Nedan berättar vi mer om de exempel vi tog upp ovan.
Med ett bra SEO-verktyg såsom Ahrefs kan du genomföra sökordsanalyser för att således få en lista med viktiga nyckelord/sökord. Med hjälp av de nyckelord du tagit fram vet du vad du ska skriva om samt vilka ämnesområden som är särskilt viktiga att ta upp.
Läs mer: Så utför du en sökordsanalys.
Du kan bygga länkar på många olika sätt, däribland dessa:
Som sökmotoroptimerare måste du även bland annat kunna sälja länkar från dina egna sajter, men även vara en mellanhand om kunden vill köpa länkar från sajter du själv inte äger.
Värt att tänka på är att länkkraft (eller PageRank) är en viktig rankingfaktor som till stor del av avgör hur bra olika webbsidor rankar på Google.
Läs mer: Så bygger du länkar.
Utan kompakt och innehållsrikt textinnehåll är det svårt att ranka bra på sökmotorernas resultatsidor, det vill säga på SERP:en. För att kunna ta fram bra och heltäckande material är det en god idé att skriva enligt en teknik som kallas för skyscraper technique.
Utöver detta är det också ett måste att alltid svara på sökintentionen, alltså det som sökaren vill ha reda på. Att skriva enligt den upp-och-nedvända pyramiden är ett utmärkt sätt att försäkra sig om att man alltid ger besökaren ett snabbt svar, och efter det lite mer detaljerad information som inte alla vill läsa om.
Läs mer: Det är också viktigt att skriva lagom långa meningar när du skriver SEO-optimerade texter.
På en webbsida finns det många olika rubriker, varav H1 är den mest viktiga som i sin tur följs av H2-, H3-, H4-rubriker och så vidare. H1-rubriken är viktigast för att den beskriver vad hela artikeln handlar om, och även för att H1:an är det första besökaren ser när hon besöker din webbsida.
Läs mer: Så skriver du en bra H1-rubrik
En SEO-titel är den rubrik som sökarna ser i SERP:en, som ser ut så här:
Med en intressant och klickvänlig SEO-titel får du mer organisk trafik till din webbsida. Så att ha en idealt utformad SEO-titel är viktigt, och absolut någonting som är värt tiden du lägger ned på det.
Läs mer: Så skriver du en bra SEO-titel
Metabeskrivningen fungerar ungefär som en förlängning av SEO-titeln, och ser ut så här:
Om du skriver väl utformade SEO-beskrivningar får du fler besökare till din webbsida, så även detta moment är viktigt.
Läs mer: Så skriver du en bra metabeskrivning
Läs också: Så får du mer trafik till din webbsida
Att byta länkar är ett bra sätt för att stärka sin tillbakalänksprofil. Men värt att veta är att du måste byta länkar på rätt sätt för att dina länkbyten ska ge någon effekt.
Numera är det i princip bara tre- och fyravägsbyten som är fördelaktiga för alla inblandade. Hur det kommer sig kan du läsa mer om i den artikel vi länkar till nedan.
Läs mer: Så byter du länkar på rätt sätt.
När du skapar en webbsida ska du inte ha en massa artiklar som bara "finns där huller om buller":
Artiklarna måste nämligen vara ihopkopplade på rätt sätt, förslagsvis med hjälp av ett innehållssilo:
Om du skapar innehållssilon kan du vara säker på att du internlänkar på ett sätt som Google gillar. Så även denna aspekt är superviktig att behärska som SEO-arbetare.
Läs mer: Så internlänkar du på rätt sätt.
Ett innehållskluster fungerar ungefär som ett innehållssilo, bortsett från att ett innehållskluster är större och således omfattar fler artiklar.
Precis som när du arbetar med innehållssilon skapar du här stöttande material som i sin tur stärker upp det viktigaste materialet.
Du ska samtidigt tänka på att det tar tid och kräver en hel del övning innan du kan skapa bra innehållskluster som såväl sökmotorer som användare gillar.
Läs mer: Så skapar du ett bra innehållskluster (content cluster)
Det är en bra idé att skapa så kallade länkbetesartiklar. Detta då de är av bra kvalitet, det vill säga intressanta samtidigt som du maximerar dina möjligheter för att andra ska välja att länka till ditt material.
Att ha fokus på att skapa en artikel där materialet inte blir gammalt är också en god idé. I det fallet pratar vi om evergreen content som i många fall drar trafik i årtionden utan att du behöver uppdatera det.
Som sökmotoroptimerare måste du bland annat ha koll på vilka HTTP-statuskoder som finns, vad de innebär och hur du tar itu med problemet. Du ska även förstå hur författarboxar utformas på rätt sätt samt vad föräldralösa sidor innebär och hur du löser den problematiken.
Du ska alltså kunna lösa alla vanliga misstag inom SEO för att således kunna göra kunderna nöjda.
Som sökmotoroptimerare ska du ha goda kunskaper om hur du skriver texter på bästa sätt. Skrivtekniker som du ska kunna hantera inkluderar bland annat bucket brigades och APP-metoden samt storytelling.
Du måste inte hantera de mest avancerade skrivteknikerna redan som nybörjare, men så fort du gör det tar du ditt skrivande till en ny nivå.
Det finns firmor som i princip bara värderar samt säljer och köper webbsidor, men som sökmotoroptimerare ska du åtminstone ha en grundläggande förståelse gällande hur du värderar en webbsida. Att veta ungefär vad en webbsida är värd tillhör nämligen allmänbildningen för en SEO-arbetare.
Läs mer: Så värderar du en blogg
Som SEO-arbetare ska du veta varför Google väljer att straffa webbsidor, men även vad du kan göra åt det. Vanliga saker som Google kan straffa webbsideägare för är om de köper smutsiga länkar från PBN-nätverk, om de byter länkar på fel sätt och/eller om de inte har tillräckligt väl utformade SEO-texter.
Läs mer: Därför blir du straffad av Google och saker du kan göra åt det!
Sökmotoroptimerare ska veta hur de får sina kunder att lyckas med lokal SEO, som i stort handlar om att:
Läs mer: Vad är lokal SEO och så lyckas du.