seo texter logo

Allt om hur negativ SEO fungerar!

Vad är negativ SEO, hur skadligt är det, hur upptäcker du det och hur skyddar du dig? Detta och mer svarar vi på i den här artikeln.

Vad är negativ SEO?

Negativ SEO är när någon (ofta en konkurrent) väljer att göra oetiska saker för att få din webbsida att ranka sämre på Google. Det är vanligt att personer som sysslar med negativ SEO försöker hacka din webbsida och/eller rikta smutsiga tillbakalänkar mot din webbsida.

En fastkedjad pingvin som ser ledsen ut

Hur märker du av en negativ SEO-attack?

Ibland märker du inte av någonting då sökmotorerna idag är så pass smarta att de förstår när konkurrenter avsiktligt försöker få dig att ranka sämre på Google. Om någon av dina konkurrenter lyckas förstöra för dig med negativ SEO märker du att din sida rankar sämre på Google.

5 exempel på negativ SEO-attacker

  1. Någon försöker hacka din webbsida.
  2. Någon ser till att din webbsida får “spammiga” tillbakalänkar.
  3. Någon skapar en exakt klon av din webbsida.
  4. Någon skriver falska användarrecensioner om ditt företag.
  5. Någon får webmasters att ta bort viktiga tillbakalänkar.

Nedan berättar vi mer om de exempel som precis nämnts i större detalj.

1. Din webbsida hackas

Den mest effektiva taktiken när det kommer till negativ SEO är att en konkurrent hackar din webbsida. När någon hackar din webbsida visas oftast inte dina sökresultat på Google, och utöver det kan din webbsida bli svartlistad om hackern lyckas injicera spyware eller virus på din sida.

Person som blivit hackad 1

Så skyddar du dig

Ha ett unikt och säkert lösenord på alla webbsidor du äger. Efter att din webbsida blivit hackad ska du även se till att göra en virusgenomsökning via ett WordPress-tillägg såsom GOTMLS. Ibland kan också ditt webbhotell erbjuder kostnadsfri virusgenomsökning.

Utöver detta ska du se till att alltid uppdatera dina WordPress-tillägg per automatik, då gamla tillägg kan innehålla sårbarheter som hackers kan utnyttja.

2. Din webbsida får spammiga tillbakalänkar

En annan vanlig taktik är att se till att din webbsida får ett flertal, ibland tusentals skumma tillbakalänkar. Hyperlänkar från webbsidor som räknas som opålitliga, såsom webbsidor som innehåller pornografi eller reklam för olagliga läkemedel är typexempel på länkar som kan få din sida att ranka sämre på Google.

Så skyddar du dig

I många fall spelar det ingen roll om du fått en massa opålitliga länkar som pekar mot din sajt. Som John Mueller på Google förtydligar nedan är Google duktiga på att särskilja dåliga länkar från bra länkar.

John mueller pa Google pratar om negativ SEO 1

Om du vill kan du använda Googles disavow-verktyg för att avvisa skadliga länkar. Men det är omtvistat gällande om Googles disavow-verktyg ens gör någon nytta i dagens läge då Google och andra sökmotorer blivit smartare.

Idag känner sökmotorerna nämligen av vilka sajter som vanligtvis används för att sprida spam, så länkar du kan publicera själv (tex. På Sweclockers forum) är i princip inte värda någonting. Det vill säga; de gör inte någon skada, men de gör inte någon nytta heller.

Läs mer: Så kan du göra om du blivit straffad av Google

3. Din webbsida klonas och återpubliceras

Det är också vanligt att personer som sysslar med negativ SEO väljer att klona hela din webbsida för att således lägga upp kopior av sajten med mål att försöka förvirra sökmotorerna.

Google och andra sökmotorer kan nämligen få svårt att avgöra vilket innehåll de ska visa upp på deras resultatsidor, om flera olika sajter med samma material identifieras på nätet.

Utöver detta kan sökmotorerna straffa dig (ibland till och med svartlista din sajt) om de misstänker att du själv skapat klonerna i ett försök att ranka bättre.

Så skyddar du dig

Om någon klonat din webbsida kan problem uppstå med bland annat kannibalisering och/eller duplicerat innehåll. Copyscape och Siteliner är två bra tjänster som hjälper dig upptäcka om någon har klonat och publicerat hela eller delar av din webbsida på nätet.

Om någon har klonat din webbsida finns det två saker du kan göra:

  • Kontakta webmastern för sidan och be dem ta bort allt innehåll som du äger.
  • Använd det här formuläret för att rapportera sidan till Google, som i sin tur avindexerar sajten och försöker få den nedstängd.

4. Någon ljuger om dig eller ditt företag

Att konkurrenter skriver elaka (och fejkade) användarbetyg om andra för att själva tjäna på det är ovanligt, men det händer. Det är fullt möjligt att skapa en fejkad användarprofil för att således ljuga om hur dåliga konkurrenterna är, men det är samtidigt oetiskt och elakt att skriva fejkade recensioner.

Så skyddar du dig

Många plattformar med recensionsfunktioner såsom Trustpilot och Google har en funktion där du kan anmäla recensionen. Hos Google kan du “flagga” användarrecensioner som du upplever är fejkade, och hos Trustpilot kan du höra av dig till supporten som tar bort recensionen om den är uppenbart påhittad, eller om du kan bevisa att recensenten aldrig varit kund hos dig.

5. Någon försöker få andra att ta bort dina tillbakalänkar

Det händer att oärliga personer hör av sig till webmasters för starka webbsidor som länkar till din sida, för att be dem att ta bort tillbakalänkar som ger dig högre positioner på Google. Om den oärliga personen lyckas kommer din webbsidas länkprofil bli svagare då kvalitetslänk efter kvalitetslänk försvinner.

Så skyddar du dig

Med hjälp av bra SEO-verktyg såsom Ahrefs och SEMRush kan du övervaka vilka tillbakalänkar du har, och få en notis så fort en tillbakalänk försvinner. Tack vare det kan du höra av dig till de webbansvariga om en tillbakalänk skulle försvinna från en seriös sida som tidigare länkat till dig.

Detta är inget perfekt lösningsförslag, men samtidigt det bästa och egentligen enda alternativet när det kommer till att bekämpa denna form av negativ SEO.

Att ägna sig åt negativ SEO är alltid en dålig idé

Man ska aldrig ägna sig åt negativ SEO. Även om man inte gillar sina konkurrenter är det såväl kortsiktigt som elakt att försöka “klämma åt” konkurrenter med negativ SEO-attacker.

Tänk på att effekterna av negativ SEO-attacker i regel små, samt att dessa typer av attacker bara är slöseri med tid. I stället för att försöka sabotera för konkurrenterna är det en bättre idé att lägga den tiden på att förbättra sin egen webbsida, såsom att skriva bra SEO-texter eller att försöka förstå sökarens avsikt på ett bättre sätt.

Värt att notera är att flertalet av de metoder som är vanliga inom negativ SEO är olagliga, det vill säga straffbara.

Lästips: Vad är SEO? En komplett guide!

Kontakta oss för en kostnadsfri offert

Vi hjälper dig med allt som kan kopplas till textförfattande, SEO, SEM och webbdesign. 

Karl Rosqvist

Det är Karl Rosqvist som äger SEO-texter.se. Han ligger även bakom majoriteten av innehållet på SEO-bloggen. Karl har över 5 års erfarenhet som content writer, och han skriver inom i princip alla nischer.