seo texter logo

Vad är ett PBN-nätverk inom SEO egentligen?

I denna artikel berättar vi vad ett PBN-nätverk är, och efter det pratar vi bland annat om de risker som finns med att köpa länkar från sådana ställen.

Vad är ett PBN-nätverk?

Ett PBN-nätverk (private blog network eller privat bloggnätverk) är en samling av webbsidor som skapats för att stärka upp andra webbsidor genom att ge dem länkkraft. Mer specifikt försöker den person som har nätverket lura Google och tjäna pengar på det.

Målet är att Google och alla andra stora sökmotorer ska tro att sidorna är helt vanliga webbsidor. Personer som äger PBN-nätverk gör alltså allt de kan för att lura Googles rankingfaktorer som i sin tur avgör hur bra olika webbsidor rankar på SERP:en.

Hur fungerar ett PBN-nätverk?

Ett PBN-nätverk fungerar så att ägaren antingen snappar domäner eller skapar nya webbsidor som efter ett tag får såväl trafik som en stark tillbakalänksprofil. Varje sida i PBN-nätverket erbjuder (idealt) länkkraft som kan stärka upp andra sidor om de får en länk.

Då en länk räknas som en röst på en specifik sida, som gör att sidan rankar bättre på Google förstår du säkert att PBN-länkar kan vara värdefulla.

Privata bloggnätverk är ibland bra inkomstkällor för de som köper länkar från dem, då deras sidor rankar bättre på Google om PBN-nätverket är välskött. Men även ägarna tjänar i regel stora summor pengar, och det tack vare länkförsäljningarna.

Det finns bra och dåliga PBN-nätverk

Personer som äger bra PBN-nätverk som ger effekt gör allt för att eliminera alla fingeravtryck som Google använder sig av för att försöka avslöja vilka sidor som är PBN-sajter kontra vanliga sajter.

För att få varje webbsida att se unik ut är det vanligt att bilderna är hämtade från olika bildbanker, att sajternas IP-nummer skiljer sig och att webbsidornas design (CSS) skiljer sig mot varandra.

Hur fungerar ett bra PBN-nätverk?

Ett bra och välskött PBN-nätverk innehåller inga fingeravtryck som kopplar samman olika sidor med varandra. Webbsidorna ser alltså ut precis som vilka webbsidor som helst, och ger dig ungefär lika mycket länkkraft som om du hade köpt länkar från vanliga webbsidor.

Personer som ager bra PBN natverk sopar bort alla fingeravtryck

Hur fungerar ett dåligt PBN-nätverk?

Dåliga och illa skötta PBN-nätverk har tydliga fingeravtryck som gör att Google enkelt kan se att sidorna hör ihop med varandra. Att köpa länkar från ett dåligt PBN-nätverk är en extremt dålig idé, främst då du sannolikt straffas av Google.

Privata bloggnätverk som fungerar illa testlänkar inte heller till slumpmässiga webbsidor för att se om, och i så fall hur mycket länkkraft som förs över. Personer som äger oseriösa PBN-nätverk är också kända för att länka ut till helt orelaterade sajter bara de får bra med pengar för det.

Google straffar alla som inte skoter sina PBN natverk pa ratt satt

2 anledningar att köpa PBN-länkar

1. Det är svårt att bygga länkar på ett naturligt sätt

Om du har sajter inom affiliate marketing vet du säkert att det är svårt att få naturliga länkar. Varför ska någon välja att länka till dig om det finns sajter inom samma nisch som tar upp exakt samma sak, och har lika bra eller bättre artiklar som du har?

Sanningen är att det är extremt svårt att få naturliga tillbakalänkar. Även om du ägnar dig åt outreach och skapar länkbetesartiklar som är hur bra som helst finns det inga garantier för att du får en endaste tillbakalänk.

När du köper länkar av ett PBN-nätverk får du exakt det du betalar för, och du slipper således lägga tid på att få andra att länka till dig på ett naturligt sätt.

Tips: Vi säljer inte PBN-länkar. När du köper länkar av oss får du alltså länkar från vanliga webbsidor såsom SEO-texter.se.

2. Du kan få länkarna med vilken ankartext du vill

När du köper länkar från personer som äger PBN-nätverk får du i princip alltid själv välja ankartext på tillbakalänken. Det är fördelaktigt då Google använder ankartexten för att försöka förstå vad artikeln på den sajt som tar emot länken handlar om.

Så om du driver en sajt inom affiliate marketing som handlar om kreditkort, vilken ankartext tror du då är bäst:

  1. De bästa kreditkorten
  2. Klicka här
  3. Som typ den här sajten

Som du säkert själv är med på är den första ankartexten bäst (De bästa kreditkorten) då den beskriver vad artikeln på din sajt handlar om på ett träffsäkert sätt.

Sen ska du också veta att du måste ha en varierad ankartextratio, för Google märker enkelt om du försöker lura deras algoritmer genom att använda allt för nyckelordsorienterade ankartexter.

När du ägnar dig åt outreach får du inte välja ankartext själv. Det gör nämligen webbsideägaren åt dig, och då kan du få precis vilken ankartext som helst som i sin tur pekar mot din artikel.

2 anledningar att inte köpa "PBN-länkar"

1. Google kan "nolla" länkarna

Om Google betraktar länkar från ett visst PBN-nätverk som onaturliga, då väljer Google garanterat att "nolla" länkarna. I detta fall betraktar Google länkar från PBN-nätverket som om de inte fanns, och länkarna gör då varken någon skada eller någon nytta.

Med tanke på att det kostar mycket pengar att bygga upp ett PBN-nätverk och då det är långt ifrån gratis att köpa länkar från ett PBN-nätverk, förlorar alla inblandade på om Google nollar alla PBN-länkar.

2. Google kan straffa dig

Om du köper länkar av ett PBN-nätverk kan du bli straffad av Google, vilket medför att din webbsida rankar sämre än förut eller i värsta fall avindexeras helt.

Men du ska tänka på att det är mest sannolikt att Google väljer att "nolla länkarna". Detta då det annars skulle vara för enkelt att "länkbomba sönder" sina konkurrenter från PBN-nätverk som är av dålig kvalitet.

Hur ser du att du har PBN-länkar som pekar mot din sajt

Ta dig till ett bra SEO-verktyg såsom Ahrefs och titta på hur mycket trafik länkarna har.

Om du upptäcker att det finns webbsidor utan trafik som länkar till din webbsida, då är det ett tecken på att det kan röra sig om PBN-länkar. Men du ska även ha i åtanke att sajterna likagärna kan vara nystartade och fullt seriösa.

Det finns ingen domantrafik

Ett annat tecken på att du har PBN-länkar som pekar mot din webbsida är att i princip alla länkar kommer från samma IP-nummer.

Som du ser nedan är domänerna topdoma.in och betsafe.in knappast att lita på.

Lankar som kommer fran samma IP adress

Värt att tänka på är att personer som driver PBN-nätverk ofta blockerar SEO-verktygens robotar/spindlar. Det innebär att du i många fall förblir ovetandes om att du har PBN-länkar av dålig kvalitet som pekar mot din webbsida.

Ska du göra en disavow på PBN-länkar?

Som tumregel behöver du inte göra en disavow på PBN-länkar då Google i princip alltid nollar länkar som är av dålig kvalitet. Det är bara om Google straffat dig manuellt, eller om du vill framtidssäkra din sajt för att inte bli straffad i framtiden som det kan vara bra med en disavow.

Men som sagt, sannolikt är det bara slöseri med tid att avvisa länkar med en disavow om inte Google valt att straffa dig manuellt. Du ska också tänka på att PBN-länkar i vissa fall hjälper dig ranka bättre på Google, så att avvisa dem utan att göra en rejäl genomforskning är bara dumt.

Är det säkert att vissa PBN-nätverk fungerar bra?

Ja, enligt mina erfarenheter finns det PBN-nätverk som fungerar utmärkt och ger länkköparna bra med länkkraft. Jag har själv byggt upp PBN-nätverk åt kunder (jag säger såklart inte vilka) med PBN-sajter som är såväl starka som välskötta.

Men du ska tänka på att för varje välskött PBN-nätverk finns det 10+ länknätverk som är illa skötta. Så att köpa länkar från privata bloggnätverk är i bästa fall ett lotteri och i värsta fall en förlustaffär.

Detta då det är svårt att säga om ett länknätverk är välskött innan man har fått granska det själv. Som länkköpare kommer du garanterat inte få någon närmare rundtur som berättar mer om länknätverkets struktur.

Kontakta oss för en kostnadsfri offert

Vi hjälper dig med allt som kan kopplas till textförfattande, SEO, SEM och webbdesign. 

Karl Rosqvist

Det är Karl Rosqvist som äger SEO-texter.se. Han ligger även bakom majoriteten av innehållet på SEO-bloggen. Karl har över 5 års erfarenhet som content writer, och han skriver inom i princip alla nischer.