Vissa säger följande; ju längre du ägt din domän, desto bättre rankar du på Google. Men det är tveksamt om detta faktiskt är en rankingfaktor då Googles John Mueller har sagt att din domäns ålder inte spelar någon roll.
Enligt Search Engine Journal tycker Google att personer som betalt för sina domäner många år i förskott är mer seriösa och att deras webbsidor förtjänar en bättre ranking.
Om du exempelvis har en .se-domän har du sannolikt lättare att ranka på svenska, medan du har något svårare att ranka på engelska.
Det är inte lika viktigt som det var förr, men du borde fortfarande inkludera viktiga sökord i metatiteln. Dels för att Google ska förstå vad artikeln handlar om, men även för att besökarna ska göra det.
Enligt SEO-sajten Moz måste du inkludera de viktigaste nyckelorden först för att ta fram en bra metatitel.
De viktigaste nyckelorden ska förslagsvis finnas med i H1-rubriken. Detta då såväl Google som besökarna således får en bättre uppfattning om vad artikeln handlar om.
Ett genomsnittligt långt inlägg ligger på 1 300 ord. Men du behöver inte hålla dig till någon speciell gräns så länge du ger ett komplett svar på sökintentionen, det vill säga de frågor besökaren sannolikt har. En ordmängd som räknas som "lagom" kan ligga på allt mellan 300 och 5 600 ord.
Läs mer: Så mycket text behöver ett blogginlägg.
När du använder snabbgenvägar (table of contents) på din webbsida hittar besökaren rätt innehåll snabbare, vilket är bra för din SEO.
Webbsidor som laddas snabbt rankar bättre än webbsidor som laddas långsamt. Så enkelt är det då besökare ogillar att vänta.
Entiteter, det vill säga nyckelord med relevans till artikelinnehållet är viktigt inom SEO då de hjälper Google se sammanhang och dra smarta slutsatser. Det lär du dig mer om när du läser vår artikel om entitetsbaserad SEO.
Om du har artiklar med samma (eller ungefär samma) innehåll på din sajt, då har du problem med duplicerat innehåll. Det kan leda till att du rankar sämre på Google.
Så kallad bild-SEO, där du bland annat döper alt-taggarna till rätt saker är viktigt för att du ska ranka bättre på Google och de bästa sökmotorerna.
Innehåll som du väljer att uppdatera ofta rankar i regel bättre än innehåll som du väljer ett inte uppdatera särskilt ofta. Ett undantag till detta är när du skapar evergreen content, som i sin tur är innehåll som inte tappar värde och relevans över tid.
Artiklar där de viktigaste nyckelorden finns bland de 100 första orden rankar i regel bättre på Google.
Det är viktigt att du har H2- och H3-rubriker som tydligt beskriver vad varje delområde i artikeln handlar om. När du döper dina rubriker på ett logiskt sätt rankar du alltså bättre då artikeln blir mer begriplig.
Värt att tänka på är att vissa bara "skummar igenom" din artikel, och för dem är en logisk rubriksättning viktigt för att de ska förstå viktiga sammanhang samt hitta rätt material snabbare.
När du skriver SEO-texter är det viktigt att du inte har med några stav- eller grammatikfel, för det ger en signal om att innehållet inte är av bra kvalitet.
Om din webbsida inte är optimerad för mobiler, då rankar den garanterat sämre på Google. Värt att tänka på är att det finns bra SEO-verktyg som hjälper dig med optimering för mobiltelefoner.
Om du har för många (irrelevanta!) utgående länkar med dofollow-attribut på din webbsida, då får de sajter du länkar till mindre länkkraft.
Multimedia såsom bilder och videor fungerar som en kvalitetssignal som får dina artiklar att ranka bättre på Google.
Om du internlänkar och skapar kompletta innehållskluster som tar upp allt viktigt inom din nisch, då blir du mer synlig på Google.
Om din webbsida har många brustna länkar, då ser Google det som ett tecken på att den inte är särskilt uppstyrd och väluppdaterad.
Vi vill påstå att ett enkelt språk som alla förstår fungerar som en signal om att texten är av bra kvalitet. Men värt att tänka på är att alla inte håller med, då vissa säger att ett svårare språk ibland är att föredra. Oavsett vilken åsikt du har är språkets svårighetsgrad en tydlig rankingfaktor.
Tänk på att oavsett svårighetsgrad är det viktigt att använda rätt begrepp, såsom att du "bestiger" ett berg och inte "klättrar upp för" ett berg.
När du arbetar inom affiliate marketing är det viktigt att du inte har för många affiliatelänkar på samma sida, för det kan Google reagera på. Det är därför av vikt att märker dina affiliatelänkar som nofollow eller sponsored.
Värt att veta är att affiliatelänkar faktiskt är sponsrade länkar, så genom att markera dem som nofollow/sponsored ser du till att annonsörerna inte får ta del av din webbsidas länkkraft.
Som tumregel är kortare URL:er bättre än onödigt långa URL:er. Lär dig gärna att skapa SEO-vänliga URL:er med hjälp av vår guide inom det området.
Sidor med hög auktoritet, det vill säga PageRank rankar ofta bättre än sajter med lägre auktoritet.
När du har logiskt uppstrukturerade taggar och kategorier ser Google det som ett tecken på att dina artiklar har hög relevans inom sina ämnesområden.
Detta är en ganska obetydlig rankingfaktor, men lite nytta gör det att inkludera de viktigaste nyckelorden i artikelns URL.
Ju fler listor och tabeller som bryter av brödtexten, desto bättre gillar såväl sökmotorerna som besökarna dina artiklar.
Google tycker att sidor som har en väl uppstyrd kontakta oss-sida är av högre kvalitet än sajter som inte har det.
Om du har ett webbhotell du kan lita på som ger dina sajter en bra upptid, då rankar du bättre på Google.
Om skyddar din webbsida med ett SSL-certifikat, då rankar den bättre på Google.
En hög grad av E-A-T eller auktoritet, expertis och pålitlighet (expertise, authoritativeness och trustworthiness) får dig att ranka bättre.
I synnerhet om du har en sajt inom känsliga ämnen såsom hälsa och sjukvård, där det är särskilt viktigt att Google ger sina besökare rätt information.
Länkar från sajter som funnits med länge på webben ger dig mer länkkraft än länkar från sajter som är relativt nystartade.
Ankartexten på den länk som pekar mot din webbsida ska beskriva vad din artikel/delsida handlar om på ett logiskt sätt. Om så inte är fallet, då får du inte heller så mycket länkkraft som du har potential att få.
Om den webbsida som länkar mot dig har en hög auktoritet, då får du särskilt mycket länkkraft.
Om din webbsida får många länkar från exempelvis spammiga PBN-nätverk eller länkkataloger, då påverkas din ranking negativt. Så om du drabbas av länkspam i en allt för hög utsträckning är det en bra idé att avvisa länkarna med en disavow.
Läs mer: Spammiga länkar är en del av de taktiker som används inom negativ SEO.
Tillbakalänkar som är uppmärkta med sponsored- eller nofollow-attribut spelar antingen en väldigt liten roll för din SEO, eller ingen roll alls.
Det är bra om länkar som pekar mot din webbsida omges med nyckelord som är relevanta för din artikel. De tillbakalänkarna ger alltså mer länkkraft än tillbakalänkar från stycken med bristande relevans för ditt artikelinnehåll.
Om du internlänkar till en av dina delsidor med ankartexten "bästa kreditkortet", då tolkar Google det som att den sida du länkar till handlar om vilka kreditkort som är bäst. Då kommer den delsida du länkat till också ranka bättre på de nyckelord du använde som ankartext.
Tillbakalänkar mot din webbsida som finns högre upp i texten ger dig mer länkkraft än länkar som finns längre ner i texten. Detta enligt Googles patent "reasonable surfer".
Tillbakalänkar i artikeltexten (brödtexten) är mer värda än länkar från exempelvis sidfoten eller sidomenyn.
Om den webbsida som länkar till dig är inom samma (eller ungefär samma) nisch som din webbsida, då får du särskilt mycket länkkraft.
När du kontinuerligt får nya länkar som pekar mot din webbsida, då ser Google det som ett bra tecken. Men om du har en nedåtgående länkkurva som innebär att färre och färre sajter länkar till dig, då får du en sämre synlighet på Google.
Sajter med strukturerade data rankar bättre än sajter som inte har det.
En så hög så kallad "click through rate" är ett tecken på att en specifik artikel du skrivit är populär och förtjänar att synas bättre på Google.
Den så kallade avvisningsfrekvensen ("bounce rate-värdet") visar hur många besökare som väljer att stanna på din webbsida, procentuellt sett. Ju lägre avvisningsfrekvens du har (alltså ju fler personer som stannar på din webbsida), desto större är möjligheten att Google belönar dig med en bättre ranking.
Ju fler besökare som tar sig direkt till din webbsida utan att besöka en sökmotor, desto bättre kommer du ranka på Google. Det finns nämligen ett samband mellan andelen direkttrafik och webbsidors ranking på Google.
Personer som gillar att besöka din webbsida kommer att se din webbsida oftare när de söker på Google.
Så kallad “Pogosticking” inträffar när en person först besöker din webbsida, sen trycker på bakåtknappen och efter det väljer att läsa en annan artikel.
När Google märker att din artikel inte svarar på sökarnas frågor, då kommer din artikel bestraffas med en sämre ranking.
Ju fler kommentarer som finns på en specifik artikel, desto bättre rankar den sidan enligt SEO Roundtable.
Om du tidigare sökt på "bonuskort" och "kreditkort", då kommer Google lista artiklar om "kreditkort med bonus" högre upp bland sökresultaten. Detta då du precis visat att du har ett intresse av att lära dig mer inom det ämnesområdet.
Att försöka få "rich snippets" eller utvalda utdrag är en bra idé, för då får du mer trafik till din webbsida.
Google analyserar alltid ditt IP-nummer (din unika identifierare på nätet) för att få reda på var du befinner dig. Om du exempelvis befinner dig i Småland (där du hittar oss på SEO-texter.se), då är vår sajt betydligt mer synlig än om du hade sökt efter SEO-texter.se i Norrland.
Personer som använder sig av funktionen SafeSearch kommer inte att se din webbsida bland sökresultaten om dina artiklar innehåller svordomar och/eller vuxenmaterial.
Webbsidor som plagierar och därför får DMCA-förfrågningar mot sig kommer att straffas med en sämre ranking på Google.
Om din webbsida har ett Facebookkonto med många följare är det ett tecken på att din sajt har en hög auktoritet, och förtjänar att ranka bättre på Google.
Om din webbsida har ett Twitterkonto med många följare är det ett tecken på att din webbsida är populär, och förtjänar att bli mer synlig på Google.
OBS: Värt att tänka på är att Google enkelt kan skilja på fejkade och riktiga sociala medie-konton. Läs gärna mer om Googles patent om det.
Om du länkar ut till spammiga sajter med stökiga tillbakalänksprofiler, det vill säga så kallade "bad neighbourhoods", då ser Google det som ett tecken på att din webbsida inte är seriös eller är en renodlad länkförsäljningssida.
Google tycker att webbsidor med för många popup-meddelanden är spammiga, och straffar sajter med för många popup-meddelanden eller andra typer av störande reklam.
Om du optimerar för aggressivt för vissa sökord ägnar du dig åt så kallad keyword stuffing. Då det inte längre är 2005 blir man straffad 0m man försöker ranka bättre genom att stoppa in för många viktiga sökord i samma artikel.
Som du kan läsa i ett av Googles patent kan de identifiera och straffa sajter som publicerar så kallat trams-innehåll. Det vill säga innehåll av låg kvalitet som i princip ingen vill ta del av.
Texter som AI-tjänster tagit fram rankar i regel dåligt. Google avskyr autogenererat innehåll, så i värsta fall kan din webbsida bli avindexerad från Google om du bara publicerar AI-genererat material.
Om din webbsida har hackats kommer den i princip alltid bli avindexerad från Google, då de inte vill skicka besökare till hackade webbsidor.
Men så fort din webbsida är återställd kommer den återigen bli synlig på Google.
När din webbsida blir överöst av länkar från sajter som inte har någon anledning att länka till dig, då kan du bli straffad av Google.
Om din webbsida får för många länkar från sajter med samma IP-nummer (med samma C-klass), då kan Google tro att du köper länkar av ett PBN-nätverk. Detta kan få Google att straffa din webbsida.