Sitelinks är länkar som finns på SERP:en som går till olika delar av din webbsida. Google introducerade sitelinks år 2006 och målet med sitelinks är att sökaren lättare ska kunna hitta till rätt plats på din webbsida. Sitelinks visas på cirka 2 % av alla sökningar.
Nedan ser du att nyhetssajten Feber.se har fina och ståtliga sitelinks:
När du betalar Google för att synas högst upp på SERP:en, då får du också välja dina egna sitelinks. Det faktum att du får välja de länkar som visas som sitelinks är den största skillnaden mellan betalda sitelinks och organiska sitelinks.
När det kommer till organiska sitelinks är det Google, eller mer specifikt Googles algoritmer som bestämmer vilka sitelinks som ska visas.
Organiska sitelinks får du i regel se när du söker på ett webbsidenamn eller ett varumärke.
Organiska sitelinks som är placerade sida vid sida får du oftast syn på när du söker på ett nyckelord med stor konkurrens, såsom kreditkort.
Det är också vanligt att Wikipedia-artiklar har sitelinks, som du ser nedan.
Organiska sitelinks med sökruta visas vid brandade sökningar (varumärkes- eller företagssökningar). För att sökrutan ska visas är det viktigt att sajten har mycket material så Google verkligen har anledning att lägga till en sökruta bland alla vanliga sitelinks.
TheVerge.com är en sajt med tiotusentals artiklar som absolut gjort sig förtjänt av en sökruta.
Sitelinks är bra för att de gör din webbsida mer synlig bland alla andra sökresultat. Detta då dina sitelinks ser till att trycka undan resultat som inte tar besökaren till din webbsida. En annan bra sak med sitelinks är att besökaren snabbare hittar till rätt artikel.
Google gillar webbsidor med en tjock struktur. Alltså webbsidor som har publicerat många artiklar inom ett eller flera ämnesområden och således är en auktoritet inom de områdena. Att strukturera upp sitt textmaterial i innehållskluster är ett bra arbetssätt som ger din webbsida en tjockare struktur.
När du internlänkar på rätt sätt och använder beskrivande ankartexter, då "klistrar du ihop" alla dina artiklar. Det gillar Google som således mer sannolikt belönar din webbsida med sitelinks.
Om du vill kan du säga nej till sitelinks (gör inte det). Detta genom att uppge denna tagg <meta name="google" content="nositelinkssearchbox"/> på startsidan för din webbsida.
Alla sökmotorer gillar webbsidor med bra SEO-texter. Det vill säga webbsidor med artiklar som besökarna verkligen har nytta av, och svarar på deras sökintention. Så ju bättre artiklar, desto större möjlighet har din webbsida att få sitelinks.
När du använder rubriker på ett logiskt sätt förstår fler besökare vad dina artiklar handlar om. Detta samtidigt som Google mer sannolikt belönar din webbsida med sitelinks.
Med fler tillbakalänkar får din webbsida mer auktoritet, och således också större möjligheter att få sitelinks av Google. Upplysningsvis är de artiklar du har som sitelinks ofta de artiklar som har flest tillbakalänkar.
Tips: Du kan få fler tillbakalänkar genom att köpa länkar från riktiga webbsidor.