seo texter logo

Allt om vad outreach är och hur det fungerar!

Vad är outreach, vilka ska du höra av dig till och hur genomför du en strukturerad outreach-kampanj? Det svarar vi på nu.

Vad är outreach inom SEO?

Outreach inom SEO är en process där du som webmaster marknadsför din webbsida mot bland annat bloggare och journalister i förhoppning att de ska länka till din webbsida. Det absolut vanligaste sättet att ägna sig åt outreach inom SEO är att skicka e-postmeddelanden.

Dessa e-postmeddelanden bör vara personligt anpassade för mottagaren, så att ditt mejl inte betraktas som rent spam och således hamnar i mejl-papperskorgen.

Är det populärt att använda sig av outreach inom SEO?

Ja, men det är inte så populärt som det borde vara. Många webmasters är nämligen rädda för att bli betraktade som spammare som skickar hundratals e-postmeddelanden till främlingar i förhoppning att de gillar materialet och således väljer att länka till det.

Men du behöver inte betrakta dig själv som en jobbig person bara för att outreach är en del av din SEO-strategi. Följ de råd vi ger i artikeln så maximerar du dina möjligheter för att lyckas med din outreach, utan att för den delen behöva bli betraktad som en spammare.

Det finns trots allt en anledning till att många väljer att uppge sin kontaktadress på sätt som “minmail (@) hotmail.com” i stället för “minmail@hotmail.com”. Folk hatar nämligen spammare som använder sig av outreach på ett slappt och arrogant sätt.

2 sätt att arbeta med outreach

  1. Shotgun-metoden.
  2. Sniper-metoden.

Nedan berättar vi hur de olika taktikerna

1. Shotgun-metoden (som inte är att rekommendera )

3 jagare som jagar med hagelgevar

Personer som använder sig av shotgun-metoden skapar en generisk mall som de inte anpassar i någon större utsträckning. När mallen är klar, då är det dags att avfyra e-postmeddelanden till hundratals mottagare som alla får det tvivelaktiga nöjet att ta emot spammiga mejl som till största sannolikhet bara skapar irritation.

De som arbetar med outreach enligt denna metod ser sannolikt nedanstående fördelar:

  1. Det går snabbt.
  2. Man behöver inte lägga ner så mycket energi på det.
  3. Det känns som man jobbar effektivt.

Men varför gillar ingen personer som arbetar enligt shotgun-metoden?

Det går ju faktiskt snabbt, och du får ju faktiskt tid till annat och i många fall kan du få mycket länkar trots att du inte anpassar mejlen i någon större utsträckning.

Utöver det; om du använder shotgun-metoden och skickar iväg 1 000 e-postmeddelanden och 1 % av mottagarna väljer att länka till dig - då har du fått 10 tillbakalänkar på i princip ingen tid alls.

Det är ju hur bra som helst!

Nope, det är faktiskt inte så bra som det låter. Tänk på att:

Det finns inte hur många länktillfällen som helst!

Om du har en sajt inom exempelvis trädgård och odling har du inte många webbsidor att rikta din outreach-kampanj mot. När du i detta fall skämmer ut dig genom att skicka e-postmeddelanden som är spammiga, då lär webmastern få ett dåligt intryck av dig.

Det leder förmodligen till att webmastern inte vill samarbeta med dig, vare sig nu eller i framtiden.

Det är sannolikt många e-postmeddelanden inte kommer fram

När mottagaren märker att ditt e-postmeddelande är illa utformat väljer hon förmodligen att tryck på “markera som spam”-knappen. Och ju fler personer som klickar på  “markera som spam”-knappen, desto större är risken att Google och andra e-postklienter väljer att betrakta alla dina e-postmeddelanden som spam.

Detta faktum medför att dina mejl tillslut inte kommer fram till mottagaren, utan i stället fastnar i mottagarnas skräpmappar.

De länkar du får är av sämre kvalitet

I princip alla webmasters kan lukta sig till ett illa skrivet outreach-mejl på flera mils avstånd. De webmasters som “går på luringen” har förmodligen webbsidor med svag länkkraft, då det oftast är nybörjare inom SEO som går på detta knep.

Vinsten med shotgun-metoden är alltså i regel liten även om du lyckas få några länkar tillslut.

2. Sniper-metoden (som är att rekommendera)

Sniper outreach

Sniper-metoden är alltid att föredra. Den går ut på att du tar dig tid och skickar personligt anpassade meddelanden som mottagaren känner är seriösa. Grundtanken med sniper -metoden är alltså att ge mottagaren någon form av värde, som mottagarens läsare uppskattar.

Här riktar du in dig mot en smal skara webbsidor. Du har tack vare det en större möjlighet att få tillbakalänkar, och så även en god kontakt med sajtens ägare.

6 steg för att hitta lämpliga bloggar för outreach

1. Hitta sajter med artiklar inom samma ämne

Via Google kan du hitta webbsidor med artiklar som tagit upp samma ämne, som du med fördel ska höra av dig till och be dem länka till din artikel. Värt att tänka på är att du bör höra av dig till personer som publicerat en artikel inom ämnet inom den senaste månaden.

Detta då webmasters är mest villiga att lägga till nya länkar i artiklar de nyligen publicerat.

Soka pa google med resultat fran senaste manaden

Vi leker med tanken och säger att du vill göra outreach för en artikel där du beskriver allt som är värt att veta om Norwegians kreditkort. För att hitta lämpliga personer att skicka e-postmeddelanden till kan du i detta fall skriva:

bästa kreditkort -intext:"norwegian"

I Googles sökfält.

Läs mer: Så fungerar Googles avancerade söksträngar.

I detta fall söker du på alla artiklar som rankar på “bästa kreditkort” och samtidigt tar upp någonting som har att göra med Norwegians kreditkort i texten. Nu hittar du alltså artiklar som nämner Norwegian kreditkort, och med lite tur kan du få en länk från någon som vill låta sina läsare läsa mer om Norwegians kreditkort.

Du erbjuder i detta fall någonting av värde, det vill säga en komplett recension av Norwegian kreditkort. Det är information som åtminstone några webmasters bör har nytta av. I synnerhet om de inte har några egna kreditkortsrecensioner på sina webbsidor.

Tänk på att det i detta fall i regel är slöseri med tid att höra av sig till affiliatesajter inom kreditkort, då de i princip aldrig länkar ut till dig som konkurrent.

Läs mer: Så fungerar affiliate marketing

2. Hitta sajter som länkat till artiklar inom samma ämne

Logga in på SEO-verktyget Ahrefs. Sen tar du reda på vem som rankar bäst för frasen “bästa kreditkort”.

Så här lyckas du med det:

  1. Ta dig till Keywords Explorer och sök på frasen “bästa kreditkort”
  2. Välj “Efter domäner”
  3. Lägg märke till vilken URL som rankar bäst (i detta fall är det https://alltomkreditkort.se)

Ahrefs basta kreditkort

Efter detta tar du reda på vilka bloggar som länkar mot webbsidan i fråga genom att klicka på "Hänvisande domäner". Därefter sorterar du ut vilka bloggar som sannolikt kan tänka sig att länka till din artikel.

Hanvisande domaner till alltomkreditkort

3. Hör inte av dig till de svagaste sajterna

När du hittat ett flertal sajter som du ska höra av dig till, då kan det vara en bra idé att dela in sajterna i grupper beroende på hur stark länkkraft de har. Vi brukar själva aldrig höra av oss till webbsidor som har mindre än 10 i Domain Rating (DR) och mindre än 500 i organisk trafik enligt Ahrefs.

Det är lättare att få inlänkar från personer med nystartade sidor, men då länkkraften är svag kostar det mer än vad det smakar att höra av sig till webmasters med allt för nya webbsidor.

Om du delar upp alla webbsidor som du tycker det är värt att höra av dig till, tänk på att kravet på det material du pitchar är högre för webbsidor med hög Domain Rating. För att nämna ett exempel skulle Feber.se eller Expressen aldrig länka till en kreditkortsrecension, men mer sannolikt till en seriös sammanställning av en undersökning om svenskars kreditvanor.

Bolag inom betting och casino, som in sin tur har mycket pengar att röra sig med, är mästare när det kommer till att genomföra spännande undersökningar inom allt ifrån den mjukvara casinospelare använder sig av, som till vilket konstgräs som passar bäst på fotbollsplanen. De vet alltså att man får extremt starka länkar när man pitchar ett starkt material som är av nytta för mottagaren.

Läs mer: Så fungerar Google

4. Hitta rätt e-postadresser

E-postadresser till de webbsidor du valt ut hittar du enklast via Chrome-tillägget Hunter. För att använda det tillägget besöker du den webbsida du valt ut för att därefter klicka på tillägget.

Då får du se en ruta där alla relevanta personer listas, och som du själv ser går det även bra att söka i listan.

Hunter chrome tillagg

5. Skriv ett genomtänkt outreach-mejl

Att använda en mall där det står:

Hejsan %Namn%

Jag såg precis att du länkade till: %URL för konkurrentens artikel%

Den var intressant. Jag har skrivit en liknande, men mer utförlig artikel som jag tror att dina läsare kommer gilla: %URL till din artikel%

Jag skulle bli mycket tacksam om du väljer att hänvisa till vår artikel.

Ha det bra. MVH / Dålig-Påh Seosson

Är en utmärkt idé…

.. om du inte vill att någon ska svara.

När en erfaren webmaster får dessa typer av mejl ser hon det sannolikt som en förolämpning, och tänker: “Avsändaren verkar inte ens bry sig, jag kommer inte att samarbeta med honom vare sig idag eller i framtiden.”

För att maximera dina möjligheter att få personer att svara, samtidigt som du har ditt rykte i behåll, då rekommenderar vi att du följer de nedanstående tipsen.

  1. Utforma en rubrik som väcker intresse och beskriver vad mejlet handlar om.
  2. Skippa fjäsket. Du ökar dina möjligheter att få ett svar om du i stället är saklig.
  3. Uppge varför du kontaktar mottagaren. Det är viktigt att du tydligt beskriver din avsikt.
  4. Beskriv vad du vill ha i slutet av mejlet. Är det en tillbakalänk? Då är det bra om du förtydligar det.
  5. Pitcha bara artiklar som mottagarna har nytta av. Att be folk länka till en artikel som det redan finns hundratals av på webben är rent slöseri med tid.

6. Skicka en påminnelse

Att skicka ett mejl till de som inte svarade, där det står:

Hejsan %Namn%,

Jag hör av mig till dig då du inte svarade på mitt förra meddelande.

Vi skulle bli glada om du svarade på meddelandet, men om du inte gör det ska vi inte störa dig igen.

Ha det bra / Bra-Oh Outreachsson

Är en bra idé. Värt att lägga märke till är att du aldrig ska skicka mer än en påminnelse för att inte riskera att mottagaren betraktar dig som oseriös.

Läs mer: Detta gör en sökmotoroptimerare

Är outreach “värt det”?

Om du har skapat en unik artikel som skapar värde, då är det en bra idé att använda sig av outreach. Att försöka få folk att länka till generiska artiklar som det redan finns hundratals av på Google är i sin tur meningslöst och ett rent slöseri med tid.

Exempel på outreach-mejl vi inte skulle svarat på

SEO texter image graphic

En förfrågan till dig!

Hej Karl Rosqvist!

Jag läste din artikel: https://seo-texter.se/sokavsikt/

Jag måste säga att den är intressant, men jag skulle samtidigt bli glad om du länkade till vår artikel inom samma ämne så att dina läsare får ännu mer kött på benen: https://dalig-outreach.se/vad-ar-sokavsikt

Hoppas allt är bra. Jag ser fram emot ett samtal med dig och i bästa fall en tillbakalänk till vår artikel.

MVH / Dåh-Ligh Outreachsson

Vad är det för fel med den ovanstående utformningen? Jo:

  1. Rubriken är intetsägande och beskriver inte mejlets innehåll på ett träffsäkert sätt.
  2. Frasen “Jag måste säga att den är intressant” väcker bara irritation då man i princip vet att de inte ens läst vår artikel.
  3. Artikeln de pitchar ger förmodligen inte våra läsare något mervärde. Att länka till artiklar som svarar på exakt samma sak som vår artikel gör är tämligen meningslöst.

Det faktum att de uppger varför de kontaktar oss samt tydligt beskriver vad de vill ha är positivt. Men det räcker inte på långa vägar för att vi ska överväga att kontakta dem.

Exempel på outreach-mejl vi skulle svarat på

glada manniskor firar

Komplettering av artikeln “Vad är Search Intent”

Hej Karl.

Vi fick syn på denna artikel på din SEO-blogg: https://seo-texter.se/sokavsikt/

Vi tycker att den var intressant då den tar upp vilka typer av sökintentioner det finns samt hur man optimerar sina delsidor med sökintentionen i åtanke.

Även om din artikel är bra tycker vi det finns ett litet hål. Rank Math har nämligen lanserat ett verktyg där det är rätt uppenbart om användarna svarat på sökintentionen eller inte. Vi har skapat en steg-för-steg-guide där dina läsare enkelt kan lära sig hur de kommer igång.

Vi skulle bli glada om du läste vår guide om hur Rank Maths nya funktion fungerar: https://bra-pa-outreach.se/rank-math-sokintention

För att därefter välja att länka till den.

Hör gärna av dig om du undrar någonting.

MVH / Jah-Kahn Outreachsson

Här hittar vi i stället många rätt, såsom att:

  1. Rubriken väcker intresse och beskriver vad mailet handlar om.
  2. Avsändaren beskriver varför han valt att kontakta oss.
  3. Det går utmärkt att “fjäska lite” när man kan visa att man läst artikeln och således kan motivera vad man gillar.
  4. Artikeln som avsändaren vill att vi ska länka till är av nytta för våra läsare.
  5. Avsändaren beskriver vad han vill att vi ska göra.

Som du precis märkt går det utmärkt att skriva väl utformade outreach-mejl bara man lägger manken till.

Kontakta oss för en kostnadsfri offert

Vi hjälper dig med allt som kan kopplas till textförfattande och SEO. 

Karl Rosqvist

Det är jag, Karl Rosqvist, som ligger bakom majoriteten av innehållet på SEO-texter.se. Jag har över 4 års erfarenhet som content writer. Du är väldigt välkommen att höra av dig till oss för att prata om SEO.