seo texter logo

Vad är en marknadsföringstratt (och hur fungerar den?)

Vad är en marknadsföringstratt och varför behöver du ens veta vad en marknadsföringstratt är? Dessa frågor och fler svarar vi på nu.

Vad är en marknadsföringstratt?

En marknadsföringstratt är en modell som visar hur personer går från att vara intresserade av en produkt till att genomföra ett köp, det vill säga konvertera. En av de viktigaste sakerna med en marknadsföringstratt är att inte förlora kunder allt eftersom tratten smalnar av.

marknadsföringstratten och dess 4 steg

Varför ska du veta vad en marknadsföringstratt är?

Det är viktigt att veta vad en marknadsföringstratt är för att du ska kunna få fler konverteringar genom att först förstå vad kunden vill ha, för att därefter ge kunden det hon vill ha.

När du vet vad en marknadsföringstratt är blir det även enklare att särskilja dig från dina konkurrenter. Det vill säga att ta marknadsandelar från konkurrenter som inte vet hur en marknadsföringstratt fungerar, och således inte vet hur man ska bete sig för att maximera konverteringsgraden i varje del av tratten.

Marnknadsföringstrattens 4 delområden

  1. Att skapa medvetenhet.
  2. Att intressera.
  3. Att övertyga.
  4. Att konvertera.

Nedan berättar vi mer om de delområden vi precis nämnt i större detalj.

1. Skapa medvetenhet från din primära målgrupp

Vi utgår från att du driver en e-handelssajt som säljer luvtröjor, samt att en potentiell kund är sugen på att veta mer om eller till och med köpa en luvtröja av dig.

Den översta delen av marknadsföringstratten, alltså "skapa medvetenhet" består av att besökaren lär känna ditt varumärke.

Besökare som exempelvis hittar ditt företag via:

  • Google.
  • Youtube.
  • Facebook.
  • En podcast.
  • Ett onlineforum.
  • En rekommendation från en vän.

Hon kommer att bekanta sig med ditt företag som vi för övrigt döper till Luv-Giganten.

Men säljer du en massa luvtröjor bara för att de vet att ditt företag finns?

Nej, verkligen inte.

Sanningen är att mindre än 1 % av personer som precis lärt känna ditt företag väljer att genomföra en konvertering på din webbsida.

Att nå ut till sin primära målgrupp är nämligen ganska enkelt, och någonting du kan göra via exempelvis outreach och/eller content marketing.

Konsten att få en transaktion är däremot betydligt svårare. I synnerhet då det är en stor dropout för varje steg i marknadsföringstratten.

2. Få personer att bli intresserade av dina produkter

Nu när personen vet att ditt företag finns är det upp till dig att hon fattar intresse för dina superfina luvtröjor.

Och då pratar vi ju självklart om storsäljarna "Piggge piggsvin" och "Hakuna Matata".

2 luftröjor på rad, en med en pingvin och den andra med ett vårtsvin

Men hur skapar vi intresse för dessa tröjor då?

Jo, vi försöker ranka på Google-sökningar såsom "snygg luvtröja", "billig luvtröja" och "vad är en luvtröja" med mål att allt fler personer ska få upp ögonen för oss.

I detta steg är det en utmärkt idé att se över innehållet på din webbsida, i detta fall din e-handelssajt.

Att inkludera bra kategoritexter och produkttexter på alla delsidor med tunt material är viktigt för att nämna ett exempel. Detta då Google avskyr duplicerat innehåll, det vill säga textinnehåll från exempelvis leverantörer som finns på fler webbsidor än just din.

Tips: Vi kan hjälpa dig skriva bra SEO-texter som konverterar.

3. Övertyga personer om att du kan lösa deras problem

Nu vet din potentiella kund vad han vill ha och vad du erbjuder. Men han vet däremot inte om din e-butik är det bästa valet, för huvtröjor kan man ju köpa i princip överallt.

I detta steg har kunden i regel svårt att bestämma sig, men det gör ingenting. Det är lika för alla.

För att få besökaren att välja just din e-butik är det en bra idé att försöka ranka bra på Google för sökintentioner som antingen är transaktionsbaserade eller kommersiella, såsom:

  • Bästa luvtröjan (årtal).
  • Luvtröja eller vanlig tröja?

Och när kunden väl gjort entré i din e-butik, då är det en bra idé att motivera varför hon ska köpa sin luvtröja hos just dig.

4. Få besökaren att konvertera

Nu är besökaren i princip helt övertygad om att Luv-Giganten är det bästa stället hon kan köpa sin luvtröja på.

Men hon behöver fortfarande en liten knuff i rätt riktning för att konvertera, vilket du kan få henne att göra genom att:

  • Påtala att erbjudandet är tidsbegränsat. Och snälla, om erbjudandet inte är tidsbegränsat ska du inte heller påstå det. En kund som känner sig lurad kommer i princip aldrig tillbaka.
  • Se till att kassasidan erbjuder alla viktiga betalalternativ. I Sverige förväntar sig kunder att kunna betala via exempelvis Swish, bankkort, kreditkort och kreditkonto (t.ex. Klarnakonto).

Vad händer om marknadsföringstratten läcker?

Varför smalnar marknadsföringstratten av hela tiden?

Jo, för att alla marknadsföringstrattar läcker. Det är bara en fråga om hur mycket de läcker.

lackande marknadsforingstratt

Hur mycket din tratt läcker kan du bland annat ta reda på genom att räkna ut konverteringsgraden, och därefter konverteringsoptimera för att få en högre konverteringsgrad.

För att få tratten att läcka så lite som möjligt kan du:

  • Ägna dig åt retargeting. Alltså exempelvis skicka ut en rabattkod på 5 % till kunder som valt att överge sina varukorgar/avbryta sina köp.
  • Installera ett live-chat-tillägg på din webbsida. Då kan kunderna prata med dig och få svar direkt vid eventuella frågor. En intresserad kund kan alltså bli en konverterande kund tack vare detta hjälpmedel.

Med ett livechatt tillagg kan du fa fler kunder att konvertera

Exempel från verkligheten

E-butiken RS-produkter, som du når på https://www.rsprodukter.se/ säljer främst stödstrumpor.

Men hur ser deras marknadsföringstratt ut egentligen? Det vill säga; vad kan de göra för att få så många som möjligt att konvertera samtidigt som de minimerar dropout?

För att nämna några exempel är det en bra idé att korrigera rubriksättningen ett snäpp. Detta då det bland annat finns H2-rubriker som är på tok för långa.

RS produkter felaktig H2a

Det är också en bra idé att lägga till H2:or och H3:or vid ställen där vanlig paragraftext/brödtext idag fungerar som rubriker.

Detta då en mer logisk rubriksättning ger en bättre läsbarhet/readability, som i sin tur minskar läckage i marknadsföringstratten.

Utöver detta är det en bra idé att skapa än fler innehållsrika kategoritexter och produkttexter, samt se till att internlänka på rätt sätt. Idealt ska man även se till att skapa innehållskluster med stöttande material som får de viktigaste artiklarna att ranka bättre.

Men är RS-produkter en illa skött e-butik?

Nej, absolut inte. För att vara en medelstor e-butik har de betydligt bättre textmaterial än majoriteten av konkurrenterna. Utöver det har webbsidan en kort laddningstid samt en kassa-sida där alla viktiga betal- och fraktsätt erbjuds.

Men det finns samtidigt saker som kan förbättras. Grovt sett är mer textmaterial som svarar på sökintentionen samt fler tillbakalänkar från sidor med relevans två saker som skulle kunna få denna e-butik att växa på det mest effektiva sättet.

Kontakta oss för en kostnadsfri offert

Vi hjälper dig med allt som kan kopplas till textförfattande och SEO. 

Karl Rosqvist

Det är jag, Karl Rosqvist, som ligger bakom majoriteten av innehållet på SEO-texter.se. Jag har över 4 års erfarenhet som content writer. Du är väldigt välkommen att höra av dig till oss för att prata om SEO.