seo texter logo

Så fungerar skyscraper technique

Att bygga en skyskrapa när man skriver en artikel. Det låter intressant. Men är det effektivt? Den frågan och fler svarar vi på nu!

Vad är skyscraper technique?

Skyscraper technique är ett arbetssätt inom SEO som innebär att du läser igenom samtliga artiklar som rankar bra på Google inom ett speciellt ämnesområde. Därefter lägger du märke till vad konkurrenterna gör rätt samt fel, och slutligen skriver du en mer utförlig artikel än dina konkurrenter.

Ger dina konkurrenter läsarna 10 tips om hur man går ner i vikt? Då skriver du en bättre artikel där du tar upp 30 tips för att gå ner i vikt. I din artikel ska alltså ta upp allt som konkurrenterna gör rätt, medan du skippar att ta med det som konkurrenterna inte borde ha tagit med från första början.

När du skriver din egen artikel är det viktigt att du svarar på sökavsikten. Det vill säga på det besökaren vill ha svar på. Bara för att konkurrenterna gör fel behöver inte du göra det, så inkludera aldrig saker som inte svarar på sökintentionen.

5 steg för att använda skyscraper technique

1. Hitta ett populärt ämne att skriva om

Om du har en hälsoblogg kan ett inlägg om de bästa proteinbar-produkterna vara en bra idé. Ett bra tröskelvärde är att ämnesområdet ska ha mer än 200 sökningar per månad enligt Ahrefs Keyword Explorer. 

Ahrefs keyword explorer sokning efter proteinbars

2. Kartlägg vad konkurrenterna har skrivit

Kartlägg de tre till tio bästa sökresultaten på Google inom det ämnesområde du ska skriva om. Tumregeln säger; ju mer söktrafik ämnesområdet har, desto fler av konkurrenternas artiklar behöver du gå igenom.

Googlesokning pa basta proteinbar de tre basta resultaten

Du behöver inte läsa konkurrenternas artiklar från början till slut, det skulle ta på tok för lång tid. Men lägg märke till artiklarnas allmänna upplägg och rubrikstruktur. Då får du säkert många bra idéer på saker som är värda att ta upp i din egen artikel.

3. Publicera en bättre artikel

Efter du har kartlagt vad konkurrenterna tar upp och samlat dina slutsatser i en lista, fundera på vad du kan göra bättre:

  • Omfattningen. Ta upp fler saker än konkurrenterna för att skapa en mer värdeskapande artikel.
  • Tidsaktualiteten. Ta upp saker som är tidsaktuellt, till exempel nya produkter som släppts eller nya produkrecept som tillkommit.
  • Designen. Din artikel ska ha en snyggare och mer begriplig design än konkurrenternas artiklar.
  • Djupet. Det räcker inte att bara ta upp saker som konkurrenterna skrivit om. Försök hitta samband och dra slutsatser som konkurrenterna har missat.

Att skriva en skyscraper-artikel med 20 tips i stället för konkurrenternas 10 hjälper dig inte ett dugg om din artikel inte är genomtänkt. Så se till att du bara tar upp det viktigaste samt att det du tar upp skapar värde för besökarna.

4. Fråga personer som länkar till konkurrenterna att länka till dig

Om konkurrenterna har starka tillbakalänkar som pekar mot deras inlägg, då är det en bra idé att fråga om du också kan få en tillbakalänk. Men för att lyckas med din outreach måste du också lyckas med din skyscraper-artikel. Detta då ingen vill länka till en sämre artikel än den de redan länkar till.

Att be någon som idag länkar till en artikel om de 20 bästa antivirusprogrammen att länka ut till din artikel om de 10 bästa antivirusprogrammen är helt lönlöst. Din artikel måste alltså vara bäst för att du ska lyckas få några tillbakalänkar med hjälp av skyscraper technique.

Om du använder SEO-verktyget Ahrefs kan du ta reda på om konkurrenterna fått många tillbakalänkar till sina artiklar. Det gör du genom att klistra in hela länken i sökfältet för att därefter välja "Backlinks". 

En bra idé är att bara höra av sig till bloggar som länkar med dofollow-attribut, det vill säga det länkattribut som för över länkkraft till din blogg. 

Ahrefs undersokning om hur manga som lankar tillbaka till artikel om antivirusprogram

När du hör av dig till webbsideägarna är det en bra idé att skriva ett utförligt e-postmeddelande som är personligt anpassat för mottagaren. 

Nedanstående mall är bra utformad.

Tjena, jag hittade ditt inlägg här: https://artikel...
I det inlägget länkar du till: https://artikel...
Jag tycker att din artikel ger läsarna bra svar på hur ett antivirusprogram fungerar, men inte vilka antivirusprogram som är bäst i test. 
Jag skrev precis den här artikeln: https://artikel...
Där tar jag bland annat upp fler antivirusprogram, och där berättar jag även om mina tankar om Antivirus-superprogram 19 som precis släpptes i Sverige. 
Jag skulle vilja att du lägger till min artikel som en resurs i din artikel, det vill säga att du väljer att länka till min artikel. Om du gör det tror jag nämligen att din artikel blir mer komplett.
Hör gärna av dig om du har några frågor.
MVH / Brah-Påh Outreachsson

Lästips: I vår artikel om hur outreach fungerar lär du dig mer om hur du frågar om länkar på ett såväl effektivt som artigt sätt.

5. Uppdatera artikeln regelbundet

När du skrivit en artikel med hjälp av skyscraper technique är det viktigt att du uppdaterar innehåller frekvent. Främst för att artikeln ska förbli relevant, men även för att dina konkurrenter inte ska kunna skapa artiklar inom samma ämnesområde som är bättre än den du har skrivit.

4 fördelar med att använda skyscraper technique

  1. Du skapar bra innehåll som har potential att ranka högt på Google.
  2. Du har goda möjligheter att få många tillbakalänkar till dina artiklar.
  3. Din webbsida får mer organisk trafik från sökmotorer.
  4. Du lär känna andra webbmasters när du arbetar med outreach.

Fungerar alltid skyscraper technique?

När du använt dig av skyscraper technique har din artikel goda möjligheter att ranka högt. Men även om du har den bästa och mest kompletta artikeln kan konkurrenter med bättre tillbakalänksprofiler ranka högre än dig. Detta då länkar är en viktig rankingfaktor.

Om Vattenfall skriver en artikel på tio meningar om solceller. Då kommer en artikel på Lasses solcellsblogg inte ranka högre än Vattenfalls artikel, även om Lasses artikel om solceller är betydligt bättre. Det är orättvist, och en stor anledning till att många väljer att köpa länkar.

Exempel från verkligheten (Macrooptimizer)

Daniela på Macrooptimizer.com har skrivit ett blogginlägg om proteinbars. Där listar hon 11 proteinbars som hon gillar, och avslutar artikeln med att svara på vanligt ställda frågor inom ämnesområdet. 

artikel om proteinbars

Det är inget fel på vare sig artikeln eller designen, men för att ranka högre på Google är det en bra idé om hon använder sig av Skyscraper Technique.

I detta fall ska hon granska konkurrenternas artiklar. Bäst-i-test.se rankar högst på Google inom detta ämnesområde. De har skapat en artikel där de skriver om och testar 51 proteinbars. Artikeln har även videorecensioner av varje proteinbar där recensenten säger vad han gillar respektive inte gillar med varje proteinbar.

Bast i test artikel om proteinbars

För att Macrooptimizer ska kunna ranka högst på Google behöver de:

  • En artikel där de skriver om fler proteinbars än Bäst-i-test.se.
  • Fler och starkare länkar mot artikeln än Bäst-i-test.se. Förslagsvis via outreach.
  • Bättre videorecensioner om varje proteinbar.
  • Bättre analyser än de i artikeln på Bäst-i-test.se. Tex. om det går att kombinera proteinbars med proteinpulver, eller vilka faktorer en proteinbar som är bäst i test ska uppfylla etcetera.

Läs mer: Vad är SEO? En komplett guide!

Kontakta oss för en kostnadsfri offert

Vi hjälper dig med allt som kan kopplas till textförfattande, SEO, SEM och webbdesign. 

Karl Rosqvist

Det är Karl Rosqvist som äger SEO-texter.se. Karl har över 5 års erfarenhet inom SEO och content writing, och han skriver inom i princip alla nischer.