seo texter logo

65 viktiga rankingfaktorer som påverkar din ranking på Google

I den här artikeln berättar vi om 65 rankingfaktorer. Vissa är välkända och superviktiga, medan andra är mer omdebatterade. Nu kör vi igång!

65 viktiga rankingfaktorer som Google använder

1. Domänens ålder

Vissa säger följande; ju längre du ägt din domän, desto bättre rankar du på Google. Men det är tveksamt om detta faktiskt är en rankingfaktor då Googles John Mueller har sagt att din domäns ålder inte spelar någon roll.

Vissa pa google sager att domanens alder inte spelar naogn roll 1

2. Hur länge du betalt för domänen

Enligt Search Engine Journal tycker Google att personer som betalt för sina domäner många år i förskott är mer seriösa och att deras webbsidor förtjänar en bättre ranking.

3. Landskoden i slutet av domänen

Om du exempelvis har en .se-domän har du sannolikt lättare att ranka på svenska, medan du har något svårare att ranka på engelska.

I Sverige ar det Internetstiftelsen som ansvarar for alla .se adresser

4. Att ha med viktiga nyckelord i metatiteln

Det är inte lika viktigt som det var förr, men du borde fortfarande inkludera viktiga sökord i metatiteln. Dels för att Google ska förstå vad artikeln handlar om, men även för att besökarna ska göra det.

Det ar en bra ide att ha med viktiga nyckelord i metatiteln

5. Att metatiteln börjar med viktiga nyckelord

Enligt SEO-sajten Moz måste du inkludera de viktigaste nyckelorden först för att ta fram en bra metatitel.

Det ar viktigt att ha viktiga sokord forst

6. Att ha med viktiga nyckelord i H1-rubriken

De viktigaste nyckelorden ska förslagsvis finnas med i H1-rubriken. Detta då såväl Google som besökarna således får en bättre uppfattning om vad artikeln handlar om.

7. Dina inlägg ska vara tillräckligt långa

Ett genomsnittligt långt inlägg ligger på 1 300 ord. Men du behöver inte hålla dig till någon speciell gräns så länge du ger ett komplett svar på sökintentionen, det vill säga de frågor besökaren sannolikt har. En ordmängd som räknas som "lagom" kan ligga på allt mellan 300 och 5 600 ord.

Läs mer: Så mycket text behöver ett blogginlägg.

8. Att använda snabbgenvägar

När du använder snabbgenvägar (table of contents) på din webbsida hittar besökaren rätt innehåll snabbare, vilket är bra för din SEO.

Easy table of contents ar ett populart tillagg som ger dig snabbgenvagar

9. Din webbsida ska laddas snabbt

Webbsidor som laddas snabbt rankar bättre än webbsidor som laddas långsamt. Så enkelt är det då besökare ogillar att vänta.

Det ar viktigt att din webbsida laddas snabbt

10. Det är bra om nyckelorden matchar med viktiga entiteter

Entiteter, det vill säga nyckelord med relevans till artikelinnehållet är viktigt inom SEO då de hjälper Google se sammanhang och dra smarta slutsatser. Det lär du dig mer om när du läser vår artikel om entitetsbaserad SEO.

11. Förekomsten av duplicerat innehåll

Om du har artiklar med samma (eller ungefär samma) innehåll på din sajt, då har du problem med duplicerat innehåll. Det kan leda till att du rankar sämre på Google.

12. Dina bilder ska vara optimerade på rätt sätt

Så kallad bild-SEO, där du bland annat döper alt-taggarna till rätt saker är viktigt för att du ska ranka bättre på Google och de bästa sökmotorerna.

13. Om du uppdaterar ditt innehåll frekvent

Innehåll som du väljer att uppdatera ofta rankar i regel bättre än innehåll som du väljer ett inte uppdatera särskilt ofta. Ett undantag till detta är när du skapar evergreen content, som i sin tur är innehåll som inte tappar värde och relevans över tid.

14. Var du inkluderar dina nyckelord

Artiklar där de viktigaste nyckelorden finns bland de 100 första orden rankar i regel bättre på Google.

15. En logisk struktur på H2- och H3-rubriker

Det är viktigt att du har H2- och H3-rubriker som tydligt beskriver vad varje delområde i artikeln handlar om. När du döper dina rubriker på ett logiskt sätt rankar du alltså bättre då artikeln blir mer begriplig.

Värt att tänka på är att vissa bara "skummar igenom" din artikel, och för dem är en logisk rubriksättning viktigt för att de ska förstå viktiga sammanhang samt hitta rätt material snabbare.

16. Grammatik och stavning

När du skriver SEO-texter är det viktigt att du inte har med några stav- eller grammatikfel, för det ger en signal om att innehållet inte är av bra kvalitet.

17. Din webbsida ska vara optimerad för mobiler

Om din webbsida inte är optimerad för mobiler, då rankar den garanterat sämre på Google. Värt att tänka på är att det finns bra SEO-verktyg som hjälper dig med optimering för mobiltelefoner.

Google mobile friendly test visar hur bra din webbsida presterar pa mobiler

18. Antalet utgående länkar

Om du har för många (irrelevanta!) utgående länkar med dofollow-attribut på din webbsida, då får de sajter du länkar till mindre länkkraft.

19. Förekomsten av multimedia

Multimedia såsom bilder och videor fungerar som en kvalitetssignal som får dina artiklar att ranka bättre på Google.

20. Internlänkningen

Om du internlänkar och skapar kompletta innehållskluster som tar upp allt viktigt inom din nisch, då blir du mer synlig på Google.

Oversiktlig bild over innehallskluster

21. Förekomsten av brustna länkar

Om din webbsida har många brustna länkar, då ser Google det som ett tecken på att den inte är särskilt uppstyrd och väluppdaterad.

22. Språkets svårighetsgrad

Vi vill påstå att ett enkelt språk som alla förstår fungerar som en signal om att texten är av bra kvalitet. Men värt att tänka på är att alla inte håller med, då vissa säger att ett svårare språk ibland är att föredra. Oavsett vilken åsikt du har är språkets svårighetsgrad en tydlig rankingfaktor.

Tänk på att oavsett svårighetsgrad är det viktigt att använda rätt begrepp, såsom att du "bestiger" ett berg och inte "klättrar upp för" ett berg.

23. Förekomsten av affiliatelänkar

När du arbetar inom affiliate marketing är det viktigt att du inte har för många affiliatelänkar på samma sida, för det kan Google reagera på. Det är därför av vikt att märker dina affiliatelänkar som nofollow eller sponsored.

Värt att veta är att affiliatelänkar faktiskt är sponsrade länkar, så genom att markera dem som nofollow/sponsored ser du till att annonsörerna inte får ta del av din webbsidas länkkraft.

24. URL:ernas längd

Som tumregel är kortare URL:er bättre än onödigt långa URL:er. Lär dig gärna att skapa SEO-vänliga URL:er med hjälp av vår guide inom det området.

Hall dina URLer korta

25. Din webbsidas PageRank

Sidor med hög auktoritet, det vill säga PageRank rankar ofta bättre än sajter med lägre auktoritet.

26. Förekomsten av kategorier och taggar

När du har logiskt uppstrukturerade taggar och kategorier ser Google det som ett tecken på att dina artiklar har hög relevans inom sina ämnesområden.

27. Förekomsten av nyckelord i URL:en

Detta är en ganska obetydlig rankingfaktor, men lite nytta gör det att inkludera de viktigaste nyckelorden i artikelns URL.

Det ar en bra id´e att inkludera viktiga nyckelord i URLen

28. Förekomsten av tabeller och listor

Ju fler listor och tabeller som bryter av brödtexten, desto bättre gillar såväl sökmotorerna som besökarna dina artiklar.

29. Förekomsten av en kontakta oss-sida

Google tycker att sidor som har en väl uppstyrd kontakta oss-sida är av högre kvalitet än sajter som inte har det.

30. Upptiden

Om du har ett webbhotell du kan lita på som ger dina sajter en bra upptid, då rankar du bättre på Google.

31. Förekomsten av SSL-certifikat

Om skyddar din webbsida med ett SSL-certifikat, då rankar den bättre på Google.

32. E-A-T

En hög grad av E-A-T eller auktoritet, expertis och pålitlighet (expertise, authoritativeness och trustworthiness) får dig att ranka bättre.

I synnerhet om du har en sajt inom känsliga ämnen såsom hälsa och sjukvård, där det är särskilt viktigt att Google ger sina besökare rätt information.

33. Tillbakalänkar från domäner med en hög ålder

Länkar från sajter som funnits med länge på webben ger dig mer länkkraft än länkar från sajter som är relativt nystartade.

34. Ankartexten på tillbakalänken

Ankartexten på den länk som pekar mot din webbsida ska beskriva vad din artikel/delsida handlar om på ett logiskt sätt. Om så inte är fallet, då får du inte heller så mycket länkkraft som du har potential att få.

35. Auktoriteten på den webbsida som länkar mot dig

Om den webbsida som länkar mot dig har en hög auktoritet, då får du särskilt mycket länkkraft.

36. Tillbakalänkar från spammiga sidor

Om din webbsida får många länkar från exempelvis spammiga PBN-nätverk eller länkkataloger, då påverkas din ranking negativt. Så om du drabbas av länkspam i en allt för hög utsträckning är det en bra idé att avvisa länkarna med en disavow.

Läs mer: Spammiga länkar är en del av de taktiker som används inom negativ SEO.

37. Tillbakalänkar med nofollow-attribut

Tillbakalänkar som är uppmärkta med sponsored- eller nofollow-attribut spelar antingen en väldigt liten roll för din SEO, eller ingen roll alls.

38. Tillbakalänkar i rätt kontext

Det är bra om länkar som pekar mot din webbsida omges med nyckelord som är relevanta för din artikel. De tillbakalänkarna ger alltså mer länkkraft än tillbakalänkar från stycken med bristande relevans för ditt artikelinnehåll.

39. Ankartexten på internlänkar

Om du internlänkar till en av dina delsidor med ankartexten "bästa kreditkortet", då tolkar Google det som att den sida du länkar till handlar om vilka kreditkort som är bäst. Då kommer den delsida du länkat till också ranka bättre på de nyckelord du använde som ankartext.

40. Tillbakalänkens placering i brödtexten

Tillbakalänkar mot din webbsida som finns högre upp i texten ger dig mer länkkraft än länkar som finns längre ner i texten. Detta enligt Googles patent "reasonable surfer".

41. Var på webbsidan tillbakalänken finns

Tillbakalänkar i artikeltexten (brödtexten) är mer värda än länkar från exempelvis sidfoten eller sidomenyn.

Lankar i redaktionellt material ar vart sarskilt mycket

42. Relevansen på sajten som länkar till dig

Om den webbsida som länkar till dig är inom samma (eller ungefär samma) nisch som din webbsida, då får du särskilt mycket länkkraft.

Lankar fran relevanta webbsidor ar sarskilt fordelaktiga

43. Länktillväxten

När du kontinuerligt får nya länkar som pekar mot din webbsida, då ser Google det som ett bra tecken. Men om du har en nedåtgående länkkurva som innebär att färre och färre sajter länkar till dig, då får du en sämre synlighet på Google.

44. Strukturerade data

Sajter med strukturerade data rankar bättre än sajter som inte har det.

45. Organisk CTR för en artikel

En så hög så kallad "click through rate" är ett tecken på att en specifik artikel du skrivit är populär och förtjänar att synas bättre på Google.

46. Avvisningsfrekvensen

Den så kallade avvisningsfrekvensen ("bounce rate-värdet") visar hur många besökare som väljer att stanna på din webbsida, procentuellt sett. Ju lägre avvisningsfrekvens du har (alltså ju fler personer som stannar på din webbsida), desto större är möjligheten att Google belönar dig med en bättre ranking.

47. Direkttrafik

Ju fler besökare som tar sig direkt till din webbsida utan att besöka en sökmotor, desto bättre kommer du ranka på Google. Det finns nämligen ett samband mellan andelen direkttrafik och webbsidors ranking på Google.

48. Hur ofta personer besöker din sajt

Personer som gillar att besöka din webbsida kommer att se din webbsida oftare när de söker på Google.

49. Pogosticking

Så kallad “Pogosticking” inträffar när en person först besöker din webbsida, sen trycker på bakåtknappen och efter det väljer att läsa en annan artikel.

När Google märker att din artikel inte svarar på sökarnas frågor, då kommer din artikel bestraffas med en sämre ranking.

Pogosticking

50. Antalet kommentarer

Ju fler kommentarer som finns på en specifik artikel, desto bättre rankar den sidan enligt SEO Roundtable.

51. Dina tidigare sökningar

Om du tidigare sökt på "bonuskort" och "kreditkort", då kommer Google lista artiklar om "kreditkort med bonus" högre upp bland sökresultaten. Detta då du precis visat att du har ett intresse av att lära dig mer inom det ämnesområdet.

52. Utvalda utdrag

Att försöka få "rich snippets" eller utvalda utdrag är en bra idé, för då får du mer trafik till din webbsida.

53. Geografisk targeting

Google analyserar alltid ditt IP-nummer (din unika identifierare på nätet) för att få reda på var du befinner dig. Om du exempelvis befinner dig i Småland (där du hittar oss på SEO-texter.se), då är vår sajt betydligt mer synlig än om du hade sökt efter SEO-texter.se i Norrland.

54. SafeSearch

Personer som använder sig av funktionen SafeSearch kommer inte att se din webbsida bland sökresultaten om dina artiklar innehåller svordomar och/eller vuxenmaterial.

55. DMCA-förfrågningar

Webbsidor som plagierar och därför får DMCA-förfrågningar mot sig kommer att straffas med en sämre ranking på Google.

56. Din webbsidas synlighet på Facebook

Om din webbsida har ett Facebookkonto med många följare är det ett tecken på att din sajt har en hög auktoritet, och förtjänar att ranka bättre på Google.

57. Din webbsidas synlighet på Twitter

Om din webbsida har ett Twitterkonto med många följare är det ett tecken på att din webbsida är populär, och förtjänar att bli mer synlig på Google.

OBS: Värt att tänka på är att Google enkelt kan skilja på fejkade och riktiga sociala medie-konton. Läs gärna mer om Googles patent om det.

58. Utgående länkar till "bad neighbourhoods"

Om du länkar ut till spammiga sajter med stökiga tillbakalänksprofiler, det vill säga så kallade "bad neighbourhoods", då ser Google det som ett tecken på att din webbsida inte är seriös eller är en renodlad länkförsäljningssida.

59. Förekomsten av popup-meddelanden

Google tycker att webbsidor med för många popup-meddelanden är spammiga, och straffar sajter med för många popup-meddelanden eller andra typer av störande reklam.

60. Överoptimering

Om du optimerar för aggressivt för vissa sökord ägnar du dig åt så kallad keyword stuffing. Då det inte längre är 2005 blir man straffad 0m man försöker ranka bättre genom att stoppa in för många viktiga sökord i samma artikel.

61. Innehåll av låg kvalitet

Som du kan läsa i ett av Googles patent kan de identifiera och straffa sajter som publicerar så kallat trams-innehåll. Det vill säga innehåll av låg kvalitet som i princip ingen vill ta del av.

62. Förekomsten av autogenererat innehåll

Texter som AI-tjänster tagit fram rankar i regel dåligt. Google avskyr autogenererat innehåll, så i värsta fall kan din webbsida bli avindexerad från Google om du bara publicerar AI-genererat material.

63. Din sida har hackats

Om din webbsida har hackats kommer den i princip alltid bli avindexerad från Google, då de inte vill skicka besökare till hackade webbsidor.

Men så fort din webbsida är återställd kommer den återigen bli synlig på Google.

64. För många länkar från sajter med låg relevans

När din webbsida blir överöst av länkar från sajter som inte har någon anledning att länka till dig, då kan du bli straffad av Google.

65. För många länkar från sajter med samma IP-nummer

Om din webbsida får för många länkar från sajter med samma IP-nummer (med samma C-klass), då kan Google tro att du köper länkar av ett PBN-nätverk. Detta kan få Google att straffa din webbsida.

Kontakta oss för en kostnadsfri offert

Vi hjälper dig med allt som kan kopplas till textförfattande, SEO, SEM och webbdesign. 

Karl Rosqvist

Det är Karl Rosqvist som äger SEO-texter.se. Karl har över 6 års erfarenhet inom SEO och content writing, och han skriver inom i princip alla nischer.