On-page SEO är ett arbetssätt där du optimerar din webbsida för att den ska ranka så bra som möjligt hos sökmotorer. Som delområden inom on-page SEO inkluderas bland annat textförfattning och strukturerade data. Men inte saker såsom länkbygge och outreach, för det är i stället extern SEO.
On-page SEO är viktigt för att Google ska förstå att din webbsida erbjuder de bästa svaren på sökarnas frågor. Google använder nämligen olika rankingfaktorer för att bestämma hur synliga dina artiklar blir, och många av dessa faktorer handlar om on-page SEO.
Så om du inte arbetar enligt best practice inom on-page SEO, då kommer du ha svårt att ranka högt på Google.
Det är extremt viktigt att skriva artiklar som svarar på sökintentionen, alltså på den fråga som sökarna ställer. Om en person söker på "Vad kostar en katt", då ska du ge ett tydligt och kompakt svar på den frågan.
Men du ska däremot inte skriva om saker såsom "fördelar med att ha katt" i samma artikel, för det är inte relevant i sammanhanget. Det kan lika gärna bli en egen artikel i stället.
Så tänk på att ge sökaren precis det hon vill ha och ingenting annat. En viktig tumregel inom SEO är nämligen att en artikel ska handla om en sak.
Olika artiklar passar bäst i olika format. Exempel på det är att artiklar om "SEO tips" i regel passar bäst i listform...
...medan artiklar med temat "vad är SEO" i regel passar bättre i textform.
Sammanfattat; välj rätt format på dina artiklar, för då maximerar du dina möjligheter att ranka bra.
Google kommer aldrig ge dina artiklar någon bra ranking om du inte skriver bättre och mer heltäckande artiklar än dina konkurrenter.
Så om en konkurrent ger läsarna 20 tips om hur man går ned i vikt, då ska du skriva en bättre artikel med 50 tips för att gå ned i vikt.
En bra taktik för att skriva heltäckande artiklar som rankar bättre än konkurrenternas artiklar är att använda sig av skyscraper technique.
Om du tar upp exakt samma saker som dina konkurrenter gör kommer du aldrig ranka högt på Google. Av den anledningen ska du ta fram unikt material där du kommer fram till andra (det vill säga bättre) slutsatser än vad dina konkurrenter gjort.
Vad är det för fel på texten nedan egentligen?
Innehållet är det inget fel på. Artikeln är välskriven. Men var är rubrikerna, punktlistorna och bilderna som bryter av brödtexten på ett snyggt sätt?
De finns inte på plats, vilket gör att deras text blir allt för svårläst.
För att få fler personer att läsa texten borde de inkludera:
Alltså saker som gör att textinnehållet känns mer luftigt.
Värt att tänka på är också att du alltid ska ta upp det viktigaste först. Det vill säga det som alla vill ha reda på, medan du tar upp mer detaljerade saker längre ned i artikeln.
Titta gärna på den här tratten:
Vi skriver ofta på det sättet, vilket du bland annat kan se i vår artikel om hur länkar från Wikipedia påverkar din SEO.
I artikeln ovan får besökarna ett snabbt svar på sökintentionen, och längre ned i artikeln pratar vi mer om alla detaljer. Precis så ska det vara.
Det är en bra idé att ta med alla viktiga sökord i rubrikerna. Att namnge rubrikerna på rätt sätt är alltså något av det viktigaste du kan göra för att ranka bra på Google.
John Mueller på Google har förtydligat det enligt Ahrefs (grovt översatt):
"När det kommer till on-page-innehållet ger rubrikerna en stark indikation på vad artikeln handlar om."
När du döper dina URL:er på ett begripligt sätt hjälper du såväl sökmotorer som användare att förstå vad din webbsida handlar om.
Om du tar en titt på de URL:er som uppges nedan, vilken av dem skulle du vilja klicka på?
https://seo-texter.se/2022-12-01/223984
Vi tror att du väljer den sistnämnda URL:en. Detta då du vet var du hamnar om du klickar på den.
Du ska alltså se till att alltid döpa dina URL:er enligt best practice. Dels för att det går superfort att göra rätt, men mest för att du rankar bättre på Google om du gör det.
Dina SEO-titlar, som ser ut så här i SERP:en:
Ska bland annat vara beskrivande och kompakta. Med optimalt utformade SEO-titlar får du mer organisk trafik från alla populära sökmotorer, och det är guld värt.
En bra resurs: Guide för hur du SEO-anpassar dina URL:er.
Dina metatitlar (SEO-beskrivningar) ser ut så här hos sökmotorerna:
Optimalt ska de vara:
Läs gärna mer om hur du namnger dina SEO-beskrivningar på ett optimalt sätt i guiden nedan.
Läs mer: Så namnger du dina metatitlar på rätt sätt.
Inom on-page-optimering är bild-SEO en viktig del.
Med bild-SEO menas att du bland annat ska:
Nedan kan du lära dig mer om hur det fungerar med SEO för bilder.
Läs mer: Så lyckas du med bild-SEO.
Att internlänka på rätt sätt är en bra idé. Om du gör det förstår nämligen såväl besökare som Google vad din webbsida handlar om. Det är också en god idé att skapa så kallade innehållskluster för att på en mer djup struktur på sin internlänkning, samtidigt som du minskar risken för kannibalisering.
På samma sätt som internlänkning är viktigt ska du också se till att länka ut på rätt sätt. Att du blir straffad för att du länkar ut med dofollow till andra webbsidor är bara en myt. Men du ska samtidigt se till att bara länka ut till artiklar som är relevanta för ditt innehåll, och inte en massa spammiga sidor bara för att du exempelvis får betalt för det.
Om vi på SEO-texter hux flux börjar länka ut till 50 casino-sajter, då kommer vår E-A-T (auktoritet, expertis och pålitlighet) påverkas negativt samtidigt som vår ranking hos sökmotorerna sjunker som en sten. Detta då Google är smarta och lätt kan avslöja så kallat länkspam (som Google kallar för link schemes)
Så kallade Google-snippets (kallas också för rich snippets eller rika sökresultat) kan du få om du inkluderar något av detta i dina artiklar:
Det bästa som händer när du får Google-snippets är att du får betydligt mer organisk trafik från Google än tidigare.
Så kallade länkbetesartiklar är artiklar man skriver i förhoppning om att få naturliga tillbakalänkar. Värt att tänka på är att länkbetesmaterial är dyrt att ta fram. Detta då det helt enkelt måste vara så bra att andra webmasters ser din artikel som den självklart bästa resursen för deras läsare.
För om andra webmasters inte gillar din artikel, då länkar de sannolikt till dina konkurrenter i stället.
Om du märker upp dina artiklar med strukturerade data kan du bland annat få betygsstjärnor och/eller FAQ-sektioner i SERP:en.
Det är en riktigt positiv sak för då tar dina artiklar mer plats, vilket medför att du får du mer organisk trafik från Google.
Lär dig mer: Så fungerar det med strukturerade data inom SEO!
Ta en titt på de två nedanstående rubrikerna:
Vilken av dem skulle du vilja skriva en artikel om?
Du kanske kan få lite kortsiktig trafik genom att skriva om "20 gå ned i vikt-trender år 2022!". Men det säkraste kortet är att skriva en artikel som behåller sitt värde över tid, vilket du gör om du skriver om "20 sätt att gå ned i vikt!".
Den sistnämna artikeln är alltså att föredra då den klassas som evergreen content.
Lär dig mer: Så fungerar det med evergreen content!
Lästips: Vad är SEO? En komplett guide!