En bucket brigade är en skrivteknik inom copywriting som fungerar bra för att få personer att stanna på din webbsida. Man kan säga att en bucket brigade är en skrivteknik som bryggar samman ord och fraser så att de artiklar du skriver blir mer intressanta att läsa.
OBS: Värt att notera är att svenska synonymer för bucket brigade inkluderar langningskedja, brandkedja och hinkbrigad. Det engelska uttrycket är dock så pass utbrett att vi använder det i stället för de svenska begreppen.
Läs mer: Så skriver du hej och hej då på engelska.
APP-metoden har tre delar; Agree (håll med), Promise (lova) och Preview (ge en förhandstitt).
Men varför ska du använda dig av den egentligen?
Jo, för att denna metod passar perfekt för att du ska få fler besökare att läsa hela artikeln. Och när du väl lyckas med det rankar du bättre på Google då "dwell time" är en rankingfaktor.
Nedan upplyser vi dig om hur varje del av APP-metoden fungerar.
Här kan du exempelvis förtydliga att du tycker att någonting är svårt, såsom "Jag har själv kämpat med att synas på Google...?"
Du ska alltså hålla med besökaren på olika sätt och säga saker som:
Och så vidare.
Nu ska du försäkra besökaren om att du har en lösning på hennes problem.
Här kan du skriva saker som: "När jag började använde de knep vi listar i artikeln rankade jag genast bättre på Google...?"
Nu ska du övertyga besökaren om att din artikel ger henne all hjälp hon behöver, det vill säga att artikeln är komplett.
Här kan du exempelvis visa upp de viktigaste sakerna i listform, såsom:
"
"
Det är en bra idé att bryta av all brödtext med en bra rubrikstruktur, alltså att använda H2:or och H3:or vid rätt tillfällen. Det är också fördelaktigt att använda många numrerade listor och punktlistor, för de bryter också av brödtexten på ett snyggt sätt.
Värt att tänka på är att många besökare bara läser rubrikerna eller kanske någon punktlista, så av den anledningen är det särskilt viktigt att bryta av brödtexten på ett smart sätt.
Läs mer: Så fungerar skrivtekniken storytelling.