seo texter logo

Guide för hur Ahrefs fungerar | Alla viktiga begrepp tas upp!

Ahrefs är ett av världens mest populära SEO-verktyg, men vad betyder alla olika saker såsom UR, DR och KD? Det får du reda på nu!

Vad är Ahrefs?

Ahrefs är ett SEO-verktyg där du bland annat göra nyckelordsundersökningar, konkurrensanalyser, SEO-analyser samt sätta upp en bra strategi för länkbygge. Kortfattat är Ahrefs ett verktyg som gör att du har allt du behöver för att din webbsida ska ranka bättre på Google.

Vilka brukar använda Ahrefs?

Det är vanligast att SEO-byråer och andra SEO-experter använder Ahrefs då det är ganska dyrt. Men värt att notera är att det är så pass enkelt att vem som helst kan ha nytta av programmet. Upplysningsvis är Ahrefs det SEO-program vi använder när vi skriver SEO-anpassade texter till dig.

Exempel på saker du kan använda Ahrefs till

OBS: Du behöver inte tänka på vad alla förkortningar på bilderna betyder. Det pratar vi nämligen om lite längre ned i artikeln.

Med Ahrefs kan du se hur din sajt mår just nu:

Ahrefs betyg enligt Ahrefs verktyget

Du kan även genomföra nyckelordsundersökningar där du bland annat får reda på hur svårt det är att ranka på olika nyckelord:

Soker efter casino pa Ahrefs verktyget

Med verktyget kan du också se hur du rankar på Google på viktiga sökord:

Ahrefs hur de rankar pa Google

Men den mest användbara funktionen är att du kan kontrollera vilka webbsidor som länkar tillbaka till dig:

Ahrefs kontrollera tillbakalankar

Vad kostar Ahrefs?

Ahrefs kostar från 82 till 999 dollar per månad. Faktorer som bestämmer det pris du betalar inkluderar bland annat hur många personer som kan använda programmet på samma gång. Men även hur många nyckelord du kan söka på, och hur många tillbakalänksprofiler du kan kontrollera.

Nedan får du möjlighet att bekanta dig med alla abonnemang som Ahrefs erbjuder.

OBS: Värt att notera är att du får möjlighet att prova på Ahrefs gratis i 7 dagar för 7 dollar. Det är ett erbjudande som många väljer att använda sig av.

Ahrefs Lite

  • Kostar 82 dollar per månad vid årsbetalning.
  • Kostar 99 dollar per månad vid betalning månad för månad.
  • En person får använda programmet samtidigt.
  • Du får söka på 500 nyckelord (räknaren nollställs var sjunde dag).
  • Du får kontrollera tillbakalänksprofilen på 100 URL:er per dag.

Ahrefs Standard

  • Kostar 149 dollar per månad vid årsbetalning.
  • Kostar 179 dollar per månad vid betalning månad för månad.
  • En person får använda programmet samtidigt.
  • Du får söka på 1 500 nyckelord (räknaren nollställs var femte dag).
  • Du får kontrollera tillbakalänksprofilen på 500 URL:er per dag.

Ahrefs Advanced

  • Kostar 332 dollar per månad vid årsbetalning.
  • Kostar 399 dollar per månad vid betalning månad för månad.
  • Tre personer får använda programmet samtidigt.
  • Du får söka på 5 000 nyckelord (räknaren nollställs var tredje dag).
  • Du får kontrollera tillbakalänksprofilen på 2 000 URL:er per dag.

Ahrefs Agency

  • Kostar 832 dollar per månad vid årsbetalning.
  • Kostar 999 dollar per månad vid betalning månad för månad.
  • Tre personer får använda programmet samtidigt.
  • Du får söka på 10 000 nyckelord (räknaren nollställs var tredje dag).
  • Du får kontrollera tillbakalänksprofilen på 5 000 URL:er per dag.

Vilket SEO-verktyg är bäst: Ahrefs eller SEMRush ?

Ahrefs och SEMRush erbjuder i princip samma funktioner och kostar i princip lika mycket. Det spelar ingen större roll om du väljer Ahrefs eller SEMRush då båda programmen erbjuder alla funktioner som man förväntar sig ska erbjudas hos ett modernt SEO-program.

En väldigt subjektiv kommentar är att Ahrefs har ett snyggare och mer begripligt gränssnitt. Men som sagt, du gör inte ett dåligt val om du satsar på SEMRush heller.

10 viktiga begrepp hos Ahrefs

1. URL Rating (UR)

UR for ahrefs i deras granssnitt

URL Rating (UR) visar hur hög länkauktoritet en viss delsida har på din webbsida. Skalan går från 0 till 100, och det är enklare att ta sig från 20 till 30 än 70 till 80. Detta då skalan är logaritmisk.

2. Domain Rating (DR)

Domain Rating (DR) visar hur hög länkauktoritet hela webbsida har. Skalan är logaritmisk, och värdet ger dig en snabb fingervisning om hur populär en viss domän är.

DR for ahrefs i deras granssnitt

3. Ahrefs Rank (AR)

Ahrefs Rank (AR) är ett värde som visar hur stark tillbakalänksprofil en webbsida har jämfört med alla andra sajter i hela världen. Ju lägre siffra desto bättre är det som gäller, och de sidor som rankar bäst (dvs. lägst) inkluderar jättar såsom Facebook, Google och Twitter.

Ahrefs ranking

4. Organisk trafik

Detta värde visar hur många besökare du får från sökmotorer, alltså hur mycket organisk trafik din webbsida har. Ahrefs vet inte exakt hur mycket organisk trafik din webbsida får, men de är duktiga på att uppskatta en någorlunda träffsäker trafikmängd.

Hur mycket organisk trafik din webbsida får räknar Ahrefs ut genom att ta hänsyn till:

  • Hur bra webbsidan rankar på olika nyckelord.
  • Hur stor sökvolym nyckelorden sajten rankar på har.
  • Hur många gånger den genomsnittlige sökaren klickar på sökresultaten i SERP:en.

Värt att tänka på att Ahrefs ibland visar upp trafikuppskattningar som är uppåt väggarna fel. Men som tumregel är uppskattningarna tillräckligt bra för att kunna användas som en grov måttstock.

Organisk trafik for ahrefs enligt deras verktyg

5. Trafikvärde

Trafikvärdet visar som namnet antyder vad trafiken har för värde. Det är nämligen mycket mer värdefullt att ranka på nyckelord såsom "bästa casino" än "vad är ett casino". Detta då den förstnämnda frasen har en kommersiell sökintention, medan den andra har en informativ sökintention.

Ahrefs räknar ut vad trafiken är värd genom att jämföra vad det kostar att köpa annonser via Google Ads för varje enskilt sökord. Av den anledningen är trafikvärdet i princip alltid träffsäkert, och ett högre trafikvärde alltid mer värdefullt (men samtidigt mycket svårare) att ranka på än ett lågt.

Trafikvarde pa Ahrefs webbverktyg

6. Keyword Difficulty (KD)

Detta värde visar hur svårt det är att ranka som topp 10 på Google för det nyckelord du sökt på.

Keyword difficulty

Skalan går från 0 till 100 vilket Ahrefs själva förtydligar i sin blogg.

Skala for nyckelordssvarighet

7. Volume

Visar sökvolymen för nyckelordet i Sverige om du ställt in Sverige som sökplats.

Sokvolym

8. Global Volume (GV)

Visar sökvolymen för nyckelordet i alla länder i hela världen.

Global volym

9. CPC (Cost Per Click)

CPC-värdet visar hur mycket du måste betala Google för varje besökare om du köper annonsklick hos dem. Detta värde ger dig en bra uppskattning gällande hur svårt det är att ranka och hur mycket pengar sökningen är värd.

CPC

10. CPS (Clicks Per Search)

Detta värde berättar hur många sökresultat den genomsnittlige sökaren klickar på i SERP:en. Ett högre värde är alltid att föredra, och om värdet är under cirka 0,1 är det inte ens lönt att du skriver om ämnet.

CPS 1

Den nedanstående sökningen, det vill säga "hur gammal är kungen?" har ett CPS-värde nära noll. Detta då svaret hamnar rätt framför näsan på sökarna och i princip ingen har någon anledning för att läsa artikeln.

Hur gammal ar kungen

De 5 mest populära funktionerna hos Ahrefs

1. Du kan kontrollera tillbakalänksprofilen

Det är enkelt att kontrollera hur tillbakalänksprofilen ser ut. Det gör du genom att klicka på "Backlinks" och efter det "Dofollow". Länkar som är märkta nofollow är nämligen i princip helt värdelösa för såväl din som andras SEO.

Kontrolllera tillbakalanksprofilen via ahrefs

Läs mer: Detta är skillnaden mellan dofollow och nofollow

2. Du kan se vilka nyckelord sajten rankar på

Vilka nyckelord en sajt rankar på kan du kontrollera genom att välja "Organic Keywords". Därefter klickar du på "Volume" för att sortera resultaten från lägst (bäst) till högst (sämst).

Organic keywords via ahrefs

3. Du kan se vilka webbsidor sajten länkar ut till

Det är en bra idé att kontrollera hur många och till vilka sajter en webbsida länkar ut till, bland annat då irrelevanta utlänkar kan medföra att sajten har ett lågt E-A-T.

Hur många sajter webbsidan länkar ut till får du reda på genom att klicka på "Linked Domains" och därefter "Link type". I listan strax under ser du vilka sajter webbsidan länkar ut till.

Se vilka sajter man lankar ut till via ahrefs

4. Du kan se vilka konkurrenter webbsidan har

Det kan du göra genom att klicka på "Competing domains", och efter det ser du konkurrenterna under en flik till höger som också heter "Competing domains".

Ahrefs konkurrensanalys

5. Du kan se vilka artiklar som får mest trafik

Det gör du genom att först klicka på "Top content" och därefter sortera resultaten mot attributet "Total".

Att se vilka artiklar som far mest trafik

Kontakta oss för en kostnadsfri offert

Vi hjälper dig med allt som kan kopplas till textförfattande, SEO, SEM och webbdesign. 

Karl Rosqvist

Det är Karl Rosqvist som äger SEO-texter.se. Karl har över 6 års erfarenhet inom SEO och content writing, och han skriver inom i princip alla nischer.