seo texter logo

Vad gör en sökmotoroptimerare egentligen?

Det finns många som jobbar inom SEO, alltså som är sökmotoroptimerare. Men vad gör de om dagarna egentligen? Det svarar vi på nu!

15 exempel på vad en sökmotoroptimerare gör

  1. Utför sökordsanalyser.
  2. Bygger länkar.
  3. Skriver SEO-texter.
  4. Optimerar H1-rubriker.
  5. Optimerar SEO-titlar.
  6. Optimerar metabeskrivningar.
  7. Genomför länkbyten.
  8. Optimerar internlänkningsstrukturen.
  9. Skapar innehållskluster.
  10. Skapar länkbetesartiklar.
  11. Löser SEO-relaterade fel.
  12. Behärskar avancerade skrivtekniker.
  13.  Värderar webbsidor.
  14. Hjälper kunder som straffats av Google.
  15. Arbetar med lokal SEO.

Nedan berättar vi mer om de exempel vi tog upp ovan.

1. Sökmotoroptimerare genomför sökordsanalyser

Med ett bra SEO-verktyg såsom Ahrefs kan du genomföra sökordsanalyser för att således få en lista med viktiga nyckelord/sökord. Med hjälp av de nyckelord du tagit fram vet du vad du ska skriva om samt vilka ämnesområden som är särskilt viktiga att ta upp.

Läs mer: Så utför du en sökordsanalys.

2. Sökmotoroptimerare bygger länkar

Du kan bygga länkar på många olika sätt, däribland dessa:

Sa kan du bygga lankar

Som sökmotoroptimerare måste du även bland annat kunna sälja länkar från dina egna sajter, men även vara en mellanhand om kunden vill köpa länkar från sajter du själv inte äger.

Värt att tänka på är att länkkraft (eller PageRank) är en viktig rankingfaktor som till stor del av avgör hur bra olika webbsidor rankar på Google.

Lankar fran starka webbsidor hjalper dig ranka battre pa Google

Läs mer: Så bygger du länkar.

3. Sökmotoroptimerare skriver SEO-texter

Utan kompakt och innehållsrikt textinnehåll är det svårt att ranka bra på sökmotorernas resultatsidor, det vill säga på SERP:en. För att kunna ta fram bra och heltäckande material är det en god idé att skriva enligt en teknik som kallas för skyscraper technique.

Utöver detta är det också ett måste att alltid svara på sökintentionen, alltså det som sökaren vill ha reda på. Att skriva enligt den upp-och-nedvända pyramiden är ett utmärkt sätt att försäkra sig om att man alltid ger besökaren ett snabbt svar, och efter det lite mer detaljerad information som inte alla vill läsa om.

Triangel som beskriver en skrivteknik

Läs mer: Det är också viktigt att skriva lagom långa meningar när du skriver SEO-optimerade texter.

4. Sökmotoroptimerare utformar perfekta H1-rubriker

På en webbsida finns det många olika rubriker, varav H1 är den mest viktiga som i sin tur följs av H2-, H3-, H4-rubriker och så vidare. H1-rubriken är viktigast för att den beskriver vad hela artikeln handlar om, och även för att H1:an är det första besökaren ser när hon besöker din webbsida.

Läs mer: Så skriver du en bra H1-rubrik

5. Sökmotoroptimerare optimerar SEO-titlar

En SEO-titel är den rubrik som sökarna ser i SERP:en, som ser ut så här:

SEO titel for enklare.se

Med en intressant och klickvänlig SEO-titel får du mer organisk trafik till din webbsida. Så att ha en idealt utformad SEO-titel är viktigt, och absolut någonting som är värt tiden du lägger ned på det.

Läs mer: Så skriver du en bra SEO-titel

6. Sökmotoroptimerare skapar väl utformade metabeskrivningar

Metabeskrivningen fungerar ungefär som en förlängning av SEO-titeln, och ser ut så här:

SEO beskrivning for first hotels

Om du skriver väl utformade SEO-beskrivningar får du fler besökare till din webbsida, så även detta moment är viktigt.

Läs mer: Så skriver du en bra metabeskrivning

Läs också: Så får du mer trafik till din webbsida

7. Sökmotoroptimerare genomför länkbyten

Att byta länkar är ett bra sätt för att stärka sin tillbakalänksprofil. Men värt att veta är att du måste byta länkar på rätt sätt för att dina länkbyten ska ge någon effekt.

Numera är det i princip bara tre- och fyravägsbyten som är fördelaktiga för alla inblandade. Hur det kommer sig kan du läsa mer om i den artikel vi länkar till nedan.

Läs mer: Så byter du länkar på rätt sätt.

8. Sökmotoroptimerare ser till att internlänkningen ser bra ut

När du skapar en webbsida ska du inte ha en massa artiklar som bara "finns där huller om buller":

En exempelwebbsida om husdjur

Artiklarna måste nämligen vara ihopkopplade på rätt sätt, förslagsvis med hjälp av ett innehållssilo:

Fardigt innehallssilo

Om du skapar innehållssilon kan du vara säker på att du internlänkar på ett sätt som Google gillar. Så även denna aspekt är superviktig att behärska som SEO-arbetare.

Läs mer: Så internlänkar du på rätt sätt.

9. Sökmotoroptimerare skapar innehållskluster

Ett innehållskluster fungerar ungefär som ett innehållssilo, bortsett från att ett innehållskluster är större och således omfattar fler artiklar.

Precis som när du arbetar med innehållssilon skapar du här stöttande material som i sin tur stärker upp det viktigaste materialet.

Hur internlankning gar till i ett innehallskluster

Du ska samtidigt tänka på att det tar tid och kräver en hel del övning innan du kan skapa bra innehållskluster som såväl sökmotorer som användare gillar.

Läs mer: Så skapar du ett bra innehållskluster (content cluster)

10. Sökmotoroptimerare skapar länkbetesartiklar

Det är en bra idé att skapa så kallade länkbetesartiklar. Detta då de är av bra kvalitet, det vill säga intressanta samtidigt som du maximerar dina möjligheter för att andra ska välja att länka till ditt material.

Att ha fokus på att skapa en artikel där materialet inte blir gammalt är också en god idé. I det fallet pratar vi om evergreen content som i många fall drar trafik i årtionden utan att du behöver uppdatera det.

11. Sökmotoroptimerare löser SEO-relaterade fel

Som sökmotoroptimerare måste du bland annat ha koll på vilka HTTP-statuskoder som finns, vad de innebär och hur du tar itu med problemet. Du ska även förstå hur författarboxar utformas på rätt sätt samt vad föräldralösa sidor innebär och hur du löser den problematiken.

Du ska alltså kunna lösa alla vanliga misstag inom SEO för att således kunna göra kunderna nöjda.

12. Sökmotoroptimerare behärskar avancerade skrivtekniker

Som sökmotoroptimerare ska du ha goda kunskaper om hur du skriver texter på bästa sätt. Skrivtekniker som du ska kunna hantera inkluderar bland annat bucket brigades och APP-metoden samt storytelling.

Du måste inte hantera de mest avancerade skrivteknikerna redan som nybörjare, men så fort du gör det tar du ditt skrivande till en ny nivå.

13. Sökmotoroptimerare värderar webbsidor

Det finns firmor som i princip bara värderar samt säljer och köper webbsidor, men som sökmotoroptimerare ska du åtminstone ha en grundläggande förståelse gällande hur du värderar en webbsida. Att veta ungefär vad en webbsida är värd tillhör nämligen allmänbildningen för en SEO-arbetare.

Läs mer: Så värderar du en blogg

14. Sökmotoroptimerare hjälper kunder som straffats av Google

Som SEO-arbetare ska du veta varför Google väljer att straffa webbsidor, men även vad du kan göra åt det. Vanliga saker som Google kan straffa webbsideägare för är om de köper smutsiga länkar från PBN-nätverk, om de byter länkar på fel sätt och/eller om de inte har tillräckligt väl utformade SEO-texter.

Tag pa etn perrong med en google logga och manniskor som ser radda ut

Läs mer: Därför blir du straffad av Google och saker du kan göra åt det!

15. Sökmotoroptimerare arbetar med lokal SEO

Sökmotoroptimerare ska veta hur de får sina kunder att lyckas med lokal SEO, som i stort handlar om att:

  • Skapa en Google My Business-profil.
  • Ranka på viktiga lokala sökord.
  • Bygga starka länkar till webbsidan.
  • Se till att det lokala företaget får många bra recensioner.

Läs mer: Vad är lokal SEO och så lyckas du.

Kontakta oss för en kostnadsfri offert

Vi hjälper dig med allt som kan kopplas till textförfattande, SEO, SEM och webbdesign. 

Karl Rosqvist

Det är Karl Rosqvist som äger SEO-texter.se. Han ligger även bakom majoriteten av innehållet på SEO-bloggen. Karl har över 5 års erfarenhet som content writer, och han skriver inom i princip alla nischer.