seo texter logo

Optimera undersidor mot olika städer?

Här lär du dig allt om hur du optimerar dina undersidor mot olika städer. Det är nämligen någonting som många inom SEO glömmer bort.

Bedriver du ett tjänsteföretag som erbjuder tjänster i flera olika städer? Då finns en stor fördel att ha optimerade landningssidor för varje stad. Detta åtminstone om Google tolkar sökningar efter din tjänst som ”lokal”.

Google tar hänsyn till en rad faktorer för att avgöra vilka företag som ska visas i sökresultatet. En faktor är var i landet som personen, som gör sökningen, befinner sig.

Däremot påverkar detta bara sökresultatet i det fall som Google tolkar det som en s.k. lokal sökning. Med andra ord tror sökmotorn att personen som genomför sökningen vill nå produkten/tjänsten lokalt.

Ett tydligt exempel är när en person använder Google och letar efter ”snickare” eller ”hemstädning”. En person som befinner sig i Stockholm kommer enbart få fram snickare respektive städföretag från den staden.

Detta utifrån att de allra flesta som söker efter en tjänst även vill nå den i just den staden de befinner sig i.

Bild pa snickare google

Primär stad – Google My Business och startsida

Hur kan Google veta vilken stad ett företag har sin tjänst? Genom att registrera sitt företag på Google My Business ges möjligheten att synas på Google Maps.

För tjänsteföretag är det ”ett måste” eftersom Google Maps visas före sökresultatet. För det andra läser Google av hemsidan och ofta finns adress i footer och delvis i texten.

Läs mer: Så utför du en sökordsanalys, och därför är det viktigt!

Tjänst mot flera städer

För att skapa så användarvänlig tjänst som möjligt väljer alltså Google att visa de tjänsteföretag som finns i närheten av personen som genomför sökningen. För att nå tjänster i andra städer behöver därmed sökning ske med specifik stad, exempelvis ”Tårtbud Stockholm”.

I detta fall kan det vara en person i Kiruna som vill skicka en tårta till en vän som fyller år i Stockholm. De företag som därmed har tjänster i flera olika städer behöver ha unika undersidor riktade mot dessa städer – något som ofta saknas.

Personer som arbetar med seo

Så kan det se ut

Bildtårta.se är en websida som marknadsför ätbara tårtbilder, som kan köpas via E-handel, samt färdiga fototårtor i ca 15 olika svenska städer. Eftersom tårtbilder köps genom en E-handel kommer Google inte anse att ”tårtbilder” är en lokal sökning utan istället visa den E-butik som är bäst optimerad för detta ord.

Den som däremot söker efter ”Fototårta Stockholm” vill självklart enbart nå företag som erbjuder tjänsten i denna stad.

För att möta Google, och användarnas, behov har därför unika undersidor skapats för varje stad. Ett exempel är undersidan för fototårta i Stockholm. När besökaren kommer in på sidan är det tydligt att företaget erbjuder exakt det som efterfrågas – en fototårta i Stockholm.

Hade sidan istället enbart handlat om fototårtor hade besökaren behövt kontrollera att leveranser verkligen går att få i Stockholm vilket kan minska konverteringen rejält.

Den som sedan klickar på ”Beställ” kommer till den tårta som kan beställas, i just den staden, och kan påbörja beställningen. Att företaget har verksamhet i 15 olika städer är inget som besökaren ens kommer att reflektera över.

Detta genom att landningssidan och kommande tårtbeställning tydligt är inriktad mot Stockholm. En tydlighet som gynnar användarvänligheten och konverteringen – och sökpositionen hos Google.

Läs mer: Allt om innehållskluster (content cluster)

Kontakta oss för en kostnadsfri offert

Vi hjälper dig med allt som kan kopplas till textförfattande, SEO, SEM och webbdesign. 

Karl Rosqvist

Det är Karl Rosqvist som äger SEO-texter.se. Karl har över 5 års erfarenhet inom SEO och content writing, och han skriver inom i princip alla nischer.