Konverteringsoptimering är en process med mål att få (procentuellt) fler webbsidebesökare att göra det du vill att de ska göra på din sajt. Processen har alltså som mål att du ska få fler konverteringar. Typiska konverteringar inkluderar när en besökare köper någonting eller fyller i ett formulär.
Inom konverteringsoptimering är det viktigt att du tar reda på varför besökarna väljer att konvertera, och så även varför de väljer att inte konvertera.
Konverteringsgraden är ett exakt mått på hur många besökare som väljer att konvertera på din webbsida, procentuellt sett. En normal konverteringsgrad ligger i regel på omkring mellan 1 och 3 %, men den varierar kraftigt beroende på vilken bransch du verkar inom.
För att räkna ut konverteringsgraden dividerar du antalet konverteringar med antalet besökare. Den siffra du får fram gångar du med 100 för att få reda på den procentuella konverteringsgraden för din webbsida.
Läs mer: Vad är SEO?
Majas webbyrå har 3 493 besökare per månad, och 112 av dessa väljer att fylla i ett formulär för att få kontakt med företaget.
Nu räknar vi ut konverteringsgraden:
112 (antalet konverteringar) / 3 493 (antalet besökare) x 100 = 3,20 (112/3493x100=3,20)
Som du ser ovan ligger konverteringsgraden på 3,2 %, vilket ska klassas som helt godkänt för en webbyrå.
Kalle driver en webbsida inom affiliate marketing, där han betygsätter och rankar kreditkort. Hans webbsida har idag 16 320 besökare per månad, och 110 av dessa väljer att konvertera genom att klicka på affiliatelänkar som pekar mot olika kreditkortsföretag.
Nu räknar vi ut konverteringsgraden:
110 (antalet konverteringar) / 16 320 (antalet besökare) x 100 = 0,67 (110/16320x100=0.67).
Då konverteringsgraden för Kalles webbsida endast ligger på 0,67 % behöver någonting göras. Detta då konverteringsgraden är relativt låg trots att han verkar inom en nisch med en generellt låg konverteringsgrad.
Ett lead är samma sak som en konvertering. För att få ett lead måste du få besökaren att göra det du vill att hon ska göra på din webbsida, såsom att teckna sig för ditt nyhetsbrev eller köpa en produkt. Konsten att få procentuellt fler leads kallas konvertertingsoptimering.
CRO är ett engelskt begrepp som betyder "conversion rate optimization", som är exakt samma sak som konverteringsoptimering. Det är alltså helt rätt att säga att både CRO och konverteringsoptimering har ett och samma mål; att få besökarna att göra det du vill att de ska göra på din webbsida.
Lästips: Vad är SEO? En komplett guide!