seo texter logo

SEO-tips för din webbsida → 12 konkreta exempel!

I den här artikeln får du ta del av 12 viktiga SEO-tips. De kommer garanterat vara hjälpsamma om du försöker ranka bättre på Google.

12 viktiga SEO-tips

  1. Skaffa en webbsida som laddas snabbt.
  2. Skriv bra SEO-texter, eller be någon annan göra det.
  3. Skydda din webbsida med ett https-certifikat.
  4. Bygg länkar på rätt sätt.
  5. Internlänka på rätt sätt.
  6. Ta hand om duplicerat innehåll.
  7. Konverteringsoptimera.
  8. Försök ranka på rika utdrag.
  9. Skriv innehåll som inte blir för gammalt.
  10. Optimera för röstsökningar.
  11. Förbättra dina H1-rubriker.
  12. Förbättra metatitlarna.

Nedan pratar vi mer om de SEO-tips som precis nämnts i större detalj.

1. Det är viktigt att din webbsida laddas snabbt

I princip alla är vana med att få rätt information snabbt, så se till att dina besökare inte behöver vänta på en plågsamt långsam webbsida. Sanningen är att din webbsida inte ens behöver vara supersnabb, utan bara tillräckligt snabb för att besökarna inte ska tröttna på att vänta och således lämna sidan.

Studier har visat att snabba webbsidor får fler besökare än långsamma webbsidor, så om din webbsida är för långsam är det dags att göra någonting åt det.

2. Skriv SEO-texter som folk vill läsa

Som vi tidigare sagt ogillar folk att vänta, så av den anledningen ska du se till att svara på besökarnas sökintention direkt. Du ska alltså snabbt tala om det viktigaste, det vill säga den information som du tycker alla borde ta del av.

Svara pa sokintentionen direkt

Lite längre ner i artikeln är det läge att fördjupa sig, och ge lite mer detaljerad information som de mest inbitna och intresserade läsarna ta del av.

Värt att tänka på är att vi gärna skriver dina SEO-texter åt dig, så att du i stället kan fokusera på din kärnverksamhet.

3. Din webbsida ska skyddas med ett https-certifikat

Om du har en webbsida ska de till att den har ett https-certifikat. Om du gör så skyddar du dina besökare mot personer som vill dina dem illa, likt hackare och cyberbrottslingar. Med ett fungerande https-certifikat rankar du dessutom betydligt bättre på sökmotorer såsom Google.

4. Bygg länkar som pekar mot din webbsida

Webbsidor som har många länkar mot sig blir mer synliga på Google. Det är ett välkänt faktum då tillbakalänkar är en av de viktigaste rankingsignalerna. Nedan ser du de fyra viktigaste sätten du kan använda dig av för att arbeta aktivt med ditt länkbygge.

Sa kan du bygga lankar

Värt att tänka på är att du kan bli straffad av Google om du skaffar för många länkar från exempelvis länkkataloger eller forum.

5. Bygg länkar som pekar mot din webbsida

Ett smart sätt att internlänka på rätt sätt är att skapa ett innehållskluster. Men om du inte vill eller orkar göra det, se åtminstone till att du internlänkar regelbundet till delsidor som handlar om ungefär samma sak.

Oversiktlig bild over innehallskluster

En av de största fördelarna med att internlänka på rätt sätt är att besökarna stannar längre på din webbsida, vilket Google uppmärksammar och ger dig en bättre position på deras resultatsidor.

6. Ta bort duplicerat innehåll

Om flera artiklar handlar om ungefär eller exakt samma sak, då har du sannolikt problem med duplicerat innehåll. Det bästa sättet att bli kvitt duplicerat innehåll är att slå ihop alla artiklar som handlar om samma sak, och göra en 301 redirect mot den nya och mer heltäckande artikeln.

7. Ägna dig åt konverteringsoptimering

När du ägnar dig åt konverteringsoptimering ser du till att fler besökare gör det du vill att de ska göra, såsom att teckna sig för ett nyhetsbrev eller klicka på en affiliatelänk. När du höjer din konverteringsgrad tjänar du betydligt mer pengar om du exempelvis ägnar dig åt affiliate marketing.

8. Ranka på rika utdrag

Det finns många sätt att få mer trafik till sin webbsida, och ett av de bästa sätten är att försöka ranka på rika utdrag (eng. rich snippets). Sanningen är att ungefär 11 % av alla sökresultat på Google har ett rikt utdrag någonstans i SERPen.

Så om du har för vana att alltid optimera för rika snippets, då kan du räkna med en rejäl trafikökning.

9. Skriv innehåll som inte åldras

Om du själv kan välja, skriv då så kallat evergreen content. Det vill säga innehåll som inte blir mindre värt med tiden. Material som blir gammalt rankar av naturliga skäl sämre allt eftersom tiden går, och måste således uppdateras oftare för att kunna ranka bra på Google.

Så se till att du skriver artiklar med ämnen såsom “Så bygger du en hundkoja” i stället för ämnen som “De bästa hundnamnen 2022”.

10. Se till att optimera för röstsökningar

För omkring 10 år sedan sa Google: Optimera för röstsökningar, det kommer bli superviktigt!

Är röstsök viktigt idag?

Nej, tusan heller, men det kan fortfarande bli viktigt i framtiden.

Det kan därför löna sig att arbeta proaktivt och optimera sitt innehåll för röstsökningar.

Två viktiga sätt att arbeta med röstsöknings-optimering är att se till att svara på frågor i H2- och H3-rubrikerna, samt att se till att skapa innehåll utifrån longtails, det vill säga sökfraser med många ord.

Flicka som skriker i en telefon

11. Förbättra dina H1-rubriker

Det är viktigt att metatiteln handlar om ungefär samma sak som H1-rubriken. För om H1-rubriken handlar om någonting helt annat, då känner besökaren att hon inte får ta del av det innehåll som Google lovade henne. Hon väljer således förmodligen att trycka på tillbakaknappen, vilket skadar din SEO.

12. Gå igenom dina metabeskrivningar

Att ta en titt på alla dina metabeskrivningar, och alltså skriva bättre metabeskrivningar är en bra idé. Med mer träffsäkra metabeskrivningar får du nämligen mer trafik till din webbsida, så detta är viktigt.

För att få en snabb överblick gällande de metabeskrivningar som kan förbättras är det en god idé att använda sig av Google Search Console.

Läs mer: Så fungerar det att snappa en domän.

Kontakta oss för en kostnadsfri offert

Vi hjälper dig med allt som kan kopplas till textförfattande, SEO, SEM och webbdesign. 

Karl Rosqvist

Det är Karl Rosqvist som äger SEO-texter.se. Han ligger även bakom majoriteten av innehållet på SEO-bloggen. Karl har över 5 års erfarenhet som content writer, och han skriver inom i princip alla nischer.