Content marketing (eller innehållsmarknadsföring) handlar om att du delar med dig av värdefull information utan att du begär någonting tillbaka. När du ger personer gratis innehåll stärker du ditt varumärke, samtidigt som de personer som läser materialet sannolikt ser dig som en auktoritet inom din nisch.
Med innehållsmarknadsföring, som är det svenska ordet för content marketing, uppstår alltså en win win-situation där alla inblandade får någonting de vill ha. Besökarna får ett träffsäkert svar på sina frågor samtidigt som du stärker ditt varumärke och i bästa fall får en konvertering.
Vi på SEO-texter har skapat en SEO-blogg där du kan lära dig det mesta inom SEO. Men är det verkligen en bra idé för oss att lära dig som besökare mer om SEO? Då kan du ju lika gärna skriva dina texter själv i stället för att anlita oss?
Det stämmer, men vi tror samtidigt att du som besökare uppskattar att få ta del av gratismaterial lika mycket som vi gillar att skriva det. En stor fördel med att ha en välbesökt blogg är att vi får möjlighet att förtydliga att vi förstår vad vi jobbar med. Det vill säga att vi alltså inte bara pratar en massa strunt som låter bra för stunden.
Yoast, som säljer ett SEO-tillägg för WordPress med samma namn, skriver i sin blogg att de tycker att content marketing är en perfekt strategi för att de ska de ska kunna nå ut till potentiella kunder. De skickar bland annat ut nyhetsbrev, och de driver även en portal för onlineutbildning inom SEO i form av Yoast Academy.
De tycker alltså att de tjänar på att ägna sig åt content marketing. Inte för att de får en massa pengar så fort de publicerar någonting, utan för att deras content marketing-insatser medför att de tjänar mycket mer pengar i det långa loppet.
I princip alla hämtar information på nätet innan de köper någonting. Alla läser på, oavsett om de ska köpa en laptop eller en hundvalp.
Men vem köper man produkterna av?
Jo, utav de som har mest auktoritet. Det vill säga de aktörer som är mest hjälpsamma och kompetenta. När du ägnar dig åt content marketing bygger du upp såväl förtroende som auktoritet, och det är två stora anledningar till att content marketing har blivit så populärt.
Läs mer: Så fungerar Google
Vi låtsas att du är ute efter en ny tv-apparat. Du vet inte riktigt vilket märke som är bäst, eller för den delen hur stor tv-apparaten borde vara. Genom att googla på “vilken tv ska man köpa” får du syn på ett rikt sökresultat, närmare bestämt ett rikt utdrag från en av El-Gigantens artiklar inom området.
Så fort du klickat på sökresultatet får du ta del av en utförlig guide där El-Giganten ger dig 5 exempel på saker du ska tänka på innan du köper en ny tv-apparat.
Köpguiden ovan är ett perfekt exempel på content marketing-material som är av nytta och verkligen hjälper besökarna. Så fort du som läsare tagit del av materialet ser du sannolikt El-Giganten som en snäll och hjälpsam auktoritet inom området, som har en webbsida där du lugnt och tryggt kan köpa din tv-apparat.
Materialet i El-Gigantens köpguide för tv-apparater är alltså kompakt samt lättläst, och berättartonen är såväl vänlig som förtroendeingivande.
El-Gigantens tv-guide är ett perfekt exempel på hur man lyckas med content marketing genom att svara på sökarens intention på bästa möjliga sätt.
Tips: Det är bra att använda sig av storytelling eller bucket brigades när du skriver innehåll som ska engagera.
Content marketing handlar inte bara om artiklar och inlägg, utan kan även bestå av:
Vi anser att blogginlägg och artiklar är det mest effektiva sättet att arbeta med content marketing. I synnerhet om du har formeln exponering kontra investerad krona i åtanke.
Nedan berättar vi mer om de steg vi precis nämnde i större detalj.
Om du inte vet vad du ska skriva om är det en bra idé att ta dig till Ahrefs och deras nyckelordsverktyg. Väl där gör du en sökordsanalys på ett ord som hör till din nisch, exempelvis “kreditkort”.
Därefter väljer du “relaterade termer” för att således få reda på lämpliga ämnesområden att skriva om.
I regel brukar man skapa blogginlägg, men du kan lika gärna välja att skapa Youtubevideor eller podcastavsnitt där du tar upp saker som hör till ämnesområdet.
Oavsett vad du skapar för innehåll är det viktigt att promota det. Du kan bland annat ägna dig åt outreach med mål att få tillbakalänkar som stärker upp din länkprofil. Det kan också vara en bra idé att promota innehållet på sociala medie-sajter som Facebook eller Twitter.
Netonnets video nedan är urtypen för en väl publicerad Youtubevideo. Den medför att tittarna förmodligen ser Netonnet som en auktoritet när det kommer till grillar och grilltillbehör.
En länk till hela Youtubevideon hittar du här.
Ja, det är effektivt att ägna sig åt content marketing. Även om du i regel inte får omedelbara resultat är content marketing en marknadsföringsmodell du ska använda dig av.
Nedan upplyser vi dig om tre vanliga klagomål på content marketing, samt träffsäkra repliker på de klagomålen.
Att det går snabbare att få leads när man annonserar på exempelvis Google eller Facebook är ett välkänt faktum. Men är det en bättre idé att betala för annonser än att ägna sig åt content marketing?
Nej, oftast inte skulle vi säga.
När du köper Google-annonser skickar du i regel besökaren långt ner i marknadsföringstratten. Det vill säga till konverteringsfasen. Där kan besökare som redan vet vad de vill ha mycket väl välja att konvertera.
Det tråkiga är att du går miste om konverteringar från besökare som inte riktigt vet vad de vill, och exempelvis bara vill veta mer om exempelvis en produkt.
När du annonserar via Google svarar du i regel bara på en sökintention; vilket det bästa alternativet är. Du går alltså miste om många konverteringar samtidigt som du betalar ganska mycket pengar för att synas högst upp i SERPen på Google.
Som ett exempel kan vi nämna Cybernews som är en affiliate marketing-sida som annonserar på Google. De marknadsför VPN-tjänster, och som du ser nedan är det inget fel på konverteringsoptimeringen.
Men någon närmare information om VPN-tjänsterna får du inte. Det medför att personer som exempelvis vill ta reda på hur en VPN fungerar och du installerar en VPN i en router inte får reda på det. Cybernews får sannolikt många snabba leads, men någon auktoritet inom området blir de inte aldrig med ett så pass tunt innehåll.
Personer som vill kunna jämföra VPN-tjänster mot varandra och vill ha mer djupgående information blir tvungna att besöka andra webbsidor, och konverterar sannolikt där i stället.
Nedan ser du en så kallad marknadsföringstratt. När du får besökare genom att annonsera hamnar de i regel längst ner i tratten. Konverteringar kan du få. Det är utmärkt. Men du får betydligt mer konverteringar om du fångar in besökarna när tratten är som bredast, och när du ägnar dig åt innehållsmarknadsföring har du goda förutsättningar för det.
Med andra ord; när du har SEO-optimerade texter (eller annat content marketing-material) som är bra nog att skapa medvetenhet, intresse och övertygelse för att till slut konvertera. Då har du utmärkta förutsättningar för att bli stor inom din nisch.
Men är det alltid en dum idé att köpa Google-annonser?
Nej, om du gjort rätt förarbete och har rätt kunskaper är det i regel en bra idé att köpa Google-annonser. Men värt att tänka på är att det är en ännu bättre idé att köpa Google-annonser när du först byggt upp ditt varumärke med hjälp av innehållsmarknadsföring.
Då kommer dina Google-annonser med stor sannolikhet konvertera bättre än förut. Främst tack vare att många av besökarna förmodligen redan känner igen ditt varumärke, och således tycker att du är lita på.
Det stämmer. Som vi tidigare sagt tar det i regel en stund innan du ser något resultat när du jobbar med content marketing. Men det gör ingenting.
Vi kan demonstrera det hela med ett litet exempel.
Du får 1 000 kronor varje gång du tar dig förbi ett berg. Du kan åka runt berget på 2 timmar. Det kräver inte så mycket ansträngning, men det är inte heller särskilt effektivt eller långsiktigt hållbart.
Du kan även bygga en tunnel för 10 000 kr så att du kan ta dig under berget på 1 timme. Det är lite jobbigt för stunden och kostar lite pengar, men du vinner på det i längden.
Att bygga en tunnel är alltså som att satsa rejält på content marketing. Du får inga snabba resultat, men när det väl tar sig kommer du att tjäna på det.
Även detta stämmer. När du exempelvis köper Google-annonser för 10 000 kronor och får leads som är värda 11 000 kronor, då har du tjänat 1 000 kronor. Då vet du alltså svart på vitt vad du har tjänat på din marknadsföringsinsats.
Men när du köper SEO-texter eller videoredigeringstjänster för dina content marketing-kampanjer, hur mycket pengar tjänar du då egentligen? Det kan du faktiskt får ett ganska bra grepp om.
Du kan använda ett SEO-verktyg för att ta reda på hur mycket du trafik du kan få när du beställer texter som ska ranka på en viss sökfras. Att jämföra vad det kostar att ta fram materialet kontra vad du kommer tjäna när du rankar på sökfrasen är fullt möjligt, men samtidigt ganska onödigt.
I stället för att stirra dig blind på vad du kan tjäna, se till att content marketing-satsningen genomförs på rätt sätt. Det är vårt ärliga råd.
En content marketing-byrå är en marknadsföringsbyrå som arbetar med någon eller alla delar som inkluderas i content marketing. Företag som skapar infografik, manus för digitala föreläsningar, e-böcker, manus för Youtubevideor och/eller SEO-texter är alla content marketing-byråer.
Content marketing betyder att du eller någon annan skapar innehåll som ska få besökare att konvertera i det långa loppet. Begreppet är alltså en långsiktig strategi med mål att du och ditt företag ska attrahera rätt typ av besökare för att således bygga upp en auktoritet inom branschen.
Ja, det är vanligt med content marketing i Sverige. Såväl små som stora företag ägnar sig åt det. För att nämna ett exempel ägnar ICA sig åt content marketing med hjälp av sin kundtidning Buffé. Utöver det driver IKEA en framgångsrik blogg vid namn livet hemma med tips och inspiration om möbler.
Ja, content marketing går hand i hand med SEO. Om du skapar innehåll som inte syns på Google kommer du sannolikt misslyckas med din content marketing-kampanj. Men om du sökmotoroptimerar på rätt sätt maximerar du dina möjligheter för att content marketing-kampanjen lyckas.
Lästips: Vad är SEO? En komplett guide!