grovt översatt):

“Internet har blivit mer komplext, och som en konsekvens av det har PageRank-värdet blivit mindre betydelsefullt. Vi har valt att inte längre visa PageRank-värdet på våra produkter då vi inte vill att användare och webmasters ska tro att värdet fortfarande är lika betydelsefullt som tidigare.”

Men var det hela sanningen?

Nej, Google var sannolikt trötta på alla som sålde skräplänkar på plattformar såsom Fiverr, som la energi på att skapa onaturliga länkar från exempelvis länkkataloger.

De har lankarna har inget varde

Google ville alltså tona ned vikten av att få starka länkar då det blivit big business att sälja skräplänkar till personer som var nya inom SEO.

Nofollow introducerades

År 2005 gick Google samman med alla andra stora sökmotorer och skapade nofollow-attributet tillsammans med dem. Tack vare det attributet kunde såväl webmasters som sökmotorer “nolla”, eller oskadliggöra skräplänkar på ett effektivt sätt.

Numera kan du bli straffad av Google om du länkar ut till irrelevanta sajter med dofollow, så se till att använda dig av nofollow vid behov.

Vad var PageRank sculpting?

PageRank sculpting var ett sätt att lura Googles PageRank-formel. Om man exempelvis länkade ut till 5 webbsidor på en artikel och satte nofollow på 4 av länkarna, och dofollow på en. Då gav nofollow-länkarna ingen länkkraft alls, medan all länkkraft samlades till dofollow-länken.

För att lura PageRank kunde man alltså sätta nofollow på alla länkar till sajter som du inte ville rösta på, medan du gav en superboost till den sajt som fick dofollow-länken. På detta sätt kunde man alltså skulptera (eller forma) PageRank-värdet.

Det fungerade utmärkt att lura Google, men bara i omkring 4 år.

År 2009 satte Google stopp för PageRank sculpting, vilket Matt Cutts förtydligar i sin blogg. Då gjorde de så att dofollow-länkar inte blev mer värda bara för att man märkte upp andra länkar i en artikel som nofollow.

Så om du till exempel köper en länk av någon, då spelar det ingen roll om säljaren markerar alla andra länkar som nofollow. Detta då länken som går mot din sida får samma värde oavsett hur de andra länkarna märks upp.

Värt att tänka på är samtidigt att du ska begära att din länk ska placeras högst upp i artikeln, vilket du kan läsa mer om i vår köpa länkar-artikel.

Hur får du reda på vilken PageRank en webbsida har?

Även om Google inte visar vad olika sajter har för PageRank finns det fortfarande bra SEO-verktyg som löser det åt dig. Ahrefs är ett av dessa verktyg, och de visar ett likvärdigt värde i form av “UR”.

Ahrefs UR varde ger dig ett ganska traffsakert UR Varde

UR-värdet tar hänsyn till viktiga saker som dämpningsfaktorn, vilka länkar som är uppmärkta som nofollow och hur många länkar som pekar mot en specifik URL på din sajt.

Ahrefs UR-värde fungerar inte på samma sätt som Googles PageRank-algoritm, men det är träffsäkert nog för att du ska få ett PageRank-liknande värde för din webbsida.

3 sätt att förbättra din PageRank

  1. Internlänka på rätt sätt.
  2. Länka ut på rätt sätt.
  3. Skaffa relevanta och starka tillbakalänkar.

Nedan berättar vi mer om de 3 faktorer vi precis nämnt.

1. Internlänkningen

Två bra saker med internlänkar är att du själv kan bestämma vilken ankartext du ska använda, samt mot vilka delsidor internlänkarna ska peka mot.

Med PageRank-tänket i åtanke är det viktigt att de mest värdefulla artiklarna finns så få klick som möjligt från startsidan.

Se bara på denna webbsida som arbetar med affiliate marketing:

Affiliatesida med bra lankar fran startsidan 1

Det är ingen slump att de valt att länka till de mest betydelsefulla artiklarna (Bästa VPN, Netflix VPN etc.) direkt från startsidan.

Som en konsekvens av att de internlänkar på ett logiskt sätt får de viktigaste artiklarna ta del av startsidans starka länkkraft, vilket är ett såväl smart som betydelsefullt sätt att göra de viktigaste artiklarna mer synliga på Google.

En annan viktig sak inom internlänkningen är att du ska se till att eliminera alla orphan pages, det vill säga alla delsidor som inte har några internlänkar som pekar mot sig.

Du ska inte ta bort dina orphan pages. De kan ju fortfarande ha ett stort värde för läsarna, men du ska däremot se till att de får en relevant internlänk mot sig. Detta för att de ska få ta del av den PageRank som fördelas internt, men även för att sökmotorer såsom Google ska hitta de artiklarna lättare.

2. Utgående länkar

Du måste se till att länka ut på rätt sätt. Du ska inte länka ut med dofollow till sajter som är av dålig kvalitet, för varför ska du bjuda dem på gratis länkkraft/PageRank egentligen? Alla sajter som du inte litar på ska alltså ha ett nofollow-attribut.

Det är också viktigt att du ser till att din webbsida inte har några brutna utgående länkar. Detta då du skickar ut PageRank ut i tomma intet om du inte ser till att omdirigera eller ta bort de utgående länkar som är brutna.

3. Tillbakalänkar

När det kommer till tillbakalänkar är det tre saker som är viktiga.

Om du får en tillbakalänk från en stark artikel med många tillbakalänkar, men som kommer från en ganska svag blogg med en generellt svag länkstyrka.

Är den länken verkligen någonting att ha?

Jodå, det är den. Länkar från starka delsidor på svaga domäner är till och med mer värda än länkar från svaga delsidor från starka domäner.

Det är också viktigt att du dirigerar om tillbakalänkar som är brutna. Så om någon länkat till https://seotexter.se i stället för https://seo-texter.se, då är det vårt jobb att se till att länken pekas om till rätt ställe.

Tillbakalankar som riktas till sidor som inte finns gor ingen nytta

Du ska också tänka på att kontexten är viktig. Det är alltså mest värdefullt att få tillbakalänkar från sajter med hög relevans för din nisch.

Om vi säger så här: Du har en stor kattblogg som du vill stärka upp, och du får en gratis tillbakalänk av “anden i lampan”. Den kommer antingen från Aftonbladet, det vill säga Nordens största kvällstidning eller den fiktiva bloggen Kattparadiset som är Sveriges näst största kattblogg.

Vilken länk skulle du välja?

Vi skulle berättat för anden i lampan att vi ville ha länken från Kattparadiset då den har en extremt hög relevans, vilket medför att Aftonbladets överlägsna PageRank-värde inte spelar så stor roll i detta fall.

Läs mer: Så viktigt är det att bygga länkar på rätt sätt.

Kontakta oss för en kostnadsfri offert

Vi hjälper dig med allt som kan kopplas till textförfattande och SEO. 

Karl Rosqvist

Det är jag, Karl Rosqvist, som ligger bakom majoriteten av innehållet på SEO-texter.se. Jag har över 4 års erfarenhet som content writer. Du är väldigt välkommen att höra av dig till oss för att prata om SEO.