Länkbete är material som är så pass bra att folk väljer att länka till det. Denna typ av material är alltså såväl unikt som värdeskapande. Snygg infografik, långa guider, interaktivt innehåll (såsom quiz och räknare av olika slag) och videor är alla typiska exempel på länkbetesmaterial.
Nedan berättar vi mer om de steg som precis nämnts i större detalj.
Du behöver inte fråga dig: Hur långt behöver mitt inlägg vara för att kunna räknas som en bra länkbetesartikel? Vad måste jag ta upp, och hur ska jag “smalna av” artikeln på bästa sätt?
Strunta i det den här gången.
Tänk i stället: Vad är det som gör min artikel unik? Det vill säga; skapar min artikel eller mitt material ett unikt värde som ingen annan erbjuder? Om ja, då är du på god väg att skriva en bra länkbetesartikel.
Med detta menar vi att en väl underbyggd undersökning som presenteras på ett snyggt sätt är mer värdeskapande än en välskriven artikel på 10 000+ ord.
Vi (och förmodligen du med) skulle alltså hellre länka till en undersökning om svenskar och spelmissbruk, jämfört med en artikel om hur man spelar på online-casino. Även om online-casino-artikeln är hur välskriven som helst finns det samtidigt 100+ likvärdiga artiklar, så det unika värdet finns inte.
Det kommer leda till att undersökningen får massor av länkar, medan casino-sajten sannolikt blir tvungen att köpa länkar av en SEO-byrå för att kunna ranka bra på Google.
Läs mer: Det är en dålig idé att skaffa länkar via en länkkatalog.
Om du drar ett roligt skämt kommer den som lyssnar på det förmodligen berätta det för sina kompisar, och efter ett tag har i princip alla hört skämtet.
Exakt samma sak är det med humoristiskt och roligt länkbetesmaterial.
Artikeln behöver inte nödvändigtvis vara rolig, men så länge materialet åtminstone väcker någon sorts känsla hos besökaren har du gjort ett bra jobb.
En länkbetesartikel som gör läsaren arg, imponerad eller överraskad kan också fungera minst lika bra som länkbetesmaterial som är humoristiskt.
Tumregeln säger här; ju fler typer av känslor du väcker hos besökaren, desto bättre.
Läs mer: Så får du mer trafik till din webbsida.
För att en besökare ska välja att länka till dina artiklar måste de gå igenom nedanstående fyrastegsprocess:
Men vad händer om materialet inte är särskilt visuellt snyggt?
Jo, då händer det ofta att besökaren inte väljer att ta del av materialet. Du bommar alltså steg 2. I förlängningen betyder det att du kan gå miste om en länk, så se till att göra din länkbetesartikel så snygg och genomtänkt du bara kan.
Om du vill ha länkar från stora medier såsom Expressen, Aftonbladet, Feber.se eller Sweclockers, då är det ett måste att din länkbetesartikel har ett nyhetsvärde.
Det är vanligt att personer som skapar länkbetesmaterial väljer att ta upp ett ämne som är populärt samt omdebatterat, och blanda in sitt varumärke i det.
En artikel med temat: “De bästa skatteavdragen för personer med enskild firma [Årtal]” hade förmodligen fått många starka länkar mot sig.
Om en redovisningsfirma hade publicerat den artikeln hade de förmodligen även fått ett flertal nya kunder. Och då inte genom att annonsera på Google utan genom att ägna sig åt content marketing, som framställandet av länkbetesmaterial faktiskt inkluderas som.
Internetstiftelsens årliga undersökning om internetvanor är ett klassiskt exempel på bra länkbetesmaterial. Målet med deras undersökning är inte att “locka till sig” länkar, utan att i stället kartlägga, registrera och upplysa svenskar om hur våra internetvanor ser ut. Länkar får de dock i vilket fall.
Deras undersökning Svenskarna och Internet 2021 har idag över 180 starka dofollow-länkar enligt Ahrefs. Sannolikt då materialet uppfyller samtliga av de kriterier vi pratade om lite högre upp i artikeln.
Amazinggraffs har skapat en riktigt snygg webbsida där de beskriver hur en bilmotor fungerar på ett logiskt sätt, och in i minsta detalj
Formatet är såväl unikt som snyggt, och då det rör sig om evergreen-innehåll (innehåll som inte tappar i värde över tid) kommer artikeln förmodligen får än fler länkar allt eftersom.
Läs mer: Vad är SEO? En komplett guide!