seo texter logo

Allt du behöver veta om evergreen content!

Det är en smart idé att skriva evergreen content. Men varför är det så egentligen, och hur skriver du det? De frågorna och fler svarar vi på nu!

Vad är evergreen content?

Evergreen content är textinnehåll som aldrig (eller i princip aldrig) blir gammalt och tappar värde/trafik. Artiklar med evergreen content är alltså intressanta för läsarna oavsett hur hur lång tid det gått sedan publiceringsdatumet eller vilken månad det är på året.

Så vill du ha mycket trafik till din webbsida utan att du behöver uppdatera en massa gamla artiklar, då är det en bra idé att satsa på evergreen content.

3 exempel på evergreen content

  • 10 sätt att gå ned i vikt. Folk kommer alltid vilja gå ned i vikt, så därför blir detta ämnesområde sannolikt aldrig för gammalt.
  • Så kokar du ett ägg. Folk kommer garanterat inte sluta koka ägg hux flux. Detta ämnesområde är därför också evergreen.
  • Så bygger du en gärdsgård. Som Sydved förtydligar är den första gärdsgården är daterad till 500 e.Kr., och den sista gärdsgården är knappast byggd. Sydveds artikel om hur du bygger en gärdsgård är därför evergreen så det bara smäller om det.

Sydved har skaffat sig varldens basta evergreen content artikel

3 exempel på saker som inte är evergreen content

  • Så målar du det bästa påskägget. Denna artikel är relevant år efter år, men bara under påsk. Artikeln är alltså inte evergreen trots att den sannolikt drar till sig trafik kontinuerligt under påsken.
  • Guide: Vem ska du rösta på i riksdagsvalet? Denna artikel är bara relevant var fjärde år, och är därför inte evergreen.
  • Skandal på Oscarsgalan 2022! Denna nyhet blir mindre och mindre relevant för varje år som går.

Varför är det så viktigt att skriva evergreen content?

Den största anledningen till att du ska skriva evergreen content är för att du tjänar på det i längden.

Se bara vilken förlust du hade gjort om du skrivit en massa guider om mediaspelaren Kodi:

Kodi pa google trends

Inte heller hit-serien Game of Thrones kan räknas in som evergreen content:

Game of thrones

Även om det hoppar och sprätter lite i graferna ovan kommer trafiken till slut dö ut. Detta då Game of Thrones blir mindre och mindre relevant efter att serien avslutats, och då mjukvaruprogrammet Kodi har ersatts av mer moderna medieprogram.

De 2 viktigaste fördelarna med evergreen content

  1. Du slipper (i regel) uppdatera gamla artiklar för att de ska få trafik. Det sparar du både tid och pengar på.
  2. Du får organisk trafik - år efter år. Då evergreen content-artiklar i princip aldrig blir gamla får din blogg hela tiden trafik utan att du behöver göra någonting.

4 steg för att skapa evergreen content

  1. Hitta populära nyckelord.
  2. Kontrollera om ämnesområdet är populärt över tid.
  3. Skapa 10x-innehåll.
  4. Undvik infallsvinklar med kort livslängd.

Nedan berättar vi mer om de steg vi precis nämnt i större detalj.

1. Hitta nyckelord med bra sökvolym

Använd ett bra SEO-verktyg såsom Ahrefs och leta efter nyckelord som är populära. Det vill säga nyckelord som många personer söker efter.

Som du ser nedan söker många efter nyckelordet hundmat, vilket gör att detta nyckelord har potential att passa som evergreen content-material.

Hundmat

2. Se till att ämnesområdet är populärt över tid

Vi vet nu om att nyckelordet hundmat är någonting som många söker efter på Google. Men är nyckelordet populärt över tid, alltså evergreen content-material? Det kan vi ta reda på med hjälp av Google Trends.

Och ja, som du ser nedan är ämnesområdet hundmat någonting som många söker efter, år efter år.

Hundmat pa google trends

Värt att tänka på är att nyckelord såsom julklapp inte räknas som evergreen content. Detta då det ämnesområdet bara är populärt en gång om året.

Julklapp som nyckelord pa google trends

3. Skapa 10x-artiklar

Kortfattat är en 10x-artikel tio gånger mer omfattande, och i förlängningen bättre än konkurrenternas artiklar. Så om någon har skrivit om 5 tips att gå ned i vikt, då måste du skriva en artikel om 50 sätt att gå ned i vikt för att lyckas ta fram en 10x-artikel.

Men varför kan du inte bara skriva en 1x-artikel, alltså en artikel som är lika bra som de artiklar som rankar idag? Eller varför inte en 2x-artikel som i sin tur är dubbelt så bra?

Jo, det kan du förstås men då tänker du samtidigt för kortsiktigt. Om du inte tar i ordentligt när du skriver dina artiklar kommer andra förr eller senare skaffa artiklar som rankar bättre än vad dina gör, så det är alltid smartast att göra rätt redan från början.

Så om du skriver en artikel som är 10 gånger bättre än konkurrenternas, då maximerar du dina möjligheter för att dina evergreen content-artiklar kommer att ranka bra så länge som bara möjligt.

Ett bra tips är att du använder dig av skyscraper technique när du skriver dessa typer av artiklar. Detta för att du ska kunna säkerställa att du inkluderar allt viktigt i din 10x-artikel.

4. Använd inte infallsvinklar med kort livslängd

Så skjuter du lika hårt som Zlatan Ibrahimovic!

Är det en bra artikel egentligen?

Nej, inte om du har som mål att skriva evergreen content.

Ämnesområdet att skjuta ett hårt fotbollsskott räknas förstås som evergreen content, men att skjuta lika hårt som Zlatan kommer inte vara relevant för all evighet.

Att använda sig av kändisar och idrottsstjärnor för att få fler klick är någonting som är vanligt när man arbetar med content marketing. Men du ska samtidigt tänka på att de extra klick du får kostar dig pengar i form av att innehållet blir gammalt, och inte kan räknas som evergreen.

Om du i stället hade skrivit en artikel med temat "Så skjuter du hårdare fotbollsskott". Då hade artikeln inte fått lika mycket trafik till en början, men artikeln hade samtidigt fått en mycket längre hållbarhet och således mer trafik över tid.

Evergreen content artiklar kan ranka bra i artionden utan att uppdateras

2 sätt att få ditt evergreen content att ranka bättre

  1. Kontrollera hur bra evergreen-innehållet rankar. Om det rankar sämre och sämre allt eftersom tiden går, då är det ofta en bra idé att uppdatera exempelvis årtal, skärmavbilder eller statistik.
  2. Bygg fler tillbakalänkar. Ju fler tillbakalänkar artikeln har, desto bättre rankar den på Google. Det är därför en god idé att lära dig hur du bygger tillbakalänkar genom att exempelvis gästblogga och/eller genom att köpa länkar.

Kontakta oss för en kostnadsfri offert

Vi hjälper dig med allt som kan kopplas till textförfattande och SEO. 

Karl Rosqvist

Det är jag, Karl Rosqvist, som ligger bakom majoriteten av innehållet på SEO-texter.se. Jag har över 5 års erfarenhet som content writer. Du är väldigt välkommen att höra av dig till oss för att prata om SEO.