seo texter logo

SEO för DuckDuckGo - Så fungerar det!

Hur SEO-optimerar du för DuckDuckGo, och är det ens värt att göra det då Google är ofantligt större än DDG? Detta och mer svarar vi på nu!

Är det värt att SEO-optimera för DuckDuckGo?

Ja och nej. Om din webbsida handlar om teknik och/eller mjukvara kan det vara värt det, annars behöver du in princip inte bry dig. Det finns några saker som skiljer DDG från andra sökmotorer, men om du optimerar enligt best practice för Google är det oftast bra nog för DDG.

Vad är och hur fungerar DuckDuckGo?

DuckDuckGo är en sökmotor som har som affärsmodell att inte spåra dig lika aggressivt som sökmotorer såsom Google och Bing. DDG har ingen integrering med sociala nätverk, de lagrar inga personliga data och de använder inte din webbhistorik för att kunna visa upp anpassade annonser.

Det är ju utmärkt, men finns det någon baksida med att de tänker på din integritet?

Ja, det gör det. Då DDG i princip inte sparar någonting om dig kan de inte leverera alls lika bra sökresultat som exempelvis Google.

Om vi återigen tar Google som exempel har de många rankingfaktorer som gör att deras sökresultat är närmast perfekta. DDG hänger helt enkelt inte med i svängarna. Medan Google gör allt för att förstå saker som synonymer inom SEO och entiteter inom SEO är DDG:s enda fördel att de inte spårar dig.

Vem är den typiske DuckDuckGo-användaren?

Den typiske DuckDuckGo-användaren är en man som är intresserad om saker såsom webbsäkerhet, mjukvara, teknik och kryptovalutor. DDG-användare är även lite mer tålmodiga. Som Similarweb berättar spenderar den genomsnittlige DDG-användaren nästan 10 minuter på en sajt.

Hur stora är DuckDuckGo?

Som du kan se nedan har DuckDuckGo en blygsam marknadsandel som idag ligger på omkring 0,6 %. Det innebär att DDG är världens fjärde största sökmotor globalt sett.

Duckduckgo har en global marknadsandel pa 06 procent

Google vs. DuckDuckGo - 3 viktiga skillnader

1. Integriteten

Google kartlägger din webbhistorik för att kunna ge dig personanpassade annonser om allt ifrån klädnypor till kaktusar. DDG tänker inte på det sättet, utan visar bara upp annonser på det du söker på för stunden.

2. Användarvänligheten

Google och DuckDuckGo visar upp ungefär samma saker i SERP:en såsom webbsidor, nyhetsresultat, kartor och bilder. Även om designen skiljer sig åt mellan DDG och Google är användarvänligheten bra för både Google och DDG.

3. Sökresultaten

Google har varit med länge och det märks. DuckDuckGo visar upp sökresultat som är "bra nog", men när det kommer till sökresultatens förmåga att svara på det användaren vill ha reda på är Google helt överlägsna.

Läs mer: Så SEO-optimerar du för Bing.

Är DuckDuckGo samma sak som Googles inkognitoläge?

Nej, det som händer när du surfar med Googles inkognitoläge aktiverat är att din sökhistorik inte sparas lokalt. Så om du sökt efter en semesterresa i incognitoläget får du fortfarande reklam för resor när du går ur inkognitoläget. DDG varken sparar eller använder din webbhistorik.

Googles inkognitoläge ger dig alltså ett sämre integritetsskydd jämfört med DuckDuckGo.

Googles inkognitolage ar inte lika sakert som att soka med DDG

4 tips för att SEO-optimera för DuckDuckGo

  1. Skaffa starka tillbakalänkar.
  2. Svara på sökintentionen.
  3. Sökordsoptimera.
  4. Berätta var du finns.

Nedan talar vi mer om de tips vi precis nämnt i större detalj.

1. Att skaffa starka tillbakalänkar

Det är superviktigt att bygga länkar på ett smart sätt som gör att du får starka tillbakalänkar som pekar mot din webbsida. Att samla på dig länkkraft så att du stärker din webbsidas tillbakalänksprofil är viktigt oavsett vilken sökmotor du optimerar för.

Lankar fran starka webbsidor hjalper dig ranka battre pa Google

2. Att svara på sökintentionen

När du svarar på sökintentionen ger du dina besökare ett träffsäkert svar på det de sökt på. Du ska alltså se till att ge dina besökare ett snabbt och tydligt svar på deras sökfrågor, förslagsvis genom att skriva enligt den upp-och-nedvända pyramiden där du tar upp det viktigaste först.

Den upp och nedvanda pyramiden

3. Att sökordsoptimera

Det är viktigt att du tar fram relevanta sökord genom att utföra en sökordsanalys när du optimerar för DDG. Google är nämligen betydligt bättre på att se samband, alltså på semantiska sökningar jämfört med DDG. Så det är viktigt att du hjälper DDG genom att inkludera alla viktiga sökord i dina artiklar.

Tips: Det finns många bra SEO-verktyg som hjälper dig ta fram träffsäkra nyckelord, och Ahrefs är ett av dem.

4. Att berätta var du finns

Då DDG inte använder sig av positionsdata vet de inte var deras användare befinner sig, och det påverkar i sin tur DDG-användarnas sökbeteende.

För att nämna ett exempel du (oftast) upp alla lokala pizzerior samt en karta om du söker på nyckelordet "Pizza" via Google. Detta tack vare att Google förstår var du befinner dig.

Google sokning pa pizza

Men vad händer om du söker på "Pizza" hos DDG?

Jo, sökresultaten blir inte alls lika träffsäkra:

DDG sokning pa pizza

Som du ser ovan får du syn på lite konstigt valda annonser och ett pizzarecept. När du optimerar för lokala sökningar för DDG är det nämligen viktigt att du uppger var ditt företag finns direkt på företagswebbsidan, för det förstår inte DDG.

Kontakta oss för en kostnadsfri offert

Vi hjälper dig med allt som kan kopplas till textförfattande, SEO, SEM och webbdesign. 

Karl Rosqvist

Det är Karl Rosqvist som äger SEO-texter.se. Karl har över 5 års erfarenhet inom SEO och content writing, och han skriver inom i princip alla nischer.