seo texter logo

Så utför du en sökordsanalys, och därför är det viktigt!

Varför är det bra att göra en sökordsanalys, och hur gör du en sökordsanalys egentligen? Det tar vi reda på i den här artikeln.

Vad är en sökordsanalys?

En sökordsanalys, som ofta även kallas för nyckelordsanalys eller nyckelordsundersökning, är en process där du tar fram de sökord som passar för sökintentionen. När du tar fram sökord ser du bland annat hur många som söker efter fraserna samt hur svårt det är att ranka högt på Google.

Vanliga synonymer för sökordsanalys

  • Sökordsoptimering
  • Sökordsanalys
  • Sökanalys
  • Nyckelordsundersökning
  • Nyckelordsoptimering
  • Nyckelordsanalys

Är det viktigt att sökordsoptimera?

Det är viktigt att du sökordsoptimerar din text med relevanta sökord, men att passa in exakta nyckelord i texten är inte lika nödvändigt som för cirka 10 år sedan. Idag är det viktigast att svara på sökintentionen bakom varje individuellt nyckelord, samt att använda sökorden för att skapa innehållskluster.

Varför ska du utföra en sökordsanalys?

Du ska utföra en sökordsanalys för att kunna ge besökaren ett komplett svar. När du undersöker vilka nyckelord som finns ser du bland annat hur populära sökorden är samt vad den generella sökintentionen är. Med de uppgifterna kan du ta reda på vad sökaren vill ha reda på.

Att utföra sökordsanalyser är alltså bra för då förstår du vad alla potentiella besökare vill, kontra inte vill läsa. Det finns nämligen ingen anledning att skriva artiklar som berör ämnen som ingen är intresserad av, eller att svara på frågor som ingen vill veta svaret på.

Vilka nyckelord finns det?

Det finns idag två typer av nyckelord; long tail-nyckelord och short tail-nyckelord. Sökord med lång svans (dvs. long tail) består i regel av tre till fyra ord, och är generellt sett enkla att ranka på. Nyckelord med kort svans (short tail) består av ett eller två ord, och är ofta svåra att ranka på.

5 steg för att utföra en nyckelordsundersökning

Nedan beskriver vi hur du utför en enkel sökordsanalys. Värt att notera är att vi ofta klusterindelar innehållet vid större beställningar, vilket medför att en mer avancerad process krävs.

1. Specificera din målsättning

Ta reda på vad din målsättning är. Vill du exempelvis att fler kunder ska besöka din e-butik, eller vill du att fler personer ska besöka en specifik delsida på din webbplats?

2. Skapa en sökordslista

Med hjälp av verktyget Ahrefs kan du enkelt ta fram nyckelord..

Sokning pa billiga solceller via ahrefs

.. Som du därefter gör begripliga via ett kalkylprogram som Google Sheets eller Microsoft Excel.

Sokord som ar uppskrivna i google sheets

Ovan kan du se vad sökarna är ute efter. I detta fall vill de ha svar på var de hittar de billigaste solcellerna. Här är det en bra idé att skriva en artikel om hur du importerar solceller från Tyskland och Kina, samt om du sparar pengar på det jämfört med om du köpt solcellerna från en svensk återförsäljare.

Värt att lägga märke till är att du inte behöver träffa nyckelorden exakt. “Billiga solceller Kina” ska förslagsvis bli “Billiga solceller från Kina”, och “Billiga solceller husvagn” ska förslagsvis bli “Billiga solceller till din husvagn”.

Google förstår nämligen synonymer och sammanhang på ett betydligt bättre sätt än för bara några år sedan, så det är aldrig värt att skriva felaktigt/grammatiskt inkorrekt bara för att kunna passa in alla nyckelord.

3. Glöm inte att inkludera long tail-sökorden

I exemplet ovan är det i princip omöjligt att inte optimera artikeln för “billiga solceller”, men du får inte glömma bort alla long tail-nyckelord såsom “billiga solceller till båt”. Även om long tail-sökorden sällan är lika eftertraktade att ranka på är det samtidigt oftast lättare att ranka på dem.

4. Skapa landningssidor

I sista steget ska du skriva artiklarna och inläggen för att således kunna ranka på sökorden. Värt att lägga märke till är att vi på SEO-texter.se gärna tar hand om textförfattandet i ditt ställe. Det medför att du får professionella texter, samtidigt som du kan lägga ner mer energi på kärnverksamheten.

5. En artikel ska handla om en sak

Tänk på att varje artikel du skriver ska handla om ett ämnesområde. Om vi tar oss tillbaka till det ovanstående exemplet är läsaren inte intresserad om varför solcellerna är billiga i Kina, och de bryr sig inte heller om hur de tillverkas.

Läsarna vill i det fallet ha reda på vad kinesiska solceller som privatimporteras kostar jämfört med de som säljs i Sverige. Vilka momsregler och vilka tullavgifter som gäller är också intressant.

Om du inte låter en artikel handla om en sak får du förr eller senare duplicerat innehåll, vilket i regel är negativt.

5 sätt att hitta nyckelord

  1. Ahrefs, som kostar omkring 10 000 kronor per år. Vi använder oss enbart av Ahrefs då vi anser att det är det bästa sökmotoroptimerings-verktyget.
  2. SEMRush, som kostar omkring 10 000 kronor per år. Detta verktyg fungerar ungefär på samma sätt som Ahrefs. Även om grafiken är annorlunda är funktionerna i princip detsamma.
  3. Ubersuggest, som är gratis. Verktyget är framtaget av SEO-gurun Niel Patel, och erbjuder ett enkelt sökordsverktyg som kan fungera acceptabelt för nybörjare.
  4. Answer The Public, som är gratis. Detta verktyg ger dig tonvis med innehållsförslag, bara du fyller i ett nyckelord i sökrutan.
  5. WordStream Keyword Tool, som kostar ca. 35 000 kr per år. Det som gör WordStream unikt från Ahrefs och SEMRush är deras opportunity score som försöker förutse söktrender. Men det kan du förvisso kan ta reda på via såväl Ahrefs som SEMRush (med bara lite sunt förnuft), och således spara 25 000 kr/år.

Vilket SEO-verktyg är bäst?

Ahrefs är det bästa SEO-verktyget då det är mest heltäckande. Förutom att leta fram sökord kan du bland annat leta efter delsidor som kannibaliserar på varandra via det programmet. Du kan även ta reda på vilka webbsidor som valt att länka tillbaka till dig för att således ge dig länkkraft.

Lästips: Vad är SEO? En komplett guide!

Kontakta oss för en kostnadsfri offert

Vi hjälper dig med allt som kan kopplas till textförfattande, SEO, SEM och webbdesign. 

Karl Rosqvist

Det är Karl Rosqvist som äger SEO-texter.se. Han ligger även bakom majoriteten av innehållet på SEO-bloggen. Karl har över 5 års erfarenhet som content writer, och han skriver inom i princip alla nischer.