seo texter logo

Vad är en landningssida egentligen?

Vad är det för speciellt med en landningssida, och optimerar du en landningssida egentligen? Detta och mer får du reda på i den här artikeln.

Vad är en landningssida?

En landningssida är en delsida som ska få besökaren att konvertera. Målet är alltså att besökaren exempelvis ska köpa en produkt, klicka på en affiliatelänk, anmäla sig till ett nyhetsbrev eller donera pengar vill välgörenhet. Landningssidor ska även vara enkla att förstå sig på.

Det ska med andra ord inte finnas några störande objekt, utan i stället ett begripligt budskap som beskriver vad du vill att besökaren ska göra.

“Anmäl dig till vårt nyhetsbrev för att få 10 rabatterbjudanden varje dag”, och “Förboka produkten redan idag” är två typiska fraser du ofta hittar på landningssidor.

Hotels.com har en bra landningssida

Hotels.com har skapat en snygg och begriplig landningssida där du kan söka efter och boka hotellrum.

Hotels.com CTA element

De huvudsakliga anledningarna till att landningssidan är väl utformad beror på att:

  • Du kan se deras call to action-widget på ett tydligt sätt.
  • Landningssidan har en snygg och begriplig design.
  • Deras call to action-sektion är synlig högst upp på sidan. Det vill säga above the fold.

Så skapar du en perfekt landningssida

Tydliggör målsättningen

Det första du ska göra är att bestämma vad du har för mål med landningssidan. Ska besökaren boka en biljett, eller ska hon kanske köpa en ny tv-apparat? Som tumregel är det enkelt att bestämma vilken målsättning landningssidan ska ha.

Informera och övertyga

Som rubriken säger ska en bra landningssida först informera besökaren om vad han ska göra, för att därefter övertyga honom om att konvertera.

4 saker som ofta finns på en landningssida

  1. En kort rubrik som tydligt beskriver vad besökaren ska göra.
  2. En tydlig call to action-knapp eller call to action-widget.
  3. En bild som får besökaren i rätt sinnesstämning.
  4. En sektion med bra betyg från tex. sociala medie-användare.

Läs mer: Intressanta SEO-tips för dig som vill bli expert på SEO.

Looplabz.com har en bra landningssida

Webbdesignbyrån Looplabz har skapat en bra landningssida med hjälp av publiceringssystemet WordPress.

Som du ser nedan beskriver de tydligt vilka tjänster de erbjuder, samt vad deras kunder tycker om dem. Utöver det får besökarna möjlighet att kontakta dem via en call to action-knapp:

Looplabz oversta del av landningssida

Looplabz inkluderar även ett mer utförligt stycke med externa användarrecensioner:

Kundrecensioner pa Looplabz.com

Samt en call to action-knapp för att kontakta dem längst ned på landningssidan:

Kontakta oss stycke pa Looplabz webbsida

Landningssidor och SEO

Du vill förstås att dina landningssidor rankar högt upp på Google, men hur lyckas du med det egentligen?

Jo, för det första ska du se till att svara på sökavsikten på ett träffsäkert sätt. Om målet med webbsidan är att kunden ska beställa en biljett till en konsert, då ska han också få all viktig information som har med eventet att göra. Till exempel när konserten startar, vad priset ligger på, vad som påverkar priset samt vilka förband som spelar.

Personer som skapar landningssidor glömmer ofta att skriva eller beställa bra SEO-texter som får landningssidan att ranka. Det är även vanligt att missa att strukturera upp landningssidorna i innehållskluster, så att de mest viktiga landningsidorna får många interna länkar.

Lästips: Om din landningssida inte konverterar som den ska, då är det en bra idé att konverteringsoptimera.

Att skapa lokala landningssidor

Om du har ett företag som vänder sig mot flera lokala marknader, då är det en bra idé att skapa landningssidor för många olika städer. Vi på SEO-texter vänder oss exempelvis mot såväl Stockholm som Malmö, så därför har vi optimerat landningssidor för båda av dessa städer/marknader.

Värt att lägga märke till är att de lokala landningssidorna ska innehålla unik information. Om du bara skapar “copy and paste-sidor” får du problem med kannibalisering, vilket medför att landningssidorna rankar sämre (eller inte alls) på Google.

Kontakta oss för en kostnadsfri offert

Vi hjälper dig med allt som kan kopplas till textförfattande, SEO, SEM och webbdesign. 

Karl Rosqvist

Det är Karl Rosqvist som äger SEO-texter.se. Han ligger även bakom majoriteten av innehållet på SEO-bloggen. Karl har över 5 års erfarenhet som content writer, och han skriver inom i princip alla nischer.