Click through rate (CTR) är ett procentuellt mått på hur många sökare som klickar på din artikel i SERP:en. Din organiska CTR beror främst på hur högt dina artiklar rankar på Google, men andra faktorer spelar också in såsom hur bra SEO-titlar och metabeskrivningar du har.
Antalet klick på din artikel / Antalet visningar (intryck) x 100 = Din CTR
Din CTR blir i detta fall 10 % (25 klick/250 intryck x100=10).
Om du har en CTR på 10 % och får 25 klick, då får du 50 klick om din CTR ökar till 20 %.
Det faktum att din click through rate är en rankingfaktor medför att artiklar med en högre CTR ofta får en bättre ranking i SERP:en än artiklar med en lägre CTR.
Värt att tänka på är att du kan justera saker som tidsperiod (tex. 3 månader) och typ av sökning (tex. webbsökning eller bildsökning).
Du kan även kontrollera vilken CTR du har för precis varenda artikel i fältet precis under de färgglada graferna.
OBS! När denna artikel skrevs visste Google knappt att SEO-texter.se fanns, vilket är anledningen till det låga globala CTR-värdet.
Annonser tar såväl plats som uppmärksamhet från de organiska sökresultaten.
Så om någon söker på "bästa casinot" och tvingas vada sig igenom en massa annonser, då får de organiska sökresultaten en låg CTR.
Den webbsida som rankar bäst på "bästa casinot" syns inte ens above the fold på en desktop-dator.
Det är ett tydligt tecken på att den ovanstående frasen är extremt populär och så även extremt dyr att köpa PPC-annonser för.
Så summa summarum; ju mer reklam, ju lägre CTR får de organiska sökresultaten som i sin tur hamnar i skymundan.
Inom SEO är det viktigt att förstå sökavsikten, det vill säga vad den person som gör sökningen vill ha reda på.
Om besökaren vill ha reda på vad en katt kostar:
Då handlar det om en informationsbaserad sökintention som generellt har en hög CTR.
Men om besökaren har en kommersiell sökintention och alltså vill köpa någonting, vad händer då egentligen?
Jo, då blir din CTR lägre, främst på grund av alla annonser.
Det finns även en navigationsbaserad sökintention som handlar om att besökaren vill hitta till något, i regel en företagswebbsida.
Så om sökaren skriver "Norwegian Bank" i sökfältet vill hon med 99,9 % sannolikhet ta sig till Norwegian Banks webbsida.
Hon vill alltså inte läsa en massa recensioner om hur bra Norwegian Bank presterar, vilket medför att resultaten under bankens officiella webbsida får en låg CTR.
Värt att tänka på är att nyckelordet "Bank Norwegian" samtidigt har omkring 80 000 sökningar per månad. Så att få det som "blir över" är tacksamt för sajter såsom Financer och Allomkreditkort, även om deras CTR i detta fall sannolikt är mycket låg.
Enkla sökningar såsom "Hur gammal är kungen" har i regel en CTR på nära noll.
Detta då sökaren får ett snabbt svar direkt, vilket medför att i princip ingen klickar på någon artikel.
Om din artikel har fått en featured snippet (som i folkmun kallas för Google-snippet), då har artikeln en särskilt hög CTR. Främst då artikeln således står ut så pass tydligt på SERP:en.
Om du märkt upp din artikel med strukturerade data tar den större plats i SERP:en.
Och när din artikel tar större plats i SERP:en då får den fler klick, och fler klick ger artikeln en högre CTR.
Som du ser nedan kan dina artiklar bland annat få betygsstjärnor, en plats som bildresultat och så även som ett FAQ-resultat om du märker upp dem på rätt sätt.
OBS! Det är inte säkert att Google visar upp din artikel med strukturerade data bara för att du märkt upp den på rätt sätt.
Läs mer: Komplett guide om hur SEO fungerar!
SEO-titeln är det första sökaren får syn på i SERP:en. Så en bra SEO-titel kan i många fall utgöra skillnaden mellan om du får en hög eller låg CTR.
En bra SEO-titel ska:
Guide: Så skriver du en bra metatitel (SEO-titel)
Metabeskrivningen är det du ser strax under SEO-titeln. Med en optimalt utformad metabeskrivning kan du höja din CTR rejält.
En bra metabeskrivning ska:
Guide: Så skriver du en bra metabeskrivning
När du skriver SEO-vänliga URL:er ser du till att Google förstår vad dina artiklar handlar om. En väl utformad URL ser även bättre ut i SERP:en, vilket är något som mycket väl kan höja din CTR.
En bra URL ska:
Guide: Så skapar du SEO-vänliga URL:er
Rika sökresultat tar mer plats i SERP:en, och höjer därför din CTR.
Det går fort och det är ganska enkelt att optimera för rika sökresultat. Så tiden du lägger ned på att märka upp ditt innehåll med strukturerade data är absolut värt det.
Guide: Så fungerar det med strukturerade data.
Om din artikel visas upp som en featured snippet (kallas även för utvalt utdrag), då syns den på första plats på SERP:en.
Och då vet du vad som händer. Jovisst, din CTR blir högre.