seo texter logo

Vad är och hur påverkar kannibalisering din webbsida?

När inlägg på din webbsida rankar på samma sökord eller sökintention, då kan du ha problem med kannibalisering. I den här artikeln berättar vi bland annat vad kannibalisering inom SEO är, samt hur du kommer tillrätta med problemet. 

Vad är kannibalisering inom SEO?

Kannibalisering inom SEO uppstår när flera av dina inlägg tar upp samma eller ungefär samma saker. Sökmotorerna blir inte förvirrade då de fortfarande vet vad varje artikel handlar om, anledningen till att du rankar sämre är att du inte ger ett komplett svar på sökfrågan.

När du har tre artiklar som handlar om ungefär samma sak är det sannolikt att ingen av dem ger ett träffande svar på sökintentionen, vilket skapar problem för dig.

Är intern kannibalisering alltid dåligt?

Kannibalisering är aldrig bra, men ibland är det naturligt att artiklar slåss med varandra om att ranka bäst. Om tre artiklar tävlar om samma nyckelord och en rankar trea medan de två andra rankar på plats 22 och 24, då spelar det ingen roll om de andra två artiklarna tävlar om samma nyckelord.

I det fallet skulle du sannolikt inte dra nytta av att slå ihop artiklarna. De andra två artiklarna är nämligen så pass avhakade att de inte skadar den artikel som rankar bäst.

Om de tre artiklarna i stället hade rankat femma, sjua och nia på samma sökord, då hade det varit ett solklart fall av skadlig kannibalisering som du hade behövt göra någonting åt.

Tips: Om du skapar ett innehållskluster minskar du risken för att skapa kannibaliserande innehåll från första början. Detta då du ser till att varje artikel får handlar om ett specifikt ämne, och svarar på en specifik fråga. Vi på SEO-texter.se hjälper dig gärna med såväl innehållsklustring som författande av SEO-anpassade texter.

Så upptäcker du kannibalisering

Du upptäcker kannibalisering genom att leta efter delsidor som försöker ranka på samma (eller nästan samma) sökintention (search intent) och samma nyckelord.

När flera delsidor försöker ranka på samma sökintention är det vanligt att även long tail-sökorden, det vill säga nyckelorden med låg sökvolym, är detsamma. Du tjänar i detta fall på att slå ihop eller ta bort de kannibaliserande artiklarna.

Ett bra sätt att ta reda på om du har problem med kannibalisering är att söka på site:dinwebbsida.se “ämne”. För att få ett verkligt exempel på en genomsökning för att upptäcka kannibalisering, sök på site:coolstuff.se "godis". Då ser du att webbutiken Coolstuff inte har några problem med kannibalisering på sökordet godis.

Som du ser nedan har de en bra kategorisida som rankar först, och produkter inom godis och snacks som inte konkurrerar med kategorisidan.

Google sokning pa kannibalisering hos Coolstuff

Lästips: Så korrekturläser du dina texter.

Försiktiga lösningar på kannibalisering

Det finns egentligen bara ett lösningsförslag som fungerar: Slå ihop de kannibaliserande artiklarna och skapa en samlingsartikel med ett komplett svar på sökintentionen. Andra metoder är antingen allt för ineffektiva eller rent av skadliga.

Slå ihop artiklar som kannibaliserar

Den bästa, och egentligen enda lösningen på kannibalisering är att slå ihop alla artiklar som handlar om samma sak. Då blir den sammanslagna artikeln mer komplett, samtidigt som den rankar på alla sökord som de tidigare kannibaliserande artiklarna rankade på.

De artikel-URL:er som blir överflödiga ska du ta bort, för att därefter lösa en eller flera 301 redirects som riktas mot din samlingsartikel.

Se över de interna ankartexterna

När du döper dina internlänkar visar du samtidigt Google vad inlägget som tar emot länken handlar om. Så om du internlänkar med en specifik fras till alla artiklar som kannibaliserar, då berättar du alltså att de artiklarna handlar om samma sak.

Att döpa om dina internlänkar, eller att ta bort internlänkar till kannibaliserande sidor, är generellt en dålig idé. Om du gör så förlorar de kannibaliserande artiklarna i värde i sökmotorernas ögon, och rankar således sämre på de sökord som inte kannibaliserar.

Uppdatera den viktigaste sidan frekvent

Sökmotorerna betraktar webbsidor som ofta förändras som mest viktiga, och därför värdefulla nog att ranka högre på deras resultatsidor. Du tjänar alltså på att frekvent uppdatera det inlägg som ska ranka, för om du gör så signalerar du att den sidan har en hög relevans.

Svartvit kannibal

Mer riskfyllda lösningar på kannibalisering

Ta bort artiklar som kannibaliserar

Om du har en artikel som tar organisk trafik från en viktigare artikel, då kan du ta fram den stora hammaren och ta bort den minst värdefulla delsidan. Du ska här se till att göra en 301 redirect till den viktigaste artikeln från den borttagna sidan.

Den största risken med detta lösningsförslag är att den artikel som rankar sämst trots allt rankar bra på andra sökord. De sökorden fångar du numera inte upp då du tagit bort den kannibaliserande artikeln helt.

Du ska alltså vara 100 % säker på att den artikel du tar bort inte har något värde innan du trycker på delete- eller remove-knappen.

Avindexera artiklar som kannibaliserar

Att avindexera en kannibaliserande artikel från Google är ungefär samma sak som att ta bort artikeln helt. Sökmotorerna hittar efter ett tag inte den artikel som kannibaliserar, medan du sannolikt går miste om viktig trafik.

De-optimera om artiklar som kannibaliserar

Att ändra ämne på, eller de-optimera en artikel som kannibaliserar är sällan en bra idé. Det är nämligen svårt att få en artikel som rankar på någonting olämpligt att ranka på de sökord du föredrar.

Sätt upp en canonical-tagg

Du kan (men borde inte) sätta en canonical-tagg från den sida som kannibaliserar, till den sida som ska ranka högst. Då flyttar du värdet från den svagare sidan till den starkare sidan. Värt att notera är att denna metod främst är till för att komma tillrätta med problem med duplicerat innehåll.

Det är alltså en dålig idé att försöka lösa problem med kannibaliserande innehåll genom att använda sig av den här metoden, det vill säga canonical-uppmärkning.

Läs mer: Vad är SEO? En komplett guide!

Kontakta oss för en kostnadsfri offert

Vi hjälper dig med allt som kan kopplas till textförfattande, SEO, SEM och webbdesign. 

Karl Rosqvist

Det är Karl Rosqvist som äger SEO-texter.se. Karl har över 5 års erfarenhet inom SEO och content writing, och han skriver inom i princip alla nischer.