Ahrefs är ett SEO-verktyg där du bland annat göra nyckelordsundersökningar, konkurrensanalyser, SEO-analyser samt sätta upp en bra strategi för länkbygge. Kortfattat är Ahrefs ett verktyg som gör att du har allt du behöver för att din webbsida ska ranka bättre på Google.
Det är vanligast att SEO-byråer och andra SEO-experter använder Ahrefs då det är ganska dyrt. Men värt att notera är att det är så pass enkelt att vem som helst kan ha nytta av programmet. Upplysningsvis är Ahrefs det SEO-program vi använder när vi skriver SEO-anpassade texter till dig.
OBS: Du behöver inte tänka på vad alla förkortningar på bilderna betyder. Det pratar vi nämligen om lite längre ned i artikeln.
Med Ahrefs kan du se hur din sajt mår just nu:
Du kan även genomföra nyckelordsundersökningar där du bland annat får reda på hur svårt det är att ranka på olika nyckelord:
Med verktyget kan du också se hur du rankar på Google på viktiga sökord:
Men den mest användbara funktionen är att du kan kontrollera vilka webbsidor som länkar tillbaka till dig:
Ahrefs kostar från 82 till 999 dollar per månad. Faktorer som bestämmer det pris du betalar inkluderar bland annat hur många personer som kan använda programmet på samma gång. Men även hur många nyckelord du kan söka på, och hur många tillbakalänksprofiler du kan kontrollera.
Nedan får du möjlighet att bekanta dig med alla abonnemang som Ahrefs erbjuder.
OBS: Värt att notera är att du får möjlighet att prova på Ahrefs gratis i 7 dagar för 7 dollar. Det är ett erbjudande som många väljer att använda sig av.
Ahrefs och SEMRush erbjuder i princip samma funktioner och kostar i princip lika mycket. Det spelar ingen större roll om du väljer Ahrefs eller SEMRush då båda programmen erbjuder alla funktioner som man förväntar sig ska erbjudas hos ett modernt SEO-program.
En väldigt subjektiv kommentar är att Ahrefs har ett snyggare och mer begripligt gränssnitt. Men som sagt, du gör inte ett dåligt val om du satsar på SEMRush heller.
URL Rating (UR) visar hur hög länkauktoritet en viss delsida har på din webbsida. Skalan går från 0 till 100, och det är enklare att ta sig från 20 till 30 än 70 till 80. Detta då skalan är logaritmisk.
Domain Rating (DR) visar hur hög länkauktoritet hela webbsida har. Skalan är logaritmisk, och värdet ger dig en snabb fingervisning om hur populär en viss domän är.
Ahrefs Rank (AR) är ett värde som visar hur stark tillbakalänksprofil en webbsida har jämfört med alla andra sajter i hela världen. Ju lägre siffra desto bättre är det som gäller, och de sidor som rankar bäst (dvs. lägst) inkluderar jättar såsom Facebook, Google och Twitter.
Detta värde visar hur många besökare du får från sökmotorer, alltså hur mycket organisk trafik din webbsida har. Ahrefs vet inte exakt hur mycket organisk trafik din webbsida får, men de är duktiga på att uppskatta en någorlunda träffsäker trafikmängd.
Hur mycket organisk trafik din webbsida får räknar Ahrefs ut genom att ta hänsyn till:
Värt att tänka på att Ahrefs ibland visar upp trafikuppskattningar som är uppåt väggarna fel. Men som tumregel är uppskattningarna tillräckligt bra för att kunna användas som en grov måttstock.
Trafikvärdet visar som namnet antyder vad trafiken har för värde. Det är nämligen mycket mer värdefullt att ranka på nyckelord såsom "bästa casino" än "vad är ett casino". Detta då den förstnämnda frasen har en kommersiell sökintention, medan den andra har en informativ sökintention.
Ahrefs räknar ut vad trafiken är värd genom att jämföra vad det kostar att köpa annonser via Google Ads för varje enskilt sökord. Av den anledningen är trafikvärdet i princip alltid träffsäkert, och ett högre trafikvärde alltid mer värdefullt (men samtidigt mycket svårare) att ranka på än ett lågt.
Detta värde visar hur svårt det är att ranka som topp 10 på Google för det nyckelord du sökt på.
Skalan går från 0 till 100 vilket Ahrefs själva förtydligar i sin blogg.
Visar sökvolymen för nyckelordet i Sverige om du ställt in Sverige som sökplats.
Visar sökvolymen för nyckelordet i alla länder i hela världen.
CPC-värdet visar hur mycket du måste betala Google för varje besökare om du köper annonsklick hos dem. Detta värde ger dig en bra uppskattning gällande hur svårt det är att ranka och hur mycket pengar sökningen är värd.
Detta värde berättar hur många sökresultat den genomsnittlige sökaren klickar på i SERP:en. Ett högre värde är alltid att föredra, och om värdet är under cirka 0,1 är det inte ens lönt att du skriver om ämnet.
Den nedanstående sökningen, det vill säga "hur gammal är kungen?" har ett CPS-värde nära noll. Detta då svaret hamnar rätt framför näsan på sökarna och i princip ingen har någon anledning för att läsa artikeln.
Det är enkelt att kontrollera hur tillbakalänksprofilen ser ut. Det gör du genom att klicka på "Backlinks" och efter det "Dofollow". Länkar som är märkta nofollow är nämligen i princip helt värdelösa för såväl din som andras SEO.
Läs mer: Detta är skillnaden mellan dofollow och nofollow
Vilka nyckelord en sajt rankar på kan du kontrollera genom att välja "Organic Keywords". Därefter klickar du på "Volume" för att sortera resultaten från lägst (bäst) till högst (sämst).
Det är en bra idé att kontrollera hur många och till vilka sajter en webbsida länkar ut till, bland annat då irrelevanta utlänkar kan medföra att sajten har ett lågt E-A-T.
Hur många sajter webbsidan länkar ut till får du reda på genom att klicka på "Linked Domains" och därefter "Link type". I listan strax under ser du vilka sajter webbsidan länkar ut till.
Det kan du göra genom att klicka på "Competing domains", och efter det ser du konkurrenterna under en flik till höger som också heter "Competing domains".
Det gör du genom att först klicka på "Top content" och därefter sortera resultaten mot attributet "Total".