seo texter logo

Allt om vad Click Through Rate (CTR) är!

Vad är click through rate (CTR), hur räknar du ut din CTR och behöver du ens bry dig om din CTR? Dessa frågor och fler svarar vi på nu!

Vad är click through rate?

Click through rate (CTR) är ett procentuellt mått på hur många sökare som klickar på din artikel i SERP:en. Din organiska CTR beror främst på hur högt dina artiklar rankar på Google, men andra faktorer spelar också in såsom hur bra SEO-titlar och metabeskrivningar du har.

Så räknar du ut din CTR

Formeln för att räkna ut CTR

Antalet klick på din artikel / Antalet visningar (intryck)  x 100 = Din CTR

Exempel på hur du räknar ut din CTR

  1. Du har skrivit en artikel om "Vad äter en katt".
  2. Artikeln rankar som nummer 3 i SERP:en.
  3. 250 personer söker på "Vad äter en katt".
  4. 25 av dessa klickar på din artikel.

Din CTR blir i detta fall 10 % (25 klick/250 intryck x100=10).

2 fördelar med att ha en hög CTR

1. Du får mer trafik

Om du har en CTR på 10 % och får 25 klick, då får du 50 klick om din CTR ökar till 20 %.

2. Din CTR är en rankingfaktor

Det faktum att din click through rate är en rankingfaktor medför att artiklar med en högre CTR ofta får en bättre ranking i SERP:en än artiklar med en lägre CTR.

Så tar du reda på vilken CTR du har

  1. Logga in (eller skaffa ett konto på) Google Search Console.
  2. Klicka på "Performance" och lägg märke till "Average CTR". Det är din genomsnittliga CTR för alla artiklar på hela webbplatsen.

CTR via google search console

Värt att tänka på är att du kan justera saker som tidsperiod (tex. 3 månader) och typ av sökning (tex. webbsökning eller bildsökning).

Du kan även kontrollera vilken CTR du har för precis varenda artikel i fältet precis under de färgglada graferna.

SEo texter CTR enligt Google search console

OBS! När denna artikel skrevs visste Google knappt att SEO-texter.se fanns, vilket är anledningen till det låga globala CTR-värdet.

5 saker som påverkar din CTR

1. Det finns annonser på SERP:en (lägre CTR)

Annonser tar såväl plats som uppmärksamhet från de organiska sökresultaten.

Det finns bade betalda och organiska sokresultat pa SERPen

Så om någon söker på "bästa casinot" och tvingas vada sig igenom en massa annonser, då får de organiska sökresultaten en låg CTR.

Den webbsida som rankar bäst på "bästa casinot" syns inte ens above the fold på en desktop-dator.

Det är ett tydligt tecken på att den ovanstående frasen är extremt populär och så även extremt dyr att köpa PPC-annonser för.

Sokning pa basta casinot

Så summa summarum; ju mer reklam, ju lägre CTR får de organiska sökresultaten som i sin tur hamnar i skymundan.

2. Sökarna har olika typer av sökavsikter (din CTR påverkas olika)

Inom SEO är det viktigt att förstå sökavsikten, det vill säga vad den person som gör sökningen vill ha reda på.

Om besökaren vill ha reda på vad en katt kostar:

Vad ater en katt sokning pa

Då handlar det om en informationsbaserad sökintention som generellt har en hög CTR.

Men om besökaren har en kommersiell sökintention och alltså vill köpa någonting, vad händer då egentligen?

Jo, då blir din CTR lägre, främst på grund av alla annonser.

Det finns även en navigationsbaserad sökintention som handlar om att besökaren vill hitta till något, i regel en företagswebbsida.

Så om sökaren skriver "Norwegian Bank" i sökfältet vill hon med 99,9 % sannolikhet ta sig till Norwegian Banks webbsida.

Hon vill alltså inte läsa en massa recensioner om hur bra Norwegian Bank presterar, vilket medför att resultaten under bankens officiella webbsida får en låg CTR.

CTR for norwegian bank

Värt att tänka på är att nyckelordet "Bank Norwegian" samtidigt har omkring 80 000 sökningar per månad. Så att få det som "blir över" är tacksamt för sajter såsom Financer och Allomkreditkort, även om deras CTR i detta fall sannolikt är mycket låg.

3. Sökaren får ett svar direkt på SERP:en (lägre CTR)

Enkla sökningar såsom "Hur gammal är kungen" har i regel en CTR på nära noll.

Detta då sökaren får ett snabbt svar direkt, vilket medför att i princip ingen klickar på någon artikel.

Svar pa hur gammal kungen ar

4. Artikeln har fått en featured snippet (högre CTR)

Om din artikel har fått en featured snippet (som i folkmun kallas för Google-snippet), då har artikeln en särskilt hög CTR. Främst då artikeln således står ut så pass tydligt på SERP:en.

Numrerat resultat som Google snippet

5. Artikeln visas upp med strukturerade data (högre CTR)

Om du märkt upp din artikel med strukturerade data tar den större plats i SERP:en.

Och när din artikel tar större plats i SERP:en då får den fler klick, och fler klick ger artikeln en högre CTR.

Som du ser nedan kan dina artiklar bland annat få betygsstjärnor, en plats som bildresultat och så även som ett FAQ-resultat om du märker upp dem på rätt sätt.

Recept pa bullar sokning pa google

OBS! Det är inte säkert att Google visar upp din artikel med strukturerade data bara för att du märkt upp den på rätt sätt.

5 sätt att få en högre CTR

1. Skriv bra SEO-titlar

SEO-titeln är det första sökaren får syn på i SERP:en. Så en bra SEO-titel kan i många fall utgöra skillnaden mellan om du får en hög eller låg CTR.

SEO titel fran Sambla

En bra SEO-titel ska:

  • Inte vara så lång att den riskerar att brytas av.
  • Innehålla viktiga sökord.
  • Innehålla specialtecken såsom "brackets". Exempel: [10 sätt att klappa din grannes katt!]
  • Beskriva artikelns innehåll på ett träffsäkert sätt.

Guide: Så skriver du en bra metatitel (SEO-titel)

2. Skriv bra metabeskrivning

Metabeskrivningen är det du ser strax under SEO-titeln. Med en optimalt utformad metabeskrivning kan du höja din CTR rejält.

SEO beskrivning for first hotels

En bra metabeskrivning ska:

  • Vara en naturlig förlängning av SEO-titeln.
  • Väcka intresse.
  • Svara på sökintentionen.

Guide: Så skriver du en bra metabeskrivning

3. Skriv bra URL:er

När du skriver SEO-vänliga URL:er ser du till att Google förstår vad dina artiklar handlar om. En väl utformad URL ser även bättre ut i SERP:en, vilket är något som mycket väl kan höja din CTR.

En bra URL ska:

  • Inkludera minst ett viktigt nyckelord.
  • Vara så kort som möjligt.
  • Beskriva artikelns innehåll på ett träffsäkert sätt.
  • Inte innehålla saker som datum eller stora bokstäver.

Guide: Så skapar du SEO-vänliga URL:er

4. Optimera för rika sökresultat

Rika sökresultat tar mer plats i SERP:en, och höjer därför din CTR.

Det går fort och det är ganska enkelt att optimera för rika sökresultat. Så tiden du lägger ned på att märka upp ditt innehåll med strukturerade data är absolut värt det.

Guide: Så fungerar det med strukturerade data.

5. Optimera för featured snippets

Om din artikel visas upp som en featured snippet (kallas även för utvalt utdrag), då syns den på första plats på SERP:en.

Och då vet du vad som händer. Jovisst, din CTR blir högre.

Guide: Så fungerar det med featured snippets.

Kontakta oss för en kostnadsfri offert

Vi hjälper dig med allt som kan kopplas till textförfattande och SEO. 

Karl Rosqvist

Det är jag, Karl Rosqvist, som ligger bakom majoriteten av innehållet på SEO-texter.se. Jag har över 5 års erfarenhet som content writer. Du är väldigt välkommen att höra av dig till oss för att prata om SEO.