seo texter logo

Så fungerar entiteter inom SEO | En komplett förklaring

Hur fungerar entitetsbaserad SEO, och varför är entitetsbaserad sökmotoroptimering så viktigt? Dessa frågor och fler svarar vi på nu.

Vad är entitetsbaserad SEO?

Entitetsbaserad SEO är en arbetsmetod Google har för att ge sökare de mest träffsäkra sökresultaten. Det handlar alltså både om nyckelord och entiteter. Med nyckelorden förstår Google ungefär vad sökaren vill ha, men Google behöver också entiteter för att kunna se sammanhang.

Tips: Vanliga synonymer till entitet är föremål och sak.

Exempel på hur entitetsbaserad SEO fungerar

När du söker på nyckelordet “Paris”, då vet Google ungefär vad du vill veta, men inte exakt. Du kanske vill ha mer information om Parisavtalet, eller kanske Frankrikes huvudstad eller möjligtvis fotbollslaget Paris Saint Germain FC?

Bild pa en googlesokning om paris pa serpen

När Google visat upp sina sökrekommendationer berättar de också att de vill ha mer information innan de kan visa upp rätt resultat. De säger alltså; du ska mata mig med några fler entiteter annars får du inte rätt svar. Och om du lyder, då får du också ett mer träffsäkert svar på din fråga.

Så om du undrat varför du ibland rankar på nyckelord du inte ens har med i din artikel, och varför du får så många rika utdrag (rich snippets)? Då behöver du inte undra längre, utan i stället tacka Google och deras entitetsbaserade SEO-tänk, som i sin tur förstår kontexter.

Nyckelord vs. entiteter: Vad är skillnaden?

Vad är nyckelord inom SEO?

Nyckelord är ord och fraser som man använder i webbsökningar. Nyckelord kan exempelvis bestå av hela meningar, frågor och ibland bara något ord. För att ge ett exempel är “Kreditkort” ett nyckelord, och det är även “Bästa kreditkort”, även om de båda har olika sökintentioner.

Men då du tjatar på så mycket om entitetsbaserad SEO, är nyckelord inte längre viktiga då?

Jodå, det är viktigt att du utför nyckelordsundersökningar på ett korrekt sätt så att du får fram rätt sökord till dina artiklar.

Nyckelord är fortfarande extremt viktiga. Men tänk inte på nyckelord och entiteter som två bittra fiender, utan två kompisar som tillsammans ger dig rätt sökresultat.

För omkring 10 år sedan, när entitetsbaserad SEO inte fanns, då var det vanligt att personer som arbetade inom SEO la till viktiga nyckelord för ofta för att således försöka ranka bättre.

Men den taktiken fungerar inte längre. Nu är Google så pass smarta att “keyword stuffing” och andra black hat-metoder är helt lönlösa att använda sig av.

Det bästa är alltså att skriva bra SEO-texter som faktiskt är hjälpsamma, i stället för att försöka fuska.

Läs mer: Så fungerar content marketing

Vad är entiteter inom SEO?

Enligt Googles patent är en entitet “en sak eller ett koncept som är unikt och lätt att definiera, men även lätt att skilja från andra saker”. Så en entitet behöver inte vara någonting du kan ta på, utan kan alltså vara i princip vad som helst såsom ett datum, en färg, en känsla eller en idé.

Så om du söker efter “Android” på Google, då förstår Google först inte riktigt vad du menar.

Vill du veta vad en Android-robot är, eller vill du köpa en ny telefon? Det undrar Google sannolikt.

Men hur förstår Google vad du menar egentligen?

Jo, genom att be dig söka på fler saker. Det vill säga entiteter, som medför att du får ett mer träffsäkert resultat. Google använder bland annat kunskapsgrafen för att kunna koppla samman entiteter med varandra.

Googles kunskapsgraf 1

Så om du söker på “Android Google” får du veta mer om telefoner och operativsystem, medan du får veta mer om robotar och maskiner om du söker på “Android robot”. “Robot” och “Google” fungerar i detta fall som entiteter som gör att du får rätt svar av Google, tack vare att Google förstår kontexten.

Så arbetar du entitetsbaserat inom SEO

För att arbeta entitetsbaserat är det en bra idé att strukturera in sitt innehåll i innehållskluster, så att du på så sätt kan inkludera alla tänkbara entiteter. Det är också en bra idé att köpa länkar från sidor med hög relevans.

 

Att kopa lankar fran en webbsida inom samma nisch ar en bra ide

 

För om en webbsida som handlar om mobiltelefoner länkar till din webbsida som handlar om exakt samma sak, då ser Google det som ett tecken på att båda webbsidorna tillhör samma nisch.

Det är också viktigt att använda interna länkar och externa länkar på rätt sätt, det vill säga med rätt ankartext. För då finns det faktiskt en möjlighet att Google förstår vad din webbsida handlar om innan Google ens indexerat den.

Lästips: Vad är SEO? En komplett guide!

Kontakta oss för en kostnadsfri offert

Vi hjälper dig med allt som kan kopplas till textförfattande, SEO, SEM och webbdesign. 

Karl Rosqvist

Det är Karl Rosqvist som äger SEO-texter.se. Han ligger även bakom majoriteten av innehållet på SEO-bloggen. Karl har över 5 års erfarenhet som content writer, och han skriver inom i princip alla nischer.