White hat SEO är en samling metoder du kan använda dig av för att få din webbsida att ranka bättre i sökmotorerna utan att du bryter mot några regler. Black hat SEO är i sin tur en samling metoder som bryter mot sökmotorernas riktlinjer, och sällan ger några långsiktiga resultat.
Tips: Utöver att använda sig av white hat SEO är det ofta en bra idé att ägna sig åt grey hat SEO. Hur grey hat SEO fungerar berättar vi i slutet av artikeln.
Nedan berättar vi mer om de tips vi precis gett dig i större detalj.
Alla sökmotorer gillar välskrivna texter som är såväl kompakta som hjälpsamma. När du skriver texter av hög kvalitet, exempelvis genom att använda dig av skyscraper technique, då lägger sökmotorerna märke till det. Om du skriver bra texter rankar du alltså högt utan att du behöver göra så mycket annat.
Att genomföra en nyckelordsundersökning innan du skriver en artikel är en bra idé. Dels för att du ger ett mer tydligt svar på sökintentionen, men även då du maximerar dina möjligheter för att många ska välja att läsa den artikel du skriver.
Om du lyckas få många rika sökresultat som till exempel betygsstjärnor, FAQ-sektioner och utvalda utdrag får du betydligt mer trafik än förut. Google och alla andra sökmotorer vill att du försöker optimera din webbsida så att du får fler rika sökresultat, för då kan sökmotorerna visa upp mer träffsäkra resultat på sina resultatsidor.
Lästips: Lär dig mer om hur strukturerade data fungerar, som i sin tur är det språk du använder för att få rika sökresultat.
Att ha en stark länkprofil är viktigt för att din webbsida ska kunna ranka högt på Google inom nischer som är särskilt konkurrensutsatta. Att ägna sig åt outreach, att gästblogga samt att skriva länkbetes-artiklar är alla bra taktiker för att försöka få naturliga länkar, men oftast räcker inte de metoderna hela vägen.
För att kunna hävda dig inom nischer där det är svårt att ranka högt på Google måste du köpa länkar. Förslagsvis av webbsidor med trafik, auktoritet och relevans inom din nisch.
När du skapar ett innehållskluster berättar du för Google att din webbsida är en auktoritet inom området. Att skapa ett innehållskluster är bra för att alla sökmotorer ger dig bättre placeringar i SERPen. Så fort du lärt dig hur ett innehållskluster fungerar finns det alltså många fördelar att hämta.
Hur snabbt din webbsida laddas utgör ingen rankingsignal som bestämmer hur bra din webbsida syns på Google. Men trots det är det viktigt att ha en snabbladdad webbsida. Om din webbsida inte laddas snabbt väljer många besökare att trycka på bakåtknappen eller att stänga ner webbläsaren.
När Google märker att dina besökare trycker på bakåtknappen och i stället tittar på ett annat sökresultat, då är det en indikation på att ditt material inte är bra nog. Som en konsekvens av det blir din webbsida mindre synlig på Google och andra sökmotorer.
Läs mer: Vad är SEO? En komplett guide!
Nedan pratar vi mer om de black hat-tekniker vi precis nämnt i mer detalj.
Att trycka in alla viktiga nyckelord i samma text gång efter annan kallas för keyword stuffing. Denna taktik fungerade utmärkt på 90-talet, men då det inte längre är 1995 är keyword stuffing en riktigt dålig idé. Dels för att språket låter onaturligt, och dels för Google sannolikt kommer att straffa dig.
Ett exempel på keyword stuffing:
Det är inte lätt att hitta en rörmokare i Göteborg, men så fort du hittat en rörmokare i Göteborg tror vi att du har höga krav på bland annat kvalitet och punktlighet. Vi på RörGöteborgaren är en rörmokare i Göteborg som bara skrattar åt andra rörmokare i Göteborg som inte sköter sig.
Usch och fy! Det säger både läsare och sökmotorer när de hittar en artikel där skribenten tryckt in en massa nyckelord i förhoppning att artikeln ska ranka bättre på Google.
Läs mer: Så fungerar content marketing
Vilka webbsidor är att lita på, och vilka webbsidor ska du inte köpa länkar från?
Generellt sett är en webbsida med minst 10 i Domain Authority (DA) och minst 500 besökare per månad värd att köpa en länk ifrån. Men tänk på att sajten också måste vara relevant för din nisch, annars blir den inte värd lika mycket.
Om du har en affiliate marketing-webbsida om kreditkort ska du exempelvis tacka nej om någon erbjuder dig att köpa en länk från en webbsida som handlar om köksmaskiner. Även om sajten om köksmaskiner är urstark och har hur många besökare som helst.
Utöver relevansen är det också viktigt att bli omnämnd högt upp i artikeln, vilket du kan läsa om i Googles reasonable surfer-patent.
Värt att tänka på är att man enkelt kan “dopa” en webbsidas domänauktoritet med skräplänkar från exempelvis länkkataloger och andra sidor där du själv kan publicera länkar. Att köpa länkar från sidor med en smutsig länkprofil ger dig inga fördelar, och kan i värsta fall medföra att du blir straffad av Google.
Om du köper länkar av sidor som inte är att lita på kan du nämligen hamna i ett dåligt grannskap eller bad neighbourhood. Och sannolikt skadar det din webbsidas synlighet på Google.
Har den länk som pekar mot din webbsida något egentligt värde? Vill de personer som får syn på länken verkligen trycka på den, och är länken relevant för forumets eller kommentarsfältets innehåll? Om ja, då handlar det om en white hat-länk, men om nej, då handlar det om en black hat-länk.
Länkar på forum är i princip alltid nofollow, vilket medför att de inte ger dig en starkare tillbakalänksprofil. Det enda forum- och kommentarsfältslänkar kan ge dig är relevant trafik, men din webbsida kommer inte synas bättre på Google bara för att du får tillbakalänkar från kommentarsfält och forum.
Så om du undrar varför Google inte indexerar din blogg, då kan spammiga tillbakalänkar som riktats mot din sajt vara en del av förklaringen.
Du spinner en artikel när du tar långa textstycken från tex. konkurrenter och bara ändrar några meningar här och var, för att slutligen publicera texten som om den vore din egen. Det är en riktigt dålig idé att spinna artiklar. Din konkurrent kommer garanterat att bli tvärförbannad, samtidigt som Google kommer att straffa dig.
Det finns även webbsidor som förändrar, eller spinner artiklar per automatik. Det gränsar till plagiering att spinna andras artiklar, och det är någonting du ska passa dig för.
Tänk även på att du inte ska spinna dina egna artiklar, vilket faktiskt är en sak som många gör. I synnerhet folk som gillar att gästblogga. Det är alltså vanligt att bekväma webmasters spinner en egen artikel och skickar ut den till olika webbsidor, som i sin tur sällan förstår att artikeln håller en dålig kvalitet.
Tillbakalänkar från artiklar med spunnet innehåll är i princip alltid av låg kvalitet, så om du ska gästblogga ska du se till att skriva unika, kompakta och intressanta artiklar.
Att ägna sig åt negativ SEO är inte bara oetiskt, det är i många fall även olagligt. Negativ SEO handlar bland annat om att länkbomba sina konkurrenter med spammiga länkar, samt att hacka konkurrenters sidor så att de inte längre syns på Google.
I undantagsfall kan man tjäna kortsiktigt på att attackera sina konkurrenter med negativ SEO. Men negativ SEO är alltid en dålig idé. Varför kan inte de personer som ägnar sig åt negativ SEO fokusera på att skriva SEO-texter av bra kvalitet som hjälper dem själva, i stället för att lägga tid på att skada andra?
White hat SEO är ofta det bästa valet, men inom nischer som där det är hög konkurrens, såsom inom casino och snabba lån, där måste du i regel tänja lite på reglerna för att kunna konkurrera om de högsta platserna på Google.
Men pratar vi då om black hat SEO?
Nej, black hat SEO ska du aldrig använda dig av, men grey hat SEO är i många fall försvarbart. När du använder dig av grey hat SEO tänjer du på reglerna lite, utan att du för den delen gör någonting olagligt.
Grey hat SEO är som namnet antyder en blandning av white hat SEO och Black hat SEO.
Google gillar inte att du köper länkar, men de kan heller inte göra någonting åt saken. Om du till exempel köper ett gästinlägg på en superstark blogg kan Google omöjligt veta om du betalat pengar för det eller inte. Din webbsida får alltså en bättre synlighet på Google när du köper seriösa länkar, även om Google inte tycker om det.
Att byta länkar kan ge dig fördelar, men bara om du gör det på ett taktiskt sätt. Om du gör för många “om jag ger dig en länk från min sida, så får jag en länk från din sida”-byten, som även kallas för envägsbyten, kan du räkna med att Google fattar galoppen nästan direkt.
Om du vill att din webbsida ska ranka bättre på Google är det alltså en bra idé att lära dig byta länkar på rätt sätt.
När du budar hem eller köper en utgången domän som ingen längre äger, då har du precis snappat en domän. Du har alltså köpt en stark domän som den förra ägaren antingen övergivit eller glömt bort att betala för. Det är viktigt att den domän du snappar har en stark tillbakalänksprofil, annars är det ingen idé att ta över domänen ifråga.
Personer som snappar domäner brukar i regel göra en 301 redirect med mål att föra över all länkkraft till den domän de egentligen vill ranka bra med på Google. Det är även vanligt att grey hat-SEO:are väljer att publicera nytt material på bloggen för att webbsidan återigen ska få trafik.
När den snappade domänen har fått trafik tjänar ägaren i regel pengar på att sälja länkar från webbsidan.
Lästips: Vad är SEO? En komplett guide!