seo texter logo

Vad är och hur fungerar sitelinks?

Vad är sitelinks egentligen och hur maximerar du möjligheterna för att din webbsida ska få sitelinks? Dessa frågor och fler svarar vi på nu!

Vad är sitelinks?

Sitelinks är länkar som finns på SERP:en som går till olika delar av din webbsida. Google introducerade sitelinks år 2006 och målet med sitelinks är att sökaren lättare ska kunna hitta till rätt plats på din webbsida. Sitelinks visas på cirka 2 % av alla sökningar.

Nedan ser du att nyhetssajten Feber.se har fina och ståtliga sitelinks:

sitelinks for feber.se

Det finns 4 typer av sitelinks

1. Betalda sitelinks

När du betalar Google för att synas högst upp på SERP:en, då får du också välja dina egna sitelinks. Det faktum att du får välja de länkar som visas som sitelinks är den största skillnaden mellan betalda sitelinks och organiska sitelinks.

När det kommer till organiska sitelinks är det Google, eller mer specifikt Googles algoritmer som bestämmer vilka sitelinks som ska visas.

exempel pa betalda sitelinks

2. Organiska sitelinks (vanliga)

Organiska sitelinks får du i regel se när du söker på ett webbsidenamn eller ett varumärke.

Organiska sitelinks pa googles serp

3. Organiska sitelinks (sida vid sida)

Organiska sitelinks som är placerade sida vid sida får du oftast syn på när du söker på ett nyckelord med stor konkurrens, såsom kreditkort.

sitelinks pa en rad

Det är också vanligt att Wikipedia-artiklar har sitelinks, som du ser nedan.

Wikipedia sokning pa brunbjorn

4. Organiska sitelinks (sökruta)

Organiska sitelinks med sökruta visas vid brandade sökningar (varumärkes- eller företagssökningar). För att sökrutan ska visas är det viktigt att sajten har mycket material så Google verkligen har anledning att lägga till en sökruta bland alla vanliga sitelinks.

TheVerge.com är en sajt med tiotusentals artiklar som absolut gjort sig förtjänt av en sökruta.

The verge sitelinks med sokruta

Varför är det bra att ha sitelinks?

Sitelinks är bra för att de gör din webbsida mer synlig bland alla andra sökresultat. Detta då dina sitelinks ser till att trycka undan resultat som inte tar besökaren till din webbsida. En annan bra sak med sitelinks är att besökaren snabbare hittar till rätt artikel.

Sitelinks hjalper sokaren hitta ratt artiklar pa ett mer effektivt satt

6 sätt att påverka dina möjligheter att få sitelinks

1. Se till att din webbsida har en tjock struktur

Google gillar webbsidor med en tjock struktur. Alltså webbsidor som har publicerat många artiklar inom ett eller flera ämnesområden och således är en auktoritet inom de områdena. Att strukturera upp sitt textmaterial i innehållskluster är ett bra arbetssätt som ger din webbsida en tjockare struktur.

2. Internlänka på rätt sätt

När du internlänkar på rätt sätt och använder beskrivande ankartexter, då "klistrar du ihop" alla dina artiklar. Det gillar Google som således mer sannolikt belönar din webbsida med sitelinks.

3. Du kan tacka nej till sitelinks

Om du vill kan du säga nej till sitelinks (gör inte det). Detta genom att uppge denna tagg <meta name="google" content="nositelinkssearchbox"/> på startsidan för din webbsida.

4. Publicera artiklar som svarar på sökintentionen

Alla sökmotorer gillar webbsidor med bra SEO-texter. Det vill säga webbsidor med artiklar som besökarna verkligen har nytta av, och svarar på deras sökintention. Så ju bättre artiklar, desto större möjlighet har din webbsida att få sitelinks.

5. Använd rubriker på rätt sätt

När du använder rubriker på ett logiskt sätt förstår fler besökare vad dina artiklar handlar om. Detta samtidigt som Google mer sannolikt belönar din webbsida med sitelinks.

6. Skaffa fler tillbakalänkar mot din webbsida

Med fler tillbakalänkar får din webbsida mer auktoritet, och således också större möjligheter att få sitelinks av Google. Upplysningsvis är de artiklar du har som sitelinks ofta de artiklar som har flest tillbakalänkar.

Tips: Du kan få fler tillbakalänkar genom att köpa länkar från riktiga webbsidor.

Kontakta oss för en kostnadsfri offert

Vi hjälper dig med allt som kan kopplas till textförfattande, SEO, SEM och webbdesign. 

Karl Rosqvist

Det är Karl Rosqvist som äger SEO-texter.se. Han ligger även bakom majoriteten av innehållet på SEO-bloggen. Karl har över 5 års erfarenhet som content writer, och han skriver inom i princip alla nischer.