En landningssida är en delsida som ska få besökaren att konvertera. Målet är alltså att besökaren exempelvis ska köpa en produkt, klicka på en affiliatelänk, anmäla sig till ett nyhetsbrev eller donera pengar vill välgörenhet. Landningssidor ska även vara enkla att förstå sig på.
Det ska med andra ord inte finnas några störande objekt, utan i stället ett begripligt budskap som beskriver vad du vill att besökaren ska göra.
“Anmäl dig till vårt nyhetsbrev för att få 10 rabatterbjudanden varje dag”, och “Förboka produkten redan idag” är två typiska fraser du ofta hittar på landningssidor.
Hotels.com har skapat en snygg och begriplig landningssida där du kan söka efter och boka hotellrum.
De huvudsakliga anledningarna till att landningssidan är väl utformad beror på att:
Det första du ska göra är att bestämma vad du har för mål med landningssidan. Ska besökaren boka en biljett, eller ska hon kanske köpa en ny tv-apparat? Som tumregel är det enkelt att bestämma vilken målsättning landningssidan ska ha.
Som rubriken säger ska en bra landningssida först informera besökaren om vad han ska göra, för att därefter övertyga honom om att konvertera.
Läs mer: Intressanta SEO-tips för dig som vill bli expert på SEO.
Webbdesignbyrån Looplabz har skapat en bra landningssida med hjälp av publiceringssystemet WordPress.
Som du ser nedan beskriver de tydligt vilka tjänster de erbjuder, samt vad deras kunder tycker om dem. Utöver det får besökarna möjlighet att kontakta dem via en call to action-knapp:
Looplabz inkluderar även ett mer utförligt stycke med externa användarrecensioner:
Samt en call to action-knapp för att kontakta dem längst ned på landningssidan:
Du vill förstås att dina landningssidor rankar högt upp på Google, men hur lyckas du med det egentligen?
Jo, för det första ska du se till att svara på sökavsikten på ett träffsäkert sätt. Om målet med webbsidan är att kunden ska beställa en biljett till en konsert, då ska han också få all viktig information som har med eventet att göra. Till exempel när konserten startar, vad priset ligger på, vad som påverkar priset samt vilka förband som spelar.
Personer som skapar landningssidor glömmer ofta att skriva eller beställa bra SEO-texter som får landningssidan att ranka. Det är även vanligt att missa att strukturera upp landningssidorna i innehållskluster, så att de mest viktiga landningsidorna får många interna länkar.
Lästips: Om din landningssida inte konverterar som den ska, då är det en bra idé att konverteringsoptimera.
Om du har ett företag som vänder sig mot flera lokala marknader, då är det en bra idé att skapa landningssidor för många olika städer. Vi på SEO-texter vänder oss exempelvis mot såväl Stockholm som Malmö, så därför har vi optimerat landningssidor för båda av dessa städer/marknader.
Värt att lägga märke till är att de lokala landningssidorna ska innehålla unik information. Om du bara skapar “copy and paste-sidor” får du problem med kannibalisering, vilket medför att landningssidorna rankar sämre (eller inte alls) på Google.