SEO innefattar alla metoder och tekniker som används för att din webbsida ska få mer besökare från sökmotorerna. Sökmotoroptimering går ut på att ge de som söker det de vill ha, och det gör du genom att vara expert på bland annat textförfattning, innehållsstruktur och länkbyggande.
SEO handlar om att få organisk trafik, som är samma sak som att få besökare från sökmotorerna. Sökmotoroptimering är alltså inte samma sak som SEM, som är betald trafik via exempelvis Google Ads.
Läs mer: Allt om hur en sökmotor fungerar!
Google är den enda sökmotorn som är viktig inom SEO. Googles marknadsandel är i särklass störst, och Google är helt enkelt en mycket bättre sökmotor jämfört med alla konkurrerande sökmotorer såsom Yahoo, Bing och DuckDuckGo.
Båda ja och nej. Det är bra att veta hur de mindre sökmotorerna fungerar och hur du optimerar för dem. Men du ska samtidigt tänka på att om du optimerar rätt för Google optimerar du också rätt för alla andra sökmotorer. Detta då Google är den mest avancerade sökmotorn.
Förenklat fungerar SEO på så sätt att du ska bevisa för sökmotorerna att det är just ditt material som förtjänar att ranka högst på deras resultatsidor. Tänk på att sökmotorerna också har konkurrenter, och att alla sökmotorer tävlar om att visa upp de bästa och mest relevanta resultaten.
SEO handlar alltså om att ge såväl sökmotorerna som de som söker det de vill ha. För att nämna ett exempel har Google en lång rad rankingfaktorer som i sin tur avgör hur bra din webbsida rankar på deras resultatsidor.
Alla sökmotorer har egna rankingfaktorer. Men då Google är så pass dominanta och överlägsna rent tekniskt pratar vi enbart om hur du SEO-optimerar för Google i denna guide.
Målet med SEO är att få så många besökare som möjligt att göra det du vill att de ska göra. När besökarna kommer in till din webbsida från sökmotorn ska du alltså få dem att konvertera, exempelvis genom att köpa en produkt och/eller anmäla sig för ditt nyhetsbrev.
Konsten att få så många besökare som möjligt att konvertera är en viktig del inom SEO som kallas för konverteringsoptimering.
Den marknadsföringstratt som du ser nedan beskriver vad målet med SEO är på ett träffsäkert sätt. Som du ser är det en stor utmaning att få besökare att konvertera då det existerar ett visst "tapp" vid varje del av tratten.
Läs mer: Så fungerar marknadsföringstratten!
SEO är viktigt för att du får en hög varumärkesexponering och många konverteringar utan att du nödvändigtvis behöver betala för det. Det faktum att omkring 80% av alla inköpsresor börjar på Google är ytterligare en faktor som vittnar om att SEO är viktigt.
Att vara bra på SEO är främst viktigt för att du tjänar pengar på det. De tre första sökresultaten på Google får 75,1% av alla klick. Så om din webbsida rankar lägre än så blir det inte så många besökare över till dig, vilket medför att dina konkurrenter tjänar pengar istället för dig.
Nedan förklarar vi vad precis varje faktor innefattar och vad du ska tänka på för att lyckas inom varje delområde.
Det är en bra idé att ta fram sökord, alltså att göra en sökordsanalys innan du skriver nya artiklar. Det är inte lika viktigt som förr att träffa sökorden exakt, så "mobiltelefoner Sverige" ska idealt bli "mobiltelefoner i Sverige" i löpande text för att nämna ett exempel.
För att ta fram sökord behöver du ett SEO-program. Förslagsvis ett SEO-program du måste betala för då de är i särklass bäst. Vi använder oss av Ahrefs, men det finns många fler SEO-program som är bra än just dem.
En annan viktig detalj är att du inte ska överanvända sökorden. Hur ofta du använder de sökord du tagit fram kallas för nyckelordsdensitet. Som tumregel är ungefär 7-8 nyckelordsträffar per 500 ord optimalt, men du behöver inte lägga någon större tid på att "räkna nyckelord".
Summa summarum: Så länge texten inte ser konstig ut behöver du inte lägga någon större energi på att räkna ut vad nyckelordsdensiteten är.
Din webbsida måste ha bättre textinnehåll än det textmaterial som finns på konkurrenternas webbsidor. Att ha bäst textmaterial är till 100% det viktigaste inom SEO. Utan texter som är bättre än konkurrenternas bidrag kommer du aldrig ranka etta på Google även om du gör allt annat rätt.
Följ gärna de råd vi ger dig nedan för att skriva på rätt sätt och strukturera upp ditt innehåll på rätt sätt.
Att svara på sökintentionen (kallas även sökavsikten) är samma sak som att svara på de frågor som dina besökare vill ha svar på när de kommer till dina artiklar. Om du har en artikel med temat "De bästa antivirusprogrammen just nu" ska du ge besökarna ett svar på det, och inget annat.
Du ska med andra ord prata om de antivirusprogram som är bäst, förklara varför de är bäst och berätta om de faktorer som skiljer ett bra antivirusprogram från ett dåligt antivirusprogram.
Fördelar och nackdelar med antivirusprogram och vad ett antivirusprogram kostar är typiska ämnen som du borde ta upp förr eller senare, men inte i just "bästa antivirusprogram"-artikeln. Skapa i stället egna artiklar inom de delområdena och internlänka dit.
De personer som besöker din webbsida vill ha ett snabbt svar på sina frågor. Att ge besökarna ett träffsäkert svar på sökintentionen är en bra början, men du måste även se till att ge besökaren ett snabbt svar på det hon vill veta annars kommer hon sannolikt trycka på bakåtknappen.
Det är en bra idé att använda dig av den upp- och nedvända pyramiden för att således säkerställa att besökaren får reda på allt viktigt redan vid artikelns första del.
När du använder dig av detta verktyg försäkrar du dig även om att allt viktigt innehåll hamnar "above the fold", eller ovanför vecket. Värt att veta är att allt innehåll, inte bara texten utan även viktiga call to action-knappar och dylikt borde finnas above the fold.
Uttrycket above the fold kommer från papperstidningarnas storhetstid då det viktigaste materialet strategiskt placerades ovanför "vecket".
Det är viktigt att du ger besökarna ett fullständigt svar på alla tänkbara motfrågor som de kan ha. För om du missar att inkludera svar på frågor som dina konkurrenter tar upp kommer dina besökare sannolikt klicka sig vidare till dem i stället.
Det är en bra idé att använda dig av skrivtekniken skyscraper technique. Om du använder dig av den tar du det bästa materialet från dina konkurrenter och skapar med det i ryggen en ännu bättre artikel som förmodligen kommer att ranka högt, om inte högst på Google.
När du skriver SEO-optimerade texter är det av stor vikt att du använder ett enkelt språk. Du ska alltså uttrycka dig i klarspråk. Om du gör det maximerar du möjligheten att så många som möjligt förstår vad du skriver och tänker på det du vill ha sagt i stället för hur du säger det.
Google gillar artiklar som hör ihop med varandra, alltså som är hoplänkade på ett logiskt sätt. Idealt ska du planera upp ett stort innehållskluster med flera delkluster (kallas även hubbsidor) som är sammankopplade med varandra.
Så istället för att ha alla artiklar huller om buller,
ska du se till att sortera upp dina artiklar på ett optimalt sätt:
Du kan även välja att skapa ett innehållssilo genom att internlänka på rätt sätt. Ett innehållssilo fungerar ungefär som en lightversion av ett stort innehållskluster.
Som du ser nedan tar du alla ostrukturerade artiklar:
Och placerar dem i silon med samma typer av innehåll, som i detta fall är hundar och fiskar.
Om du inte internlänkat på rätt sätt från början kan du fixa till det i efterhand. Men du får vara beredd på att det tar tid att förändra internlänkningsstrukturen, och att det tar även tid innan förändringarna ger effekt.
Om du skulle råka skriva om samma sak flera gånger på samma webbsida drabbas du av kannibalisering. Alla webbsidor har lite kannibalisering och det kan man i princip inte göra något åt. Att vissa artiklar tävlar om samma sökord på exempelvis plats 33 och 43 spelar ingen roll.
Men om flera artiklar börjar tävla om samma sökord på sida 1 på Google har du problem. Och dessa problem löser du bäst genom att du tar bort de kannibaliserande artiklarna och för över deras material till den artikel som ska ranka på alla viktiga sökord.
Värt att säga är att du i princip alltid slipper problem med kannibalisering om du skapar innehållskluster och/eller innehållssilon.
Läs mer: Så fungerar kannibalisering och så löser du det!
Google har som sagt konkurrenter precis som du, så de vill inte släppa av sina användare var som helst. De vill alltså släppa av användarna på ställen där de kan få komplett information inom det ämnesområde de vill veta mer om.
Så om du googlar på frasen "bästa kreditkort" märker du att Google bara vill släppa av dig på webbsidor som svarar på precis allt inom det ämnesområdet.
Att försöka ranka bra inom ett svårt område som kreditkort är helt omöjligt om du inte har många artiklar som svarar på precis allt inom just kreditkort.
Hur ofta du behöver uppdatera det material du publicerar skiljer sig åt. Material som kallas för evergreen content behöver du i princip aldrig uppdatera. Det handlar i regel om tidlösa ämnesområden såsom "5 steg för att knyta en slips" och "5 steg för att bygga en hundkoja".
Material som måste hållas färskt inkluderar bland annat teknikrecensioner såsom "De bästa hörlurarna just nu". I det fallet är det alltså viktigt att uppdatera artikeln ofta då det hinner släppas hundratals nya hörlurar på bara något år.
Var uppmärksam på hur ditt content klarar sig över tid. Inte sällan får en artikel fler och fler organiska besökare under ett antal månader eller år för att så småningom sakta förlora ranking och trafik. Detta kallas för content decay. Orsaken kan vara föråldrat innehåll eller att det inte längre upplevs som tillräckligt uttömmande. Kannibalisering eller förändringar i sökintention är andra orsaker.
Vi och andra, bland annat denna SEO guide, rekommenderar verktyg som Google Search Console, Google Analytics eller Ahrefs för att identifiera content decay. Åtgärda genom att redigera och uppdatera gamla artiklar. Utöka texten vid behov. Finns intern konkurrens från andra texter kan du konsolidera dem till en enda bra artikel. Du kan även prova att bygga nya länkar och glöm inte heller att internlänka!
Det finns många typer av rika utdrag, som även kallas för Google-snippets. Att optimera för snippets är alltid en bra idé för då blir dina artiklar mer synliga bland sökmotorerna, och får således mer organisk trafik.
Nedan ser du ett vanligt rikt utdrag som sammanfattar sökfrågan "Vad kostar en katt?" på ett snyggt sätt.
Men det finns samtidigt betydligt fler rika utdrag som du kan optimera för, vilket du kan läsa om i den guide du hittar nedan.
Guide: Så fungerar Google snippets-optimering!
Hur viktigt är det bygga länkar? Det vill säga att få länkar som pekar mot din webbsida? Svaret på den frågan tvistas det om. Vissa säger att det är superviktigt att skaffa starka länkar medan andra säger att det i princip bara är textinnehållet som spelar roll.
Vi satsar våra slantar på att länkbyggande fortfarande är viktigt för att du ska kunna ranka högt på Google. Att skaffa tillbakalänkar är särskilt viktigt när du vill ranka bra på svåra sökord inom särskilt konkurrensutsatta nischer såsom lån, kreditkort och casino.
Webbsidor inom det segmentet är nämligen så idealt SEO-optimerade så att det oftast blir länkarna som fäller utslagsrösten. Det blir alltså länkarna som bestämmer vilken av webbsidorna som rankar högst på Google.
Fast värt att säga är att man inte längre kan "slänga en massa länkar" mot en webbsida sida och hoppas på att enbart länkarna får sidan att ranka bra. Den tiden är över.
En stark tillbakalänksprofil måste nämligen kompletteras med bland annat starka SEO-texter för att du ska kunna slå konkurrenterna på fingrarna.
De länkar som pekar mot din webbsida ska idealt ha en hög relevans. Så om du har en hundblogg är en länk från en annan webbsida om hundar värd mycket mer jämfört med om du hade fått en länk från en webbsida inom ekonomi.
Att en tillbakalänk från Aftonbladet är starkare än en tillbakalänk från Nisses nyhetssajt är enkelt att förstå. Men hur kommer det sig att vissa sajter är svaga medan andra är desto starkare?
Jo, en stor del av länkstyrkan hos en webbsida beror på hur många starka länkar det är som pekar mot dem. Så om många starka webbsidor länkar mot din webbsida blir din sajt till slut också stark.
Som vi tar upp på bilden nedan fungerar en tillbakalänk ungefär som en röst som säger att din webbsida är att lita på.
Om du använder SEO-verktyget Ahrefs kan du se hur starka olika webbsidor är via det attribut de kallar för DR (Domain Rating).
Som du ser nedan kan du skaffa länkar på många olika sätt.
Du kan bland annat:
Men du ska tänka på att aldrig lägga till länkar mot din webbsida i spammiga länkkataloger och/eller forum. Att göra så är bara slöseri med tid då Google i 99 fall av 100 helt enkelt "nollar" de länkarna.
Här berättar om de faktorer som är viktigast inom teknisk SEO.
Google har själva sagt att "en laddningstid på mellan 2 och 3 sekunder eller bättre är bra nog". Men som du säkert förstår är det fördelaktigt att ha en hemsida med en riktigt kort laddningstid. För ju längre laddningstiden är, desto större är risken att besökarna trycker på bakåtknappen.
Nedan ger vi dig tips på två webbverktyg som granskar hur snabbt din webbsida laddas. De berättar även vad du kan göra åt eventuella brister.
Externa resurser
Då omkring 60% av alla Googlesökningar sker via mobiltelefoner har det blivit än viktigare att din webbsida fungerar idealt på mobiler. År 2018 införde Google en indexeringsmetod som kallas för mobile first indexing, som i sin tur blev startskottet för ett ökat fokus på användarvänlighet på mobiler.
4 viktiga faktorer inom SEO-anpassning för mobiler
Nedan hittar du den bästa mobilvänlighetsgranskaren.
Externa resurser
En XML-sajtkarta (eller XML sitemap) fungerar ungefär som en GPS som ser till att Google både hittar din webbsida och förstår hur den är strukturerad. Du måste inte ha en sajtkarta, men sökmotorerna uppskattar om du har det.
Läs mer: Så fungerar XML-sajtkartor!
Det är en bra idé att publicera bilder på sin webbsida. Men bilderna måste samtidigt vara SEO-optimerade för att de ska ge dig maximalt antal SEO-mässiga fördelar.
Två viktiga aspekter inom bild-SEO inkluderar att du döper alt-taggarna på rätt sätt och att du komprimerar (förminskar) dina bilder så att din webbsida inte för en längre laddninstid.
Läs mer: Så SEO-optimerar du dina bilder!
Ett SSL-certifikat är ett verktyg som ser till att din webbsida krypteras enligt HTTPS-standarden. Det är i princip ett måste att ha ett SSL-certifikat på sin webbsida, och det finns många bra SSL-certifikat som inte kostar några pengar.
Läs mer: HTTPS och dess påverkan på din SEO!
När din webbsida har allt för många trasiga länkar blir dina besökare till slut irriterade, och det är inte bra för din SEO. För att ta reda på om du har trasiga länkar på din webbsida är det en bra idé att använda ett SEO-verktyg.
Det finns även WordPress-verktyg såsom Broken Link Checker som automatiskt kontrollerar om din webbsida har brustna länkar.
Att skapa en omdirigering (301 redirect) är ett bra sätt att laga trasiga länkar på din webbsida.
Här förtydligar vi vikten av att du utformar dina SEO-titlar och SEO-beskrivningar på rätt sätt.
En SEO-titel (kallas även metatitel) är överskriften för din artikel på Google.
Idealt utformade SEO-titlar ska bland annat:
Nedan ser du en SEO-titel från lånejämförelsesidan Sambla som vi tycker har en optimal utformning.
Läs mer: Så skriver du en bra metatitel (SEO-titel)!
En SEO-beskrivning (kallas även metabeskrivning) är det textstycke som syns under SEO-titeln.
Förenklat fungerar SEO-beskrivningen som en fortsättning av SEO-titeln, och optimalt ska en SEO-beskrivning bland annat:
Nedan ser du en metabeskrivning från lånejämförelsesidan Enklare som vi tycker utformat en bra SEO-beskrivning.
Läs mer: Så skriver du en bra metabeskrivning!
Nej, det måste du inte. Om du inte själv skapar SEO-titlar och SEO-beskrivningar gör Google det åt dig. Det händer även att Google skriver om dina egengjorda SEO-titlar och SEO-beskrivningar om de inte tycker de är bra nog.
Men du ska tänka på att du tjänar på att skapa egna SEO-titlar och SEO-beskrivningar. Dels då du själv får möjlighet att förklara vad dina artiklar handlar om, och dels då det går så pass fort att skapa dem.
Det finns SEO-byråer som säger att de erbjuder billiga SEO-tjänster, men som Brainz Insight säger får du generellt sett det du betalar för. Att teckna avtal med en SEO-byrå som erbjuder billig SEO är alltså bara en bra idé om du vet vad du får, och om SEO-byrån har ett bra rykte.
1. Länken har en hög auktoritet. Tillbakalänken kommer alltså från en webbsida som har många starka tillbakalänkar.
2. Länken har en hög relevans. Tillbakalänkar från webbsidor inom din nisch är särskilt värdefulla.
3. Länken har en beskrivande ankartext. Tillbakalänken har en beskrivande och passande ankartext såsom "låna pengar" om din webbsida handlar om ekonomi.
4. Länken har dofollow-attribut. Tillbakalänkar med attributet dofollow ger dig länkkraft medan nofollow-uppmärkta länkar inte hjälper din SEO.
5. Länken har en optimal placering. Tillbakalänkar som är placerade långt uppe i artikeln är värd mer än tillbakalänkar som finns längre ner i brödtexten.
6. Länken pekar mot en viktig sida. Om den tillbakalänk du får pekar mot en av dina delsidor som är särskilt viktig är den tillbakalänken särskilt värdefull.
Läs mer: Så skiljer sig bra och dåliga länkar!
Att lägga in länkar som pekar mot sin egen webbsida på Wikipedia är i regel slöseri med tid. Länkar från Wikipedia ger dig ingen länkkraft då de är taggade som nofollow. I bästa fall ger Wikipedia-länkar dig lite organisk trafik, men sannolikt så pass lite att det inte är värt besväret.
Värt att veta är också att Wikipedia har höga krav på relevans. Så det finns en risk att moderatorerna på Wikipedia tar bort länken om man inte länkar mot en tillräckligt bra artikel.
Läs mer: Är Wikipedia-länkar bra för din SEO!
Sitelinks är länkar på Googles resultatsidor som pekar mot olika delar av en webbsida. Dessa typer av resultat visas i princip bara upp när du googlar på ett företagsnamn. För att få sitelinks på din egen webbsida är det viktigt att publicera mycket bra textmaterial och att internlänka rätt.
Läs mer: Så fungerar det med sitelinks.
PageRank är ett verktyg som Google använder sig av för att jämföra din webbsidas styrka med dina konkurrenters webbsidor. Ditt PageRank-värde beräknas bland annat på om du internlänkar på rätt sätt, hur många utgående länkar du har i varje artikel och hur starka tillbakalänkar du har.
Det finns även en dämpningsfaktor inom PageRank som gör att länkar som befinner sig längre ifrån index (startsidan) successivt tappar i värde. Läs gärna den guide vi länkar till nedan om du vill lära dig mer om hur PageRank fungerar.
Läs mer: Så fungerar PageRank!
Googles algoritmuppdatering Penguin rullades ut 2012 och har förfinats många gånger sedan dess. Denna uppdatering såg till att webbsidor som använde sig av länkspam för att bygga länkar straffades för det. Penguin såg även till att straffa personer som ägnade sig åt nyckelords-spam.
Läs mer: Så fungerar Google Penguin!
Outreach är något du ägnar dig åt när du hör av dig till andra webbsideägare, bloggare och/eller journalister och frågar om de vill länka till din webbsida. För att lyckas med din outreach är det viktigt att du går rakt på sak och att du skickar personligt anpassade e-postmeddelanden.
Läs mer: Så lyckas du med din outreach!
Reasonable surfer är ett patent från Google som främst beskriver hur Google fördelar länkkraft. Detta patent har bland annat bestämt att länkar som finns högt uppe i artiklar är värda särskilt mycket, och detta då vanliga surfare (resonable surfers) oftast klickar på de länkarna.
Läs mer: Så fungerar reasonable surfer-patentet!
Innehållsmarknadsföring (kallas även content marketing) är en marknadsföringsmetod som består av många typer av delområden, däribland SEO. Sökmotoroptimering är alltså en viktig del inom content marketing, men inte samma sak som content marketing.
Läs mer: Så fungerar content marketing!
Call to action (CTA) är ett element på din webbsida, såsom en knapp eller ett fält som ber besökarna göra någonting. Vanliga call to action-fraser inkluderar "Läs mer & ansök", "Prenumerera nu" och "Köp nu!". Att optimera sina CTA-element är en viktig del inom on page SEO.
Läs mer: Så fungerar call to action!
Det finns vit, svart och grå SEO. Alltså white hat SEO, black hat SEO och grey hat SEO.
När du ägnar dig åt white hat SEO följer du alla regler som Google satt upp. Du chansar inte utan följer alltså Googles bästa praxis inom SEO. Den största fördelen med white hat SEO är att du inte riskerar att bli straffad av Google.
När du ägnar dig åt grey hat SEO gör du inte några större övertramp, men du arbetar inte helt som Google vill att du ska göra. Att byta länkar, köpa länkar och snappa domäner är tre typiska områden som är populära inom grey hat SEO.
Den största fördelen med grey hat SEO är att din webbsida växer fortare och förmodligen kommer att ranka bättre på Google. Att arbeta enligt de regler och rutiner som finns inom grey hat SEO är populärt och något som många gör.
När man ägnar sig åt black hat SEO bryr man sig inte om vad Google tycker utan försöker ta snabba genvägar som i princip alltid straffar sig. Det värsta som kan hända är att Google slänger ut din webbsida från deras sökmotor, och några egentliga fördelar finns inte.
Läs mer: Skillnaden mellan Black Hat och White Hat SEO!
Nej, det är inte lätt att lära sig SEO. Det tar tid och kräver ett stort intresse, och så även kunskaper inom allt ifrån webbdesign till textförfattning. Enligt egna erfarenheter är de som säger att SEO är enkelt i princip alltid dåligt insatta inom hur SEO fungerar.
Så var ihärdig, läs på om SEO, lär dig om olika tekniker och verktyg inom SEO och våga fråga om hjälp. Om du följer de råden blir du tids nog hur bra som helst inom sökmotoroptimering.
SEO-tjänster kostar i regel mellan cirka 700 och 1 500 kr per timme. Medelersättningen ligger i regel på omkring 1 000 kr per timme. Det är även vanligt att ta betalt per projekt inom SEO-branschen, och en total projektkostnad på mellan 7 000 och 20 000 kr är vanlig.
Läs mer: Så mycket kostar SEO!
SEO tar lång tid. Från det att textmaterialet är publicerat på din webbsida tar det oftast mellan cirka 3 och 12 månader innan det ens har möjlighet att ranka på sida 1 på Google. Att ranka bra på riktigt svåra sökord såsom "casino" och "lån" kan till och med ta längre tid än så.
Två viktiga faktorer som påverkar hur lång tid det tar att ranka på Google inkluderar hur svåra sökord du försöker ranka på och hur många starka tillbakalänkar din webbsida har/får.
Läs mer: Så lång tid tar det att ranka på Google.
Negativ SEO handlar om att man gör oetiska (och i många fall olagliga) saker för att sabotera för sina konkurrenter. Att hacka konkurrenters webbsidor, att klona och återpublicera konkurrenters webbsidor och att skriva fejkade användarrecensioner är vanligt inom negativ SEO.
Läs mer: Så fungerar negativ SEO!
SEO-texter är texter för webben som anpassats för att ranka så bra som möjligt på Google. Dessa typer av texter är anpassade efter viktiga sökord och svarar även på den sökintention som artikeln har. SEO-anpassade texter är en av de viktigaste delarna inom sökmotoroptimering.
Läs mer: Så mycket kostar våra SEO-texter!
Bounce rate, eller studsfrekvens är ett procentuellt mått på hur många besökare som inte gör någonting på din webbsida. Personer som "studsar" klickar inte på några länkar, de kommenterar inte och de köper inte heller någonting. Idealt ska din studsfrekvens vara så låg som möjligt.
Men du ska tänka på att det ibland är helt normalt med en hög studsfrekvens. Ett exempel på det är receptsajter där besökaren sannolikt bara vill laga en rätt för att därefter göra något annat.
Läs mer: Så fungerar det med studsfrekvens!
Om din webbsida inte syns på Google behöver du oftast bara vänta lite. SEO tar lång tid. För att synas snabbare på Google är det en bra idé att ta tillvara på de råd du fått i denna artikel som bland annat inkluderar att du ska SEO-anpassa dina bilder och internlänka på rätt sätt.
Läs mer: 10 tips för att synas bättre på Google!
Google definierar en entitet som "en sak som man kan definiera och skilja från andra saker". Så när du söker efter något kopplar Google samman olika entiteter för att ge dig ett bra sökresultat.
För att skriva enligt bästa praxis inom entitetsbaserad SEO ska du ta med så många relevanta entiteter som möjligt i dina texter. Läs gärna guiden nedan om du vill lära dig mer om entitetsbaserad SEO.
Läs mer: Så fungerar entitetsbaserad SEO!
En SEO-optimerad författarbox inkluderar ett bra foto på dig, länkar till sociala medie-sidor och så även en beskrivning av vad du kan och vem du är. Om du har vunnit priser eller har någon relevant utbildning är det också bra att nämna det. Du ska även skriva om dig själv i tredje person.
Läs mer: Så skapar du en SEO-vänlig författarruta!
Ja, att optimera för röstsökningar är en bra idé och samtidigt relativt enkelt. Det viktigaste inom detta delområde är att skapa ett Google My Business-konto och konfigurera det på rätt sätt. Att svara på relevanta frågor i artiklarna är även en bra idé, och så även att optimera för rika utdrag.
Läs mer: Så optimerar du för röstsökningar!
Click through rate (CTR) är ett procentuellt mått på hur många personer som klickar på din webbsidas sökresultat på Google. Det är bra att ha en så hög CTR som möjligt. Och för att få det är det viktigt att svara på sökintentionen och att döpa sina meta- och SEO-titlar på ett optimalt sätt.
Läs mer: Så fungerar click through rate.
Organisk trafik är något du får gratis medan du måste betala för att få betald trafik, exempelvis genom att köpa annonser via Google Ads. Organisk trafik kan du få i många olika former såsom via Google-snippets, entitetskaruseller och "andra har också frågat"-widgets.
Läs mer: Vad är (och så får du mer) organisk trafik!
Ja, det lönar sig att snappa domäner om du vet vad du måste göra för att lyckas. En snappad domän som fortfarande har länkkraft är värd mycket pengar för SEO-byråer som är experter på att köpa utgångna domäner och återställa den forna länkstyrkan så gott det går.
Läs mer: Så fungerar det att snappa domäner!
Genomsökningsbudget (kallas även crawl budget) är ett mått på hur många delsidor på din webbsida som Google söker igenom inom en viss tid. Om din webbsida har mycket trafik och många starka tillbakalänkar väljer Google i princip alltid att söka igenom din webbsida flera gånger per dag.
Det finns även tips och tricks du kan använda dig av för att öka Googles genomsökningsbudget, vilket du kan läsa om i guiden vi länkar till nedan.
Läs mer: Din genomsökningsbudget betydelsen för din SEO!
Ja, det finns många fallgropar inom SEO. Vanliga misstag inom SEO inkluderar bland annat att inte namnge bilderna på rätt sätt, att ha en för långsam webbsida, att bygga länkar på fel sätt, att skriva för krångligt och att inte svara på det besökaren vill ha reda på, alltså sökintentionen.
Läs mer: 15 exempel på vanliga misstag inom SEO!
Dwell time (eller vistelsetid) är ett mått på hur länge en besökare stannar på din webbsida. Om besökarna stannar länge tolkar Google det som att de är nöjda, men om besökarna lämnar din webbsida nästan direkt ser Google det som ett tecken på att ditt material inte är särskilt bra.
En lång dwell time är alltså bra för din SEO, medan en kort dwell time är dåligt för din SEO.
Läs mer: Så fungerar det med Dwell Time!
Pogo-sticking (stylthoppning) inträffar när den som söker på Google "hoppar runt" bland sökresultaten. Besökaren hoppar alltså från din webbsida till nästa sökresultat då han inte är nöjd. Att ge besökaren ett snabbt svar på sökintentionen motverkar pogo-sticking.
Läs mer: Så fungerar pogo-sticking.
Klickdjup handlar om hur många gånger besökaren tvingas klicka innan hon kommer fram till den artikel hon letar efter på din webbsida. För varje klick besökaren gör från huvudsidan (t.ex. https://seo-texter.se) ökar klickdjupet med ett. Google tycker att artiklar med kort klickdjup är mest betydelsefulla.
Läs mer: Så fungerar det med klickdjup!
En tillbakalänksprofil en sammanställning av alla tillbakalänkar som pekar mot din webbsida. Det är fördelaktigt att ha en stark tillbakalänksprofil, det vill många tillbakalänkar från webbsidor med såväl hög relevans som mycket trafik. Det går även att "dopa" sin tillbakalänksprofil med skräplänkar.
Läs mer: Allt om vad en tillbakalänksprofil är!
On page SEO handlar främst om att skriva riktigt bra textmaterial. Men det handlar även om att länka på rätt sätt både externt och internt, och så även att utforma sina URL:er på rätt sätt samt att skriva bra SEO-titlar och SEO-beskrivningar.
Läs mer: Så fungerar on-page SEO!
Off page SEO handlar främst om att bygga länkar som pekar mot din webbsida. Denna typ av SEO har du inte full kontroll över till skillnad från on page SEO där du själv bestämmer hur du vill lägga upp din strategi. Du kan ju till exempel inte hindra spammiga webbsidor från att länka till dig.
Läs mer: Så fungerar off page SEO!
E-A-T handlar om att din webbsida ska ha expertis, auktoritet och trovärdighet. YMYL är i sin tur en del av E-A-T som står för "Your Money or Your Life". Nischer med material som påverkar besökarnas hälsa och/eller ekonomi måste ha en särskilt hög E-A-T för att ranka bra på Google.
Läs mer: Vad är och hur fungerar E-A-T inom SEO?
Ett bad neighbourhood (eller ett dåligt grannskap) består av webbsidor med spammiga länkprofiler och dåligt textmaterial. Om du väljer att länka ut till webbsidor som tillhör ett dåligt grannskap är det dåligt för din SEO, främst då Google börjar tycka att din webbsida också är spammig.
Läs mer: Vad är ett bad neighbourhood inom SEO?
SEO för WordPress handlar om att arbeta enligt bästa praxis inom SEO för att din WordPress-webbsida ska ranka så bra som möjligt på Google. Viktiga faktorer inom WordPress SEO inkluderar att installera bra SEO-tillägg för WordPress och att konfigurera permalänkarna på rätt sätt.
Läs mer: 15 tips för att lyckas med WordPress SEO!
Google Adsense är ett annonsprogram från Google som gör att du kan tjäna pengar på din webbsida. Adsense påverkar inte din SEO överhuvudtaget med undantag för om annonsprogrammet gör att din webbsida laddas långsammare, vilket i sin tur kan göra att du rankar sämre.
Läs mer: Google AdSense och dess påverkan på din SEO!
Indexering syftar på den process inom SEO som går från det att du publicerat innehållet tills det att innehållet finns tillgängligt på Google. Indexerat material är alltså det material som sökmotorerna valt att göra synligt, medan icke-indexerat material bara finns tillgängligt på din webbsida.
Läs mer: Så fungerar indexering inom SEO!
Googles sökalgoritm är en formel som avgör hur bra din webbsida rankar på Googles resultatsidor. Målet med Googles sökalgoritm är att belöna webbsidor med exempelvis bra material och korta laddningstider med en särskilt bra ranking på deras resultatsidor.
Läs mer: Så fungerar Googles sökalgoritm.
Google-dansen (eller Google dance) är ett fenomen inom SEO där Google inte riktigt vet hur de ska ranka din webbsida. Ena stunden kan du ranka superbra, medan du kanske rankar mycket sämre bara någon dag efteråt. Detta fenomen är vanligt bland nya webbsidor och vid stora Google-uppdateringar.
Läs mer: Så fungerar Google-dansen?
Semantiskt sök handlar om att Google kopplar ihop en massa sökord och entiteter för att kunna ge sina användare ett mer träffsäkert svar. Det är alltså tack vare semantiskt sök som Google klarar av att svara på frågor såsom "vem skrev Pippi?" och dylikt.
Läs mer: Så fungerar semantiska sökningar!
Klickbete (kallas även clickbait) handlar om vilseledande innehåll med mål att få så många besökare som möjligt på sin webbsida. Att skriva klickbete är dåligt för din SEO då man lovar besökaren något som han inte får ta del av, och således tappar man besökarens förtroende.
Läs mer: Så fungerar klickbete!
Rage bait handlar om textmaterial som har som syfte att göra läsarna arga. Så kallade rage bait-artiklar är ofta av dålig kvalitet då spännande slutsatser och analyser sällan krävs för att skriva på ett sätt som gör folk arga. Så länge artikeln upprör är skribenten i regel nöjd.
Rage bait är alltså inte en bra taktik inom SEO då textinnehållet oftast håller en låg kvalitet.
Läs mer: Så fungerar rage bait!
Ja, det kan man. Att bli straffad av Google är någonting som händer om man försöker manipulera Googles rankingfaktorer och misslyckas med det. Tydliga tecken på att man blivit straffad av Google är att din webbsida inte syns på Google eller rankar sämre än förut utan anledning.
Läs mer: Så fungerar det att bli straffad av Google!
Ja, du kan arbeta med SEO på egen hand utan att behöva betala en SEO-byrå för att hjälpa dig. Detta på samma sätt som du kan laga bilen utan att anlita en mekaniker. Men även om det är gratis att arbeta med SEO lönar det sig i princip alltid att anlita experter inom SEO.
Ja, det är en bra idé att arbeta med SEO och SEM på samma gång. Då SEO ofta tar uppemot minst ett halvår är det en bra idé att "hyra" en bra placering på viktiga sökord. När artiklarna börjar ranka bra med hjälp av dina SEO-insatser är dina SEM-insatser inte lika viktiga.
Läs mer: SEO och SEM – vad är skillnaden?
SEO-optimering är en taktik och en process där du gör det som krävs för att ranka bra på Google. Viktiga steg inom SEO-optimering inkluderar att genomföra sökordsanalyser, att skriva på ett enkelt och kompakt sätt och att ge läsarna träffsäkra svar på deras sökintentioner.
Att spinna en artikel handlar om att du kopierar textinnehåll från en webbsida, och efter det klistrar in materialet i ett verktyg som ändrar lite ord och meningar så att texten blir "unik" (det blir den inte). När verktyget gjort sitt publicerar man den "nya" artikeln på nätet.
Värt att veta är att Google ser igenom så kallad "article spinning", och att man sannolikt bryter mot upphovsrättslagen om man ägnar sig åt det.
Läs mer: Så fungerar det att spinna en artikel!
Som namnet antyder handlar teknisk SEO om just tekniska saker som påverkar din SEO. Viktiga delar inom teknisk SEO inkluderar att du ska ha en snabbladdad webbsida, en säker webbsida, så få döda länkar som möjligt och en väl optimerad XML-sajtkarta.
Läs mer: 7 saker som är viktiga inom teknisk SEO
Lokal SEO handlar om att din webbsida ska ranka bra på ett visst ställe. Så om du har en webbsida om din frisörverksamhet i Trelleborg handlar din lokala SEO om att du ska få en hög synlighet vid lokala webbsökningar i och runtomkring Trelleborg.
Läs mer: Så lyckas du med din lokala SEO!
Disavow handlar om att du avvisar dåliga länkar som pekar mot din webbsida. Det vill säga smutsiga och spammiga. Det är enkelt att avvisa länkar med Googles disavow-verktyg, men du ska samtidigt tänka på att inte avvisa länkar som ger dig länkkraft.
Värt att veta är också att Google i princip alltid "nollar" smutsiga länkar utan att du behöver göra någonting. Så att göra en disavow är sällan nödvändigt.
Läs mer: Så fungerar Googles disavow-verktyg!
Föräldralösa sidor (eller orphan pages) är delsidor på din webbsida som inte har några interlänkar som pekar mot sig. Två stora nackdelar med att ha föräldralösa sidor är att dina besökare har svårt att hitta dit, samt att Google har svårt att indexera dina föräldralösa delsidor.
Genom att skapa ett väl strukturerat innehållskluster redan från början slipper du problem med föräldralösa webbsidor.
Läs mer: Så fungerar det med föräldralösa sidor inom SEO!
Strukturerade data är en uppmärkningsmetod som gör att sökmotorerna förstår vad dina artiklar handlar om på ett bättre sätt. Dina artiklar får även mer plats bland sökresultaten om du väljer att optimera ditt material med strukturerade data, såsom exempelvis betygsstjärnor.
Läs mer: Så fungerar strukturerade data inom SEO!
Ja, Google förstår synonymer, främst tack vare att Google är så pass bra på att jobba med entiteter. Google förstår till och med vilka ord som nästan är synonyma med varandra såsom "bil och motorcykel" och "billån och båtlån".
Läs mer: Så hanterar Google synonymer!
Du kan mäta resultatet av dina SEO-insatser genom att bland annat kartlägga den organiska trafiken, hur bra dina viktigaste nyckelord rankar, vad trafikvärdet är och hur många nya tillbakalänkar du fått. Läs gärna mer om hur detta fungerar i guiden nedan.
Läs mer: Så mäter du resultatet inom SEO!