Nedan pratar vi mer om de tips vi precis gett dig i större detalj.
Innan du skriver SEO-texter till din blogg är det viktigt att du väljer ut ämnesområden som personer verkligen söker på. Det är alltså en bra idé att ta sig till Ahrefs och göra en nyckelordsundersökning.
I Ahrefs ska du förslagsvis välja ut ett ämnesområde som har under 500 sökningar per månad och en nyckelordssvårighet (keyword difficulty) på antingen 0 eller 1. Ämnesområden inom detta spann är i regel lätta att ranka på, så du har potential att få gratis trafik till din webbsida om du använder dig av detta tips.
Att skriva bra gästinlägg som andra publicerar på sina webbsidor är en bra idé, inte minst då:
Men finns det bara fördelar med att publicera gästinlägg?
Nej, verkligen inte. Nackdelar finns det gott om.
Det tar tid och det är svårt att ägna sig att outreach på ett effektivt sätt. Främst då i princip alla webbsideägare säger nej till att publicera gästartiklar om de inte får betalt för det.
För att maximera dina möjligheter att få dina gästinlägg publicerade är det även en bra idé att höra av sig till personer som äger webbsidor med en domänstyrka på mellan omkring 21 och 70.
Webbsidor med en lägre domänstyrka än 21 ger dig inte så mycket länkkraft, och webbsidor med en högre domänstyrka än 70 har extremt höga innehållskrav. Om du inte kan erbjuda unikt material med nyhetsvärde är det inte ens lönt att fråga.
Det är en bra idé att promota sitt innehåll på webbsidor såsom Reddit och/eller Facebook. Om du vill ha omedelbar trafik till din webbsida är det en bra idé att annonsera, men du kan också få gratis trafik. Detta genom att leta upp passande grupper eller forum inom din nisch, och marknadsföra ditt innehåll där.
Värt att tänka på är att det material du uppmärksammar ska vara unikt och välskrivet, annars blir du förmodligen utslängd från gruppen eller forumet. Det är även en bra idé att höra med en administratör innan du promotar någonting, för att således få reda på om ditt material är bra nog för att marknadsföras i gruppen/forumet.
Att byta länkar är ett effektivt sätt att få tillbakalänkar (och därmed också trafik) från webbsidor inom din nisch. Men tänk på att byta länkar på rätt sätt. Tvåvägsbyten (två webbsidor länkar till varandra) gör i ofta mer skada än nytta, medan fyravägsbyten (fyra webbsidor är inblandade i bytet) är den mest effektiva bytesformen.
Du ska också tänka på att länkar från webbsidor med relevans väger tyngst.
Det är även en bra idé om länken mot din tex. landningssida är publicerad högst upp i artikeln.
Tips: Du kan också få mer trafik genom att skriva en länkbetesartikel.
När du köper länkar från webbsidor med auktoritet och relevans, då rankar din sajt bättre på Google (vilket även innebär att din webbsida får mer trafik).
Värt att tänka på är att det är en bra idé att variera ankartexten (alltså själva länktexten), samt att rikta länken mot en viktig artikel som du vill ska ranka bra på Google.
Artiklar som tar upp ämnen som inte är evergreen. Alltså ämnen som blir mindre intressanta med tiden, måste uppdateras frekvent för att de ska kunna ranka högt på Google. Alla sökmotorer vill visa upp det bästa och mest fräscha materialet, så om du inte erbjuder det kommer du inte heller att ranka så bra.
“Så bygger du en hundkoja” och “Varför skäller min hund” är två typer av artiklar som sällan behöver uppdateras för att sökmotorerna ska bli nöjda. Artiklar som exempelvis handlar om saker som “Recension av Norwegian Kreditkort” och “Recension av NordVPN” måste i sin tur uppdateras lite oftare för att de ska ranka bra på Google.
Så tänk på att lägga några timmar på att uppdatera dina gamla artiklar, för då kommer du sannolikt få betydligt mer trafik till din webbsida.
Om du har problem med kannibalisering, alltså två eller fler artiklar som rankar på samma sak, då är det en bra att slå ihop artiklarna och i stället skapa en heltäckande artikel. När du skapar den nya artikeln ska du förslagsvis använda dig av skyscraper technique.
Anledningen till att du får mer trafik är i detta fall att du rankar bättre då du ger sökmotorerna (och besökarna) en bättre artikel. Värt att tänka på är att du ska göra en 301 redirect från de borttagna artiklarna till den nya artikeln. Då får den nya artikeln nämligen ta del av de borttagna artiklarnas länkkraft.
Det mest effektiva sättet att få mer trafik är att erbjuda det bästa materialet. Och det bästa materialet bidrar du med om du tidigt svarar på sökintentionen. Det vill säga på den fråga läsaren ville ha ett svar på när hon klickade på din artikel.
När du ger ett snabbt och tydligt svar på sökintentionen får du alltså mer trafik till din webbsida. Detta då Google tycker att ditt material är värdefullt, och därmed bra nog att ranka högt i SERPen.
Om du exempelvis är duktig inom IT-säkerhet är det en bra idé att kontakta en podcastkanal som ofta tar upp saker inom det området. Om du väljer att låta dig själv intervjuas av folk inom branschen får din webbsida sannolikt mer trafik då fler personer får upp ögonen för din sajt och det du jobbar med.
Lästips: Så fungerar negativ SEO.
För att skapa Youtubevideor som rankar bra är det viktigt att tänka på att engagera. När personer som tittar på videon exempelvis trycker på like-knappen, kommenterar och/eller titta på videon från start till slut, då rankar din video bättre.
Förenklat ska du göra enligt nedan för att skapa en video som rankar bra på Youtube.
Lästips: Att publicera länkar mot din sajt i länkkataloger ger dig i regel inga fördelar alls.