En sökmotor är ett mjukvaruprogram som visar det du söker efter på internet. Google är idag den bästa och mest populära sökmotorn, men det finns även andra sökmotorer såsom Google, Yahoo och Bing som också fungerar bra. Google är bäst för att den sökmotorn är smartast.
En sökmotor använder sig av bottar, eller spindlar för att söka igenom webben. Spindlarna hoppar från webbsida till webbsida med hjälp av länkar, men de hittar också webbsidor som inte har några länkar även om det tar lite längre tid. När spindlarna hittat nya webbsidor rankar de dem.
De mest relevanta sökresultaten hamnar alltid överst, vilket medför att de webbsidorna får mest trafik.
Google är den bästa sökmotorn för att den visar upp de mest relevanta sökresultaten. Det är i första hand så sökmotorer konkurrerar med varandra. Om Google blivit dummare medan Bing blivit smartare, då hade Bing varit marknadsledande idag. Men så är det inte, och så lär det inte bli.
Mer specifikt är Googles algoritmer smartare än konkurrenternas. De erbjuder även tilläggsprogram såsom Google Docs och Google Sheets bara du skapar ett konto hos dem. Det finns alltså ingen anledning till att använda någonting annat än Google, då de helt enkelt är bäst på allt.
Som du ser nedan har Google en imponerande marknadsandel jämfört med övriga sökmotorer.
Sökmotorerna tjänar pengar genom att erbjuda annonsplatser. Det är just därför det är viktigt att ha en stor marknadsandel, för de stora sökmotorerna får nämligen in betydligt mer annonspengar jämfört med de mindre sökmotorerna.
Som du ser nedan tar annonserna upp en hel del plats i SERP:en. Det vill säga sökmotorernas resultatsidor.
Och vad sägs om ett styckpris på 17 dollar för att få ett sponsrat klick på sökordet kreditkort. Här blir det klirr i kassan för Google.
Värt att tänka på är att det är CPC-värdet (cost per click-värdet) som beskriver vad det kostar att få ett sponsrat klick på Google.
För att synas bland de organiska sökresultaten behöver du inte betala någonting. Dessa sökresultat hittar du alltid under annonserna.
Du ska även tänka på att ju mer kommersiell sökintentionen är, desto fler annonser visar Google upp och desto mindre organisk trafik får din webbsida.
När du förstår hur en sökmotor fungerar vet du också hur du gör för att få mer trafik till din webbsida. Det är alltså en bra idé att ta reda på hur en sökmotor fungerar då du på så sätt får fler klick på sökmotorernas resultatsidor och således tjänar mer pengar på din webbsida.
Vad är det som avgör om din artikel rankar på sida 5 eller som etta på sökmotorernas resultatsidor?
Sanningen är att det är avancerade algoritmer som avgör det, och Google har som vi tidigare nämnt de smartaste algoritmerna.
Google har över sammanlagt 200 rankingfaktorer. Ingen vet exakt vad alla rankingfaktorer är och hur mycket de påverkar hur dina artiklar rankar.
Men de viktigaste rankingfaktorerna är kartlagda sedan en lång tid tillbaka, och dessa kan du lära dig mer om nedan.
Nedan pratar vi mer om de rankingfaktorer som precis nämnts i större detalj.
Tillbakalänkar är en av de viktigaste rankingfaktorerna. Representanter från Google har själva sagt att länkar och content (det vill säga SEO-anpassade texter) är två av de viktigaste rankingfaktorerna.
Men tänk inte så här: Ju fler tillbakalänkar desto bättre!
Det är nämligen inte så det fungerar. En sajt med ett fåtal starka länkar kan mycket väl ranka bättre en än webbsida men fler länkar som är av sämre kvalitet.
En bra länk uppfyller sex kriterier.
De två viktigaste kriterierna är länkens relevans och auktoritet, och dessa berättar vi lite mer om nedan.
Länkens relevans
Länkar från webbsidor med hög relevans är värda betydligt mer än länkar från webbsidor med lägre relevans.
Men varför är det så egentligen - borde inte alla länkar värderas lika så länge sidorna är lika starka?
Nej, det är inte så det fungerar i Googles värld, och med all rätt.
Om du vill ha träffsäkra råd om vilken hund som passar bäst för dig, frågar du då snickaren som själv inte har några hundar, eller den lokala hunduppfödaren som arbetat med hundar i över 20 år?
Svaret är ganska enkelt. Hunduppfödarens råd väger tyngst, och samma tankesätt har Google när de avgör relevansen och slutligen värdet av en tillbakalänk.
Länkens auktoritet
Länkar från sajter med hög auktoritet, alltså webbsidor med många tillbakalänkar, är eftertraktade och någonting som får din webbsida att ranka bättre på Google.
Nedan ser du hur man generellt rankar webbsidors auktoritet enligt SEO-programmet Ahrefs mätverktyg domänauktoritet (Domain Rating).
Värt att tänka på är att det är enkelt att dopa sin statistik i Ahrefs, så att sajten verkar vara hur som stark som helst när den egentligen inte är det. Att peka en massa skräplänkar mot sin webbsida och efter det be folk att köpa länkar är extremt oetiskt men samtidigt en vanlig taktik inom black hat SEO.
Att själv lägga till tillbakalänkar från skumma länkkataloger eller forum är alltid en dålig idé, och en taktik som folk med erfarenhet inom SEO ser igenom direkt.
Om en person googlar på “Apple” på engelska Google, då visar Google upp en kunskapsgraf för teknikföretaget Apple. Google väljer alltså inte att visa upp beskrivningen för vad ett äpple är, för de vet att personer som söker på “Apple” vill ta sig till Apples webbsida.
Skillnaden mellan ett äpple och ett teknikföretag förstår Google främst tack vare att de arbetar med entitetsbaserad SEO. Google använder sig alltså av entiteter för att kunna begripa vad en webbsida handlar om.
Om du publicerat en artikel där du bland annat nämner entiteterna iOS, iPad och iPhone, då förstår Google att artikeln handlar om teknikföretaget Apple. Men om du i stället skriver om saker som bananer och päron, då förstår Google att du pratar om en frukten äpple i stället för ett teknikföretag.
Google gillar artiklar som uppdateras frekvent, men de förstår också att frekventa uppdateringar är olika viktigt för olika artiklar.
Om du exempelvis skrivit en artikel om hur man bygger en hundkoja, då behöver materialet inte vara särskilt färskt för att det ska kunna ranka bra. Men om vi i stället tar en artikel som berör ämnet “det bästa kreditkortet”, då är det viktigare att erbjuda färskt material då kortutfärdarna ofta ändrar sina villkor.
Om du har en webbsida med 300 perfekt skrivna artiklar inom ämnesområdet kreditkort, då kommer du sannolikt ranka bättre på sökfrasen “bästa kreditkort” än superstarka Aftonbladet.
Men varför då?
Jo, för att din webbsida har en extremt hög auktoritet inom nischen kreditkort.
Google vill skicka besökarna till en webbsida med hög auktoritet inom nischen, så tack vare det väljer Google att rekommendera din webbsida framför andra och starkare webbsidor då din sajts auktoritet inom kreditkort är skyhög.
Du ska inte stirra dig blind på resultat från hastighetsmätningar från exempelvis Google Page Speed Insights eller GTMetrix.com.
Att skala av några millisekunder på laddningstiden är inte så viktigt, men det är däremot viktigt att inte ha en allt för långsam webbsida.
Så om du äger en webbsida med genomsnittliga laddningstider på över 3 sekunder, då är det en bra idé att ta itu med det problemet. Men om den genomsnittliga laddningstiden ligger på omkring en halv sekund, då är det i regel inte värt att lägga pengar på att få en än snabbare webbsida.
Mer specifikt måste din webbsida vara tillräckligt snabb för att besökarna inte ska tröttna och trycka på bakåtknappen. Det räcker gott och väl.
Omkring 65 % av alla Googlesökingar sker via en mobiltelefon. Det har således blivit mycket viktigt att erbjuda en snabbladdad och begriplig webbsida för mobilanvändare.
Så om du idag inte har en mobilanpassad webbsida, se till att skaffa det.
På sajter såsom Google Mobile Friendly Test kan du ta reda på om din webbsida fungerar bra på mobiltelefoner eller inte.
Läs mer: Detta gör en sökmotoroptimerare